Mesél a szakértő – A torka is véres | Autoszektor
használt autó vásárlás

Mesél a szakértő – A torka is véres

2021.04.03.

Aki nem akarja, azon nem lehet segíteni?

Azt gondolnánk, hogy aki használt autó vásárláskor eljut odáig a tudatosságban, hogy mielőtt pénz adna ki megrendel egy vásárlás előtti használt autó vizsgálatot, az hallatni is fog a fizetett szakértőre, amikor döntést kell hoznia. Sajnos ez nem így van és minden igyekezetünk, valamint a kiszemelt autó siralmas állapota ellenére is megvették a coupé BMW-t.

A szerelem az erősebb

Nem csak erős, hanem vak is a szerelem. Aki szerelmes, annak aztán beszélhet az ember, cselekedeteit nem a racionalitás, hanem az érzelmek vezérlik. Aki kétajtós BMW-t szeretne, akaratlanul is rátalál a következőkben bemutatott állapotú példányokra, és nem mérlegeli, hogy milyen rollerre szál fel vele, kell a körbe foglalt bajor zászló a kormányra. Mert az menő.

Paraméterek

Az idén 13 éves BMW 320d Coupé kilométerórája 229.000 km-t mutat. Felszereltségében BMW-sen gazdag, a hatsebességes kéziváltó mellett 17 colos könnyűfém keréktárcsák, automatikus világítás és automatikusan sötétedő visszapillantó tükrök (külsők elektromos behajthatók), kétzónás digitális klímaberendezés, bőr-szövet kárpitozás, valamint hátsó elektromos roló, illetve xenon fényszórók teszik (tennék) komfortosabbá és biztonságosabbá az utazást.

Menjünk sorban!

Kezdjük a motor állapotával. Egy 200.000 km felett járó közvetlen befecskendezéses, közös nyomócsöves feltöltött dízelmotor karbantartás hiányában bizony elég rossz állapotba tud kerülni. Próbáltuk a teljesség igényével megvizsgálni a motor állapotát, amely során a következőket állapítottuk meg: A nagynyomású tüzelőanyag befecskendezők (röviden porlasztócsúcsok), a szelepfedél, a kartergáz cső és az olajteknő környezetében erős olajszivárgás volt látható. Csak ezek elhárítása is százezer forintos nagyságrend, de ekkor még nem tudtunk meggyőződni arról, hogy a főtengely és vezérműtengely tömítések milyen állapotban vannak.

A hűtőfolyadék kiegyenlítő tartály szivárog. Hogy ezt új kupakkal, vagy tartálycserével lehet csak javítani, sajnos nem sikerült hitelt érdemlően megállapítanunk a szemlén.

Még mindig a motornál maradva, a diagnosztikai lekérdezés eredménye alapján elmondható, hogy az 1-es és a 2-es hengerhez tartozó izzítógyerttya meghibásodott. Bár egy izzítógyertyát 5-7 ezer forintért is be lehet szerezni, sajnos egyáltalán nem biztos, hogy simán ki lehet őket varázsolni. Ha beletörik a fészekbe az izzítógyertya, az darabonként 30.000,- Ft-os költség, ha kívülről, megfúrással ki tudják szedni. Ha nem, akkor le kell venni a hengerfejet, aminek a költségvonzatába most ne is menjünk bele.

Fékrendszer

Az autó jobb hátsó kerékfordulatszám érzékelője (a zsargonban ABS jeladó) meghibásodott, ehhez írta még a diagnosztikai a fogaskoszorú másnéven az érzékelő gyűrű hibáját. Bár utóbbi utángyártott alkatrésszel számolva 1.000,- Ft-os nagyságrendű tétel, az előbbit érdemes figyelembe venni, mert az az elérhető alkatrészek között 13-tól 50 ezer forintig terjed a skála. No, és ezeket még be is kell szerelni.

A hiba miatt természetese letiltott nem csak az ABS, de az ASR és az ESP is. Ilyen hibával pedig nem megy át a műszaki vizsgán az autó.

Egyébként a fék kopóalkatrészei meglepően jó állapotban voltak, sem a féktárcsák, sem pedig a -betétek nem voltak elkopva.

Futómű

A menetpróbán, ami – ha hozzájárul az eladó – minden vásárlás előtti állapotfelmérés része nálunk – az első futómű felől jelentő kopogás hallatszódott. Sajnos nem volt lehetőségünk felemelni és részletesen megvizsgálni a kocsit alulról, ezért nem tudjuk pontosan, hogy milyen alkatrészek cseréje szükséges ahhoz, hogy elhallgasson felfüggesztés. Minden esetre a kocsi általános karbantartottsági fokát alapul véve, jobb, ha arra számítunk, hogy a futómű javítási költsége is hatjegyű számmal lesz kifejezhető forintban.

Az első tengelyen 2018-as gyártású, 255/45ZR17 méterű gumiabroncsok hoztak legalább 5 mm profilmélységet, ezekkel nem lesz gond. A hátsó tengelyen nem egyforma kopottságú (5 / 3 mm) és nem egyforma gyártási idejű abroncsok voltak, ráadásul nem odavaló 225/40ZR17 méretű gumik voltak. Na, de ez legyen a legnagyobb baj!

Karosszéria

Az igazi költséghelyek itt kezdődnek. Az első vészhárító törött, a motorház fedél deformált és kavicsfelverődéses volt. A jobb első sárvédő szintén deformált volt és fénysérült. A tetőlemezen kisebb horpadások mellett az első részen kavicsnyomok voltak láthatók. Benyomódott még mindkét hátsó sárvédő, a csomagtér fedél pedig fénysérült volt. A jobb első dobbetét törött volt.

A bal hátsó lámpatest törött, a jobb hátsó pedig karcos. A baloldali fényszóró szintén karcos és bemattult, a fényszórómosó egyrészt nem működik, másrészt a vészhárítóban lévő burkolat a jobboldalon hiányzik. A baloldali visszapillantó tükör külső műanyag burkolata fénysérült.

Ne kergessünk hiú ábrándokat. Ennek a testnek a rendbe hozatala nem lesz 400.000,- Ft alatt.

Rétegmérés

Ezen az autón a vészhárítók mellett műanyagból készültek az első sárvédők is, így azok korábbi javításaira rétegméréssel nem lehet következtetni. Egyszerűbb felsorolni azokat a külső karosszéria elemeket, amiket nem javítottak korábban: csomagtér fedél és baloldali ajtó.

Minden más mérhető elemen elugrott a műszer. A jobb hátsó sárvédőn 914 mikrométer volt a maximum. A jobboldali ajtón éppen ellenkezőleg, túl alacsony értékek voltak mérhetők, amely az elem korábbi cseréjére enged következtetni. Cserére általában akkor van szükség, ha jelentős mértékben deformálódik, de ekkor erős a gyanú, hogy a mögötte lévő részek is sérültek.

Nem is kellett csalatkoznunk a megérzéseinkben, a jobboldali A-oszlopon 2.245 mikront mutatott a műszer, tehát a szerezeti merevségért felelős elem korábban jelentősen sérült. A jobboldali küszöbrészen is sikerült egy 895-ösértéket mérni…

Szélvédő

Kis színes hírként írom, hogy az első szélvédőn éktelenkedő óriási kavicsnyom miatt azt is cserélni kell. Még 60.000,- Ft.

Beszállás

A vezetőoldali ajtót kinyitva a küszöbburkolat hiánya tűnt fel elsőként. Aztán jött sorban a többi: a vezetőülés baloldalán kiszakadt a bőrkárpit. A baloldali -oszlop burkolaton cigaretta által okozott égési nyomok éktelenkedtek, de jutott kiégetés az első padlókárpitra is. A kormány bőrburkolata erősen kopott volt. Klasszikus típushiba az első utasoldali foglaltságérzékelő meghibásodása, ezt is produkálta az autó.

Egyéb

Az autóhoz szervizkönyv nem tartozik, na, nem mintha azzal elkerülhető lenne egy azonnali „összes olaj és szűrő” csere. Ha ezt is hozzávesszük az előbb felsoroltak csaknem egymilliós költségéhez, akkor azonnal világossá válik, hogy miért hirdették ezt a kocsit bőven az átlagos piaci árszínvonal alatt.

1.490.000,- Ft-ért nem lehet értelmes állapotú 13 éves kupé BMW-t kapni. Ezt el kell fogadni. Gyors szűréssel a HAHU-n ma 6 db 2008-as 320d coupé van meghirdetve. A kiírt árak 2,15-3 millió Ft között szórnak. Már ezek után sem kérdés, hogy milyen állapotban lehet, az egyébként román rendszámmal hirdetett kocsi.

Megvette az ügyfél

Az autót végül 140.000,- Ft alku után megvásárolta az ügyfelünk. Az általunk elvégzett vásárlás előtti használt autó vizsgálat eredményei alapján az ügyfél tudta miért fizet, így a piaci átlagár kb. feléért vette meg a kocsit.

Őt telefonon értük el és arról számolt be, hogy a kocsi már a javítóműhelyben van. Költségoldalon elmondta, hogy a motorban nem csak az olaj és a szűrők, hanem a vezérlés cseréjét is megrendelte, erre 350.000,- Ft-os árajánlatot kapott. A vagyonszerzési illeték 100, a papírmunkával megbízott cég díja 30 ezer forintra rúg. Mivel a kocsi korábban Magyarországon már volt forgalomba helyezve, ezért a regisztrációs adót megússza, a műszaki vizsga díja 40.000,- Ft lesz.

Átgondolt döntésnek tűnik, és ha a kocsi állapota nem is szívderítő a vásárlás pillanatában, legalább nem vakon szaladt abba a bizonyos erdőbe az ügyfél. Az ő döntése. Ahogyan a szavaiból kivehető volt, rendelkezik elegendő tőkével és megfelelő szervizkapcsolatokkal ahhoz, hogy egy ilyen autóból elfogadható minőségű és megbízható járgányt faragjon. Aki viszont akár csak egyiknek is híján van, annak nem ajánlanám, hogy egy ilyen állapotú autót megvegyen, legyen az bármilyen rég kívánt portéka.

Önnek is tudunk segíteni.

További autós tartalmakért kövesse az Autószektor Facebook oldalát!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....
2024.04.25
A Blaha Lujza téri állomáson végeznek műszaki mentést a tűzoltók - írta a Katasztrófavédelem....
2024.04.25
Komoly mérnöki feladatot könnyít meg a két vállalat közös fejlesztése: a villamosenergia-....
2024.04.25
Július 1-jétől Achim Grewe Dr. Patrick Heineckétől veszi át az igazgatóság Pénzügy, IT, Beszerzés....
2024.04.25
Súlyos közlekedési baleset történt az A4-es autópályán Bruck közelében a magyar határ felé vezető....
2024.04.24
A legsikeresebb európai autó fél évszázados történelme eddig nyolc nemzedéket ölel fel. ..
2024.04.24
Egy külföldi turistabuszba hajtott hátulról egy energiaitalt szállító kamion az M1-es autópályán, a....
2024.04.24
- A kormány felszólítja az üzemanyag-forgalmazókat, hogy áraikat önkéntes alapon igazítsák a régiós....
2024.04.24
A Ford 1965 példányt fog gyártani a Mustangból a debütálás évének emlékére ..