BMW Motor

A Mini individualizálása: Vevőre szabják

2018.08.22.

Nemcsak a riválisok előtt járó technika, hanem a jármű köré épített innovatív marketing is kulcsszerepet játszik a német-brit Mini globális sikerében. A BMW tulajdonába tartozó brit márka új trükköt eszelt ki: a tulajdonosi érzelmekre hatva, névre szóló Minikkel próbálja felturbózni a vevőkör vásárlókedvét.

Ha Sir Alec Issigonis látná a Mini mai nemzedékét, bizonyára elégedett lenne. A zseniális brit konstruktőr – aki a legenda szerint bő fél évszázada először egy papírszalvétára skiccelte fel a Mini terveit, keresztben álló motorral, fronthajtással és a kocsi sarkaiba kitolt kerekekkel ma is irányadó építési elv a kompakt kategóriákban. Amikor a brit nemzeti autóipar még a kilencszázkilencvenes években végleg összeomlott, a BMW jó érzékkel kimazsolázta a Mini márkát: nem hagyta, hogy Sir Alec addigra már világszerte nagy népszerűségnek örvendő kiskocsija a süllyesztőbe kerüljön.

Az új bajor tulaj 2001-ben dobta piacra ismét a Minit, de újrapozícionálva, azaz prémiumos kivitelben, az évek során többféle karosszéria- és motorváltozatban. A szűk méretek ellenére a gokartosan sportos és a parádésan felextrázható kisautó ötlete nagyon bejött: főként a szingli, de jómódú, fizetőképes vásárlókör ma is ájultan díjazza a fürge négykerekű sajátos mobilitását.

Steptronic a Miniben

A német-brit gyártómű belvilágában járatos elemzők legtöbbször a fantáziadús innovációval, a szellemes műszaki- és marketing-megoldások sokaságával magyarázzák a Mini vonzerejét. Mint rámutatnak, a kiskocsi fejlesztői válogathatnak a BMW gazdag technikai tárházában, ha kell, az élenjáró technikát is leemelhetik a bajor luxusgyártó polcairól. Ennek egyik legutóbbi példája, hogy a rendre megújuló modellkínálatban az idén megjelent a BMW nagyobb típusaiból már ismert hétfokozatú, duplakuplungos automata sebességváltó, a Steptronic, amely igen csak passzol a Mini sportos karakteréhez. A cégcsoport a Minihez és a kisebb keresztmotoros BMW típusokhoz most fejlesztette ki ezt a főegységet, s mint ahogy a termékismertető brossura kiemeli: automatikusan úgy lehet vele gyorsulni, hogy egy pillanatra sem szakad meg a motor teljesítménye, nyomatéka.

A volán mögött ülve valóban így érezni: az elektronikus vezérlőegység még folyamatos padlógáz esetén is a másodperc törtrésze alatt, optimális fordulatszámnál kapcsolja be a hajtásba a következő fokozatot. A Steptronic ugyanakkor – az adott Mini modell felszereltségétől függően – még a navigációs rendszer, a kocsi útvonalának adatait is fel tudja használni a sebességváltásokhoz. Így például hajtűkanyarhoz, vagy forgalmi csomóponthoz érkezve a rendszer automatikusan visszakapcsol, hogy a motorfék erejével segítse a lassulást. De van vitorlázó funkció is: az úgynevezett „Mid” vagy „Green” üzemmódokban, ha levesszük lábunkat a gázpedálról, a váltó rögtön szétkapcsolja hajtásláncot, s a jármű motorfék nélkül, alacsony üzemanyag-fogyasztással gurul tovább.

Retro-marketing

Ám a béemvés technika minis adaptálása csak az érem egyik oldala. A márka népszerűségében kulcsszerepet játszik a marketing, a dizájn és számos más vevőkábító rafinéria. Ezek sorában talán az a legnagyobb durranás, hogy az újrafazonírozott bajor Mini ugyan kívül-belül megtartotta a brit ősmodell formai jegyeit, de a klasszikus elemeket újakkal ötvözi. Így például az Issigonis féle Mini műszerfalán tűnt fel a középen kialakított méretes kombinált mérőóra, amelyet a mai szériák is őriznek, csak abban már az információs-szórakoztató kütyü kijelzői kaptak helyet. Ez a „megszűntetve megőrzés-filozófia” végigvonul az egész formatervezésen, a repülőgépekre hajazó műszerfali kapcsolóktól a míves kárpitozáson át a ledes hangulatvilágításig.

A tervezők egy másik ötlete az volt, hogy a kisautógyártók közül, a kezdetektől fogva páratlanul hosszú opciós listát kínáltak, ami feltehetően ma is jókora extra bevételt hoz a gyártó konyhájára. A márka propagandistái előszeretettel mondogatják, hogy a széles felszereltségi kínálatnak köszönhetően nincs két egyforma Mini. Ebből annyi bizonyosan igaz, hogy a gazdagabb piacok pénzes vevői több ezer dollárt is elvernek extra felszerelésekre – nem egyszer csilivili külsőségekre. Ennek egyik trükkje, hogy a németek még inkább rájátszanak a brit nemzeti érzelmekre.

Így a Minik stoplámpáiban már a brit nemzeti zászló jellegzetes motívuma is villoghat, sőt ha kedves vevő kéri, a Union Jack lobogó rajzolatát rányomják a Cabrio típus ponyvatetejére. Ez ugyan ”very British”, azaz fokozza a hamisítatlan brit érzést, de hát azért a végén a müncheni BMW kasszájában csörög a bevétel. Megjegyezendő, hogy a prémiumosan hosszú extralista vevőcsábító eszközével már a tömegautó-gyártók is előszeretettel élnek. A Ford az új Fiesta év eleji bemutatóján ugyancsak a rendelhető opciók sokféleségét hangsúlyozta, az Opel pedig azzal is kelleti magát, hogy a töpszli Adamhoz is az extrák prémiumosan széles csomagjait kínálja.

Digitális perszonifikáció

A piaci versengés hevében a BMW-Mini marketingstratégái most megint léptek egyet: azzal próbálkoznak, hogy a tulajdonosi érzelmekre játszva személyesebbé tegyék vevőik négykerekűit. A cég zsargonjában a Mini Your Costumised névre keresztelt szolgáltatás valójában azt jelenti, hogy a tulajdonosra utaló egyedi nevekkel és szimbólumokkal irányjelző-paneleket, utastéri betéteket, küszöbtoldalékokat és LED-technikás kivetítőket lehet rendelni – méghozzá megint csak roppant eredeti módón – digitálisan. Mint ahogy az idevonatkozó ismertetőből kitűnik, a Mini külön online felületet hozott létre, s azon a kuncsaftok kiválaszthatják és saját ízlésük szerint megtervezhetik az előbb említett portékákat.

A rendelés feladását követően unikális gyártási eljárásokkal – többi között háromdimenziós nyomtatással, lézergravírozással – elkészítik a megálmodott darabot, majd azokat postai továbbítás után a Mini-tulaj pofonegyszerűen saját maga passzinthat a helyére. A perszonalitást hangsúlyozó kiegészítők tervezésének jószerivel csak az ügyfél kreativitása szab határt. A szoftver segítségével lehetőség adódik az egyedi üzenetek megjelenítésére. Így például az utastéri betétekre vagy a világító küszöbtoldalékokra rá lehet vésetni a vezető, vagy a kedvenc családtag neveit, sokféle felkínált motívummal, színárnyalattal és betűtípussal.

Nem is oly rég még az is az újdonság erejével hatott, hogy a prémium autók indexlámpa-házaiban megjelentek a LED-es kivetítő üdvözlőfények, így a Miniken az ajtók kinyitásakor az indexlámpák alján felgyulladó üdvözlőfények földre vetítették a kocsi logóját. A Mini Your Costumized csomag keretében most egyedi felirat, szín és mintázat is megrendelhető, persze azzal a feltétellel, hogy az adott modellben legyen ilyen gyárilag kialakított kivetítő panel, hogy annak helyére becsúsztatható legyen a bármikor újracserélhető, individuális darab. És mindig az individualitáson van a hangsúly. El kell hitetni az autóssal, hogy az egyenszürke négykerekűek sorából kitűnhet, van lehetőség a kézműves manufaktúrák korát idéző egyedi darabok elkészítésére.

Kérdés persze mire elég ez a perszonalitására játszó marketing? A sok sziporkázó ötlet alapján úgy tűnhet, mintha a „bajor” Mini nem tudna hibázni. Pedig azért lehettek költséges melléfogások is. Néhány éve oly tágra bővítették a szuperhősöknek aposztrofált Mini modellek számát, hogy szép csendesen beszüntették a kétszemélyes Roadster és a nagyobb Paceman típusok gyártását.

Ma van három- és ötajtós változat, nyitható tetős Cabrio, furgonos Clubman és suvszerű Countryman, köztük a méregzsák Cooper, meg a John Cooper Works motorral sebességmániásoknak. Ám a forgalombővülés korlátja lehet a zsebcirkáló méret: ha az egyedülálló tulaj családot alapít, egy Minibe már nehezebben fér el gyerekestül, így előbb-utóbb más márkára vált. Alighanem e gondot érzékelve született a „nagy-Mini” Countryman, de hát ez a típus is legfeljebb alulról súrolja az alsó középkategória méreteit. Mindenesetre az innovációs tempó nem lankad: a háttérben már készülődik egy új „szuperhős”, az elektromos Mini, amelyet először a kínai Great Wall Motor Co.-val közös vállalkozásban, Kínában gyártanak majd.

 

HEIMER GYÖRGY

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.02.01
Ambiciózus növekedési célok 2025-2027 között.   ..
2025.02.01
Márciusban újult meg, amikor egy hamarosan érkező új Volkswagen bemutatóján Golfokat vezettem,....
2025.02.01
Nem túlzás kijelenteni, hogy az immáron Magyarországon is harmadik (a kivonásokkal tisztított....
2025.02.01
Nem sokon múlt, hogy tragédiával végződjön egy baleset Námestovóban - írja a parameter.sk. ..
2025.02.01
Egy oberwarti áruházlánc fiókvezetője lopást vett észre. Megfigyelte, hogy egy férfi több mint 1000....
2025.01.31
Vadat gázolt egy kisteherautó és egy személygépkocsi a 8-as főúton, Hosszúperesztegnél lezárták az....
2025.01.31
Olasz stílus, német pontosság és szlovén agy szüleménye a legújabb ezer lóerős, autó, ami nem....
2025.01.31
A baleset miatt tűzoltókra és mentőkre is szükség volt – jelentette az Országos Katasztrófavédelmi....
2025.01.31
A cikk cím, amit jó eséllyel nem láttál jönni. Mégis mi köti össze a két, egymástól látszólag....
2025.01.31
2025-re továbbfejlesztett kivitelt kap az európai autóvásárlók kedvenc Toyotája, az Európában is....