közlekedik a család
A közlekedési balesetek túlnyomó többsége a közutakon következik be. 1990 és 2015 között az összes szerencsétlenség 93%-a történt közúton, a maradék vasúton és vízi személysérülés keretében. Az előbbiek közül is a gyalogos elütés a legtipikusabb forma. Az év elején általában magasabbak ezeknek az eseteknek a száma az utak síkossága, illetve a korlátozott látási viszonyok miatt.
Csak idén kicsivel több, mint két hónap alatt 17 halálos kimenetelő gyalogos gázolás történt az ország területén, ezek közül 11 áldozat 17 éven aluli gyermek volt. Általánosságban igaz, hogy az elütések nagy része a járművezetők hibájára, ezen belül is jellemzően a (relatív) gyorshajtásra vezethető vissza. A gyalogosok mindösszesen a baleset egyharmadáért felelősek. Az ittasság pedig hatványozottan növeli a baleset bekövetkezésének kockázatát (az ábrán látható, hogy milyen arányban okozták az egyes tényezők a baleseteket ittasan 2000 és 2015 között, forrás: KSH).
Miután a felelősség a közlekedőé, a következtetés egyértelmű: szabálykövető magatartással nagyságrenddel csökkenthető lenne a közúti közlekedési balesetek előfordulása.
A statisztika egyik oldalról bíztató képet mutat, ugyanis az autók száma 1990 és 2015 között több mint 50%-al nőtt Magyarországon, (1990-ben 2 401 949 db, 2015-ben pedig 3 778 002 db gépjármű volt bejegyezve), ezzel szemben a 25 éves ciklus végére a közúti balesetben meghalt személyek száma negyedére, azaz 644-re csökkent 2015-re az 1990-es 2 432 főhöz képest. Továbbá az is aggodalomra ad okot, hogy noha a halálos balesetek száma folyamatosan csökkent 1990 és 2015 között, a súlyos és könnyű sérüléseket illetően ismét növekedés indult el az utóbbi években. Ennek az alakulását mutatja a következő ábra is. (Forrás KSH)
A legcélravezetőbb, ha saját szabálykövető magatartásunkon kívül gyermekeinknek is megfelelő oktatást adunk arra vonatkozóan, miért és hogyan kell eljárnia utazás közben, így nagyban csökkenthetjük a szerencsétlenségek bekövetkezésének valószínűségét. Emlékszünk még? Az idei gyalogos gázolások halálos áldozatainak közel kétharmada 17 éven aluli gyermek volt!
A legalapvetőbb baleset-megelőzési jó tanácsok között szerepel, hogy mindig „az út és látási viszonyoknak megfelelően” kell közlekedni! Télen a korlátozott látási viszonyok, az utak síkossága és a gyalogosok lassabb tempója is nehezíti a körülményeket, tavasszal a közutak forgalma fokozódik (elsősorban a kerékpáros és gyalogos utasoké), a hosszú tél után a vezetők „felélednek”, lendületesebben közlekednek annak ellenére, hogy az időjárás változékonysága miatt kiszámíthatatlan sokszor a menetstabilitás, illetve sokszor pára-, illetve ködfoltok befolyásolhatják a látási viszonyokat. A nyári időszakban természetesen a nagy kánikulára kell kiemelten ügyelni, ami közlekedésbiztonsági szempontból speciális kockázatokat rejt. Ebből fakadóan koncentrációs nehézségek léphetnek fel a járművezetőknél és gyalogosoknál is: ingerlékenyebbek, fáradtabbak lesznek. Ősszel, az iskolakezdés miatt pedig érdemes a tanintézetek környékét lassabban megközelíteni, illetve általánosságban az esetleges ködös, esős időjárásra, illetve a reggeli fagyokra sem árt kiemelten ügyelni.
Úgy gondolod, biztonságosan közlekedsz? Kipróbálnád tudásodat, amivel most egy vadonatúj autót nyerhetsz? Jelentkezz a Közlekedik a család közlekedésbiztonsági vetélkedőre, és kövesd figyelemmel felkészítő cikksorozatunkat! Jó utat és balesetmentes közlekedést kívánunk!
(képek forrása: KTI.hu, carloanschoice.com.au)