BMW X2
Hogy néz ki?
Határozott kiállású, nagyobbnak látszik, mint amekkora és ezt hangsúlyozza is minden szegletében. Az X6 kicsinyített mása, a dizájn kissé túlzó, de látványos. Nem tervem minden BMW-nek nevet keresni, de erre a kocsira illik a Teodor név.
A BMW X2 194 milliméterrel hosszabb (4554 milliméter), 21 milliméterrel szélesebb (1845 milliméter) és 64 milliméterrel magasabb (1590 milliméter), mint elődje. A tengelytávolság (2692 milliméter) és a nyomtávok (1677 milliméter elöl és 1679 milliméter hátul) növelése jót tett az utastér helykínálatának és a csomagtér tágasságának egyaránt. A puttony térfogata 560-1470 liter között változtatható, nem kell mondanom, hogy az országúti bringám könnyedén befért (az első kereket azért kivettem, hogy ne kínlódjak túl sokat).
A sokkoló külső visszafogott, de mégis sportos belsőt takar, az X1-esben megismert utastér kellemes és jól használható, hosszabb utazást is bevállalhatunk benne. A sportülések kényelmesek, van elég tároló, az ergonómiára nem lehet panasz, a hatalmas érintőképernyő kaotikussága kiismerhető - a klíma kezelése azonban továbbra sem a legjobb, hiányoznak a közvetlen gombok. Az anyagminőség és az illesztési pontosság tökéletes, az X2-őt Németországban gyártják. A kormány jó fogású nagy méretű, a piros színű középjelző vonzó, de a kormányzás érzete ettől persze még nem lett sportautós.
Hogy megy?
A teljesítményre optimalizált BMW X2 M35i xDrive modell sportosságát hátulnézetből a kipufogórendszer M-specifikus, dupla ikervégződése nyomatékosítja. Az M Sport aerodinamikailag optimalizált karosszériaelemekkel fűszerezi meg a sportos hangulatot. Az opcionális extrafelszereltségek között az M Sport Pro csomag is megtalálható, többek között a BMW M magasfényű külső felszereltségi csomag kibővített tételeivel, a fejlett világítási opciókkal, hátsó légterelő szárnnyal és a vörösre fényezett féknyergekkel dolgozó BMW M sport fékrendszerrel. Az X2 M35i nálunk Európában 221 kW / 300 lóerő maximális teljesítményre képes (maximális forgatónyomatéka 400 Nm), 2.0 liter hengerűrtartalmú, soros négyhengeres benzinmotorral (az Egyesült Államokban és más piacokon 233 kW / 317 lóerő maximális teljesítménnyel).
Az üresen közel 18 mázsás csúcsmodell 5,4 másodperc alatt abszolválja a nulla-százas sprintet (végsebessége eléri a 250 kilométer/órát), M-specifikus futómű-hangolása pedig BMW xDrive intelligens összkerékhajtással dolgozik együtt. Az alapfelszereltségként kínált adaptív M futómű nem csupán a modell agilitását, de menetkomfortját is fokozza. Az autót kiváló vezetni, példásan összerakott jószág, a kipufogók helyett a hangszórókból érkező sportos hang csalódást kelt - de ezzel sok más márka sportos és sportautóival így vagyunk.
Milyen vezetni?
A legújabb BMW elődjénél hosszabb tengelytávolságot és szélesebb nyomtávokat kínál, miközben az első tengely szimpla ágyazású lengőkarra támaszkodó MacPherson rugóstaggal kialakított kerékfelfüggesztése és a hátsó tengely háromkaros kerékfelfüggesztése egyaránt célzott módosításokat kapott. A hajtásfüggő kipörgés-korlátozás az alapfelszereltségének része. Újdonság továbbá az integrált fékrendszer és az első tengely rugóút-szinkronizált lengéscsillapítása.
A futómű normál módban elfogadhatóan rugózik, de a 21 hüvelykes kerekek miatt rossz, kátyús úton rémálom vele a közlekedés. Tempós kanyarokat bírja, de a túl könnyed, gyerekesen játékos kormányzás nem illik sportautóhoz. Bármennyire erős és bármennyire sportosan néz ki, az X2 M35i xDrive nem sportautó, csak egy extrovertált macsó, aki nem bír a tesztoszteronnal és a benzinnel. A fogyasztásra amúgy nem lehet panaszom, a kezdeti 10 literes slukkolás a közel 1600 kilométeres teszt végére megszelídült és 9 literrel zártuk a hetet.
Sportmódban csattog a betonkemény futómű, a kormány is felkeményedik, de nem eléggé, a gázreakció azonban olyan élénk, hogy komoly önuralom kell, ahhoz, hogy visszafogjuk magunkat és ne száguldozzunk. Az összkerékhajtás partner a kanyarvadászatban, de a profik érzik az X2-őn, hogy elsőkerekesnek készült. A kipufogónak van ugyan hangja, de amint már korábban megjegyeztem, a csatazaj nagy része nem onnan, hanem a harman/kardon hangrendszerből érkezik.
Mennyibe kerül?
Bár X2-esünk lehet már 16,2 millió forintért is, a combos változatért alaphangon 22,7 millió forintot kérnek el, a egekig extrákkal megpakolt tesztautó ára pedig megközelítette a 29 milliót.
Kép és szöveg: Biró Csongor/BMW