vasút
Megújult a múzeumvasút!
2018-19. évben állami támogatásból teljes körű felújításon esett át a kisvasút. A felújítás érintette a vasúti pályát, jelzőket és az Ikva-hídat, Nagycenken a peronokat. A vasúti személykocsik és az András gőzös is megújult. A járművek állagmegóvása érdekében Nagycenk Kastély állomáson egy sátor épült, amely télen védelmet nyújt a téli időjárás viszontagságai ellen.
Fertőbozon a fűtőház felújítása várhatóan 2020. szeptemberében fejeződik be, amikor az érdeklődők előtt megnyitja kapuit és betekintést nyerhetnek a fűtőházi életbe!
András gőzös. Fotó: gysev.hu
A mozdonyskanzenben kiállított járművek új információs táblákat kaptak. Új tematikus játék- és fitneszpark került kiépítésre, interaktív tanösvény és hangos tábla is színesíti a szolgáltatási palettát. Itt valóban egy egész napot eltölthetnek a kisvasút szerelmesei!
Gyermekvasutasok
A Nagycenki Széchenyi Múzeumvasúton nem mindennapi személyzettel találkozik az érkező látogató, hisz a Múzeumvasút üzemét gyermekvasutasok látják el. E fiúk és leányok vállalkoztak arra, hogy elsajátítják a Múzeumvasúton a szolgálat ellátásához szükséges szakmai ismereteket és szabad idejükben itt dolgoznak, szolgálnak. Igaz, ez a szolgálat örömet adó, játékos, de ugyanakkor fegyelmet is kívánó, kötelességtudatra és munkára nevelő. 1972-ben a Közlekedési Múzeum selyemzászlót ajándékozott, melyre fürge asszonykezek Széchenyi István egy intő mondatát hímezték: „Csak a múlt megbecsülésén épülhet fel a jelen.” Ez itt a gyermekvasutasok jelmondata is, akik a múlt közlekedési eszközeivel dolgoznak, és szolgálják a múzeumvasutat.
Járműpark
A Múzeumvasút jelenleg két mozdonnyal, és nyolc kocsival szolgálja a április elsejétől október elsejéig az utasforgalmat. Az alábbiakban az itt közlekedő járművekről olvashatunk egy-egy rövid áttekintést.
„András”, a gőzös (490-es sorozat)
Az első világháború után a főleg hegyi pályákon közlekedő, keskeny nyomközű tehervonati mozdonyok elsősorban különböző bányavasutaknál szolgáltak. A 492-es sorozatú mozdonyokat a MÁV a XXIe osztályba sorolta, 1911-től pedig a 490-es sorozatba kerültek. „András”, a gőzmozdony XX. század elején készült, és 1972 őszén, a balinkai bányavasút felszámolásával került a múzeumvasúthoz. Az ebből a típusból megmaradt egyetlen mozdony jelenleg tehát Múzeumvasutunkon teljesít szolgálatot.
A C–50-es a hazai gazdasági vasutak vontatási igényeinek ellátására tervezett, nagy szériájú mozdonysorozat. Az 1950-es évek elején kezdődő gyártás óta több mint 200 db készült a sorozatból, és napjainkban is csaknem 70 db maradt meg belőlük, miközben különböző átalakításokra és motorcserékre is sor került. Többségük jelenleg a hazai erdei vasutakon dolgozik. A Balatonfenyvesi Gazdasági Vasúttól 2003-ban került hozzánk egy C–50-es dízelmozdony, amely „Kiscenk” névre keresztelve vontatja szerelvényeit.