utánpótlás

Mesteremberek: (Motorkerékpár szerelő 1. rész) A generátor halála

2022.05.27.

Hosszabb kihagyás után folytatódik mesteremberek sorozatunk, ahol különböző járműjavítókat, és az ezekhez kapcsolódó iparágakban tevékenykedő szakembereket mutatok be. Mivel most éppen itt a motoros szezon eleje, nem is lehetne aktuálisabb feltenni a kérdéseimet egy motorszerelőnek is. Nem volt egyszerű találnom egy olyan szakembert, aki szívesen beszélt munkájáról, és tudott is időt szakítani rám, és kérdésimre, de boldogan jelentem, hogy sikerült, így már indulunk is, hogy kicsit összekenjem magam, és megint láb alatt legyek. Közben azért nagyon sok érdekesség is kiderül majd a hazai utánpótlás képzésről, a kisebb, és nagyobb szervizekről, szóval nem csak a motorosoknak ajánlom, hogy tartsanak ma is velünk, hiszen amennyire zárt ez a világ, legalább annyira érdekes. Firniksz Zsolt, a Firnixmotor motorkerékpár szerviz szerelője látott vendégül.

Beszéljünk egy kicsit arról, hogy mit is csinál egy motorkerékpár szerelő? Hiszen talán sokan vannak, akiknek ez a szakma csak annyit mond, hogy ha rossz a motor, megjavítja.

Alapvetően kétféle dolog miatt szoktak jönni javításra motorok: a gondosabb tulajdonosok a kezelési utasításban látható karbantartási tervet igyekszenek betartani, tehát vagy időszakonként, vagy bizonyos kilométer letelte után megcsináltatják ezeket a szervizmunkákat a motorokon, amiket a gyár egyébként is előír. A másik csoportba azok tartoznak, akik addig hajtják a motorjukat amíg megy. Amikor valami katasztrofális dolog történik, tehát már erősen befolyásolja valami a működést, és használhatóságot. (pl.: nem indul, vagy annyi olaj kifolyt a teleszkópból, hogy már a fékbetétet is eláztatta), ilyenkor azért már eljutnak arra a szintre, hogy na, most vigyük el a szervizbe.

Ebből van több vagy a gondos gazdából?

Fele fele kb. Alapvetően az újabb motoroknál igyekeznek gondoskodni a jó műszaki állapot fenntartásáról, sajnos a régebbi motoroknál van az a tendencia, hogy addig mennek, amíg teljesen el nem pusztítják. Persze ez sem a leggyakoribb eset, de sajnos nagyon sok elhanyagolt tízen, huszonéves motorral találkozom.

Neked honnan jött egyébként az indíttatás, hogy ebben a szakmában szeretnél elhelyezkedni?

Nálam ez egy ilyen életfogytig tartó dolog, mert már tízévesen motoroztam. Gyerekkoromban itt Érden, ahol lakom, még más volt a város dinamikája, simán belefért, hogy a kamaszok gyakoroltathassanak a segédmotorokkal, akkoriban még nem volt nagy forgalom és a fiatalok közül szinte mindenkinek volt egy segédmotorja a sufniban. A motorozás persze együtt járt az állandó szerelésekkel, hiszen az öreg, rossz szocialista motorokat állandóan szerelni kellett. Édesapám autószerelő volt, és én így csöppentem bele ebbe a világba, először a saját motorjaimat szereltem, aztán már a szomszédok motorjait is, majd rájöttek, hogy meg tudom javítani a motorokat az apámmal, így attól kezdve már mindig állt pár javításra váró motor az udvaron. Aztán az értettségi után másfelé kanyarodtam, mert autószerelőként dolgoztam, de voltam szervizvezető a Full-Gas-nál is, és közben végig motoroztam a ranglétrán, mert az MZ-től a korai japán sornégyes motorokig szinte mindent kipróbáltam, például új GS 500-at vagy nagy Banditot is, amiket persze ha kellett, magamnak javítottam, szerelgettem. Várni kellett rá, de egyszer beteljesült az álmom, hogy saját szervizet nyithassak, azután határoztam el, hogy én csak motorkerékpárokat szeretnék javítani, mert ez az ügyfélkör közelebb áll a szívemhez, illetve a motorozás egyébként is végig kísérte már az életemet.

Mi a véleményed a hazai motorkerékpár képzéséről?

Én azt gondolom, hogy rengeteg olyan technikai információt át tudnak adni, ami máshol nem hozzáférhető. Ráadásul nagyon felkészült, és tapasztalt oktatóktól lehet tanulni. Ami viszont problémás, hogy itthon egy nagyon szűk piaca van a motorkerékpár szervizeknek, így egyáltalán nem biztos, hogy egy frissen végzett szerelő azonnal el is tud majd helyezkedni egy olyan műhelyben, ahol megélhet a munkájából, netalán elindulhat azon a rögös úton, hogy kiépítsen magának egy saját ügyfélkört, és saját műhelyt alapítson. És ez a szakma az élethosszig tartó tanulásról, és folyamatos fejlődésről szól, szóval a frissen végzett szerelők megkapják az alapot, amit még sok-sok év rutinja után tudnak majd tökéletesíteni. Szerintem erre lenne szükség, hogy biztosítsák a fejlődési, és vállalkozás alapítási lehetőségeket, ahol hamar megalapozhatják a frissen végzettek is a saját ügyfélkörük kiépítését. Az, hogy ez jelenleg nem így van, nem az oktatás hibája, hanem sokkal inkább a szűk piac, és az általános pénzhiány, amit legjobban azzal mérhetünk, hogy ha megnézzük a motorok értékéhez képest az üzemeltetés költségeit, és azt, hogy mennyien engedhetik meg maguknak a példás karban tartást, akkor elmondhatjuk, hogy itt szegénység van.

Kicsit kanyarodjunk vissza a szervizmunkákhoz. Mi számít rutin beavatkozásnak?

Itt a tavasz, elindult a szezon, így most a sláger a karburátor. Még nagyon sok olyan motorkerékpárt használnak, amik karburátorosak. Ahogy romlik a benzin minősége, vele együtt romlanak a karburátorok is. Egy tízen, huszonéves motorkerékpárban a karburátor alkatrészei is elfáradnak. Ezek sok apró gumi, és réz alkatrészből állnak, és egyre több motorhoz nehezebb már beszerezni a felújító készleteket, szóval a javításukkal, felújításukkal szépen el lehet tölteni az időt. Ezen kívül a többi a tipikus, fékek, teleszkópok, vagy kormánynyakcsapágyak javítása, ezek karbantartását sokan elfelejtik, vagy elhanyagolják. Emellett még sok elektromos probléma is előfordul, amit ki is hangsúlyoznék, hogy sokszor az utólag felszerelt extrák okozzák a hibát: bekötnek utólagos USB töltő kábelt, GPS töltőt, pótlámpákat, amik nem is valók semmilyen járműre, de motorra meg főleg. Ne is beszéljünk a hitvány kábelezésről vagy a villanyszerelő csokikról (sorkapcsok, vezeték összekötők).  

Sokan nem tudják, hogy a motorkerékpárok generátora nem úgy működik, mint az autóké, hogy éppen annyi teljesítményt szolgáltat, amire a járműnek szükséges van. Egy autó generátorban ez meg van oldva a gerjesztéssel, ha nincs szükség plusz teljesítményre akkor nem ad le. De a motorkerékpárok nem így működnek, hanem mindig a lehető legnagyobb teljesítményt adják le, és a feszültség szabályzó ezt felveszi, és a felesleget visszaküldi a generátorba. Így gyakorlatilag a motorkerékpár generátora saját magát zárja rövidre a feszültségszabályzó által és motorolajban égeti el a felesleges feszültséget, illetve áramerősséget, gyakorlatilag kisüti magát.  Ezáltal a generátorok, és feszültségszabályozók egy idő után elégnek. Nagyon fontos felhívnom itt a figyelmet arra, hogy ezért is mennyire fontos odafigyelni a megfelelő olajszintre, mert ha kevés az olaj a motorban -márpedig sokan járnak alacsony szinttel-, akkor a generátor nem tudja úgy hűteni magát, ahogy szükség lenne rá, és sokkal hamarabb elég. A másik nagyon fontos dolog, hogy kerülni kell a tartósan alacsony fordulatszámmal történő használatot, mert ilyenkor kevés az olajáramlás a generátornál, így megint nem tudja hűteni magát így idő előtt leéghet.  

Az interjú hamarosan folytatódik, addig viszont további izgalmas autós, és motoros témákért kövessen minket Facebook oldalunkon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.20
Rendkívül izgalmasan alakul a rali-vb szezon második aszfaltos versenye, ugyanis még Ogier is....
2024.04.20
Megközelítette az 1500-at a hazánkban a tavaly eladott kínai autók száma és ebbe nem számoltuk bele....
2024.04.20
Azt gondolta, jó ötlet felmászni a méregdrága szupersportkocsira. ..
2024.04.20
A negyedik helyről rajtoló Max Verstappen, a Red Bull címvédő és háromszoros világbajnok....
2024.04.20
Németországnak nem sikerült elérnie kitűzött klímaterveit, úgyhogy egészen szokatlan tervekkel....
2024.04.19
A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal,....
2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....