Elektromos roller

Most akkor milyen szabályok vonatkoznak az e-rollerre?

2021.07.11.

Nagy port kavart egy magyar lány esete, akit nemrég 100 ezer forintra büntettek, mert ittasan, jogosítvány és bukósisak nélkül rollerezett. Valójában hogyan rendelkezik az egyre népszerűbb minijárgányokról a KRESZ? Németországban már egyértelmű szabályokat alkottak - írja a hirado.hu.

Egy magyar lány a közösségi oldalán osztotta meg elektromos rolleres rossz tapasztalatát. A poszt szerint a Deák téren elfogyasztott két cidert, majd elektromos rollerrel igyekezett hazajutni. Közben megállították a rendőrök, elkérték a jogosítványát és megszondáztatták. Mivel a hölgy nem rendelkezett jogosítvánnyal, és bukósisak sem volt rajta, valamint ittas állapotban volt, igen borsos, 100 ezer forintos büntetést kapott.

Ezek alapján arra következtethetünk, hogy az egyenruhások segédmotor-kerékpárként kezelték a járművet, a KRESZ-ben ugyanis nem szerepel az elektromos rollerre vonatkozó szabályozás.

Ez esetben felmerülhet a rendszámtábla kérdése, és hogy az kinek a felelőssége?

Járdán nem szabad használni, az úttesten viszont veszélynek van kitéve a rolleres. Marad a biciklisáv?

Pintér Sándor belügyminiszter korábban egy sajtótájékoztatón kijelentette, hogy az elektromos rollerek segédmotor-kerékpárként kezelendők, és a rendőrség a jogszabályok alapján köteles eljárni.

A rollereknek a kerékpárok között van a helyük

Herpy Miklós ügyvéd, közlekedési szakjogász a hirado.hu megkeresésére elmondta, mivel a KRESZ nem határozza meg, hogy hova sorolhatók az elektromos rollerek, ezért eddig járműnek sem minősültek.

Hozzátette, hogy az 5/1991. KöHÉM (Közlekedési- és Hírközlési Minisztérium) rendelet és a 168/2013-as EU rendelet az irányadó, amely meghatározza, hogy milyen jármű minősül  L1e típusú, segédmotoros kerékpárnak. Ennek egyik feltétele például, hogy ülés legyen rajta, de ez az elektromos rollernek nincs.

Pintér Sándor véleménye kapcsán úgy fogalmazott, indultak szabálysértési eljárások, amelyek aztán úgy zártak le, hogy a rollereket nem lehet kategorizálni.

Később mégis folytatódtak az ehhez hasonló eljárások, tehát a szakjogász szerint némi káosz jellemzi jelenleg a szabályozást.

Nincs szabályozás, nem tudni, hogy hol kellene közlekedni a rollerekkel, és ez egy bizonytalan jogi helyzetet teremt, amelyben kiszámíthatatlanok az egyes esetek következményei.

Herpy Miklós úgy véli, a jogalkotóknak sürgősen szabályt kelleni hoznia a rollerek és e-rollerek használata ügyében. Felfogása szerint a rollerek helye dinamikájuk és teljesítményük alapján – óránként 25 kilométeres végsebességükkel – a kerékpárok között lenne.

Ez esetben nem lennének feltételek a bukósisak viselése, a rendszám, a felelősségbiztosítás és az érvényes vezetői engedély, de a járdán a gyalogos között a rollereket is csak tolni lehetne, a biciklikhez hasonlóan.

Az Innovációs és Technológiai Minisztérium azt mondta, hogy a közúti járműnek nem minősülő motorikus eszközök tömeges megjelenése új fejlemény és emiatt a forgalomban való használatuk részletes szabályait más uniós tagállamok is most dolgozzák ki. Addig is a kerékpárok vagy a segédmotoros kerékpárok szabályai a mérvadók.

Németország már döntött

Németország már 2019-ben lépett és törvényt alkotott. Ahogyan a robogókat 50 köbcenti alatt, úgy az elektromos rollereket is csak rendszámmal lehet használni náluk. Ez esetben nem egy fémtáblára, csak egy matricaszerű rendszámra kell gondolni. Ezzel igazolható a felelősségbiztosítás, mivelhogy azt is kell kötni minden évben. Továbbá megszabták a minimum korhatárt is.

Tizennégy évesnél fiatalabb nem közlekedhet elektromos rollerrel Németországban, de aki elmúlt 14, annak is ajánlják a bukósisak használatát.

Kerékpárúton vagy autóúton legfeljebb 20 kilométer/órás tempóban lehet hajtani, kivéve ahol a helyi hatóságok engedélyezték a járda igénybevételét is. Az ilyen helyeken közelekedési tábla jelzi a könnyítést.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....