F1

Minden, amit tudni kell a Forma-1 2023-as szezonjáról

2023.03.04.

Március 5-én a Bahreini Nagydíjjal elkezdődik a minden korábbinál hosszabb, 23 versenyhétvégét tartalmazó 74. Forma-1-es idény, amelynek toronymagas esélyese a kétszeres világbajnok Max Verstappen, és csapata, a Red Bull.

A Forma-1-es tavalyi drasztikus szabályváltozásaihoz képest az idei évre csak visszafogott módosítások történtek az előírásokban, ettől függetlenül rengeteg újítás vár a rajongókra, kezdve akár az újfajta, mesterséges intelligenciát (AI) és kiterjesztett valóságot (AR) is használó tv-közvetítésekkel. Voltak mozgások a pilótapiacon, érkezett három újonc is, és a korábbihoz képest kétszer annyi sprintversenyt rendeznek majd meg a szombatokon.

Kik lesznek az esélyesek és kik az újoncok?

A tíz csapat közül négy - Alfa Romeo, Mercedes, Ferrari és a Red Bull Racing ugyanazzal a versenyzőpárossal kezdi az évet, mint tavaly, a többi hat csapatnál viszont változott a felállás.

Valószínűleg idén is Max Verstappen lesz az, akit le kell majd győzni a világbajnoki címért: a 25 éves holland 2021-ben még az utolsó pillanatban szerezte meg a címet egy emlékezetes futamon Abu-Dhabiban, de tavaly már dominálta a mezőnyt 15 győzelmével, és simán lett első. A harmadik szezonját kezdi meg csapattársaként Sergio Pérez, aki tavaly két győzelmet aratott, és visszatért a csapathoz Daniel Ricciardo is, aki az utóbbi években mutatott gyenge formája miatt ezúttal csak tartalékpilótaként alkalmaznak.

A McLaren leszerződtette a korábbi F2-es és az F3-as bajnokot, Oscar Piastrit a távozó Ricciardo helyére, Lando Norris csapattársának. A Williamsnél az amerikai Logan Sargeant érkezett az F2-ből, hogy Alex Albon csapattársa legyen, a 21 éves floridai az első teljes szezont futó amerikai a Forma-1-ben Scott Speed 16 évvel ezelőtti szereplése óta. Egy másik újonc az Alpha Tauri pilótája, Nick de Vries, aki nem is igazi zöldfülű, mert emlékezetes módon pontokat szerzett tavaly Olaszországban a Williams számára, amikor a beteg Albon helyére ugrott be. Sokat várt arra a 28 éves holland, hogy végre megkapja esélyét egy teljes Forma-1 szezonra, korábban megnyerte a Forma-2 és a Formula-E bajnokságokat a királykategória felé vezető úton.

Az új helyeken feltűnő ismerős arcok közül a kétszeres világbajnok, Fernando Alonso a legnagyobb név, a 41 éves kétszeres világbajnok spanyol az Alpine-tól igazolt az Aston Martinhoz a visszavonult Sebastian Vettel helyére. Az ő helyére pedig az egyszeres futamgyőztes Pierre Gasly érkezett, hogy Esteban Oconnal tiszta francia felállást hozzon létre a francia csapatban. A Haasban a tapasztalt Nico Hulkenberg váltotta Mick Schumachert (aki közben a Mercedes tartalékversenyzője lett), hogy a dán Kevin Magnussen mellett kezdje meg a szezont élete hatodik F1 csapatában (a 35 éves német tavaly Aston Martin tartalékvezetője volt).  Hülkenberg pénteken már egy szenzációs ötödik hellyel vétette magát észre a második szabadedzésen.

Változások a menedzsmentekben

A Ferrarinál a sikertelen Mattia Binottót a tavalyig az Alfa Romeót irányító Frederic Vasseur váltotta a csapatfőnöki pozícióban, a francia helyére a McLarentől Andreas Seidlt igazolta le a svájci istálló. A McLaren Andrea Stellával töltötte be Seidl helyét. Távozott a Williamstől a korábban a Ford Racinget is irányító Jost Capito, őt a Mercedes egykori főstratégája, James Vowles váltja.

Egyetlen új versenyhelyszín lesz, de az nagyot fog szólni

23 versenyével a 2023-as a leghosszabb szezon lesz az Forma-1 74 éves története során, ráadásul még ennél is hosszabb lett volna, ha a Kínai Nagydíj nem maradna el sorozatban a negyedik alkalommal is a koronavírus-járvány miatt. A Francia Nagydíj kikerült a naptárból, míg Katar egyéves szünet után visszatért. A legnagyobb várakozás azonban a szezon utolsó előtti versenyét, a november 18-án tartandó Las Vegas Nagydíjat övezi, ahol az autók többek között a neonfényes Stripen fognak száguldani a hotelek és kaszinók között. A Magyar Nagydíjat az elmúlt években megszokott időponthoz képest egy héttel korábban, július 23-án rendezik meg a Hungaroringen.

Sprintfutamból idén kétszer annyi, immár hat lesz: Azerbajdzsánban, Ausztriában, Belgiumban, Katarban, Austinban, valamint Brazíliában is egy rövid szombati verseny dönt majd a normál vasárnapi verseny rajtsorrendjéről. A sprintfutamokon korábban használható lesz majd az előzést segítő DRS-rendszer, a rajtot vagy biztonsági autós szakaszt követően egy körrel előbb, azaz már a második körben nyílhatnak majd a hátsó szárnyak, ha egy másodpercnél közelebb ér valaki az előtte haladóhoz.

Változtak a szabályok?

Tavaly volt egy hatalmas szabályváltozás, amikor a Forma-1 áttért a talaj-kölcsönhatással jelentős leszorítóerőt generáló autók használatára, hogy a pilóták a kanyarokban is közel tudjanak maradni egymáshoz. Szintén tavaly cserélték le a 13 colos kerekeket 18-asokra. Sok csapat, köztük a Mercedes életét keserítette meg 2022-ben az ún. „delfinezés”, amikor az autók föl-le pattogtak az egyenesekben a talaj-kölcsönhatás szívóereje miatt. Idén a jelenség csökkentése érdekében 15 mm-rel magasabbra szerelt padlólemezeket írtak elő, a diffúzor is magasabban lesz, a padlólemezekre elektronikis érzékelők kerülnek az aerodinamikai hatások vizsgálhatósága érdekében.

A tavalyi szezon legrémisztőbb balesete volt Csou Kuan-jü silverstone-i fejre állása, amikor az aszfalt szinte leradírozta a felső bukócsövet az Alfa Romeóról. Erre válaszul az idei évtől a korábbiaknál kerekebb, magasabb, és még erősebb glóriákat kell használnia a csapatoknak, emellett a tükrök szélességét is 15-ről 20 centiméterre növelték. Végre megfordult a trend, és az autók tömegét csökkentették: pilótával együtt szárazon 798 helyett már csak 796 kilót nyomhatnak, ami miatt sok csapat festetlenül hagy egyes elemeket az autóján, a Mercedes is részben ezért tért vissza a fekete színhez.

Kik szerepeltek jól az előszezoni teszteken és a pénteki szabadedzéseken?

Komoly izgalmakat tartogatna, ha Verstappent 2021-hez hasonlóan idén is meg tudná szorongatni a rekordot érő, nyolcadik vb-címére hajtó Hamilton, a 38 éves brit világsztárnak viszont a tesztelésen és a szabadedzéseken mutatott teljesítménye alapján megint nem tudott igazán ütőképes autót építeni a Mercedes. A bahreini pénteki második szabadedzésen például csak a 8. lett Hamilton, aki a nyilatkozata alapján attól tart, hogy a tavalyinál is rosszabb lehet az idei autója. A brittel kapcsolatban ennek az idénynek a nagy kérdése az is, hogy szerződést hosszabbít-e a Mercedesnél. Idén már a 17. F1-es szezonját teljesíti (12 hónap alatt 40 millió fontot, azaz 16,9 milliárd forintot keresve), és bár tavaly életében először nem nyert futamot, így is több győzelemmel (103) rendelkezik, mint a mezőnyben szereplő 19 riválisa együttvéve.

2022-ben a második erő volt a Ferrari, és az idei teszteken sem úgy tűnt, nem rossz irányba változott volna a maranellói csapat autója, de hogy ez elegendő lesz-e ahhoz, hogy még jobban megszorongassák a Red Bullt, az egyelőre kérdéses. A tavaly egyéniben vb-második monacói Charles Leclerc, valamint csapattársa, a spanyol Carlos Sainz Jr. mindenesetre pozitívan nyilatkozott az új Ferrari SF-23-asról.

A középcsapatok közül úgy tűnik, hogy az Aston Martin fejlődött a legtöbbet 2022-höz képest, a kétszeres világbajnok Fernando Alonso nagy lökést adott Lawrence Stroll csapatának, s ez a teljesítményben is megmutatkozott, hiszen a spanyol nagy meglepetésre megnyerte a pénteki második gyakorlást Bahreinben. Még kérdéses, hogy a mezőny korelnöke mellett ki vezeti majd az idénynyitón a másik Astont, a főnök fia, a kanadai Lance Stroll ugyanis nemrég kerékpáros balesetet szenvedett, és a pénteki szabadedzéseken sem tudta megfelelően mozgatni a kezét a kormányzáshoz. Ha helyettesítésre kerül sor, akkor nagy eséllyel a Forma-2-es bajnok brazil Felipe Drugovich juthat majd lehetőséghez.

Úgy tűnik, nem sikerült jól az autófejlesztés a McLarennek, a teszteken teljesítménybeli és megbízhatósági problémákkal is szembesültek, pénteken csak Norris fért be a legjobb 10-be az MCL60-assal. A mezőny végén idén is a Williams autói lesznek a leggyakrabban láthatók, de úgy tűnik, hogy az Alpha Tauri is lecsúszott melléjük az eddigi teljesítményüket figyelembe véve.

A szezonnyitó Bahreini Nagydíj időmérő edzését március 4-én szombaton 16 órakor, az 57 körös futamot pedig március 5-én vasárnap 16 órakor rendezik.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.03
A Nissan családi SUV-jának N-Trek változata a kalandvágyóbb családokat célozza meg. ..
2024.05.03
A Los Alamos Nemzeti Laboratórium (LANL) kutatói egy alternatív elektródszerkezetet - egy hornyolt....
2024.05.03
Péntek estétől vasárnap éjfélig érvényes a korlátozás, amit a Budapesti Közlekedési Központ rendelt....
2024.05.03
A Datahouse által közétett, legfrissebb adatok szerint idén áprilisban 10 402 új személyautót....
2024.05.03
Megszórták büntetéssel a buszsávot szabálytalanul használó autósokat a budapesti rendőrök. ..
2024.05.03
Nem, nem a méretre utal. ..
2024.05.02
Egy nem mindennapi, 2021-es felvételt kapott a Bpiautósok egy olvasójától. ..
2024.05.02
A magyarországi használtautó-piacon jelenleg az élen még a korábbi évtizedek hagyományosan erős....
2024.05.02
A nagyobb akkumulátorkapacitásnak és a frissített regeneratív fékezőszoftvernek köszönhetően....
2024.05.02
Pekingben mutatta be 1000 km-es hatótávú Shenxing PLUS elektromosautó-akkumulátorát a vállalat. ..