Subaru

Mi az? Libero, mégsem pelenka?

2021.06.12.

Egy cuki, kei car méretű egyterű, ami az európai terepeken sem volt elveszve, sőt. Így nézett ki a japán szabadság a 80-as, 90-es évek derekán.

Egy dologból van nagyon kevés a Japán nagyvárosokban, ez pedig a hely. Erre reagálva hozták létre a szigetországban egyedülálló kei car kategóriát, amibe jelenállás szerint a mindössze 3,4 méter hosszú, 1,48 méter széles, maximum 660 köbcentis, 64 lóerős motorral ellátott miniautók tartoznak bele. Igen, ennyire pontosan definiálták és szabályozták a besorolást, amely természetesen adókedvezménnyel jár, hogy megoldást keressenek a helyhiányra. Nem véletlen, hogy a japán autógyárak ennyire magas szinten elsajátították a mini motorok fejlesztését, illetve mesterei a maximális helykihasználásnak. Biztos vagyok benne, hogy ezek az aprólékosan megtervezett modellek nálunk, Európában is sikeresek lennének, és bizony néha tényleg megpróbálkoztak a bevezetésükkel az öreg kontinensen.

Ilyen volt például a Subaru Libero is, a 90-es években aktívan élt gyerekkorom egyik legfurcsább egyterűje. Néhol Sumo néven futott, otthonában például Domingonak nevezték, de ez mintsem változtatott a tényen, hogy a Subaru megalkotta a világ egyik legmenőbb farmotoros, összkerekes furgonját. Erős rokonságban állt a Subaru Sambar csapatszállítóval, melynek múltja egészen a 60-as évekig visszanyúlik, ugyanakkor nagyobb lökhárítókat, és nagyobb, a Justyból örökölt motort kapott. Így persze a japán követelményrendszerbe nem fért volna bele, Európában viszont cuki apróságnak számított.

Létezett belőle 1,0 literes, valamint 1,2 literes változat is, mindkettő háromhengeres volt, és mindkettőt hátra építették be. Eleinte a váltókarról kapcsolható összkerékhajtással kínálták, mégis a Subaru nagyszerű állandó összkerékhajtása miatt lett sikeres, amit 1994-től szereltek bele. Ugyanígy az ECVT váltó és a folyadékos kuplung is csak később csatlakozott a kínálathoz. Rendkívül jó konfigurálhatósága miatt imádták a tulajdonosai. Hátul hatalmas csomagtérajtója, két oldalt pedig szintén óriási tolóajtói tették pratikussá, a személyszállító változatok menő tetőablakokat is kaptak. Nálunk persze kevesebb, Nyugat-Európában viszont elég sok futott belőle, mígnem a nagyobb, erősebb Subaru Forester le nem válltotta.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.15
A kedvezőbb adózás, a zöldebb és biztonságosabb budapesti közlekedés, a munkalehetőségek és a....
2025.01.15
A VCÖ mobilitási szervezet szerint tavaly 48 gyalogos halt meg közlekedési balesetben Ausztriában,....
2025.01.15
Joe Biden leköszönő amerikai elnök nemzetbiztonsági aggályokra hivatkozva bejelentette, hogy....
2025.01.15
23 ország szakértői döntöttek az év autójáról.   ..
2025.01.15
Idén eddig huszonhárman haltak meg közlekedési balesetben az utakon - közölte az Országos Rendőr-....
2025.01.15
Gilyén Krisztián a Bükk Aqua Audival képviseli a magyar színeket. ..
2025.01.15
Erős évet zárt az AutoWallis Csoport 2024-ben, miután a cégcsoport által eladott gépjárművek száma....
2025.01.15
A brit What car? magazin időről-időre kutatást végez a használtpiacon, hogy egy-egy kategóriában....
2025.01.15
Halálra gázolt a villamos egy férfit keddről szerdára virradó éjszaka a IX. kerületi Gubacsi úton,....
2025.01.15
10 éves Sportage kulcsa került a karácsonyfa alá   ..