BMW Motor

A Mini individualizálása: Vevőre szabják

2018.08.22.

Nemcsak a riválisok előtt járó technika, hanem a jármű köré épített innovatív marketing is kulcsszerepet játszik a német-brit Mini globális sikerében. A BMW tulajdonába tartozó brit márka új trükköt eszelt ki: a tulajdonosi érzelmekre hatva, névre szóló Minikkel próbálja felturbózni a vevőkör vásárlókedvét.

Ha Sir Alec Issigonis látná a Mini mai nemzedékét, bizonyára elégedett lenne. A zseniális brit konstruktőr – aki a legenda szerint bő fél évszázada először egy papírszalvétára skiccelte fel a Mini terveit, keresztben álló motorral, fronthajtással és a kocsi sarkaiba kitolt kerekekkel ma is irányadó építési elv a kompakt kategóriákban. Amikor a brit nemzeti autóipar még a kilencszázkilencvenes években végleg összeomlott, a BMW jó érzékkel kimazsolázta a Mini márkát: nem hagyta, hogy Sir Alec addigra már világszerte nagy népszerűségnek örvendő kiskocsija a süllyesztőbe kerüljön.

Az új bajor tulaj 2001-ben dobta piacra ismét a Minit, de újrapozícionálva, azaz prémiumos kivitelben, az évek során többféle karosszéria- és motorváltozatban. A szűk méretek ellenére a gokartosan sportos és a parádésan felextrázható kisautó ötlete nagyon bejött: főként a szingli, de jómódú, fizetőképes vásárlókör ma is ájultan díjazza a fürge négykerekű sajátos mobilitását.

Steptronic a Miniben

A német-brit gyártómű belvilágában járatos elemzők legtöbbször a fantáziadús innovációval, a szellemes műszaki- és marketing-megoldások sokaságával magyarázzák a Mini vonzerejét. Mint rámutatnak, a kiskocsi fejlesztői válogathatnak a BMW gazdag technikai tárházában, ha kell, az élenjáró technikát is leemelhetik a bajor luxusgyártó polcairól. Ennek egyik legutóbbi példája, hogy a rendre megújuló modellkínálatban az idén megjelent a BMW nagyobb típusaiból már ismert hétfokozatú, duplakuplungos automata sebességváltó, a Steptronic, amely igen csak passzol a Mini sportos karakteréhez. A cégcsoport a Minihez és a kisebb keresztmotoros BMW típusokhoz most fejlesztette ki ezt a főegységet, s mint ahogy a termékismertető brossura kiemeli: automatikusan úgy lehet vele gyorsulni, hogy egy pillanatra sem szakad meg a motor teljesítménye, nyomatéka.

A volán mögött ülve valóban így érezni: az elektronikus vezérlőegység még folyamatos padlógáz esetén is a másodperc törtrésze alatt, optimális fordulatszámnál kapcsolja be a hajtásba a következő fokozatot. A Steptronic ugyanakkor – az adott Mini modell felszereltségétől függően – még a navigációs rendszer, a kocsi útvonalának adatait is fel tudja használni a sebességváltásokhoz. Így például hajtűkanyarhoz, vagy forgalmi csomóponthoz érkezve a rendszer automatikusan visszakapcsol, hogy a motorfék erejével segítse a lassulást. De van vitorlázó funkció is: az úgynevezett „Mid” vagy „Green” üzemmódokban, ha levesszük lábunkat a gázpedálról, a váltó rögtön szétkapcsolja hajtásláncot, s a jármű motorfék nélkül, alacsony üzemanyag-fogyasztással gurul tovább.

Retro-marketing

Ám a béemvés technika minis adaptálása csak az érem egyik oldala. A márka népszerűségében kulcsszerepet játszik a marketing, a dizájn és számos más vevőkábító rafinéria. Ezek sorában talán az a legnagyobb durranás, hogy az újrafazonírozott bajor Mini ugyan kívül-belül megtartotta a brit ősmodell formai jegyeit, de a klasszikus elemeket újakkal ötvözi. Így például az Issigonis féle Mini műszerfalán tűnt fel a középen kialakított méretes kombinált mérőóra, amelyet a mai szériák is őriznek, csak abban már az információs-szórakoztató kütyü kijelzői kaptak helyet. Ez a „megszűntetve megőrzés-filozófia” végigvonul az egész formatervezésen, a repülőgépekre hajazó műszerfali kapcsolóktól a míves kárpitozáson át a ledes hangulatvilágításig.

A tervezők egy másik ötlete az volt, hogy a kisautógyártók közül, a kezdetektől fogva páratlanul hosszú opciós listát kínáltak, ami feltehetően ma is jókora extra bevételt hoz a gyártó konyhájára. A márka propagandistái előszeretettel mondogatják, hogy a széles felszereltségi kínálatnak köszönhetően nincs két egyforma Mini. Ebből annyi bizonyosan igaz, hogy a gazdagabb piacok pénzes vevői több ezer dollárt is elvernek extra felszerelésekre – nem egyszer csilivili külsőségekre. Ennek egyik trükkje, hogy a németek még inkább rájátszanak a brit nemzeti érzelmekre.

Így a Minik stoplámpáiban már a brit nemzeti zászló jellegzetes motívuma is villoghat, sőt ha kedves vevő kéri, a Union Jack lobogó rajzolatát rányomják a Cabrio típus ponyvatetejére. Ez ugyan ”very British”, azaz fokozza a hamisítatlan brit érzést, de hát azért a végén a müncheni BMW kasszájában csörög a bevétel. Megjegyezendő, hogy a prémiumosan hosszú extralista vevőcsábító eszközével már a tömegautó-gyártók is előszeretettel élnek. A Ford az új Fiesta év eleji bemutatóján ugyancsak a rendelhető opciók sokféleségét hangsúlyozta, az Opel pedig azzal is kelleti magát, hogy a töpszli Adamhoz is az extrák prémiumosan széles csomagjait kínálja.

Digitális perszonifikáció

A piaci versengés hevében a BMW-Mini marketingstratégái most megint léptek egyet: azzal próbálkoznak, hogy a tulajdonosi érzelmekre játszva személyesebbé tegyék vevőik négykerekűit. A cég zsargonjában a Mini Your Costumised névre keresztelt szolgáltatás valójában azt jelenti, hogy a tulajdonosra utaló egyedi nevekkel és szimbólumokkal irányjelző-paneleket, utastéri betéteket, küszöbtoldalékokat és LED-technikás kivetítőket lehet rendelni – méghozzá megint csak roppant eredeti módón – digitálisan. Mint ahogy az idevonatkozó ismertetőből kitűnik, a Mini külön online felületet hozott létre, s azon a kuncsaftok kiválaszthatják és saját ízlésük szerint megtervezhetik az előbb említett portékákat.

A rendelés feladását követően unikális gyártási eljárásokkal – többi között háromdimenziós nyomtatással, lézergravírozással – elkészítik a megálmodott darabot, majd azokat postai továbbítás után a Mini-tulaj pofonegyszerűen saját maga passzinthat a helyére. A perszonalitást hangsúlyozó kiegészítők tervezésének jószerivel csak az ügyfél kreativitása szab határt. A szoftver segítségével lehetőség adódik az egyedi üzenetek megjelenítésére. Így például az utastéri betétekre vagy a világító küszöbtoldalékokra rá lehet vésetni a vezető, vagy a kedvenc családtag neveit, sokféle felkínált motívummal, színárnyalattal és betűtípussal.

Nem is oly rég még az is az újdonság erejével hatott, hogy a prémium autók indexlámpa-házaiban megjelentek a LED-es kivetítő üdvözlőfények, így a Miniken az ajtók kinyitásakor az indexlámpák alján felgyulladó üdvözlőfények földre vetítették a kocsi logóját. A Mini Your Costumized csomag keretében most egyedi felirat, szín és mintázat is megrendelhető, persze azzal a feltétellel, hogy az adott modellben legyen ilyen gyárilag kialakított kivetítő panel, hogy annak helyére becsúsztatható legyen a bármikor újracserélhető, individuális darab. És mindig az individualitáson van a hangsúly. El kell hitetni az autóssal, hogy az egyenszürke négykerekűek sorából kitűnhet, van lehetőség a kézműves manufaktúrák korát idéző egyedi darabok elkészítésére.

Kérdés persze mire elég ez a perszonalitására játszó marketing? A sok sziporkázó ötlet alapján úgy tűnhet, mintha a „bajor” Mini nem tudna hibázni. Pedig azért lehettek költséges melléfogások is. Néhány éve oly tágra bővítették a szuperhősöknek aposztrofált Mini modellek számát, hogy szép csendesen beszüntették a kétszemélyes Roadster és a nagyobb Paceman típusok gyártását.

Ma van három- és ötajtós változat, nyitható tetős Cabrio, furgonos Clubman és suvszerű Countryman, köztük a méregzsák Cooper, meg a John Cooper Works motorral sebességmániásoknak. Ám a forgalombővülés korlátja lehet a zsebcirkáló méret: ha az egyedülálló tulaj családot alapít, egy Minibe már nehezebben fér el gyerekestül, így előbb-utóbb más márkára vált. Alighanem e gondot érzékelve született a „nagy-Mini” Countryman, de hát ez a típus is legfeljebb alulról súrolja az alsó középkategória méreteit. Mindenesetre az innovációs tempó nem lankad: a háttérben már készülődik egy új „szuperhős”, az elektromos Mini, amelyet először a kínai Great Wall Motor Co.-val közös vállalkozásban, Kínában gyártanak majd.

 

HEIMER GYÖRGY

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
- Több mint öt hónap és a szakszervezetekkel lefolytatott tizenöt tárgyalási forduló után egyoldalú....
2024.03.29
Az M3-as autópályán, a keleti országrész felé rendkívül erős a forgalom. Gödöllőtől Bagig 20 km-en....
2024.03.29
A megszokott programok, és a felhőtlen jókedv mellett, idén néhány különleges látványossággal is....
2024.03.29
A világ legsikeresebb üzleti limuzinjának nyolcadik nemzedéke maradéktalanul meggyőzte a nemzetközi....
2024.03.29
Több szempontból is sokat fejlődött és ezért pozitívan értékeli a Formula 4 Winter Series-ben....
2024.03.29
- A nehéz-tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása a húsvéti hétvégén összesen 72 órán át lenne....
2024.03.29
Egyelőre csak koncepció formájában látható az első elektromos Isuzu D-Max pickup, de valószínű nem....
2024.03.29
A magyar rendőrök a francia hatóságok által körözött járművet foglaltak le Csanádpalota autópálya-....
2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..