miki házhoz megy

Miki házhoz megy – nagy Levinnel a driftautóban - Köves Szilárd 3. rész

2014.07.12.

A vezetéstechnikai oktató és vizsgabiztos szakmai pályafutásának állomásai közül az ezredforduló utáni időszakból és a közelmúltból válogatott történetekkel folytatjuk.

Kép és szöveg: Horváth Miklós

Az előző részt a Sok kerék Bt. néven futó vezetéstechnikai vállalkozással és az ezzel párhuzamosan végzett trolibuszozással zártuk. A mindkét helyen kötött idejű munkavégzésből adódó nehézségeknek a rendőrségi kiképzőközpontból érkezett megkeresés vetett véget, ennek köszönhetően 2001-től a rendvédelmi szervek közalkalmazotti állományába került a tréner. A tényleges kiképző munkát megelőző egyhónapos felkészítés során olyan nagysebességű tréningben részesültek az instruktorok, hogy azóta is emlegetik. Szilárd esetében a későbbi munkát alapjaiban befolyásoló elvvé vált, hogy valós tapadás és életszerű tempó mellett kell végezni az oktatást. Ellenkező esetben – azaz kis sebességű haladáskor és vizes műgyantán szimulált esetekben – nagyban eltér a jármű viselkedése és ezzel párhuzamosan a helyzet korrigálási technikája is. Az itt töltött 5 év alatt megannyi továbbképzésre került sor, melyek közül egy Ingolstadt mellett megrendezett, a németországi készenléti rendőrséggel közösen szervezett tréning volt a leginspirálóbb és egyben a legnagyobb kontrasztot adó esemény a tréner életében.

Képre kattintva galéria nyílik

A privát oktatói munka filmbe illő jeleneteit folytatva szó esett még egy 190 cm magas, torzonborz gitárosról, Kocsi Miklósról is (a Moonflower zenekar gitárosa jelenleg – szerk.), aki egy zöldre váltott lámpa utáni lefulladással indította a mögötte álló autó sofőrjét szüntelen kürtölés közbeni felmenők emlegetésére. Természetesen a jámbor és békeszerető oktató türelme elfogyott, kiszállt és megkérdezte a háborgó autóstól, hogy „melyik féklámpám nem világít?” utalva ezzel arra, hogy ha lehetősége van rá, kerülje ki őket. A delikvens sajnos nem tágított, ráadásul még veréssel is fenyegetőzött, erre azonban már kiszállt a jól megtermett tanuló is és így szólt: „Kicsi rigó, van valami differencia?” A költői kérdéssel lezárult a beszélgetés, de mit kezdtem volna az emberrel, ha egy 50 kg-os lány ül a volán mögött – folytatta Szilárd. És ha már az éremnek két oldala van, naná, hogy megesik az utóbb említett eset is. „Egy vézna, de nagyszájú tanuló lányka vezetett, amikor beállt mellénk egy pénzbehajtó páros, egy bálna Mercivel. Ilyen esetben az ember nemcsak a rossz beszólást kerüli, de még a rosszul nézést is. A zabolátlan tanulóvezető azonban egy nagyon bicskanyitogató stílusban méltatta a fiúk kinézetét, némi trágársággal fűszerezve persze, ami után azt hittem, hogy ott helyben kivégeznek minket. Szerencsére a srácok ignorálták az elhangzottakat, mosolyogtak és továbbmentek”.

A tantermi oktatás csak részben biztonságosabb - az itt félreértett dolgokból sokkal nagyobb bajok lehetnek

A taxisokkal kapcsolatban is előkerült egy dialógus a beszélgetés során, miszerint egy alkalommal a hatalmas T-betűvel ellátott tanulóautóval a Ferdinánd hídról a Szív utca irányába tartott az oktató. A lassú áthaladás miatt kénytelen kelletlen egy – a Podmaniczky úton haladó és éppen balra kanyarodni készülő – taxi útját keresztezte, mire a sofőr a manővert megszakítva nem sajnálta az időt, hogy megkérdezze: „és te vagy az oktató”. Szilárd válasza csak annyi volt, hogy „én is taxis vagyok, csak segítek egy kollégának”. Kicsit elgondolkodott a taxis, aztán szó nélkül továbbhajtott.

Ha valaki 940-es Volvo-t vezet, az csakis jámbor lelkű lehet - Az oktatói munka azonban egy Honda Civic-el zajlott

A közalkalmazotti jogviszonynak 2006-ban vége szakadt, ugyanis abban az évben már megbízással vizsgabiztosi munkát végzett Köves szaki és ezzel párhuzamosan bedolgozott a Palánkai Gellért által vezetett Wenson vezetéstechnikai tréning csapat munkájába is.  A teljesség okán a fentiekhez hozzátartozik, hogy ugyanebben az évben még a Monitoring Vezetéstechnikai Kft-vel is kiegészült Szilárd tevékenységi palettája, így túlzás nélkül kijelenthető, hogy haknisokat megszégyenítő módon jelen volt a fővárosi és környékbeli gépjárművezető-képzésben. Ahogy teltek az évek, felismerte, hogy a vizsgabiztosi munkáját nagymértékben segíti és támogatja a folyamatos instruktori munkavégzés. A kezdő és a nagy tapasztalattal rendelkező sofőrök esetében is az azonnali mérlegelő és döntésképesség a legfontosabb tényező egy-egy szituáció megoldásában – tudtam meg az összegzésből.

A munka szerves része a pálya kialakítása

A következő fejezet a 2012-ben indult, zsámbéki Driving Camp volt, ahol egy évig dolgozott Szilárd, mint vezető instruktor. Az itt megrendezett események közül a legemlékezetesebbnek és legnagyobb hírű rendezvénynek – nem meglepő módon – a Vodafone Red Show-t jegyzik a legtöbben. A Jenson Button vs. Sebestyén Balázs-féle Zsigulis versenyen túl a biztonságos autózás és persze a mobilozás is műsoron volt. A versenyzők által demonstrált helyzetek alapkoncepcióját Szilárd találta ki, kollégái pedig felöltöztették azt, a végeredményt pedig az angolok is elismeréssel díjazták. A zsámbéki időszak hozta össze Szilárdot a tuning őrültekkel, akik nagy teljesítményű, pöpec verdákkal csapattak, de nem tudták kellőképp uralni a tomboló lóerőket. A jelenlegi Driftiskolával ezt a réteget és persze az élményautózást szerető embereket célozták meg. Az új szerelem 2013-ban kezdődött és mivel a vezetéstechnika és a technikai sportok egy különleges ötvözetét hordozza, nem tartott sokáig rábeszélni Szilárdot, hogy feladja a vezető instruktori pozícióját.

A színpadon: Bazsó Gábor, Jenson Button, Herczig Norbert és Köves Szilárd

A három BMW-vel és a Mazda MX-5-tel operáló vállalkozásban a 20 perces adrenalin bombának is nevezhető drift-taxizás mellett az oktatás is szerves része a szolgáltatásnak. Személy szerint az instruktor azt szeretné, ha részt vesz valaki a tréningjükön, akkor tudja kezelni a téli megcsúszást, egyúttal legyen benne annyi tisztelet a fizika és a közúti közlekedés iránt, hogy ezt a tudást nem használja a közúton és/vagy a körforgalomban. A műfajban egyébként úttörőnek számító vállalkozás már az első évben is nyereséges volt, pedig ez nem jellemző hazánkban a kis- és középvállalkozásokra. Ebben a kérdésben Szilárdnak a Rejtő Jenő könyvekből ismert nagy Levin története adta az ihletet. Nagy Levin egy titokzatos szakács volt, aki egy börtönben tanult meg főzni, ahol köztudottan nem a legjobb alapanyagokból kellett fogyasztásra alkalmas ételt készítenie. Levinnek azonban olyan elszántsága és készsége volt a gasztronómiához, hogy egy idő után a legnevesebb hotelek szakácsai is azzal kérkedtek, hogy ők a nagy Levin tanítványai. E szerint, ha valaki rossz alapanyagokból rosszat főz, abban semmi meglepő nincsen, ellenben ha a jó alapanyagokból sem áll össze az elvárható minőségű étel, akkor ott teljesen jogos a felháborodás – Szilárd szerint. És ahogy Levin egy igazi gasztronómiai ínyenc, kitűnő szakács, és megmagyarázhatatlan szenvedély hajtja, ha az ételekről van szó, úgy Köves Szilárd is ekképpen viszonyul a szakterületéhez. Jelen esetben tehát adott a jó műszaki felszereltség, a kiváló oktatói gárda és az ehhez méltó, progresszív marketing tevékenység, így minden bizonnyal elvárható a siker.

A túlmotorizált 3-asok jól bírják a gyűrődést

A 7-es BMW motorokkal hajtott autókról pedig megtudtam, hogy átmentek a tűzkeresztségen. Egy rendezvényen három óra alatt 130 vendéget szolgáltak ki úgy, hogy a gumik mindig füstöltek, és egyszer sem fordult elő műszaki hiba miatti leállás. Ezek után már csak az a kérdés, hogy akar-e valaki a nagy Levin tanítványa lenni?

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.28
A BMW Group Gyár Debrecen is csatlakozott idén a Lányok Napja kezdeményezéshez, melynek keretében....
2024.04.28
A standon kiállított elektromos crossover váratlanul előre hajtott, és öt látogatót, köztük egy....
2024.04.28
A német luxusautó-gyártó Porsche bevétele 9,01 milliárd euró volt az első negyedévben, 11....
2024.04.28
Rangos szakmai versenyen díjazták a Mercedes-Benz duális képzésének tanulóit. ..
2024.04.28
A 45. évfordulót nosztalgiajáratokkal, az alkalomra készült emlékjeggyel és virtuális kiállítással....
2024.04.28
Újra járják az országot a Google autói, Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjában bemutatjuk,....
2024.04.28
A legkisebb Mercedesszel is lehet nagy galibát okozni. ..
2024.04.28
A BBC és az Auto, Motor und Sport szaklap értesülései szerint távozni készül a Forma-1-es....
2024.04.28
A grazi Magna autógyártó és beszállító mintegy 500 munkahelyet szüntet meg – írja az orf.at.   ..
2024.04.27
A tavasz az az időszak, amikor már alig várjuk, hogy útnak induljunk az autónkkal a szabadba,....