MG kínai autók

MG ZS – Welcome back szívómotor

2023.06.02.

Azzal ajándékozott meg a sors távol-keleti szerencséje, hogy volt alkalmam napokig tesztelni végre egy kínai gyártmányú járművet is, amely ősei még a brit nemzetközösség zászlaja alatt futottak. Egy MG-ről beszélek, azon belül is a ZS (hangsúlyozom: nem zs, hanem z és s!) kódjellel ellátott 1,5 literes, benzines, szívómotoros SUV-ról.

 

Már a legelején tisztázni kell az autó eredetét: az MG közismerten brit vala, de a pénzügyi válságok viharaiban ide-oda vetődött, majd zátonyra futott, és ekkor jött a kínai mentőhajó, amely elvontatta a sanghaji partokig. Az MG a sanghaji SAIC autóipari óriásé lett, de a márka neve maradt, talán abból a józan megfontolásból, hogy a nemzetközösségi és nyugati emlékekben híven él még ez a két betű, még mindig csalogatóan hat, ami az eladásokban is megmutatkozik majd.  A kb. hat éve gyártott ZS dizájnját a britek kerekítették - némi jóindulattal mondhatjuk, hogy maradt egy kis brit stichje is az autónak -, de a többi mind kínai, tetőtől talpig. A külsejével kapcsolatban nem lehet kifogás, az autó modern és trendi, viszonylag magasépítésű SUV. Froclizós kedvemben némi eklektikát véltem benne felfedezni, elölnézetből beleláttam a Ford- és Mazda stílusjegyeit, dehát a  stíluskeveredés a modern autóipar globalizációjának és számítógépes dizájnolásának egyik velejárója.

 

A brit-kínai koprodukcióban készült jármű eredete amúgy kevéssé érdekelt, hanem inkább az kötötte le a figyelmemet, hogy a sanghaji gyártó, dacolva a trendekkel, visszahozott az általam visszasírt korszakból egy olyan tisztán, a szó valódi értelmében szívó technológiát, amely eltűnését fájó szívvel néztem végig. Az atmoszférikus motorok utolsó mohikánja ez, ezért különös figyelmet érdemel.

A legelső szűz élményem az volt, hogy az autó piszokul lomha. Negyedóra vezetés után éreztem visszajönni azt a tudást, amelyre hajdan szükség volt az ilyen pofonegyszerű gépek vezetéséhez. Egy óra után már száguldottam vele haza, nem sajnálva a kakaót, pörgetve a motort három-négyezerrel, ahogyan kell, ahogyan jó neki, ahogyan szeretik a benzines szívómotorok.

Az gyors színeváltozásom megértéséhez át kell érezni a dolgok lélektani hátterét. Hozzászoktunk már mindnyájan a turbófeltöltős, közvetlen befecskendezésű, közös nyomócsöves – mondjuk egyszerűen: forszírozott – hajtóművekkel ellátott autókhoz, amelyek nyomatéka és teljesítménye meghazudtolja a henger csökkentett űrtartalma által elvileg elvárható kis teljesítményt. Ezután átülünk a múlt technológiáját idéző turbó nélküli és közvetett befecskendezésű autóba, és azt érezzük, hogy valami nem stimmel, nem megy eléggé. Pedig csak másképp kell vele bánni, nyomni kell a gázt, mint hajdan szoktuk, tempóváltáshoz visszaváltani a sebességet, hogy visszaszoktassuk az agyunkat és a reflexeinket a régi vezetési szokásokhoz.  Ennyi.

A sanghaji MG-nek volt bátorsága visszahozni egy olyan egyszerű és átlátható technológiát, amely eltűnését megkönnyeztem. Körömszakadtáig ragaszkodtam a régi Astrámhoz, mert nem akartam lecserélni sem turbós, sem közvetlen befecskendezésű benzinesre. Sokan voltak így vele.  Mérnökemberként mindig is az „egyszerű a nagyszerű” elvet vallottam, és elborzadtam, amikor kinyitottam az általam kiszemelt turbós és adblue-s, közvetlen befecskendezésű és közös nyomócsöves technológiával, EGR-szelepekkel, részecskeszűrővel,  kettős tömegű lendkerékkel, meg még ki tudja hány – amúgy éppenséggel mellőzhető – bonyolult alrendszerrel ellátott autó motorháztetejét.

 

A 1,5 literes MG ZS-t tehát pőre atmoszférikus motorral szereltek fel, és olyannyira szívó, hogy a levegő-üzemanyag keverése is a szívócsonkban történik, az elegy pedig beszippantáskor szépen tisztában tartja a szelepsapkát, nem kell száz-százötvenezer után dióbéllel és bodzavesszővel varázsolni le róla megkövesedett kormot.

De azért nem szeretnék a kelleténél nagyobb elégedettséget sugározni, mert csakhamar jött az ungarische közúti tesztpálya, az érdi emelkedő. Hiába veselkedtem neki 130-as sebességgel, ahogy mentem felfelé, úgy csökkent a tempó. Bárhogyan is nyomtam a gázt, ötödikben visszacsúszott a sebességmutató 120-ra. Pedig csak egyedül ültem az autóban. Vajon meddig ereszkedett volna a szpidóméter „higanyszála”, ha mellettem ült volna a feleségem, hátul pedig három jól megtermett fiam, és desszertként a tetőboxban öt pár léc, öt pár sícipő, öt pár bot és öt pár sisak?

Az eset kizökkentett a szívóreneszánszból, és most se tudom, hogy mi volt itt a baj. Bárhogyan csűrünk-csavarunk egy másfél literes, papíron 106 lóerős egyszerű benzinesnek is bírnia kell egy ilyen hosszú emelkedőt, még akkor is ha nincs benne DI vagy turbórásegítés. Anno bírta ötösben a nála kisebb űrtartalmú és kisebb teljesítményű, 1,4-es, kilencven lóerős Astrám, és előtte a még nála is gyöngébb, 75 lóerős, de 1,6 -os és csak nyolcszelepes elődje is. És mindkét közvetett befecskendezésű autó másfél-két literrel kevesebben fogyasztott az MG ZS-nél, amely étvágya a vegyesben az én gyöngéd lábammal és érzékeny kezemmel elérte a 8,5 litert is.

Elkönyveltem hát, hogy ez a fajta MG ZS egyszerűen nem szereti az emelkedőt. No de más körülmények között az autó szépen ment, stabilan, mint a hasonló termetű nyugati testvérei, vezetési tulajdonságai semmivel se rosszabbak, se nem jobbak náluk. Ötfokozatú váltó van hozzá, szépen megnyújtott második és harmadik fokozottal. Az ötödikkel egy vonalban, nyílegyenesen van a hátrameneti fokozat, amelyet többször hatodiknak néztem.

 

A szalon a kocsi méretének megfelelően – az autó hajszálnyira nagyobb a Vitaránál – moderáltan kényelmes és tágas, esztétikailag elfogadható. A 10,1 colos érintőképernyő olyan pofonegyszerű, mint az autó többi része. Elfogadja az Apple Car Play-t és Android Autót egyaránt. A középen alapbeállításban megjelenik egy narancssárga déli gyümölcsfajta. Mandarint a mandarinoktól! Az infotainment rendszert tulajdonképpen azért kedveltem, mert teljesen elütött a nyugati autókból ismert, egymással sok esetben átfedést mutató szisztémáktól. De a képek magukért beszélnek.

 

Érdemes itt kitérni mindenképpen arra, hogy az MG ZS modell ugyanezt az autót háromhengeres turbós, közvetlen befecskendezésű motorral is kínálja. Érdekfeszítőnek találom a két motor képességek összehasonlítását. A 1,5 literes atmoszférikus, Euro 6D normát teljesítő motor maximális teljesítménye papíron 106 lóerő hatezres fordulatszámon, a legnagyobb nyomaték pedig 141 Nm. A háromhengeres egyliteres, közvetlen befecsendéses turbómotor – itt már hatsebességes kézi váltó jár hozzá – 111 lóerőt tud 5200 fordulatszámon, illetve 168 Nm maximális  forgónyomatékot.

A hazai piacon nemrégiben megjelent másfél literes benzines MG ZS kezdőára csalogató: 6,7 millióért kínálják alapfelszereltségben. Az egyliteres, háromhengeres drágább: 8,3 millió forint.

Az MG ZS 1230 kilogrammot nyom 4,323 méter hosszú, 1,809 méter széles, magassága pedig 1,644 méter, vagyis méreteihez képes kimondottan magas kis SUV. Mély, 448 literes a csomagtartója, amely fedelének kinyitása az  MG-cégér kifordításával történik. Más kapaszkodó nincsen, a műanyag logónál fogva lehet csak megemelni a csomagtér ajtaját, és nagy kérdés, hogy meddig bírja.

A számok komoly dilemma elé állítják a vevőt, kinél az ár, kinél a teljesítmény, kinél az egyszerűség a fő követelmény. Gyanítom, hogy a fiatalabbak a háromhengeres, nyomatékosabb autót választanák, az idősebb korosztály az egyszerűbb négyhengereset, és az utóbbira voksolna az autószerelők zöme is.  

Összegezni az MG ZS-el eltöltött napjaimat talán úgy lehet, hogy szívóreneszánszban éltem, eklektikus autóban, barokkos mondatokkal szidva az autógyártók hadát, amiért nem hagytak a termékpalettájukban választéknak legalább egy, ehhez hasonló faék egyszerű járművet, amelyben nincs semmi felesleges, erős, amennyire erős, fogyaszt, amennyit fogyaszt, de nem kell rettegni attól, hogy besül a turbó tengelye, vákuum hatására összeroppan az adblue tartálya, vagy csütörtököt mond bármelyik rendszere, amely kihagyásával amúgy is működne az autó.

P.S. Nem csalnak a fotók: hétéves, 150 ezer kilométerre szóló garancia jár hozzá!

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.23
A japán vállalat hivatalosan is bejelentette, hogy a jövő év végéig Thaiföldön mutatja be népszerű....
2024.04.23
A Volvo EX30 elnyerte a rangos Red Dot 'Best of the Best' formatervezési díjat. ..
2024.04.23
Kicsi a világ: szoktuk mondani, amikor egy rég nem látott ismerőssel találkozunk. De ki gondolta....
2024.04.23
Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, idén nyártól már egy hatodik kínai nagyváros,....
2024.04.23
Közel 450 kiállító több, mint 12 ezer négyzetméteren várja a szakembereket 2024. május 7-10. között....
2024.04.23
Súlyos baleset történt az M2-es autóúton Vác térségében kedd délután, a forgalmat megállították -....
2024.04.23
A Renault SA francia autógyártó konszern idei eladásainak a növekedésére számít részben annak....
2024.04.23
A Csongrádi úti tanyák megállóhely közelében történt a baleset – jelentette a katasztrófavédelem. ..
2024.04.23
Az új autók eladása Spanyolországban januárban 7,3 százalékkal 68 ezer 685-re nőtt az előző év....
2024.04.23
A cseh versenyhatóság engedélyezte, hogy az AutoWallis felvásárolja a Stratos Auto BMW üzletágát, a....