fejlesztés

Mesterséges intelligenciával a szervizek gyorsabban megoldják a járművek problémáit

2020.02.12.

A legkorszerűbb, mesterséges intelligencián alapuló technológiát használó új, sokoldalú keresőmotorral a Scania szervizek gyorsabban megoldják a járművek problémáit. 

Egy egyhónapos Scania 650 S tulajdonosa érthetően nagyon nem örült, amikor az alapjárati fordulatszám ingadozását tapasztalta. Azonban az angliai Boston városában újonnan épített Scania márkaszerviz bevetette a tudását (és a számítógépeit), hogy megtalálja a megoldást.

A tulajdonos által készített videofelvétel és a szerviz által végzett közúti próbakör egyaránt megerősítette a hibát, azonban a Scania nyomon követési jelentéseinek adminisztrációs rendszerének (Follow-up Report Administration System) és a Scania diagnosztikai, illetve programozási rendszerének (Diagnose and Programmer) szokásos ellenőrzési műveletei nem találtak megoldást a javításra.

Mesterséges intelligencia terén végzett kutatás a segítségért

Szerencsére a bostoni márkaszerviz hasznát tudta venni a legkorszerűbb, mesterséges intelligencián alapuló technológiát használó sokoldalú keresőmotorral végzett kísérleteknek.

A szolgáltatás a Scania nyomon követési jelentéseinek adminisztrációs rendszerében (Follow-up Report Administration System – FRAS) szereplő strukturálatlan szövegállományon alapul, amely értékes információkkal rendelkezik a rendellenességekről és az elhárítási módokról. Ezek alapján a Scania szerelői világszerte hasznát vehetik a helyileg alkalmazott ideiglenes megoldások „könyvtárának”. Ha egy üzemeltetői minőségi problémát jelentenek, akkor a Scania talál egy ideiglenes javítási módot a probléma tartósabb megoldásáig.

Az új technológia egy egyszerű, de erőteljes áttörést jelent. Az FRAS-rendszer már jelenleg is egy értékes forrás, de a Scania szerelői világszerte eltérő mindennapos kifejezéseket használnak, amelyek nem feltétlenül a hivatalos szakkifejezések vagy nem megfelelő a szavak sorrendje. A 650 S üzemeltetőjének esetében az „egyenetlen alapjárat” kifejezésre való keresés az FRAS-rendszerben nem járt eredménnyel. Azonban a mesterséges intelligenciával végrehajtott keresés rögtön sikeresnek bizonyult. Elvégezték a jelzett szoftverfrissítést, a hibát ezzel elhárították, az ügyfél pedig boldogan elhajtott a járművel.

A Scania Great Britain műszaki támogatócsapata évente tízezer FRAS-esetet kap a márkaszervizektől, köztük műszaki kérdésekkel és minőségi rendellenességi jelentésekkel egyaránt.

A legtöbb esetben olyan válaszokat adunk a szervizeknek, amelyek az FRAS-ban vagy a Scania rendszereiben elérhető más médiacsatornákon keresztül már eleve rendelkezésre álló információkat tartalmaznak” – mondta Aaron McGrath, a Scania Great Britain műszaki menedzsere. „A szervizekben a mesterséges intelligencia terén végzett kutatás hasznosításával pontosan ott kapjuk az információkat, ahol kell, például a szerelők keze ügyében, csökkentve a hibakeresés idejét, és ezáltal növelve az üzemidőt az ügyfelek számára.”

A Froogle intelligens kereső ideális az idő nyomása alatt dolgozó szerelőknek

A bostoni márkakereskedés és márkaszerviz egy közepes méretű telephely 17 szerelővel, amely Anglia fő mezőgazdasági területén található, így sok ügyfele az élelmiszeriparnak szállít árukat. A műhely munkanapokon éjfélig tart nyitva, hétvégén pedig rövidebb nyitvatartási idővel működik. Naponta körülbelül húsz tehergépkocsi tér be ide karbantartásra vagy javításra.

Rendkívül nagy a nyomás a szerelőinken, és egyre gyorsabbnak kell lennünk” – mondta Barry Poll szervizvezető. „Az új generációs tehergépkocsikban több elektronikus vezérlőegység és érzékelő található. Ez egy más világ.”

Ben Howlett felügyelő és eszkalációs mérnök, aki 2003-ban gyakornokként kezdett a bostoni márkaszervizben, felidézte, hogy a tehergépkocsiknál akkoriban még mechanikai problémák fordultak elő.

Manapság százszor jobbak a termékek, azonban az időnk nagy részét a diagnosztika és a szoftverek kötik le. A diagnosztika során egy probléma megoldása két órát, két napot vagy két hetet is igénybe vehet.” 

Tehát ahogyan a tehergépkocsik egyre bonyolultabbak, úgy a műhelyek eszközeinek is lépést kell tartaniuk ezzel. Ezért fogadják örömmel a szerelők ezt az új technológiát. Ben Howlett egy új nevet is adott ennek.

A mesterséges intelligenciát használó keresőmotor rendkívül nagy segítséget jelent. Ez egy FRAS-Google, azaz Froogle” – mondta.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.01
Az autó egyik legfontosabb adata az ára. Szélsőségesen eltérhet, kétezer forinttól százmillió....
2024.05.01
A BMW Múzeum részletekbe menően felújította előcsarnokát. Az elsődleges cél egy olyan modern,....
2024.05.01
A Ye sorozat három új modelljét egyszerre tervezik bemutatni ..
2024.05.01
- Oroszországban 161 ezer személygépkocsit gyártottak az idei első negyedévben, 81,3 százalékkal....
2024.05.01
Minden idők legszorosabb horvát WRC futamát élhettük át idén, ugyanakkor az új szabályrendszer is....
2024.05.01
- A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalma tavaly 20 százalékkal, 14,6 millióra nőtt, így....
2024.05.01
Kés súlyos balesetről is hírt adott néhány perccel déli 12 óra aután a katasztrófavédelem. ..
2024.05.01
Az olasz helyett a spanyol Forma-4-es bajnokságban indul új csapatával, a Cram Motorsporttal Hideg....
2024.05.01
Végre belekóstolhattam az Magyar Év Autója 2024 egyik díjára jelölt legújabb Volkswagen Touareg....
2024.05.01
Egy férfi úgy gondolta, hogy vezetői engedély nélkül, más autójával megy haza Debrecenből. Nem volt....