Mesél a szakértő – A tudás hatalom I. rész | Autoszektor
szakértő

Mesél a szakértő – A tudás hatalom I. rész

2014.10.07.

Tökéletes autót ritkán lehet venni, s az is csak rövid ideig marad kifogástalan

Több részben is foglalkoztunk már a használtautó vásárlás viszontagságaival (például itt, itt és itt is), amit most igyekszem egy új oldalról megvilágítani. A nyári autóvásárlási szezonban legalább tucatnyi vételre kiszemelt személyautót néztem meg a vevő megbízásából. Szeretnék néhány gondolatot megosztani az elmúlt időszak tapasztalataiból. A jövőben az új, Mesél a szakértő rovatunkban ilyen és ehhez hasonló tartalomra lehet számítani.

Menthetetlen?

Szép dolog a szerelem

Amikor a vásárlás előtt telefonon egyeztetek az ügyféllel, mindig felteszem a következő kérdést: "Ez csak egy első randi, amolyan ismerkedés jelleggel, vagy első látásra szerelem, mert akkor nem sok értelme lesz együtt kimenni?"

Miért kérdezem ezt?

Sokan elkövetik azt a hibát, hogy amikor első alkalommal nézik meg az autót (egyedül), akkor képzeletükben már a toszkán hegyek között suhannak a verdával, problémák nincsenek, csak gondtalan autózás. Ráadásul az is gyakori jelenség, hogy az igényekhez és a lehetőségekhez képest kicsivel nagyobb, jobb erősebb autót választanak. Nem is tudják, de nem is akarják észrevenni az autó esetleges hibáit - szerelmesek.

Egy tudatos vásárló helyes döntése

A szerelem végzetes lehet, nincs ez másképpen az autókkal sem. Előfordul, hogy sokkal nehezebb lebeszélni valakit egy autóról, mint rábeszélni arra. A múlt héten mondjuk pont sikerült. Egy kedves ügyfelem felső-középkategóriás járművet keres magának. Ki is nézte a négykarikás német márka legnagyobb kombiját, erős benzinmotorral, összkerékhajtással és automataváltóval.

Az úriember már járt is kint kereskedésben, mondta, hogy valószínűleg elverte a jég a kocsit, mert a javítási nyomok látszanak rajta. Kérdezte, hogy szerintem mennyibe kerül majd helyrehozni a szakszerűtlen javítás nyomait. Persze tudtam mondani egy körülbelüli értéket, de abban állapodtunk meg, hogy együtt is szemügyre vesszük a kombit.

Elvárható, hogy az állapota is prémium legyen

Élesben

A szemlén a kereskedő kedvesen és korrekt módon fogadott. Én még az irodában megnéztem, hogy a kínálati ár egyezik-e a piacon tapasztalható árakkal. Nem egyezett, 8-10%-al a piaci érték alatt volt az irányár. Nem mondom, hogy ilyenkor azonnal gyanakodni kell, de azért nem árt az óvatosság. Mivel a fő kérdés a jégverés okozta deformációk javítási minősége volt, ezért elsőként a festékréteg mérést végeztem el.

Ha mindössze annyi a gond, hogy egy jégeső alkalmával rosszkor volt rossz helyen a kocsi, akkor elvileg csak a burkolati karosszériaelemeken mérhetünk a gyáritól eltérő festékréteg vastagságot, azok közül is a közel vízszintes pozícióban álló elemeken, vagyis jellemzően a motorháztetőn, a tetőlemezen, és lépcsőshátú kiviteleknél a csomagtér fedélen.

A kép illusztráció, ennyire azért mértem durva értékeket

Először szemrevételezéssel vizsgáltam ezeket a darabokat, szabad szemmel is jól látható fényezési hibákat találtam. A műszer által mutatott értékek cserébe nem voltak olyan vészesek, 200 és 250 mikron között voltak mozogtak, de a felület egyenetlen és „foltos” volt. Engem viszont tovább hajtott a tudományos kíváncsiság és elkezdtem méregetni a takart elemeket. Megmértem az oszlopok és a küszöbök festékrétegeit is. Na, itt már kezdődtek az érdekességek. A baloldali küszöb első részénél, tipikusan azon a helyen ahol elvágják az elemet, ha azt cserélni kell, sikerült lokalizálni egy helyet, ahol 1500 mikrométer volt a jellemző érték. A gyári fényezés ezeken a helyeken általában nem haladja meg a 100 mikrométert.

Pedig nem akárhol nézették át korábban

Érdekesség, hogy korábban volt már egy érdeklődő az autóra, aki el is vitte a legközebbi márkaszervizbe, ahol 25.000,- Ft ellenében fel is emelték a kocsit és (állítólag) mindent átnéztek rajta. E felett az apró hiba felett valahogyan mégis elsiklottak és az ügyfél a pénzéért nem kapott megfelelő információt a kocsiról. (Azért valami mégis csak gyanús lehetett neki, mert a kocsit otthagyta, még akkor is, ha a 25 rongy ugrott a tárcájából.)

Megvizsgáltuk a motorteret is. Benzinmotoros autóknál szokatlanul erős olajsaras szennyeződést is találtam. Egyébként a próbaúton a több mint 200 lóerős járgány nagyon jól viselkedett. Csendes volt és erős, minden extra működött benne, tényleg bele lehet szeretni az ilyen autóba, főleg ha egy dinamikus menetpróbával kezd az ember.

Francis Bacon brit filozófus - 400 évvel ezelőtt mondott okosakat (forrás: Wikipedia)

A tudás hatalom

Ezt Francis Bacon brit filozófus mondta és igaza is volt. Nem szoktam hazavinni a munkát, de még este is a kombin járt az eszem. Ajánljam, vagy ne ajánljam. Tudtam, hogy minden valószínűség szerint alaposan összetörték ezt a kocsit, és láttam is, hogy a javítás finoman szólva sem volt teljesen szakszerű. DE! A kocsi szépen gurult nem volt érezhető semmi különös rendellenesség. Aztán belegondoltam, hogy egyszer ezt el is kell majd adni, és úgy ahogyan én, majd mások is észreveszik a korábbi baleset nyomait. Másnap reggel hívtam az ügyfelet és lebeszéltem a kocsiról. Szerencsére megfontolt vásárlóról van szó – mi sem jelzi ezt jobban, hogy szakmabeli segítségét kéri vásárlás előtt – és nem volt nehéz dolgom.

Tehát a vak szerelem veszélyes, nem látunk tovább az orrunknál pedig az árulkodó jelek nagyon is szem előtt vannak, ha tudjuk, hol kell keresni őket.

Ez egy olyan „hiba” volt, amivel egyszerűen nem lehet mit kezdeni, ez a kocsi ilyen. Vagy bevállalja az ember, vagy nem. Ügyfelemmel közös álláspontunk az lett, hogy ebben az árkategóriában (és korban) ez nem egy elfogadható hiba. De voltak olyan kocsik, amelyeken a megtalált hibák javíthatók, de ezekről is jó tudni, legalább is jobb, mint a kellemetlen meglepetések és időzített bombák.

Még több tudás (még több hatalom) a Mesél a szakértő rovat következő részében!

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.13
Egy magyar szállítmányozó cég kamionsofőrjét navigációs rendszere egy árvízvédelmi gátra terelte....
2025.01.12
Az összetettben éllovas dél-afrikai Henk Lategan előnye mindössze 21 másodpercre csökkent a Szaúd-....
2025.01.12
Vannak fétistárgyak, melyek láttán erősebben ver az autóbuzik szíve, ilyen a Bilstein gátló, a....
2025.01.12
Heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Magyar vágyálom. ..
2025.01.12
Nyolchengeres ellendugattyús motort készül piacra dobni a Great Wall Motor kínai járműgyártó....
2025.01.12
Az éves viszonylatban növekvő átlagár ellenére is egyre többen keresnek autót. ..
2025.01.12
Fotókon kevésbé, élőben viszont remekül működik a Suzuki Vitara új orra, pláne a nagyobb hátsó....
2025.01.12
Meglepő rekordokat produkált 2024-ben is a biztosítási piac a Netrisk saját adatain alapuló....
2025.01.12
Tavaly közlekedett a legtöbb vonat Utasellátó szolgáltatással, amit összesen csaknem 1 millió utas....
2025.01.12
A Felsőszentiván-dűlői vasúti átjárónál van szükség tűzoltói beavatkozásra – írta a....