autógyártás
Hova tovább Magyarország? Körkép a legfontosabb gazdasági eseményekről
Az első előadást András Bence, makrogazdasági szakértő, a Portfolio Prof alapítója és rovatvezetője tartotta. Révén áttekinthettük a világgazdaság alakulását, néhány korábbi válságkezelő intézkedést és a magyar piac jelenlegi helyzetét.
A 2008-as gazdasági világválságot követően az euró válsága (~2013) is visszavetette a kontinens gazdasági mutatóit. 2018-ban, tíz évvel a nagybetűs válság óta végre újra optimizmus látszik több intézet részéről is. Nemrég értük el a 2008 előtti szinteket a termelésben.
Magyarországon 2009-ben és 2012-ben is válságot éltünk át. Nyitott piacunk révén erősen függünk a nagy nemzetközi piacoktól, különösen igaz ez az autógyártásra. Az elmúlt egy-két évben nagyobb növekedést mérhettünk a közép-kelet-európai régióban, vagyis kihevertük a W alakú válságot. Az idei gazdasági növekedést 4,2-4,4%-ra becslik, amelyben továbbra is főleg egyszeri tényezők játszanak nagy szerepet. A tavalyi 4%-os bővülés az építőipar felfutásának is köszönhetően, illetve a belső kereslet élénkülésének a kb. 10%-os bruttó bérnövekedés hatására, amely lecsapódott a szolgáltatási szektorban, illetve nőtt a háztartási fogyasztás.
A jó hír, hogy az elkövetkezendő egy-két évben várhatóan tovább növekszik gazdaságunk, ennek mértéke azonban lecsökkenhet a 4%-os szint alá. 2020-tól megváltoznak az EU-s kifizetések, a forráslehívás hiányában, az elöregedő magyar társadalommal, a demográfiai korlátokkal kell szembe nézni akkor, hogyha a hosszú távú növekedés zálogaként emelni akarunk/tudunk a munka hozzáadott értékén.
A GDP ~30-32%-át az ipar teszi ki hazánkban. Az autógyártás ezen belül körülbelül 30%-ban járul hozzá a bruttó hazai össztermékhez, s 2011-től elsőrangú szerepet tölt be Magyarországon. A nyugati márkák azért választják hazánkat gyáraik helyszínéül és honfitársainkat munkaerőnek, mert a bérszínvonal és a hozzá társuló tudás előnyös számukra. Emellett nem nagy a távolság Németország és Magyarország között világviszonylatban. Az értékteremtés java külföldön van és kamatozik, mi pedig erős függőségnek vagyunk kitéve (robotizált gyárak később? dízelbotrány?).
A világsajtó már cikkezik a következő gazdasági válságról, mert túl szép és egyenletes a növekedés Amerikában. Mint megtudtuk, jelenleg nincsenek komoly jelek, amelyek arra utalnának, hogy egy-két éven belül újabb összeomlás következne be. De senki sem jós, és a világpiac kiszámíthatatlan.
Hazánkban 2020-tól új helyzet áll elő, mert az EU-s kifizetések megvágása hatással lehet például az építőipar, mint egyszeri növekedési tényező jelenlegi fellendülésére. És ne felejtsük el, hogy a német export ellen hogy lép fel az USA, illetve hogy az USA-Kína közötti viszony miként alakul. Közvetve, a Németországon és a német autógyártókon keresztül erős a függőségünk Kínával szemben, amely a járműértékesítés Mekkája a darabszámot tekintve, s az Audi-BMW-Mercedes máig legnagyobb piaca.
Összefoglalva, jelenleg növekedés és kedvező helyzet jellemzi a magyar gazdaságot. Azonban meg kell találni a válaszokat a technológiai fejlesztés és a humán tőke területein felmerült problémákra és kérdésekre, hogy a növekedés mértéke fenntartható legyen.