használtautó átvizsgálás
Egy 15 éves sport(os)kocsi megrendelése tipikusan az a pillanat a használtautók vásárlás előtti átvizsgálásával foglalkozó cégünknél, amikor összenéznek a kollégák és felkiáltanak: Jézusom! 10-ből 9-szer igazunk van, egyszer nem. Na, ez volt az az egy!
Ezt a Volswagen Golf VI. GTi-t 2009-ben gyártották és 16 év alatt 170.000 km-t tettek bele. Felkaphatnánk a fejünket, hogy az már azért sok, de egyrészt nem az, másrészt ez kicsivel több mint 10.000 km évente. Általában igaz az ezekre a méregzsák autókra M-es BMW-k, GTi-k, AMG-k és a többire, hogy arra használták őket, amire tervezték, és hát eléggé valószínű, hogy ennyi idő legalább egyszer - ahogy mondani szokták - nem adta ki. Szóval a legtöbb esetben valami tisztességes törésből van helyreállítva.
Bevallom őszintén, hogy külön előítéletünk van a 2.0 TSi (vagy TFSi) motorokkal kapcsolatban, mert a Golf 5 GTi-ben (ott még csak 200 lóerővel) megjelenő, mára igencsak nagykorúvá vált ilyen motorok szinte egytől egyig megbontottak már ilyen idős korukban. Mivel a finom technika értő javításához nem mindenhol értenek (vagy szakértelem, vagy célszerszám hiányzik) és az is előfordul, hogy nincs meg a megfelelő keret a javításra, nem tudnánk megszámolni két kezünkön sem, hogy hány kitüremkedő pasztázást, szakszerűtlen javítást láttunk már ilyen erőforrásokon. Így vágtunk neki a vásárlás előtti szemlének.
Első blikkre is kellemes csalódás
A Golf utastere egyáltalán nem mutatott az előző szériához képest elhasználtságot, amik ilyen idős korukra már erős koptak itt-ott. A bőrkárpit, amit én kisebb autókban valahogyan jobban értékelek,mint a felső-közép kategória példányaiban, nagyon szép állapotban volt, még a vezetőülésen sem találunk kivetnivalót.
Bár a hatos széria nem sok újdonságot hozott megjelenésében az ötödikhez képest, azért itt már felüti a fejét a nagy képernyő középen, a nappali menetfény az orrán. Érdemes megnézni ezt a GTi kormányt, nem csaka formája, hanem a tartóssága is meggyőző. A Golf 4 GTi-ből (1.8T 20V) volt már ötajtós kivitel, de valahogyan mindig úgy éreztem, hogy egy igazi GTi háromajtós, az opció csak azoknak a családapáknak (és anyának) készül, akiknél a hátsó ülés nem marad érintetlen a gyerekek miatt.
Nos, ez a kocsi nem csak hogy háromajtós, de kéziváltós is, úgyhogy az "igen, de" kezdetű mondatok nem férnek meg mellette.
GTi motorok
Bár nagyobb motorokkal is készültek Golfok, mint például a V5, VR6, R32, de a GTi mindig is soros négyhengeres volt. A 70-es évektől szépen lépkedtünk felfelé 1.6-1.8-2.0 lépcsőkön, teljesítményben pedig a Golf I. GTi 110 lóerejéről indulva a Golf VIII GTi alapváltozatának 245 lóerejéig jutottunk. A hatodik genereáció 2.0 TSi motorja 211 lóerős. 2025-ben erre már kevesen kapják fel a fejüket, de akkoriban azért - pláne egy ilyen kis autóban - szívdobogtató volt ez a szám.
Pasztával itt is találkozunk, de semmi gányolás, aba bilincs, vagy szakszerűtlenség nem látszott. A hirdetés dokumentumai közé is fel vlt töltve a vezérlés cserét igazoló papír, látszott, hogy tényleg szívügye volt valakinek ez a kocsi. Bár a szervizkönyv vezetését két évvel ezelőtt befejezték, igazolható, hogy rendszeresen cserélték az olajat és a szűrőket is, szóval nem maradtak el az időszakos karbantartások. Könnyen indult, szép volt a hangja, egyben volt, na!
Említettem, hogy kéziváltós kivitelről van szó. Ez is könnyen kapcsolható, pontos szerkezet. A tengelykapcsoló pedig finoman működött, nem volt elkopva és nem is csattogott a lendkerék. Remek!
Elöl hajt
A GTi-k hagyományosan elsőkerék meghajtással rendelkeznek, bár a nyolvadik gererációból már létezik 4motion GTi is. Fontos, hogy egy ilyen autó féltengelyei rendben legyenek, mert azok a nagyobb teljesítmény (és nyomaték miatt) nem egyeznek meg az alapkivitelek alkatrészeivel, pótlásuk így persze drágább is. Szerencsére ezek a teszten is átment a VW, úgyhogy mehetünk is tovább a futóműre.
TUdom, hogy azért a GTi még nem sportkocsi, de bocsássa meg nekem a kedves olvasó, hogy így hivatkozok rá, nekem valahogy az. Szóval a nagyteljesítményű autók kritikus része a fék állapota, mert ha valaki rendszeresen és rendesen cipőzi ezeket a kocsikat, akkor biztony fogynak a fékek is. 10-ből 9 használtautó vásárlás előtti vizsgálatnál kell megállapítanunk, hogy a féktárcsák és betétek azonnali, vagy nagyon közi csereállapotban vannak. De nem ennél! Bár kissé mintázódik már az első tárcsa, de váll nincs rajta, a betétek pedig húsosak, van még hátra kilométer bőven. A próbaúton nem rázott, tehát rendben lesz.
A gumiabroncsok már kicsit több odafigyelést igényelnek. Nem lehet elégszer hangsúlyoni, hogy ha nem ugyanolyan minőségű, profilmélységű abroncsok vannak mindenhol, akkor a jobb állapotban lévő pár kerüljön a hátsó tengelyre. Tök mindegy, hogy ott hajt, ott kormányoz, hogy fékezéskor oda esik a nagyobb terhelés, tök mindegy! A kitörő első tengelyt sokkal könnyebb megfogni, mint a hátsót, mert az megindul (és könnyen meg fog, ha ott a rosszabb gumi), akkor gépszkedhetünk, de lehet, minden hiába. Szóval ezen a GTi-n elöl 6, hátul mindössze 2 mm volt a profilmélység. Utóbbi úgyis lassan csereérett, számolni illik hát egy szett 225/40R18.as abroncs árával, és ha lehet ne valami belépőszintűt válasszunk ehhez a teljesítményhez.
Összességben
egy valóban megvigyázott autót találtunk a vásárlás előtti szemlén. És nem! Nem volt törve-javítva korábban, higgyék el, ez a tény ebben a korban és kategóriában tényleg a párját ritkítja! Persze ennek megvan az ára, majdnem négymilliót kell leszurkolni egy ilyen autóért, de cserébe olyan élményben lehet részünk, ami talán kárpótol a kifizetett összegért. Pláne a magunkra nyitjuk az elektromos napfénytetőt...