közlekedébiztonság

Nem az Árpád híd van elátkozva, hanem mi

2024.07.08.

Majdnem pontosan egy év elteltével újabb halálos baleset történt

Mint ahogyan arról lapunk is beszámolt, szerda éjfél előtt a budapesti Árpád hídon három ember életét követelő közlekedési baleset történt.

Azóta felkerült a YouTube-ra egy fedélzeti kamerás videó is, amelyet Pestre tartó pályatesten rögzített egy autós.

Ez a cikk csütörtökön íródik, egyelőre a rendőrség beszámolója alapján annyi tudható, hogy egy férfi az óbudai Tavasz utcában beült egy taxiba, amelynek az ajtaja nyitva volt, sofőrje pedig nem ült éppen az autóban, majd rövid dulakodást követően elhajtott. Az Árpád hídra Pest felé rossz irányból hajtott fel és már ekkor ütközött egy autóval, de tovább haladt. A margitszigeti lehajtónál pedig bekövetkezett a baleset: frontálisan karabozott egy Suzukival, amibe még a mögötte érkező, szintén taxiüzemű autó is belehajtott. A baleset okozója és a Suzuki utasai a helyszínen életüket vesztették, a másik taxiban ülők pedig megsérültek.

A rendőrség képkockai helyszínelésről

Szintén rendőrségi közlemény szerint a baleset okozóját még aznap reggel előállították az óbudai rendőrök, mert kábítószer gyanús anyagokat találtak nála. A férfinál az őrizetbevétel feltételei nem álltak fenn ezért elengedték.

Megint az Árpád híd

A tegnapi baleset majdnem pontosan egy évvel történt azután, hogy az egymással versenyző autók közül egy, miután sofőrje elveszítette az irányítást, a szalagkorlátnak ütközött és a kerékpárúton közlekedő biciklist halálra gázolta.

Még ki sem heverte a közvélemény a tavaly nyári balesetet, máris újabb áldozatokról érkeztek hírek az Árpád hídról.

Pillanatkép a 2023 nyarán történt baleset térfigyelő kamerás felvételéből

Pedig nem a műtárgy a hibás. A budapesti Árpád híd több szakaszban épült. Elsőnek a 2x1 sávos közúti- és kétvágányos villamospályával épült szakaszt adták át 1950-ben. Mai formáját a 80-as évek első felében nyerte el, mi már a 2x3 sávos közúti (és persze középen a kétvágányos villamos) hídnak ismerjük, amely szerves a része a pesti oldalt ölelő körútnak.

Hosszú, széles, alig kanyarog, sőt, még az útburkolat minősége is elég jó. Minden adott arra, hogy a felelőtlen sofőröket gyorshajtásra kényszerítse. Sokszor, az Árpád hídon haladva azt tapasztalom, hogy a megengedett 70 km/órás sebességgel hajtva előbb csak értetlenkednek mögöttem, majd „tolnak”, végül éles sávváltással meg is előznek.

De naponta azért több mint 100 ezer sofőrnek mégis csak sikerül baleset nélkül átkelnie egyik oldalról a másikra.

Bennünk van a hiba

A két baleset természetesen nem összehasonlítható. Tavaly egy józan sofőr felelőtlensége miatt történt tragédia, most pedig egy vélhetően bódult ember kezdett értelmetlen ámokfutásba. Csak a helyszín volt ugyanaz.

A közlekedés a társadalom, illetve annak állapotának lakmusz papírja. A csalódottság, a stressz, az anyagi gondok, vagy tudományosabban az egzisztenciális szorongás, vagy az önértékelésünk mind-mind összetevői az utakon tanúsított viselkedésünknek. Az úton, az autónkban (vagy másokéban) lehetünk valakik, jobbak, gyorsabbak, ügyesebbek, vagy vagányabbak a többieknél.

A mindennapok nehézségeit sokan viszik ki az utcára, hogy aztán ott vezessék le a stresszt. És így kezdődik, így lesz az ártatlan átlagsofőrből merénylő.

Pillanatkép a 2024 nyarán történt baleset helyszíneléséről készült rendőrségi videóból

De miért? Mi értelme van az erőfitogtatásnak? Hogyan juthat el valaki odáig, hogy kontrollt vesztve ellop egy autót, majd azzal semmivel sem törődve, a szabályokra fittyet hányva száguldozni kezd?

Tudom, nem lehet mindenhová 50 méterenként rendőrt állítani, és bármelyik tragédiát is nézem, azokat csak az okozójuk szabálykövető magatartása akadályozhatta volna meg. Talán, ha stabilabb lenne a létbiztonságunk, ha többet sportolnánk, többet olvasnánk, és jobban hallgatnánk a közlekedésbiztonsági kampányok üzeneteire, ez is másképpen alakult volna.

Mit tehetsz Te?

Elsősorban jó példával kell elöl járni. Példát mutatni bárhol és bárkivel hoz is össze a sors. A legnagyobb hozzájárulás a közlekedésbiztonsághoz Te magad vagy.

Másodsorban, ha azt tapasztalod, hogy valaki nem képes az autóvezetésre, ivott, vagy más szerek hatása alatt van, nyugodtan szólj rá, hogy nagy hibát készül elkövetni. Ugyanez a helyzet a vagánykodókkal, gyorshajtókkal, drift-bajnokokkal. Nem szabad őket elismerni, dicsérni, melléjük beszállni, vagy ha már ott vagyunk, szintén figyelmeztetni kell őket, ha pedig ez nem használ, akkor megkérni, hogy álljon meg, mert ebben mi nem szeretnénk rész venni. Ha pedig magadra ismertél ebben a bekezdésben, neked kell változtatnod!

És az ilyesmi bejelentése sem számít spicliségnek. Ha mást nem tehetünk, kirívó szabálytalankodás, veszélyeztetés esetén azonnal tárcsázzuk a 112-t és jelentsük be. Ezzel adhatunk egy kis esélyt a hatóságoknak, hogy még a tragédia bekövetkezte előtt közbe lépjenek!

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.04.25
Holtszezonban miről is beszélgetnének az autóversenyek képes krónikásai? ..
2025.04.25
Az AutoWallis éves rendes közgyűlésén a részvényesek elfogadták a társaság 2024. évi éves....
2025.04.25
Audi helyett, dobpergés, dramaturgiai szünet, nagybetűs AUDI néven debütál az ingolstadtiak kínai....
2025.04.25
Zala vámegyében 50 helyett 169 és 124 km/h-s sebességgel közlekedtek! - írja a police.hu.     ..
2025.04.25
Nem szegték a kínai autógyártók exportkedvét az európai uniós vámtarifák: lendületesen nő az öreg....
2025.04.25
Az OMODA az elektromobilitás és a fenntartható közlekedés iránti elhivatottságát egy különleges....
2025.04.25
Az Audi elérkezett egy mérföldkőhöz, és továbbra is ösztönzi a körforgásos gazdaság előbbre vitelét....
2025.04.25
A Széchenyi István Egyetem közel harminc hallgatója vett részt azon a nemzetközi rövid képzési....
2025.04.25
A jó idő beköszöntével a motoros szezon is kezdetét veszi, a hosszú téli pihenő után pedig....
2025.04.25
Az EZ-60-ra keresztelt autó a kínai piacon mutatkozik be, viszont más kontinenseken is debütálni....