utánpótlás

Mesteremberek (Autóvillamossági szerelő 3. rész ) – Ki fogja megjavítani az autódat öt év múlva?

2020.12.22.

Sorozatunk autóvillamossági szerelőnél töltött epizódjainak végéhez érünk. A korábbi részek itt, és itt olvashatóak. A fináléban, ahogy minden más mestert, Vígh Alex autóvillamossági technikust is arról kérdezem, hogyan látja szeretett szakmájának jövőjét? Már szinte meg sem lepődőm azon, hogy ő is borúsan látja az eljövendő éveket. Tartson velem, és nézzünk be újra a szakember műhelyébe.

Mi a véleményed a szakemberhiányról? A te szakterületeden is tapasztalható ez?

Az a baj, hogy mint mindenhol máshol, itt is az van, hogy ha valaki jó szakember, és ért a szakmájához, akkor szerencsét próbálhat külföldön. Sokan meg is teszik ezt.  A kinti fizetés 4500-5000 Euro körül mozog. De ezt kézhez is kapod, már adózás utáni pénzről beszélünk. 1,5 milliót itthon nem tudsz megkeresni vállalkozóként sem. És azt is tegyük hozzá, hogy ez kint egy 8 órás munkarend, vállalkozói szerep nélkül. Leteszed a „lantot” délután négykor vagy ötkor, és utána az egész délután, és este a tiéd, másnap munkakezdésig nem kell foglalkoznod a szakmáddal. Ez sokat segít abban, hogy lassabban égj ki. Itthon, főleg vállalkozóként, szinte egész nap ekörül forogsz, ebben mozogsz, nagyon kellene, de rendkívül nehéz megtalálni a kikapcsolódást.

needpix.com

Nem is jönnek hozzátok tanulók sem?

A kinti rendszerhez képest nagyon kevesen tudnak alternatívát kínálni hazánkban, én sem tudok az ottani körülményekkel versenyezni. Külföldön 100 Euros rezsi óradíj van, amit nem tudnék itthon kitermelni. Fizetést sem tudok annyit adni alkalmazottnak. Voltak persze gyakornokok nálunk is, de ők dolgozni nem akartak, csak pénzt keresni. Bejönnek, megkérdezem, mennyit szeretne keresni, és azt mondja, hogy 400.000 Ft-ot. Kérdezem, hogy mit tudsz csinálni? Azt mondja, hogy tud kereket cserélni. Nincs ezzel gond, ha ki tudná termelni a 400.000 Ft fizetését, de nem tudja megtenni.

Ezek után már félve kérdezem, hogyan látod az előttünk álló 5-10 évet? Merre változnak a dolgok?

Az autójavító szakma előbb utóbb kihalásra lesz ítélve. Nem lesz olajcsere, fékbetét csere, vezérlés csere. Áttérünk az elektromos autókra. Ott a fékrendszer elektromos, nem lesz olaj, vezérlés csere, amire az autószerelőt használni lehet. A karosszériajavítást is inkább elemcserével fogják megoldani. Ráadásul a karosszériaelemek is fényezetten fognak érkezni. Persze ez még mendemonda csupán, és itt hazánkban ez egyébként is sokkal később fog elérkezni, hiszen itt nálunk a nálunk a minden mindegy megy. (Legyen kiütve a hibakód, legyen a lehető legolcsóbb, csak guruljon valahogy. Kb. 10- 20 éven belül lesz majd visszaesés.) Az elektronika, és a részegységek javítása, tehát az autóvillamossági szakember maradni fog, de sok mindenki ki fog szóródni. Egyszerűen nem tudsz annyi autót felsorakoztatni egy vidéki kisvárosba, amiknek a szervizeltetése eltart annyi szerelőt, amennyi most van.

c.pxhere.com

Mit tanácsolsz azoknak, akik kacsingatnak a szakmád felé?

Őszintén, saját tapasztalatomból azt, hogy felejtsék el. Másrészt persze ez egy nehéz kérdés, és a helyes válasz az, hogy hajrá, és sok sikert. Mindenképpen szükség van erre a szakmára, mert nélkülünk megáll a világ. Ugyanúgy szükség van ránk, mint pékekre, és egyébként se’ lehet mindenkiből orvos meg jogász. Nagyon sok elhivatottságra lesz szükség az ifú titánoknak, és persze kell hozzá autó, jármű szeretet, ami az elektromos autóknál már nem tud olyan addiktívan kiépülni, mint a belső égésű motorokkal hajtott autók esetében.

needpix.com

Nehéz és hosszú az út ahhoz, hogy jó szakember váljon valakiből.

Nekünk maximum három évente új műszer kell, hogy fejlődni tudjak. Egy műszer nem elég minden munkafolyamat kiszolgálásához. Itt az eszköz átlagos ára 1 millió Ft., és hozzá jön az előfizetési díj. De még így sem tudsz mindenhez hozzányúlni. Ennek a beszerzési, és az üzemeltetési költségeit nem, vagy nagyon nehezen tudod itthon kitermelni. Az a baj, hogy az emberek azt gondolják, hogy a hibakódolvasás ingyen van, és az jár, így nem kérhetsz érte pénzt. kérj érte pénzt. A másik, hogy a műszer meg is javítja az autót, elég csak rákötni, és készen is vagy. De azt nem szabad elfelejteni, hogy az eszköz csak egy támpontot ad neked, megmondja, hogy hol keresd a hibát. Feszültséget, ellenállást, áramerősséget, alap méréseket, vagy négyszögjeleket tudja nézni. De, hogy mennyinek kellene az értéknek lenni, azt nem minden esetben tudja még a vezérlőegység sem. Vagy ha tudja, akkor ahhoz mérten nézni, hogy mennyinek kellene lennie annak, ami elő van írva. Viszont azt, hogy hol van a hiba, azt nem mutatja meg. Vegyünk egy nagyon egyszerű problémát: van egy légzsák hibajel, ekkor a műszer megjeleníti, hogy az ellenállása a légzsáknak megvan, nincs meg, magas vagy alacsony. De hogy ennek vezeték szakadása van, légzsák problémája van, vagy kontakt hibája, esetleg a vezérlőegysége hibás, azt nem tudja megmondani. Ezeket neked kell végig méregetni, és ezzel sok idő meggy el. Ehhez kell a sok türelem, és a szakma szeretete. Mivel rengetek olyan megoldandó probléma jön, aminek kibogozása sokáig tart. Egy autóban átlagosan 10 km vezeték van. Tételezzük fel, hogy vezeték hibát kell keresned. Ezt elkezded, és nem tudod, hogy mi lesz vele a vége, mert nem tudhatod, vagy hamar végzel, vagy nagyon elhúzódik.

Ha nem egy elektromos hibát számolsz fel, és javítasz, akkor mivel foglalkozol, mi kapcsol ki?

Sokáig autóversenyeztem (rally), és manapság is járok ki szerelni barátoknak, akik még aktívan versenyeznek. Valaha nekem is volt saját, épített autóm. De ma már ez is nagyon sokba kerül, ha rendesen, a szabályok szerint akarod csinálni, így inkább elutazgatom azt a pénzt. Mára a nyugodt dolgokat keresem, hiszen itt állandóan bolondokháza van, és időre kell dolgozni, ami azért elég stresszes, és persze az ügyfelek is sokszor nagyon fárasztóak. Ezért keresem a nyugodtabb dolgokat, amikkel fel tudok töltekezni.  

Mesteremberek sorozatunk hamarosan folytatódik, amikor egy újabb szakműhelybe látogatunk, és együtt keressük az autójavító szakmák szépségeit. Addig is további autós tartalmakért kövess minket Facebook oldalunkon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2021.10.19
A LaFerrari igazi ritkaság. Mindössze 499 darabot gyártottak hivatalosan az ügyfelek számára, a 500....
2021.10.18
A Magyar Közút Nonprofit Zrt. idén is csatlakozott az elmúlt évek legsikeresebb országos....
2021.10.18
Hibainjektálás, nonstop tesztelés, hogy mínusz 40 és plusz 110 Celsius fokon is biztonságosan....
2021.10.18
Herbert Diess, a Volkswagen AG igazgatótanácsának elnöke és Karel Havlíček, Csehország....
2021.10.18
A német vállalatokat egyre inkább aggasztja a szakképzett munkaerő hiánya. Az autóiparnak azonban....
2021.10.18
A Volkswagen Csoport az emberek és áruk hatékony, fenntartható, biztonságos és kényelmes mozgását....
2021.10.18
Egy személy életét vesztette, amikor egy személyautó vonattal ütközött össze egy vasúti átjáróban....
2021.10.18
Az újautó szállító logisztikai cégek a túlélésért küzdenek – írja az automobilwoche.de   ..
2021.10.18
Az Év Zöldautója 2022 díjra jelölt Volkswagen ID.4 feledteti az ID.3 kudarcos indulását, ez az autó....
2021.10.18
Bár a végén műszaki problémák jelentkeztek a Hyundai-ban, ez sem tudta megakadályozni a belga....