Subaru

Mi az? Libero, mégsem pelenka?

2021.06.12.

Egy cuki, kei car méretű egyterű, ami az európai terepeken sem volt elveszve, sőt. Így nézett ki a japán szabadság a 80-as, 90-es évek derekán.

Egy dologból van nagyon kevés a Japán nagyvárosokban, ez pedig a hely. Erre reagálva hozták létre a szigetországban egyedülálló kei car kategóriát, amibe jelenállás szerint a mindössze 3,4 méter hosszú, 1,48 méter széles, maximum 660 köbcentis, 64 lóerős motorral ellátott miniautók tartoznak bele. Igen, ennyire pontosan definiálták és szabályozták a besorolást, amely természetesen adókedvezménnyel jár, hogy megoldást keressenek a helyhiányra. Nem véletlen, hogy a japán autógyárak ennyire magas szinten elsajátították a mini motorok fejlesztését, illetve mesterei a maximális helykihasználásnak. Biztos vagyok benne, hogy ezek az aprólékosan megtervezett modellek nálunk, Európában is sikeresek lennének, és bizony néha tényleg megpróbálkoztak a bevezetésükkel az öreg kontinensen.

Ilyen volt például a Subaru Libero is, a 90-es években aktívan élt gyerekkorom egyik legfurcsább egyterűje. Néhol Sumo néven futott, otthonában például Domingonak nevezték, de ez mintsem változtatott a tényen, hogy a Subaru megalkotta a világ egyik legmenőbb farmotoros, összkerekes furgonját. Erős rokonságban állt a Subaru Sambar csapatszállítóval, melynek múltja egészen a 60-as évekig visszanyúlik, ugyanakkor nagyobb lökhárítókat, és nagyobb, a Justyból örökölt motort kapott. Így persze a japán követelményrendszerbe nem fért volna bele, Európában viszont cuki apróságnak számított.

Létezett belőle 1,0 literes, valamint 1,2 literes változat is, mindkettő háromhengeres volt, és mindkettőt hátra építették be. Eleinte a váltókarról kapcsolható összkerékhajtással kínálták, mégis a Subaru nagyszerű állandó összkerékhajtása miatt lett sikeres, amit 1994-től szereltek bele. Ugyanígy az ECVT váltó és a folyadékos kuplung is csak később csatlakozott a kínálathoz. Rendkívül jó konfigurálhatósága miatt imádták a tulajdonosai. Hátul hatalmas csomagtérajtója, két oldalt pedig szintén óriási tolóajtói tették pratikussá, a személyszállító változatok menő tetőablakokat is kaptak. Nálunk persze kevesebb, Nyugat-Európában viszont elég sok futott belőle, mígnem a nagyobb, erősebb Subaru Forester le nem válltotta.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.27
A tavasz az az időszak, amikor már alig várjuk, hogy útnak induljunk az autónkkal a szabadba,....
2024.04.27
Hasznos és gyakorlatias útmutató. ..
2024.04.27
Baleset miatt egy sávon halad a forgalom az M1-es autópálya Budapest felé vezető oldalán....
2024.04.27
Hétszemélyes elektromos luxusterepjárót dob az európai piacra Kína egyik legrégebbi autómárkája, a....
2024.04.27
Dízel helyett zöldárammal biztosítják a repülőgépek energiaellátását tizennégy állóhelyen a Liszt....
2024.04.27
Sok remek és izgalmas autót, rengeteg tesztet és persze rendkívül szoros küzdelmet hozott az Év....
2024.04.27
A BMW Group Magyarország közel háromszáz ügyfele ismerkedhetett meg a bajor prémiumgyártó tisztán....
2024.04.27
Kezdetét vette a június 8-ig tartó, Közlekedik a család elnevezésű országos közlekedésbiztonsági....
2024.04.27
Összesen hatan utaztak a sérült járművekben – jelentette az Országos Katasztrófavédelmi....
2024.04.27
A Nissan kiterjesztette a következő generációs NissanConnect szolgáltatásainak elérhetőségét....