utánpótlás

Mesteremberek (Autóvillamossági szerelő 2. rész) – Még mindig tekerik a kilométerórát?

2020.11.09.

Ma újra visszatérünk a műhelybe, és megint feltartom a mestert egy órára. Illetve téblábolok, és „láb alatt” leszek. De közben azért igyekszem megtudni azokat a dolgokat, amik untatják az átlagot, de a szakemberek között napi téma. Még jó, hogy engem is, és Önt is érdekli. Ilyen a kilométeróra tekerése, az otthoni barkácsszakkörök félre sikerült tákolásának helyreállítása. És az örök kedvencem, a van e jövője a szakmának, és ehhez hasonló témák, amikkel fárasztom a mestert, Vígh Alex autóvillamossági technikust, aki egyébként külföldön is szerencsét próbált már, tehát talán globálisabban látja az autójavító szakterület működését, és a kisiparosok jövőjét. Játszós ruhát fel, és irány a műhely. (Az első rész itt olvasható)

A használt autó vásárlásnál fontos, hogy lekövethető legyen az autó. Neked mi a véleményed arról, hogy kiszűrhetjük e azt, ha valótlan kilométeróra állással kínálnak nekünk használt autót?

Nem tudod lekövetni. Külföldön 100 Eurótól képesek visszamenőlegesen törölni a kilométeróraállással kapcsolatos információkat az autókból.

Dolgok, amiket nem "borítasz" szét otthon (1.)

Ezzel valóban végérvényesen törölhető a futott kilométerek száma?

Ha profi csinálja akkor igen, de ha nem, akkor utólag is megállapítható, hogy állítva, manipulálva volt. Mindig az a kérdés, hogy aki el akarja adni, mennyit fizet azért, hogy olyan kilométeróra állás szerepeljen a kijelzőn, amit ő szeretne. Ha egy autó normálisan meg van csinálva, akkor senki nem tudja megmondani, hogy volt e állítva bármi a kilométeróra rögzítésénél. Nálunk nagyon sokat segített a jármű szolgáltatási platform, ahol a Magyarországon üzembe helyzete új autók kilométeróra állásai rögzítve vannak, ezáltal a csalás lehetősége kizárható.

Mennyire tapasztalod a napi szerelések alkalmával a „buherálást”?

Láttam a YouTube-on. Így szoktak bejönni. Én erre azt válaszolom, hogy láttam a YouTube-on, hogy ufók élnek köztünk. A YouTube-ra sok hülyeséget is feltöltenek., Illetve egy meghibásodásnak több oka lehet, azért, mert valakinél egy hibajelenség megjelenik az jelenti azt, hogy a másik autónál is ugyanaz a hibajelenség lép majd fel. Az ügyfelek felteszik a kérdést, hogy mondjam meg azonnal mi a baja az autójuknak és nem értik meg, hogy nem tudok rá válaszolni. Mert tippelgetni tudnék csak. De mivel a lottón se nyertem még, így a tippjeimet is ennyire kell figyelembe venni. Sokszor jön be úgy, hogy megpróbáltuk, de nem ment. Vagy még egy másik kedvencem, amikor megjelennek kiszerelt alkatrészekkel és mondják, hogy ez lesz a baja az autónak. Ilyen esetben én nem tudok mit kezdeni az ügyféllel, mert addig nem tudok semmit mondani, amíg én nem láttam, vagy nem vizsgáltam meg az adott hibajelenséget. Ha nem te kezded el bontani, akkor sokkal nehezebb, mert vissza kell keresni, amit ő tönkre tett, és utána találom meg a hibát. Sokkal többe kerül mintha azonnal hozzám hozta volna az autót. De ez egy magyar mentalitás, hogy hazánkban mindenhez értenek az emberek sajnos, és mindenkinél mindent jobban tudunk. Véleményem szerint ez nem igaz. Az elektronika egy veszélyes dolog, olyannyira, hogy ha tudás nélkül nyúlnak bele, akkor szélsőséges esetben az autó akár ki is éghet. Még egy hibás izzóbekötésnél is. Egy kollégánál fordult elő, hogy leállították az autót a műhelyudvarán, ami éjjel kiégett. A kollégát gyanúsították meg, de kiderült a szakvéleményből, hogy a tulajdonos megpróbálta megjavítani, de nem sikerült. Ezután vitte el a szakemberhez.

Ez az a "tyúkbél mennyiség, amitől mi már menekülünk. 

A másik gyakori kérdés, hogy engeded e, hogy az ügyfél hozza az alkatrészt?

Nem, a bontott, vagy hozott alkatrésszel nem foglalkozok. Csak új, minőségi alkatrész, amire van garancia. Ezzel is úgy vannak az emberek, hogy minél olcsóbb legyen nem számít semmi. Biztonsági alkatrészeknél is ugyanez a helyzet. Mások megveszik a neve nincs fékbetéteket és féktárcsákat, amivel igaz, hogy megáll az autó, de három méterrel hosszabb fékúton. Vajon belegondolnak abba, hogy az a három méter akár életet is menthet? Ez a mi területünkön is minden alkatrészre igaz, hiszen az ABS, a légzsák is biztonsági rendszer. De ezeknél is mindennapos, hogy ellenállásokat raknak be, kitakarják a hibaüzenetet a műszerfalon, tehát rengeteg olyan dolgot csinálnak ami szabálytalan, és balesetveszélyes, de amíg nincs baj, addig nem foglalkoznak vele és nem tulajdonítanak neki nagy jelentőséget. Persze egy baleset után már nyilván változik a helyzet.

Hogy látod a szakma megítélését, van e elegendő jó szakember?

Magyarországon nem elég jó a szakma megítélése. Külföldön igen, ott sokkal jobban tisztelik és becsülik ezt a szakmát. Magyarországon, mint minden fizikai, vagy „kétkezi” munkát ezt is lenézik. Egyébként a jó szakemberek már rég külföldön vannak, mert azt a fizetést, amit külföldön egy tehetséges autóvillamossági szakember megkereshet, azt képtelenség itthon kitermelni. Ott egy alkalmazott többet keres, mint itt egy vállalkozó.

Általában nem jön be a "csak kösd rá a gépre" és kész is tanács.

Inkább borús, mint fényes a kép, amit lefestettél ezzel...

Általában úgy jönnek be az emberek, hogy csak az a baja. Ebből azt szűröm le, hogy az autójavító szakmát lenézik. Mert az esélyét sem adják meg annak, hogy a szakember véleményt mondjon, néha kész tények elé vagyunk állítva, és ha nem úgy indul a hibamegállapítás, az néha még sértődéssel is végződik. És persze az örök megállapítás, hogy mi drágán dolgozunk. De hozok egy aránypárt. Ha egy szigetelésért munkadíjban kifizetsz 500.000 Ft-ot egy hétre, akkor az nem sok. Ha te elkérsz egy órára 8.000 Ft munkadíjat, akkor megkapod, hogy milyen drágán dolgozol. De neked ugyanúgy van rezsiköltséged, meg kell venni a drága műszereket, és a vállalkozási formának is komoly adóterhei vannak. Azt pedig tegyük hozzá, hogy egy valamirevaló diagnosztikai készülék ára 1,5 millió Forinttól indul. Aztán vannak olyanok, akik megérkeznek, és mondják, hogy csak a gépet kellene rádugni, és én ezért miért akarok pénzt kérni? Mert azt gondolják, hogy ez semmibe nem kerül, és ők ingyen kaphatnak szolgáltatást. Fogalmuk sincs arról, hogy mi az autóvillamosság.

Mekkora várólista van nálatok?

Jelenleg nálam három hét így a válság, és járvány idején, de van olyan, amikor 3 hónapba is beleszalad.

Mennyire látod azt, hogy állandó tanulást és eszközpark fejlesztést, ezáltal a többi autós szakmától nagyobb költségeket generál az autóvillamossági tevékenység üzemeltetése?

Szerintem nem igényel nagyobb kiadást, hiszen minden szakembernek fejlesztenie kell, ha szeretne haladni. Talán még az autófényező az, akit legkevésbé érintenek a folyamatos fejlesztések, és kiadások, de persze ott is lehet fejleszteni, viszont nincs érdemi következménye, hiszen két jó kamra között nehezebb a különbség megtalálása, mint egy mai, és egy kétéves diagnosztikai készülék tudása között.

 

Amíg beszélgetünk a műhely előtt megint megjelent a Fábiás bácsi, hogy világít valami a műszerfalon, most akkor nem köti rá a gépre gyorsan? A negatív választól persze hüledezett, és ha hanggal nem is, de gesztusaival magyarosan tudatta, hogy mit képzel ez a ficsúr. Állítólag a bácsi időnként megjelenik ugyanezzel a performansszal. Egyszer megcsinálta neki a hibafeltárást, illetve kódtörlést, és időpontot ajánlott a műhelymunkához, amikor  a hibás alkatrész cseréjével megoldódna a probléma. De persze az túl drága, és ha "ki tudod ütni", akkor jó az úgy is. Vigyázni kell az embernek a jó szívével..

 

Az oldal fő támogatója

 

2021.01.19
Egy melegfront felhőzetéből többfelé havazni kezdett a Dunántúlon, este már a középső tájakon is -....
2021.01.18
A Győri Járási Ügyészség a 75 éves férfit halálos közúti baleset gondatlan okozásával vádolja. Vele....
2021.01.18
Nagymamám mondta mindig, ha valami sokba került: drága es, de jó es! Jóízű nevetés kísérte....
2021.01.18
Közeleg a vadonatúj műszaki alapokon nyugvó, evolúciós formavilágot ígérő, második generációs NX....
2021.01.18
A vadonatúj HR-V-vel válik teljessé a Honda elektromos üzemmódra is képes modelljeinek 2021-es....
2021.01.18
Mihail Csernyev Oroszországból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2021.01.18
A Seat Leónt - hároméves uralkodása után - megfosztották trónjától Spanyolországban. A tavalyi....
2021.01.18
A forgalomba helyezett autók ötöde volt alternatív hajtású, ezen belül a dízel-hibrid autók száma....
2021.01.18
Az Óbudai Egyetemen, nemzetközi szinten is egyedülálló módon napelemes töltőállomást helyeztek....
2021.01.18
Oláh Gyárfás, a szövetség elnöke szerint jelentős előrelépés lenne, ha a túraautó-világkupa (WTCR....