hadiipar

Nem a felvonulók kérték …Hadiipar 6.

2022.04.08.

Egy legendás magyar autómárka, a Csepel tündöklése és bukása.

A Csepel Autógyár Nemzeti Vállalatot 1949. november 3-án jegyezték be, indulásakor nem volt idő új modell fejlesztésére, ezért az 1944-es Steyr D 380-as típusú teherautó benzines és dízel változatának gyártási jogát szerezték meg.

Négy- és kéthengeres Csepel motor       Fotó: Boros Jenő

Valutával fizettek

A második világháború után a Szovjetunió által felügyelt osztrák Steyr művek szabadalmaiért és a gyártási tervdokumentációért valutával fizetett a magyar kormány.

A romeltakarítás és újjáépítés után közel ötszáz szerszámgéppel és százötven vagonnyi nyersanyaggal indult a termelés. A prototípus döntően osztrák alkatrészekből készült a Rábával és Ikarusszal kooperálva a Csepel gyárban, a hajtóművet a Hofherr traktorgyárban tesztelték.

Az első dízelmotor 1949. december 21-én, az első Csepel teherautó 1950. április 4-ére készült el, az üzemszerű sorozatgyártás 1951-ben indult. Az első 350-es Csepel önköltségi ára 81,5 ezer forint volt.

Platós Csepel gyakorlaton      Forrás: Fortepan/ Urbán Tamás 

Jubileumi darabok

1952-ben a tízezredik, 1954-ben már a húszezredik gördült le a szalagról. Előbbit a Magyar Néphadsereg kapta, utóbbit az árvíz sújtotta hédervári Rózsa Ferenc termelőszövetkezetnek ajándékozták.

A honvédség évtizedeken át megrendelője volt a Csepel Autógyárnak, mely a legkülönbözőbb változatokat szállította. Volt mit pótolni, mert a II. világháború alaposan megtépázta a járműparkot, melyet eleinte szövetségesektől kapott járművekkel próbáltak feltölteni. Az 1948-as és 1949-es, sőt, még a későbbi évek katonai díszszemléin parádéztak a megmaradt Rába Botondok és Speciálok mellett GMC teherautók, Federalok, Jeepek, és Dodeg Weaponok.

Rába Botondok a Köröndön, 1950. május elsején                Forrás: Fortepan

Központi utasításra

A hidegháborús korszakban felgyorsultak a fejlesztések a hazai hadiiparban, de az továbbra sem tudta kielégíteni az igényeket, ezért a tipizálással egyidőben a maygar hadsereg szovjet eszközök beszerzése mellett döntött.

Az első importmodell a ZISz 150-es volt, de 1952-ig már ötven hazai fejlesztésű eszközt is bevezettek. A Nehézipari Minisztérium alá tartozó Nehézipari Központ (NIK) produkciója volt a NIK 30-as, majd az ugyancsak Steyr licencek felhasználásával készült NIK 300-as teherautó és NIK 130-as terepjáró rajkocsi.

Csepel NIK300-as prototípus tereppróbája

NIK vezérlés

Az államosított magyar járműipar kiemelt gyárait a NIK irányította, ide tartozott a Csepel Autógyár, az Ikarus, a győri Magyar Vagon és Gépgyár (MVG) és a MÁVAG.

A csepeli motorokat buszokba, dömperekbe, terepjárókba, traktorokba, lánctalpasokba és útépítésnél használt kompresszorokba is beszerelték.

A folyamatos növekedés ellenére sem tudták kielégíteni a hadsereg igényeit, de azt már sikerült elérni, hogy három évvel a gyártás elindítás után 5100 darabbal már a Csepelek domináltak a katonaságnál. A gumikerekes teherautók és terepjárók mellett 385 darab lánctalpas K800-as is hadrendbe állt, ezek már tüzérségi löveget vontatva vonultak az 1956-os április 4-i díszszemlén.

Lánctalpas Csepelek felvonulása 1958 április 4-én   Forrás:Berkó Pál/Fortepan

Hatezer teherautó a rekordévben

1956 október 16-án a Szabad Népben jelent meg tudósítás arról, hogy előző nap a Csepel Autógyárban legördült a szalagról a harmincezredik teherautó. A termelés folyamatos nőtt, az 1968-as rekordévben közel hatezer Csepel teherautó készült. Az új gazdasági mechanizmusnak nevezett magyar reform jegyében egyre szélesebb lettek a nyugati kapcsolatok, többek között Volvo terepjárók összeszerelésének formájában. Az évtized vége a teherautó gyártás végét is jelentette, mert a magyar piacon kínált 135 ezer forintos dízel Csepeleknél a benzines ZIL-ek 20 ezer forinttal olcsóbbak voltak, az üzemanyagtakarékosság pedig akkoriban még nem számított.

Ráadásul a KGST-n belüli szakosodás keretében a magyar járműiparnak a busz jutott, el kellett tehát búcsúzni a teherautótól, ezért későbbiekben a Csepelnél motorok, sebességváltók és szervokormányok mellett önjáró alvázakat gyártottak az Ikarusnak.

A szigetszentmiklósi gyár főbejárata                  Forrás: Csepel Autógyár          

Milyen autógyár az, amelyik...

A beszállítóra korlátozódott szerep miatt elégedetlen munkatársak fájlalták a döntést, mert hogy „Milyen autógyár az, amelyik nem gyárt autót?”. Lelkesedésüknek köszönhetően azért még megszületett a D750-es, melyből 1978-ban és 1979-ben közel hatszáz darabot gyárthattak, mert speciális járműveket, többek között tartálykocsikat és tűzoltóautókat máshonnan nehéz lett volna beszerezni. Azt azonban a lelkes szakemberek is tudták, hogy a nyereséges termeléshez legkevesebb 1000-1500 járművet kellett volna gyártani évente. A 750-esek már győri Rába motorral működtek. Az utolsó Csepel motoros Csepel teherautó 1977-ben gördült le a szalagról, negyven év alatt 125 ezer teherautó készült az egykori repülőgépgyár területén.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!



 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.02.07
Aki ötévesnél nem idősebb hibrid vásárlásában gondolkozik, nem kell, hogy márkák tucatjait....
2025.02.07
A repterekéhez hasonlóan szigorú ellenőrzést vezettek be a KRESZ-teszteken.   ..
2025.02.07
Vádat emeltek két volt vizsgabiztos és a vizsgáztatást meghatalmazás alapján intéző társuk ellen,....
2025.02.07
A HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. segítségével Farkas Kevin a Seventytwo Artbox....
2025.02.07
Szalagkorlátnak, majd a zajvédő falnak csapódott egy tehergépjármű az M3-as autópálya Vásárosnamény....
2025.02.07
A Budapesti Rendőr-főkapitányság munkatársai 99 gyorshajtót mértek be január ötödik hetében. ..
2025.02.06
A HangZóna mai vendége Soltész Bálint rendőrségi szóvivő. ..
2025.02.06
A Volkswagen új hatékonysági mérföldkövet ért el Dél-Olaszországban, a nardói pályán: egy....
2025.02.06
Orvosi incidens történt a Lufthansa Boeing 747-8 típusú repülőgépén – írja a Bild.   ..
2025.02.06
Megkezdődik az M1-es autópálya hatsávosra bővítése Budapest és Győr között 2025 augusztusában. A....