napenergia

A napenergia-meghajtású Solar Impulse 2 sikeresen tette meg első útját Dél-Svájcban

2014.07.21.

Sikeresen teljesítette első útját a Solar Impulse 2 Dél-Svájcban, ami mérföldkőnek tekinthető annak a célnak a megvalósításában, hogy a repülőgép kizárólag napenergia-meghajtásra támaszkodva jövőre elsőként kerülje meg a Földet. A pilótáknak arra is fel kell készülniük, hogy hogyan fognak majd megbirkózni az alváshiánnyal és a szélsőséges hőmérséklettel.

A napenergia-meghajtású repülőgép hajnali felszállásáról készített videó a Wright fivérek 1903-as, a repülésben forradalmat hozó útját idézi: https://www.youtube.com/watch?v=yUpyuORoB8o

A négymotoros repülőgép, amelyet az ABB is szponzorál, a több mint 2 órás repülőút során 6000 láb (~1800 m) repülési magasságot ért el, ahol Markus Scherdel pilóta tesztelte a gép kezelését, és bejelentette, hogy a küldetés sikeres volt. “Az elektromos energiaellátó- és a meghajtó-rendszer kifogástalanul működött”- mondta Scherdel. 

“A repülési igazgató nagyon elégedett” – jelentette be a Solar Impulse 2 legénysége a saját weblapján azt követően, hogy a repülőgép közép-európai idő szerint reggel 7 óra előtt földet ért.

“Nagy pillanat ez mindenkinek, aki részt vett ennek a forradalmian új, napenergiával hajtott repülőnek az építésében.”  Úgy tűnik, Markusnak a repülés jobban megy, mint a pezsgőbontás: https://t.co/971lUuEATj

A Solar Impulse team gépének egy kisebb változata tavaly már repült 24 órás üzemmódban, mialatt óceántól-óceánig átrepülte az Egyesült Államokat.

Az A380-as Airbus-énál nagyobb szárnyfesztávú, és több mint 17000 napelemmel felszerelt Solar Impulse 2 közelgő, 2015-re tervezett útja ismét arra kívánja felhívni a figyelmet, hogy a tiszta, megújuló technológiák a gerincét alkothatják a jövő közlekedési és energetikai rendszereinek.    

„A Solar Impulse és az ABB a tiszta energiatechnológiák alkalmazására szeretné motiválni az embereket. Az ABB és a Solar Impulse – közös eredményeink érdekében – olyan kulcsfontosságú technológiai megoldások fejlesztésén fog együttműködni, mint a teljesítményelektronika területe.” jelentette ki Andre Borschberg, a Solar Impulse társalapítója és vezérigazgatója.

A svájci székhelyű ABB-t globális piacvezető vállalatként tartják számon a megújuló energiaforrások alkalmazásának, a fenntartható közlekedés és az energiahatékonyság fejlesztésének területén. A vállalat a világ második legjelentősebb napelemes invertergyártója és a szélenergia-szektor egyik legnagyobb beszállítója.

A nagy ívű vállalkozás mögött két vállalkozó szellemű férfiú áll: Bertrand Piccard, aki tagja volt annak a csapatnak, amely 1999-ben hőlégballonnal elsőként kerülte meg a Földet leszállás nélkül, és társa Andre Borschberg, aki tavaly az első Solar Impulse repülővel kelt át Amerika felett.   

Ez a két férfi ül majd a Solar Impulse 2 pilótafülkéjében, amikor a jövőre megkísérlik körülrepülni a Földet.

Hogyan fognak a pilóták megbirkózni az alváshiánnyal és a szélsőséges hőmérséklettel?  

Bertrand Piccard 72 órás non-stop repülés szimulációban vesz részt

Bertrand Piccard és André Borschberg pilótáknak komoly fizikai és pszichológiai terhelést kell majd elviselni az öt napon át, éjjel-nappal tartó repülés során.

Bertrand Piccard-nak és André Borschberg-nek, a Solar Impulse társalapítóinak és pilótáinak, nem áll majd módjában, hogy a napenergiára támaszkodó, Föld körüli repülésük során bekapcsolják a robotpilótát, a Solar Impulse 2 ugyanis nem rendelkezik robotpilótával. A pilótafülke méretére (3,8 m3) talán azt is mondhatnánk, hogy elég nagy és kényelmes, de tudni kell, hogy a fülke nem túlnyomásos, és a hőmérséklet -40°C és +40°C között fog ingadozni. Mindegyik pilóta 2-3 órát tud majd aludni egy 24 órás időtartam során. Tekintettel az előbb felsoroltakra, cseppet sem túlzás azt állítani, hogy Bertrandra és Andréra nagyon komoly fizikai és pszichológia kihívás vár. 

Hogyan fognak megbirkózni az alváshiánnyal és a szélsőséges hőmérséklettel a 35.000 km-es utazás során, amikor gyakran 5-6 napot kell majd non-stop repülni? A nagyfokú hőmérsékletingadozás talán könnyebben megoldható technológiai feladatnak számít, mivel a pilótafülke vázát nagy sűrűségű hőszigeteléssel védik.  Azonban az alváshiányból eredő fizikai és pszichológiai kihívás már teljesen más nagyságrendű problémát jelent. Andrénak és Bertrandnak is meg van a módszere arra, hogy miként érje el gyorsan a mély alvás állapotát, ami nélkülözhetetlen a tartós, magas összpontosítási szint fenntartásához. A módszerüket az alábbi videóban ismertetik:

https://www.youtube.com/watch?v=iJRJwoz-yPA

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.26
- Akkor és Most Jármű Expo néven rendeznek a hétvégén a régmúlt, illetve a jelen két- és négykerekű....
2024.04.26
Nico Hülkenberg, a Haas Forma-1-es csapatának német pilótája jövőre a Saubernél, majd annak....
2024.04.26
A #5-ös nevű elektromos SUV-modellt az európai piacra szánják. ..
2024.04.26
Hello Budapest! Hello Belváros! Az eddig is nyüzsgő Károly körút újabb nevezetességgel bővült, itt....
2024.04.26
- Lezárták az M7-es autópálya Letenye felé vezető oldalát Balatonvilágosnál, ahol egy teherautó és....
2024.04.26
A YouTube-on jelent meg egy nem mindennapi felvétel, amin rendkívüli zajhatások közepette "görgőzi....
2024.04.26
Leküzdi még az árvizet is.   ..
2024.04.26
Frontálisan karambolozott egy busz és egy személyautó Sopronnál, a 8518-as út 26-os....
2024.04.25
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....