közlekedésbiztonság
Az uszodában az előbbi számít a napszemüvegnél, a volán mögött az utóbbi. A Blick szerint ezek biztosítják a tökéletes látást az autóban.
Vannak, akik szinte csak aludni veszik le: a napszemüveg a legfontosabb nyári kiegészítő! Mert hűvösnek tűnik és véd a ragyogó napsütéstől. Sokak számára az autóban is nélkülözhetetlen – de különösen a volán mögött kevésbé a hétköznapi megjelenésről, sokkal inkább a jó látásról és biztonságról van szó.
Az általános szabály: a napszemüveg nem akadályozhatja a vezetést. Ha zavarják a sofőr látóterét, figyelmét vagy perspektíváját, akár pénzbírságot is kiszabhatnak Svájcban.
1. Fontos: mi van a jogosítványban?
Aki szemüveget vagy kontaktlencsét hord, az tudja, hogy ha a szemüveg viselését beírják a vezetői engedélybe, akkor a napszemüvegét is a látáshoz kell igazítani.
2. Melyik keret?
Minél nagyobb a látómező, annál jobb! Ezért a szemüveg keretének a lehető legvékonyabbnak kell lennie a teljes látás biztosítása érdekében. Minél könnyebb a változat, annál kevésbé bosszantó hosszú utakon. És mindig tökéletesen be kell állítani, hogy ne csússzon.
3. Milyen méretű?
Nem a hűvösségről, hanem a biztonságról van szó: az ultraibolya sugárzás (UV sugárzás) akár 60 százaléka felülről vagy oldalról érkezik. Minél nagyobb a napszemüveg, annál jobb.
4. Milyen szűrő?
Az autó első és hétsó ablakai egyébként is távol tartják az UV sugárzást. Ám ha kabrióval közlekedünk, vagy a napszemüvegünket az autón kívül is használjuk, érdemes odafigyelni az UV-védelemre: az UV400-as szűrővel ellátott szemüveg távol tartja a káros UV-sugárzást. Bár ez számunkra nem látható, nagy dózisban és hosszú időn keresztül mégis károsíthatja a szemet. Ha a szemüvegre UV400 vagy 100 százalékos UV védelem van írva, akkor minden rendben.
A tükröződésmentes bevonat csökkenti a lencsén lévő tükröződést, ezért elengedhetetlen. A polarizáló szűrővel ellátott napszemüvegek pedig csak az irányított fényt engedik át, míg a visszavert fényt blokkolják – nagyszerű, így sokkal kevesebb a tükröződés. De: A régebbi autók kijelzői csak az ideális betekintési szögből láthatók – rossz a szög, és a képernyők sötétnek tűnnek.
5. Melyik szírárnyalat?
Öt szint van: A 0-ás szintű (3-20%-os sötétítésű) szemüvegek azonnal elrakhatók, mert szinte hatástalanok. A legmagasabb, 4-es szint (92-97%) pedig csak a magas hegyekben használható, de a forgalomban nem engedélyezett a nem megfelelő látási viszonyok miatt. Ezzel szemben az 1-es (20-57%), a 2-es (57-82%) és a 3-as (82-92%) szintű javasolt. Logikus: minél magasabb a sötétítési szint, annál jobb a védelem a napsugarak káprázása ellen. A színátmenetes árnyalatú lencsék praktikusak: teljes védelmet nyújtanak, ha távolba nézünk, és több fényt engednek át a sebességmérő jobb leolvasásához közelről nézve.
6. Milyen színű?
Inkább élénk színű? De nem vezetéshez: a szürke vagy barna árnyalatok ideálisak, míg a piros, rózsaszín, narancssárga, zöld vagy kék lencsék problémát jelentenek a volán mögött – például elszínezi a közlekedési lámpákat vagy a féklámpákat.
7. Ez egyáltalán nem megy!
A széles szárak és a terjedelmes keretek tabunak számítanak – korlátozzák az oldalsó látóteret. A tükrös napszemüveg csökkenti a kontrasztot – előfordulhat, hogy figyelmen kívül hagyja a kerékpárost vagy a gyalogost, ami tragédiához vezethet.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!