Teszt

Miért olyan népszerű a Skoda Octavia?

2024.12.01.

Aligha véletlen az Octavia népszerűsége itthon és a nagyvilágban egyaránt. A méretes cseh szedán már kivitelben sem marad el VW főegységekből építkező testvérmodell Golftól, ráadásul ára is versenyképes.

 

Szerző: Heimer György

Manapság a városi terepjáró (suv) a menő karosszéria-fazon, de a klasszikus limuzin, így a nálunk is jól ismert Skoda Octavia láthatóan nem megy ki a divatból. Erről tanúskodik, hogy a hazai újautó-piacon, az év első tíz hónapjában közel 5 ezer új Octavia talált gazdára, a Datahouse adatai szerint messze a legtöbb az alsó középkategóriában. A cseh négykerekű nemcsak nálunk kelendő: az idén, háromnegyed év alatt több mint 164 ezer ilyen kocsi gördült le a gyártószalagokról. A tízféle Skoda modell közül továbbra is ez a legnagyobb szériában előállított, legfontosabb típus: a kombi változat különösen népszerű a konkurensektől zsúfolt nyugat-európai, így a német és a brit főpiacokon.

Az Octavia az idén azzal került híroldalakra, hogy megújult, felvarrták a 2019-ben bemutatott negyedik generáció ráncait. Mindezt azonban a „győztes csapaton ne változtass” elv alapján tették. Vagyis a VW égisze alatt az immár 18 éve gyártott Octavia méretei, formai vonalai nemigen változtak, tervezői most is óvatosan éltek a szépészeti beavatkozásokkal. Kívül a karosszérián a kocsi elejét és hátulját, főként a lámpatestek formáját fazonírozták. A sportosabb kinézetű lökhárítók mellett a nappali menetfény a fényszórók aljáról azok a felső részbe költöztek, a menetfény-csík összefolyik a hűtőmaszkot keretező szegéllyel. Tartalmi változás, hogy a Kodiaq-Superb párosban Crystallium fantázianéven bemutatkozott adaptív led-matrix fényszórók az Octávián is megjelentek (igaz borsos opciós felszerelésként).

Általában is elmondható, hogy a Golf-elemekből építkező jármű műszaki színvonalban, dizájnban és anyaghasználatban már nem marad el licencadó német testvérmodelltől, sőt méreteiben továbbra is megelőzi azt. A 4698 milliméter hosszú, 1829 mm széles, 1471 mm magas, 2669 mm tengelytávú autóban elől, hátul pazar a férőhely, elől, hátul bőséges a láb- és fejtér. A limuzin csomagtartója, a hátsó ablakkal együtt felnyíló „ötödik” ajtóval 620, a kombi változaté 640 liter. A hátsó üléstámlákat ledöntve a csomagtér közel 1600 literre bővíthető, mint egy pickupos-áruszállítóban, simán belefér egy kisszekrény. A családos autósok és a céges felhasználók szemében is alighanem ez a tágasság, a csomagtér az egyik legnagyobb vonzerő. A C-osztályos Octavia méreteiben már-már vetekszik a nála nagyobb középkategóriájukkal.

A megújult szériában módosult a motorválaszték is. Az egyliteres elmaradásával a 1,5 literes turbós 115 lóerős TSI lett az alapmotor, hatfokozatú, manuális sebességváltóval. A 150 lovas, 1,5 literes benzineshez – amennyiben hétfokozatú automata (DSG) váltóval rendelik – még hozzájön a lágy-hibrid rásegítés: a fékezéskor visszanyert energiát egy 48 voltos lítium-ion akkumulátor tárolja, vízhűtéses indítógenerátor segítségével. Az e-motor besegít a gyorsításba, illetve a kocsi kikapcsolt benzinmotor nélkül is haladhat egy keveset. E hajtáslánc esetén az Octavia 8,5 másodperc alatt fenn van százon, a gyári katalógus pedig közel 229 km/óra végsebességet ígér. A kétliteres dízelmotorral szintén 115 és 150 lóerő lehet a teljesítmény. A kínálat tetején még ott szerepel a 265 lovas, kétliteres benzinmotor. Ez a Golf GTI-be is beépített erőforrás hajtja a sportos RS csúcsmodellt, amely 6,4 másodperc alatt sprintel az óránkénti száz kilométeres sebességre.

A szelídebb Octavia változatok vezetése leginkább a kényelem és a nyugalom jelzőivel jellemezhető. A DSG váltós, 150 lovas benzines – ha nem is sportos (arra ott az RS), de kellőképpen nyomatékos, csendes, városi forgalomban is jól kormányozható, autópályán pedig – a közlekedési szabályok szerinti sebességhatárok között - tartja a tempót. Ráadásul nem is iszákos. A száz kilométerre megadott 5 liter alatti gyári adat ugyan irreális, de visszafogott, úrvezetői stílusban 5,5-6 liter között mozoghat az átlagfogyasztás. Bent az ízléses, újrahasznosított anyagokkal is kialakított utastérben a legnagyobb változás, hogy a vezető előtti, a kormány (görgető)gombjaival konfigurálható műszeregység 10 colos digitálisra váltott. Jól leolvasható, csak úgy, mint a középső kijelző, amely opciós felszerelésként 10 helyett 13 colos is lehet. A fizikai kezelőgombok és a műszerfal alatti középső billentyűsor mellett nem kevésbé lényeges, hogy az új infotaintment egység menürendszere gyorsan és jól dolgozik, bár korántsem voltam teljesen elégedett a vezetősegédekkel. Így a tolatókamera képe nem túl éles, sávtartó nem igazán tartja középen az autót, kicsit későn, a sáv szélén lép közbe. A tábla- és sebességfelismerő rendszer sem tudta mindig pontosan leolvasni az útszéli adatokat, így miután az össze van kötve a tempomattal, a kocsi indokolatlanul lassított az M0-ás körgyűrűn. Mindemellett a Skoda azt ígéri, hogy tovább bővíti a vezetéstámogató szolgáltatások körét. Ennek részeként a később érkező Intelligent Park Assist jóvoltából a kocsi párhuzamosan és merőlegesen is képes lesz magától ki- és beállni a parkolóhelyeken, sőt szűk helyeknél a kocsi mellett állva, telefonunkkal lehet vezérelni a parkolási manővereket. Addig is élvezhetjük a „simply clever”, vagyis az egyszerűen okos szlogen jegyében kínált ötletes használati eszközök sorát. Így – teljes felsorolás nélkül – a rakományrögzítő kampók, akasztók, elválasztó rekeszek a csomagtartóban, az üzemanyagtöltő nyílása mögött lapuló jégkaparó, vagy a vezető melletti ajtóban tárolható esernyő mind megkönnyítik a mindennapi autós életet. Az sem elhanyagolható praktikum, hogy van már 15 wattos, vezeték nélküli telefon-gyorstöltő (a Selection felszereltségi színtől kezdve), a 45 wattos USB-C csatlakozók háromszor nagyobb teljesítményűek, mint korábban és az autó fel van szerelve 230 voltos konnektorral is.

Az Octaviának van még egy nem kevésbé elhanyagolható versenyelőnye, mégpedig vételára. A belépőmodell Essence katalógusára 11 millió forint táján kezdődik, és a jobban felszerelt, motorváltozattól függően 12,5-13 milliós Selection kivitel ára is alacsonyabb, mint a konkurenseké. A megújított Octavia nyárvégi bevezetéskor a jutányos árú Joy kivitel kontingense mára ugyan kimerült, de jó hír, hogy a forgalmazó Porsche Hungária ígérte szerint az jövőre újból elérhető lesz.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.28
A Mercedes Sprinter éppen a pálya közepén állt meg. ..
2025.01.28
A Nemzetgazdasági Minisztérium 2024-ben az új ügyvezető kinevezésével megkezdte a Debrecen....
2025.01.28
Hosszú, szinte prémium hangulatú, kupésított városi terepjárót hozott a KG Mobility az Actyon....
2025.01.28
A rendőrök elfogták azt az 51 éves devecseri férfit, aki Magyarországra szállította a járműveket. ..
2025.01.28
Nézze meg a videót! ..
2025.01.28
Nagy teljesítményű, 800 voltos elektromos hajtásláncot fejlesztett a Bosch nagyobb méretű vízi....
2025.01.28
Előző héten 14 olyan sofőrt szűrtek ki a rendőrök, akik ittasan ültek volán mögé, egyikük egy....
2025.01.28
Utasforgalmi próbaüzemre indult az Alstom Astride-villanymozdony a Mecsek IC-k élén - közölte a MÁV....
2025.01.28
A BMW Steyr-i gyára teljes egészében távfűtésre áll át: a rendszeres működéséhez szükséges energiát....
2025.01.28
Ha tetszik a VW T3 stílusa, de inkább járnál egy modern, erős és megbízható furgonnal, költözz....