design

Modern antik

2019.08.27.

Formák, amelyek sohasem öregszenek. Ki ne ismerné a 911-es Porsche családját vagy a nagypapa korú Bentley Continental szériát, amelyek részben exkluzivitásuk, rétegmodell létük okán fejlődtek stílusirányzatukban konzervatívan? Ugyanakkor formájuk legendás, és bármelyik - még a legmodernnebb időkből is - szerethető. 

Az Utánpótlás rovat következő írásában tehát néhány klasszikus formát idézünk meg, ihletet merítve a tengerentúli, hamisítatlan, Porsche és Bentley által képviselt formai értékekből. Jóleső érzés európaiként megélni, hogy a dizájnkavalkád és a négykereűek falak közé szorított felépítése, kialakítása közepette és legkülönbözőbb stílusbeli áramlatai mellett ezek a nagy klasszikusok a messzi New Yorkban is tündökölnek.

A 911-es modell első vázlatait maga Ferdinand Porsche rajzolta 1959-ben. A klasszikus forma ekkor született meg, majd 1963-ban került gyártásba. Noha egészen sokáig jól kivehetőek voltak az egyes generációk közötti különbségek, az elmúlt néhány években már a szakavatott szemeknek is gondot okozhatott egy-egy padlógázon elhúzó modell pontos beazonosítása, különösképpen a frissítések esetében. A 911-es család legújabb példánya rendelkezik néhány szembetűnő és azonnali névjegyként funkcionáló megoldással, így a 2018-tól valamivel könnyebb dolgunk akad.

Hiába, a forma örök! Mindennek alapjául az a bizonyos tetővonal szolgál, amely arányait és ívét tekintve minimálisan változott a modell történelme során. A designerek skiccjei alapjául immáron 60 éve ez szolgál - legyen szó a kupé, a kabrió vagy a targa változatokról. A sárvédők gömbölydedsége, illetve az ajtók övvonal-nélkülisége segít tovább idézni a klasszikus hatást: valahol itt érhető tetten a retró 911 „aranyossága”: nem akar enyhén vagy akár erőszakosan szögletes lenni a család, hanem ezt a lágyságot hivatott továbbadni a finoman hajlított idomokkal. A kabrió és targa kivitelek esetében is igaz ugyanez, hogy valahogy ennyi év után is kellően klasszikus porschés, ugyanakkor egyszerre modern és összetéveszthetetlen a forma.

A következő kulcsfontosságú építőelem a kerek első lámpa. Enélkül nem is Porsche a 911. A modell ábrázatát alapvetően meghatározó projektorok/mára LED-ek elrendezése változik a kereknek nevezett, de annál egy kicsit elnyújtottabb búra alatt.

A hátsó lámpák vagdaltsága, továbbá különállósága vagy újabban ismételt összekapcsolása, valamint a harmadik féklámpa elhelyezése és alakja jelent mozgásteret a dizájnereknek, a hűtőrács alakításával egyetemben. Az első és a hátsó lökhárító bevágásai és alsó harmadbeli tagoltsága további apró változtatások kombinációjával egyenlő, de a kipufogók pozícionálása révén is kipipálható az újítás, amely nem feltétlenül szembetűnő.

A beltérben németesen precíz minden, nem sokat változtatnak a jól bevált és elegáns elrendezésen, csupán reszelgetnek rajta, így a modern kor igényeinek megfelel, viszont továbbra is őrzi a dicső múlt hagyományait. Te milyen egyedi formai megoldást tudnál párhuzamba állítani a Porsche 911-es család összetéveszthetetlen, még mindig stílusos és szerethető karakterével?

A New York-i standok egyikén szembetalálkoztam a Bentley Continental GT legfrissebb, harmadik generációjával (2018-), amely ilyen téren szintén megérdemel egy pár soros kitérőt. Esetében 2003-tól kezdve láthatjuk porondon a szinte változatlan formát és a kívül-belül pompázó luxust.

Státusszimbolum jellege miatt sokan sejk és focista autónak csúfolják. Lényegesebben fiatalabb, mint a 911-es család, és teljesen másról is szól. De nagy klasszikus, ez a forma a maga 16 évével is jellegzetes. Rétegmodell révén keveset alakítanak külsején, inkább csak csiszolgatnak – meg persze a lemezek alatt a generációk mázsás fogyókúrán is átesnek.

Örök formák, hamisítatlan értékek Európából. Modern antik.

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.04.17
Egy autó, egy tulajdonos, két ittas sofőr. A rendőrök alig két óra alatt ugyanazzal a kocsival két....
2025.04.16
Amerikai balesetes autókat jó állapotúként értékesített Európában egy most felszámolt nemzetközi....
2025.04.16
Pedig 10 éves elmúlt, de láthatóan volt gazdája. ..
2025.04.16
A kormány járművenként 2,8-4 millió, cégenként akár 64 millió forint állami hozzájárulással segíti....
2025.04.16
Az amerikai Tesla elektromosautó-gyártó leállította két amerikai gyártású modell Kínában történő....
2025.04.16
A versenyváltozatok mellett az utcai kivitel továbbfejlesztésével sem tud leállni a Toyota, ezúttal....
2025.04.16
A Super Duty az alapmodell erősebb, nagyobb teherbírású variánsa lesz, amelyet nehéz munkára....
2025.04.16
A BMW Group hangmérnökei a bajor prémiummárka modelljeinek 2025 végén debütáló, következő nemzedéke....
2025.04.16
A tavaly áprilisi bevezetésétől idén március végéig több mint 2 millió napi autópálya-matricát....
2025.04.16
A mintegy 650-700 ezer hazai segédmotoros kerékpár felének sincs érvényes kötelező gépjármű-....