vezetéstechnika

Minden autóban biztos kézzel……!

2015.10.24.

Idén, immár harmadik alkalommal rendezte meg a NiT Hungary az ORFK Országos Balesetmegelőzési Bizottsággal közösen az 5 Tengelyen - biztos kézzel versenyt, amely során a legjobb hazai kamionsofőr díját nyerhették meg a versenyzők. A két elődöntő után a zsámbéki drivingcampen adhatott elméleti és gyakorlati tudásáról számot a 236 regisztrált résztvevőből bekerült tíz legjobb kamionsofőr az országos döntőn október 3-án. Amint arról már korábban beszámoltunk az idei versenyt bajnoki címét megőrizve ismét Szalai Gábor nyerte.

Elsősorban a laikusokban, vagy a nagyjárművek világát gépjárművezetőként nem ismerőkben merülhet fel a kérdés, mégis milyen kihívást jelent egy ilyen megmérettetés, valóban ennyire jók azok a vezetők akik egy ilyen versenyen eljutnak a legjobbak közé?

A válasz, nagyjárműves vezetéstechnikai oktatóként is azt kell mondjam, igen. Ezek a versenyek nem csak a jeges felületen való csúszkálásról szólnak, bár egy 40 tonnás szerelvény biztos kézzel való vezetése sem kis teljesítmény, higgyék el. Az ilyen és ehhez hasonló megmérettetéseken – több ilyen is létezik a, van olyan kamiongyártó, aki az egész világra kiterjedően ír ki kamionosoknak hasonló versenyeket – a szakmájuk, mert a kamionozás is szakma, minden részletével kapcsolatos tudásukról számot kell adniuk az indulóknak. Nagyon magas szintű kérdéssorok alapján már az elméleti tudás is számít, és itt nem csak KRESZ ismeretről, hanem a fuvarozáshoz kapcsolódó egyéb szakmai ismeretekről is biztos tudás kell. A másik nagyon fontos és a hazai járművezető-képzésben erősen alulreprezentált terület a rakományrögzítés kérdése, ezzel kapcsolatban is, már gyakorlati szinten kell kiválóan teljesítenie annak, aki akár csak a döntő közelébe kíván jutni. Ez a terület oly szerteágazó – gondoljunk csak bele hányféle áru, berendezés, eszköz létezik, amit szállítani kell – hogy bizony külön művészet, kis túlzással tudomány az, ha valaki ennek a területnek minden részletét ismeri, és bizony egy kamionosnak ismernie kell, hiszen egy rosszul rögzített rakomány következménye súlyos, halálos kimenetelű baleset is lehet.

Emellett az ilyen versenyek kiemelkedően fontos eleme a takarékos, az oktatásban inkább előrelátó gépjárművezetői képességekről számot adott tudás. A mai fuvarozás egyik legnagyobb költséghányada az üzemanyagköltség. A takarékos és a járművére vigyázó, a ma már egyre összetettebb és bonyolultabb technikát alaposan ismerő gépkocsivezető nagy kincs. Amellet, hogy pénzt spórol a munkaadójának, védi a környezetet is, hiszen száz kilométerenként sok-sok liter gázolaj takarítható meg azzal, hogyha az előrelátó, takarékos vezetés szabályait ismerő és betartó vezető ül a volán mögött.

Az ilyen versenyek mégis leglátványosabb része a vezetéstechnikai pályán tartott gyakorlat. Idén az 5 tengelyen versenyre a szervezők egy nagyon összetett, a járműkezelés legfontosabb technikai fogásait felvonultató gyakorlatsort állítottak össze a versenyzőknek. A feladatok között volt manőverezési-tolatási feladat csakúgy, mint nagy sebességgel, akár 60-as tempóval történő helyzet megoldása is, nem csak szóló vontatóval, hanem komplett nyerges szerelvénnyel is. Ezek a vezetéstechnikai fogások lehetőséget biztosítanak arra, hogy még egy ilyen monstrum vezetője is képes legyen egy már-már menthetetlennek látszó közlekedési vészhelyzetet megoldani úgy, hogy abból ne következzen be baleset, vagy ha igen, annak következményei a lehető legkisebbek legyenek.

A vezetéstechnikai fogások ismerete elvileg minden Unióban dolgozó nehéz-tehergépjármű és autóbusz vezetőnek kötelező, öt évente ismétlendő tananyag. Itthon azonban még kevés az olyan technikai adottságokkal rendelkező pálya, ahol ezeket a fogásokat gyakorlatban is tanulhatnák a vezetők, így sok esetben marad a járművezető-képzési szakmát, esetenként joggal megosztó szimulátoros képzés. Az igazi az lenne, hogyha ilyen tudásra minden jogosítvánnyal rendelkező szert tehetne, sőt kötelezően szert is kellene tennie, úgy, ahogyan azt például a szomszédos Ausztriában meg is teszik. Ennek természetesen alapfeltétele lenne sok-sok olyan vezetéstechnikai pálya, amelyből talán ha kettő működik hazánkban, azok is Budapest vonzáskörzetében, a nyereség pedig vélhetően sokkal kevesebb járművezetői hibából bekövetkezett baleset lenne útjainkon.

Így még inkább felértékelődik az a teljesítmény, amit a döntőbe jutott kamionosok nyújtottak, hiszen nagytöbbségük kisebb-nagyobb hibákkal ugyan, de teljesíteni tudta a vezetéstechnikai feladatokat a verseny során. Amíg pedig az oktatásban nem kap kellő szerepet a vezetéstechnikai képzés, minden járművezetőnek csak azt tudom javasolni, használja ki azt a kevés lehetőséget is, ami ma rendelkezésre áll, gyakoroljon szakértő instruktorok segítségével, hiszen jön a tél, a csúszós utak és ezzel együtt emelkedik a balesetek száma is. 

(Köszönet a képekért a NiT Hungary-nek)

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.15
10 éves Sportage kulcsa került a karácsonyfa alá   ..
2025.01.15
2025-ben a Renault 5 E-Tech electric és az Alpine A290 lett az Év Autója. Az eredményt az európai....
2025.01.15
Gőzerővel zajlik a Forma–1-es versenypályánk megújulása. A Hungaroring a napokban helyzetjelentést....
2025.01.15
Összeütközött két személyautó és egy kisbusz Székesfehérváron, a Kadocsa utcában, azaz a 7-es főút....
2025.01.15
Spanyolországban 1 millió autót adtak el 2024-ben, amivel a piac visszaállt a Covid előtti szintre....
2025.01.15
A viadal honlapja szerint Dalin 64 nap 19 óra 22 perc 49 másodperc alatt hajózta körbe a bolygót,....
2025.01.14
Az elmúlt héten a megengedett sebességhatárokat regisztráltan 1242-en lépték át Bács-Kiskun....
2025.01.14
Jogászként végzett, majd a külkereskedelemben dolgozott és részese volt az újkori magyar....
2025.01.14
A közúti biztonságot, a közlekedési hálózatok hatékonyságát, valamint a balesetek és a forgalmi....
2025.01.14
Miképpen a világ számos, autógyártó nagyhatalomként számontartott országában, Dél-Koreában is a....