gumiabroncs
Némi hajlítással a Suzuki évtizedes szlogenjére hajazva immáron elmondhatjuk, hogy a mi autónk után van már mi gumiabroncsunk is. A világ legnagyobb gumiabroncsgyártója ugyanis a prózaian csak Turanza T005-ös kóddal jelölt abroncsa kifejezetten a fekete hengerek azon tulajdonságára fokuszál, amit ma elvár a fogyasztó, így hát nemes egyszerűséggel megkérdezték őket. Hat ország 25 ezer végfelhasználójának igényei formálták az új fejlesztést. Az elemzés a termékkel kapcsolatos holdudvari kérdéseket is vizsgálta, így képet kaphattak arról is, hogy milyen érzelmi és funkcionális elvárásokat helyzenek előtérbe az egyes vásárlók, és mik azok a mindennapi kihívások, amik ezeket a véleményeket formálják. A kutatás természetesen kitért a vásárlói szokásokra és az árérzékenységet is vizsgálta.
A napokban egy rövid demonstráló sajtónapot tartott a gumióriás hazai kereskedelmi képviselete, ahol nem csak első kézből tapasztalhattuk meg a végtermék kiváló tulajdonságait, hanem átfogó képet kaphattunk a korábbaikban már felvázolt fejlesztési metodikáról.
Hunyadi Szabolcs, a Bridgestone Magyarország Kft. értékesítési vezetője
Hunyadi Szabolcs, a Bridgestone Magyarország Kft. értékesítési vezetője elmondta, hogy az iparágon belül is rendhagyó módszer, amit cég csinált, mert ezidáig egyik piaci szereplő sem készített ilyen széleskörű felmérést egy termékfejlesztés előtt. A piaci feltárás viszonylag gyorsan képet adott arról, hogy a fogyasztók, a biztonságérzet a vezetési élmény mellett az abroncs nedves tulajdonságait tartják a legfontosabbnak.
A Turanza T005 kiváló vizes tuljadonságokkal bír
A megkérdezettek 43 százaléka nyilatkozott úgy, hogy számára a nedvesúton történő kanyarodás, illetve az ugyanilyen útburkolati körülmények között a rövid fékút jelenti a legfontosabb ismérveket. Az ezzel kapcsolatos stresszhelyzeti vizsgálat kiderítette, hogy a ma autósának városon kívül a vizes autópályán történő előzések, kikerülések, városon belül pedig a váratlan manőverek, mint például a hirtelen felbukkanó gyalogosok, kerékpárosok előtti megállás jelenti a legérzékenyebb forgalmi szituációt. Érdekes adat, hogy a nagyon gyakori kihívások között a körforgalomba történő behajtási is krízis helyzetet jelent a legtöbb sofőr számára. Summázva e két adat összessége, még az árérzékenységet is megelőzte a sorban.
25 000 embert kérdeztek meg a fejlesztés előtt
A vizsgálat kiderítette azt is, hogy az immáron jónéhány éve rendszereben lévő tájékoztató címke adatai is befolyásoló tényező lehet abroncsvásárláskor. Az autósok 15 százaléka hajlandó többet fizetni a gumiért akkor, ha jobb a besorolási tényezője. Ezen statisztikai adathalmaz elegye öltött testet a Turanza T005-ben, ami mondhatni egy globális „fogyasztói munka” végterméke.
A technológiáról Németh Gergely a Bridgestone Magyarország Kft. főmunkatársa elmondta, hogy kis túlzással mindent alárendeltek a piaci kívánalmaknak. Lehet, hogy a mintarajzolat nem bír vevőbefolyásoló trendi motívumokkal, viszont annál több kiváló tulajdonsága van. A körbefutó széles csatornák és az abroncs szélén lévő nyitott minták jó vízelvezetést biztosítanak. A futófelület közepén kialakított blokkok éleit „letörték” ami így erős fékezés hatására sem fordul „maga alá” ezzel megtartja a teljes tapadási felületét biztosítva ezzel a kiváló fékhatását.
A mintázat tökéletesen kiszorítja a vizet a futófelület alól
A felsoroltakon kívül, azonban e cikk írója szerint is az az innovatív technológia „viszi el a pálmát”, amit az alapanyaggyártásnál alkalmaztak. A gyártó által levédett nano technológiás megoldással ugyanis lehetővé vált, hogy a gumikeverék teljesen homogén elegyet alkosson. Így a vegyületben lévő szilika adalék, - ami nagymértékben befolyásolja a gumiabroncs tulajdonságait – egyenletesen van jelen a gumi minden négyzetcentiméterében. Ezzel pedig teljességgel stabillá és nem utolsó sorban biztossá tudták tenni a gumiabroncs tulajdonságait.
A Bridgestone a gyakorlattól eltérően az amerikai piacon bevált kontrollmódszer szerint, immáron nem anonim módon hasonlíttatta össze T005-t a legnagyobb versenytársaival. A TÜV SÜD Európa által elvégzett teszteredmények alapján a Turanza család legújabb tagja bizonyult mindenhol a legjobbnak. A vizes úton, 60 km/óra sebességgel haladó autónak a versenytárs abroncsokhoz képest lényegesen rövidebb a fékútja: átlagosan 2,3 méterrel rövidebb féktávon lassítható le teljesen. Az abroncs jobb irányíthatóságát, manőverezhetőségét pedig az mutatja, hogy ugyanezzel a sebességgel kisebb, akár 42 méteres íven is képes biztonságosan kanyarodni.
Stresszhelyzet szimuláció
Úgy tűnik a vásárlói igények és a tervezői munka meghozta gyümölcsét. Jó lehet a gumiabroncs tervezés és gyártás továbbra is megmarad örök kompromisszumnak, de ezúttal minden kétséget kizáróan a statisztikából építkező Bridgestone négytenyérnyi biztonsága ötösre vizsgázott.
(képek: Pál Zotmund, Bridgestone)