modellek
Trabiring Modellező Egyesület bemutatkozás:
Egyesületünk egy baráti társaságként kezdte a működését 2008-ban. A csapat tagjai a Magyarországon méltánytalanul elhanyagolt 1:5-s méretarányú off-road autókkal modelleztek. Akkoriban kezdett elterjedni ez a kategória Európában. Azokbanaz években a magyarországi csapatok az Európai márkakupákon nagyon szép helyezéseket értek el. Négy év alatt egy első, egy második és egy harmadik helyet ért el a magyar csapat.
Arra gondoltunk, hogy építünk egy olyan pályát, ahol ezekkel az autókkal lehet gyakorolni és versenyeket rendezni. A pályát Szigetszentmiklóson sikerült felépíteni, ahol egy helyi vállalkozó biztosította számunkra az ingatlant.
2012-ben megrendeztük a Modell&Hobby támogatásával a négy versenyből álló Magyarországi Baja Kupát. A verseny első négy helyezettje lehetőséget kapott az Európai Baja Kupán az indulásra. Párhuzamosan futott a hat versenyt magába foglaló Trabiring Baja Kupa, ahol a tuning autók versenyeztek. Ezen kívül rendeztünk még két három órás endurance csapatversenyt is.
A képre kattintva egy korábbi verseny videóját tekintheti meg.
Egy nem átlagos pillanatkép az egyik versenyünkről
2013-ban egy hat futamos bajnokságot rendeztünk. Ezenkívül 2 hosszútávú csapatverseny megrendezésére is sor került. Ezekről a versenyekről képeket és videó anyagokat a www.trabiring.hu oldalon lehet megtekinteni. A 2013-s év volt az első, amikor az off-road szakág mellet az on-road irányában is tettünk lépéseket. Megrendeztük az első endurance versenyt, amire addig még Magyarországon nem volt precedens. A versenyzők nagyon élvezték a három órás non-stop versenyzést és következő években is szeretnénk ilyen versenyeket rendezni.
2014-ben újabb mérföldkőhöz érkezett az Egyesület, mert az addigi pályánkat sajnos nem használhattuk tovább. A Merkapt Rt. telephelyén a Maglódi út 12. szám alatt kaptunk lehetőséget, hogy felépíthessük az új off-road pályánkat. Igyekeztünk felhasználni a tapasztalatainkat valamint a már meglévő infrastruktúránkat és a Merkapt RC szakosztályának segítségével elkészült Magyarország eddigi egyetlen szőnyeggel borított off-road pályája. Elsőre ez nem biztos hogy olyan nagy dolognak számít, de aki már volt ilyen versenyen az tudja, hogy mekkora port vernek fel az autók. Ha a pályát locsoljuk, hogy a port elkerüljük, akkor a talaj fellazul és 3-4 lóerő körüli teljesítménnyel rendelkező autók a futamok során 30-40cm mély gödröket ásnak ki, ami nagyon látványos nézői szemmel, de szinte lehetetlenné teszi az autók versenyzését.
Elkészült a versenypálya, ahol 2014. április 13-án megtartottuk a 1:5 Off-Road Magyar Bajnokság idénnyitó versenyét. Az egyesület a Magyar Modellező Szövetségbe belépve, megkapta a lehetőséget hogy hivatalos Magyar Bajnoki futamokat rendezzen, így ebben az évben először fogunk a szezon végén Magyar Bajnokot avatni 1:5 Off-Road kategóriában.
Az eddigi és a elkövetkezendő versenyekről további információk az Egyesület honlapján és a Facebook oldalán találhatók. Ezen az oldalon az autómodellezéssel kapcsolatos információk, eddigi tapasztalatok és más hasznos olvasnivaló is fellelhető.
Egyesületünket a Nagy Sportágválaszó-ra a rendezők rendszeresen meghívják, hogy bemutathassuk a modellezés szépségeit az érdeklődőknek. A 2013-s SportExpó-ra is kaptunk meghívást, ahol a “D” pavilonban a modellezést népszerűsítettük a látogatók körében.
Kép a Sportágválasztókról, ahol a gyerekek és az apukák “kedvencei” voltunk:
A fő attrakció a szimulátor volt, ahol a kezdők a számítógépen futó szimulátor programmal kipróbálhatták a képességeiket:
Miért Trabiring?
Ezt a kérdést már sokan feltették nekünk, köztük az Egyesület bejegyző hivatal is. A válasz nagyon egyszerű. Az első pályánk, mielőtt még modellpálya lett volna, egy parkoló volt. A parkoló kapujánál a tulajdonos egy vastraverzre egy Trabantot tett fel, hogy felhívja a figyelmet a parkolóra. Az Egyesületünk ennek a Trabant-nak az árnyékában született meg. Amikor a névválasztásra került a sor, akkor a Trabant adta az elejét , a versenypályákat pedig a világ minden táján Ring-nek hívják (pld. Hungaroring), a körbe futó vonalvezetés miatt, szóval szinte magától jött a Trabiring elnevezés.
Az autómodellezés kategóriái:
Az autómodellezés olyan sok alfajra bontható, hogy nehéz lenne mindet felsorolni. Az alábbi összefoglalóban igyekszem egy áttekintő képet adni az olvasónak, ami segít az eligazodásban.
A kategorizálás lehet méretarány, energiaforrás, felhasználás jellege és autó típus szerint. Természetesen szinte minden mératarányban van minden féle autó. Az energiaforrás a legegyszerűbb, így azzal kezdem. Alapvetően három fajta motort találunk az autókban.
1: Nitromethánnal hajtott, ún. nitrós autók, 2.1cm3-8cm3 lökettérfogatú motorok. Napjaink modellautóiban egyre kevéssé használatosak, mert nem egyszerű a motorok beállítása. Elég zajosak és az üzemanyag sem nevezhető bőr- és környezetbarát anyagnak. Jellemzően 1:10 és 1:8 méretarányú autókba építenek ilyen motorokat. A profi versenyzők kedvencei ezek a motorok, mert szinte hihetetlen teljesítmény leadására képesek.
2: Elektromos autók nagyon népszerűek, azt lehet mondani, hogy az autók jelentős többsége kefés vagy - a modernebb autók - kefe nélküli motorokkal rendelkeznek. Ennek a meghajtásnak a LiPo (lithium-polimer) akkumulátorok hirtelen fejlődése nagy lökést adott, a nitrós motorok nagy versenytársa,1:16,1:12,1:10, 1:8 és az utóbbi években már az 1:5 kategóriát is meghódította.
3: Belsőégésű, benzin motorral hajtott autók. Gyakorlatilag egy fűkaszában használatos 23-32cm3 méretű motort kell elképzelni, ami 2.5-8LE közötti teljesítmény leadására képes. Tuningolástól függően változik a teljesítmény. Ezek a motorok szinte kizárólag az 1:4, 1:5, 1:6 méretarányú autókban, ezeket hívjuk idegen szóval “Largescale” modelleknek, lelhetők fel. Vannak extrém változatok, két hengeres, 65cm3-s lóerőgyárak is, de azok inkább a tengerentúlón terjedtek el, Európában nem jelemzőek.
Méret arány szerint besorolás:
Itt a szempont a valós méretű autókhoz – ha létezik egyáltalán hasonló – viszonyított méretek. Mivel az RC autózásban nem makettekről van szó, az élethűség nem mindíg szempont. Napjainkban azonban az RC autók egyre jobban az utcai vagy a verseny autók hű másai, erre ékes példa a triálozás, ahol már szinte maketteket megszégyenítő pontossággal készülnek az autók. De térjünk vissza a mératarányra.
Léteznek 1:16,1:12,1:10,1:8,1:6,1:5 és 1:4-s méretarányok. Ha vmi esetleg kimaradt volna, elnézést kérek, de itt szinte lehetetlen minden precizen felsorolni. Az autók nagy többsége azonaban a három klasszikus mératarányú autók közé tartozik, úgymint 1:10,1:8 és 1:5.
A felhasználás módja alapvetően a hobby és a verseny kategóriákra bontható. Az eltérés óriási lehet a két véglet között, hiszen egy profi verseny autó nem csak az árával lóg ki a sorból, hanem a benne alkalmazott műszaki megoldások bőséges tárházával is. A profi autók a mérnöki munka csodái, hiszen minden olyan paramétert be lehet állítani rajtuk, mint az igazi verseny autókon. Ezen kívűl az alkalmazott anyagok is a verseny sportból jöttek, 7075-s aluminium és karbon a kedvelt építőanyag. A hobby autóknál általában műanyag alkatrészeket alkalmaznak, aminek az olcsó pótalkatrész a következménye. Ez nagy előny, ha egy a semmiből előugró padka vagy fa kerül az autó elé. Ilyenkor a törött alkatrészek relatív olcsón pótólhatók.
Az autó típusa szintén két fő kategóriára bontható, on-road és off-road. Az on-road autók a síma terepet kedvelik, alacsony hasmagasságúak és leginkább aszfalton (betonon) vagy szőnyegen érzik jól magukat. Az off-road autókra a nagy hasmagasság és nagy méretű kerekek a jellemzőek. Szinte bárhol el lehet velük menni, ezért is olyan népszerűek. Az off-road autókra jellemző, hogy nagyokat lehet velük ugratni és roppant látványos mutatványokkal lehet szórakoztatni a nézőket! Nem igényelnek épített modellpályát, akár a réten is lehet velük játszani. De a komoly versenyket mind a két kategóriában épített pályákon rendezik. A két fő típus között helyezkedik el a rallye kategória, ami ízlés szerint sorolható ide vagy oda is. Az utóbbi években egyre népszerűbb és már európai szintű versenyeket is rendeznek ebben a kategóriában is.
A fő kategóriákon belül is rengeteg típus különböztethető meg. On-Road-n belül lehet sebességi, kör pályán haladó autókról beszélni, vannak a klasszikus túraautók – ez a leginkább elterjedt típus -, vannak drift autók és még sok más variáns létezik ezeken kívül is.
1:5 méretarányú túra autó
Az off-road műfaj kedvelői a buggy, short course (SC), monster truck (Amerikában nagyon népszerű műfaj), ill. a buggy és az monster kategóriák keveredéséből kialakul truggy vagy a trál autók közül választhatnak.
Rudolf Antal