zaj

Miért trendi csak az autókba rúgni?

2021.10.03.

Zöldszólamú politikusi körökben divatos a közlekedést, de főleg az autókat kikiáltani fekete báránynak. Tényleg jogosan?

 

 

 



 

Európában több versenypálya használatát korlátozták, sőt, az éjszakai futamokat teljesen betiltottak. Az immár legendás és sikeres mogyoródi pálya a F1-es és túraautós pilóták, csapatok kedvence, nem véletlen, hogy 1986-os avatása óta minden évben szerepel a naptárban. Komoly turistacsalogató rendezvény, melynek nagy kihívás teljesíteni a környező lakosok igényeit, de pálya szakmai vezetése teljesíti, mert törvényi kötelessége és ezt diktálja a településekkel kiépített normális kapcsolat is. Ezért alakítottak ki a Hungaroringen komoly zajszintmérő rendszert, melynek adatait szigorúan ellenőrzik és folyamatosan be is tartják.

Forrás: Ford

Versenykorlátozás

Szigorúbb feltételeknek kell megfelelnie az autósportnak, mint a zenei fesztiváloknak. És általában keményebbek a jogszabályok a gépjárművekkel szemben, mert az autóknak be kell tartaniuk a környezetvédelmi normákat, amibe nem csak a kipufogógázok, hanem a zajok is beletartoznak. Ehhez képest ezrével száguldoznak az utakon füstös és zajos robogók, melyek rendszám híján azonosíthatatlanok és ritkán büntethetők.

Ahogy a kerékpárosok sem, pedig közöttük is egyre több a száguldó diszkó, ami gyilkosság a bringa legnagyobb előnye, a zajtalan haladás ellen.

Tóparti partik

Különösen a tóparti településeken egyre zajosabb az élet, hála a rendezvényeknek, amikből egyre több van. Bulizni jó, ahogy autóversenyen szurkolni is, de milyen áron?

A Hungaroringhez hasonlóan az óbudai szigeten, a Balaton mellett és a Velencei tó partján is elvárható lenne a moderálás, pláne az éjszakai vizparti partikon, ami klassz, de miért szabad még hajnalban is olyan hangerővel „zenélni”, amibe a több tízkilométernyi távolságban is beleremegnek a falak. Méghozzá következmények nélkül, büntetlenül.

A vasúti szerelvényeken sok országban már kötelező a csendes fék és az éjszakai sebsségkorlátozással együtt az autópályák mellé zajvédő falakat kell építeni. A belsőégésű motorok is komoly fejlesztésekkel érkeztek el napjaink tisztasági szintjére, aminek árát megfizették, megfizetik a gyártók és a vevők is. Ahogy a biztonsági és kényelmi berendezéseket és a csendes működést biztosító szigeteléseket is, melyek nem csak a kocsikban autózóknak, de a környezetnek is kellemesebb életet biztosítanak.

Több decibel, mint kilowatt

A szigorú szabályozásnak minden gépjárműnek meg kell megfelelni, meg is felelnek, egészen addig, amíg a levizsgázott autót tönkre nem teszik lelkes „tuningolók”.

Mert vannak, akik úgy gondolják, hogy a hangos kipufogó a férfias erődemonstráció. Ők azok, akik az olcsóbb és primitívebb megoldást választva a lóerők helyett a decibelt növelik.

Ennek oka sokszor ostobaság, olykor kisebbségi komplexus, a közösség szempontjából a végeredmény ugyanaz: súlyos zajterhelés.

Forrás: Audi

Kapcsoltak a törvényhozók

Az Európai Parlament szabályozása szerint az új gépkocsik zajszintjét címkékkel is jelölik, ezzel javítanák a városok élhetőségét, mert az orvosilag is bizonyított, hogy a folyamatos zajterhelés kimeríti a szervezet tartalékait, miközben szív- és érrendszeri panaszokat okoz. Egy szakmai jelentés szerint az Unió lakosságának fele folyamatosan 55 decibel feletti közlekedési zajterhelésben él.

Bajforrás

A folyamatos környezeti zajterhelés alvászavart, fáradtságot, koncentrálási nehézséget, rossz iskolai és munkahelyi, valamint társadalmi teljesítményt okozhat. Előfordulhat ingerlékenység, fejfájás, gyomor- és bélrendszeri panasz, valamint gyakoribb a vérnyomásprobléma, szívbaj, vagy cukorbetegség. A zaj bizonyos egészségkárosító hatásai már 40 decibel fölött megfigyelhetők, 55 decibel felett pedig kifejezetten alvászavaró, miközben megnő a szív- és érrendszeri betegségek kockázata.

Nem véletlen, hogy már a raliautók utasterének zajszintjét is radikálisan csökkentik a gyártók, mert a csendesebb kabinban jobb a pilóta és a navigátor koncentrálóképessége, reflexe és versenyeredménye is.

Forrás: Opel

Kevesebb decibel

A gyártóknak a korábbi 74 decibelről 68 decibelre kell csökkenteni az új autók maximális zajszintjét. Nem változtak az előírások 12 tonna felettieknél, ami 81 decibelt engedélyez. A hajtóművek zajkibocsátásának szigorítása után az útburkolatok és abroncsok javításával csökkentenék a gördülési zajt.

Basszushang

A zajokozók megfékezésére mindig létezett törvény, a közlekedésbiztonságra hivatkozva akár az üvöltő autórádió használókat is meg lehetne fegyelmezni, ám erre még nem igen volt példa, így büntetlenül lehet ijesztgetni a villamosmegállóban állókat kárpitdöngető basszussal, hangos kipufogóval.

Forrás: AMCF

Zajtraffipaxok

A zajszennyezés új eszköze a zajradar, amellyel menetközben ellenőrizhetők a gépjárművek. A mikrofonnal felszerelt berendezések hasonlóan működnek, mint a gyorshajtást figyelő traffipaxok, csak a sebesség helyett a hangerőt mérik. Amelyik jármű túllépi a meghatározott zajszintet, annak megbüntetik a vezetőjét.

A zajradarok már két éve megjelentek Franciaország, Spanyolország és Svájc útjain. Persze volt is hangos tiltakozás a szabálytalan hangoskodók részéről, amire így reagált egy illetékes: „Nem a Harley-Davidson tulajok vagy a ferrarisok ellen vagyunk, hanem azok ellen a sofőrök ellen, akik a zajjal szeretik demonstrálni járművük erejét.” nyilatkozta a franciaországi Villeneuve-le-Roi polgármestere.” Prózaibban fogalmazva leginkább a hallássérült puha pöcsök ellen harcolnak.

Dühös motorosok

A belvárosi kerületek 30 km/h korlátozásával Párizsban nemcsak a közlekedésbiztonság javul, de a csökken a zajszint, a kipufogógázokról már nem is beszélve. Dan Lert alpolgármester további szigorításokat léptet életbe, mert egyetlen hangosabb autós és motoros többezer ember nyugalmát teszi tönkre. A békésebb környezet érdekében a francia főváros 17. és 20. kerületében már tesztelik a zajradarokat, melynek egysége öt mikrofonból és egy 360 fokos kamerából áll. A rendszert 2023-ban élesben is bevetik, ami ellen már most tiltakozott a Dühös Motorosok Francia Föderációja (FFMC), amelyik két éve azt nehezményezte, hogy Párizsban tilos közlekedni 2000 előtt gyártott motorkerékpárokkal.

 

 

Forrás: Audi AG

WHO

Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) által javasolt környezeti zaj határértéke napi átlagban 55 decibel. Ehhez képest csak Európában 113 millió embert, minden ötödik európait érint a zajszennyezés, vagyis ennyien kénytelenek határérték fölötti zajt elviselni .

Az Európai Környezetvédelmi Ügynökség (EEA) tanulmánya szerint a megnövekedett közúti forgalom és a városiasodás zaja egyre komolyabb egészségügyi problémákat okoz. A szigorúbb szabályok ellenére Európában évente 16 ezer korai halálozást és 42 ezer szívbetegséget okoz a zaj, több mint hatmillió ember szenved alvászavarban a. A zajszennyezés miatt a gyerekek iskolai teljesítményére is hatással van: kimutatták, hogy a zajos környezetben felnövő gyerekeknek gyengébb lesz az olvasási képességük.

Forrás: Peugeot

Hátrányból előny

A hanghullámokkal működő generátor ma még csak technikai geg, de akár sorozatgyártásúra is lehetne fejleszteni, prózaibban fogalmazva városi zajból áramot lehet termelni, a Peugeot gyakorlati kísérlettel bizonyította ezt. Az elv lényege, hogy a hanghullámok terjedésük során rugalmasan összesűrítik a közeget, vagyis helyzeti és mozgási energiával is rendelkeznek. Ezt sikerült munkára fogni, legalábbis egy reklámkampány idejére.

Párizs legzajosabb pontján két különleges óriásplakátot állítottak fel, amelyeket a világon elsőként hangérzékelő szenzorokkal borítottak. A 30 mm átmérőjű piezoelektromos lapkák a hangnyomást elektromos energiává alakítják át. A több ezer szenzor elegendő áramot termel ahhoz, hogy segítségével tölteni lehessen a Peugeot e-208 akkumulátorát. Ja, és a villaynautó egyébként is csendes.

Forrás: Peugeot

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 



 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.24
A Kínában már jelenleg is kapható modell 2026-ban térhet vissza az Egyesült Királyságba és Európába....
2025.01.24
Magyarországra érkezett az első három Vectron-mozdony a járműflotta megerősítésére és....
2025.01.24
Kínai autó is van az Európában forgalmazott legbiztonságosabb személygépkocsik között, legalábbis....
2025.01.24
Az MVM Mobiliti 300 kilowattos (kW) ultragyors töltői már tíz helyszínen, egyebek mellett....
2025.01.24
Lássuk, milyen szokatlan termékek kerülnek még ki autógyártók kezeiből, gyártósorairól. ..
2025.01.24
Futurisztikus járművet épített a Toyota házi tuningspecialistája, a Modellista. A Concept Zero....
2025.01.24
Kecskemét és Magyarország egésze is sokat fog profitálni az együttműködésből a Mercedesszel, ez a....
2025.01.24
A Peugeot büszkén jelenti be, hogy a 100%-ban elektromos PEUGEOT E-208 és PEUGEOT E-308 végeztek az....
2025.01.24
A sebességtartó automatika ágyazott meg a mai vezetéstámogató rendszereknek ..
2025.01.24
Személyautókban már megszokott és jól bevált vezetőtámogató rendszereket optimalizált....