Mesél a szakértő – Nem sok hiányzott a 300 ezres foglaló elbukásához | Autoszektor

GOR-CAR

Mesél a szakértő – Nem sok hiányzott a 300 ezres foglaló elbukásához

2019.12.05.

A szakadék széléről húzta vissza ügyfelét a szakértő.

Előleg? Foglaló? Nem mindegy! Megtanulta ezt alaposan az a hölgy, aki októberben egy Volkswagen Sharan vásárlás előtti helyszíni állapotfelvételét rendelte meg nálunk. Előzetes elmesélte, hogy az autóra 300.000,- Ft-os foglalót tett le, hogy el ne adják másnak, amíg hitelt és egyéb ügyeket, többek között szakértőt intéz az autóra.

Előleg, vagy foglaló?

Én nem vagyok jogász, szóval senki ne vegye jogi tanácsnak a következőben leírtakat. Kezdjünk a foglalóval, mert az a nagyobb katyvasz. A foglaló mindig az adás-vételt rögzítő szerződésbe kerül bele. Ha nincs szerződés, nincs foglaló. Egy egyszerű internetes kereséssel számos – valóban hozzáértő jogásztól származó – szájbarágót találhatunk, érdemes ezeket átnézni, ha nincs saját jogi képviselőnk.

A foglaló lényege, hogy ha a megkötött szerződés meghiúsul, akkor a meghiúsulásért nem felelős fél – fogalmazzunk így – kárpótolva legyen. Idézek egy ügyvédi iroda leírásából:

„Ha a szerződést teljesítik, a foglaló a szolgáltatás ellenértékébe (vételárba) beszámít. Ha beszámításra nem alkalmas, vagy a szerződés olyan okból szűnik meg, amelyért egyik fél sem felelős, vagy mindkét fél felelős, a foglaló visszajár. A teljesítés meghiúsulásáért felelős személy az adott foglalót elveszti, a kapott foglalót kétszeresen köteles visszatéríteni.” – forrás: batki.info

Látható tehát, hogy foglalót nem is olyan egyszerű letenni, talán éppen a jogkövetkezmények miatt van ez így. Sokkal egyszerűbb dolog az előleg, bár ennek, mint látni fogjuk, szankciós jellege nincs. Az előbbi forrásra hivatkozva: Az előleg része a vételárnak, az az eladónak bármikor átadható, nem szükséges hozzá írásos szerződés.

Sokkal érthetőbb, ha a dolgot teljes nevén nevezzük: vételár-előleg. Az előlegként átadott összeg a szerződés bármely okból történő meghiúsulása esetén visszajár.

Józan paraszti ésszel kimondható, hogy foglalót gyakorlatilag nem tudunk letenni egy használt gépjármű vásárlásakor, sőt, szerződésbe foglalás nélkül bármely jogcímen átadott összeg előlegnek fog minősülni…

… a bíróság előtt. De ki akar itt a bíróságra járkálni?

Ráadásul magánszemélytől

Már sokszor volt szó róla, hogy a vásárló sokkal jobban védve van, ha nem természtes személytől, hanem a cégjegyzékben szereplő, járműkereskedelmi tevékenységű cégtől vásárol autót. Az a gyakorlat, hogy sokszor bizományos értékesítésre leadott járműveket kereskedések udvarán tekintenek meg a vásárlásók. Ha nem vagyunk résen, könnyen előfordulhat az, hogy már teljesen beleszerettünk az autóba, és a papírok előkészítésekor derül ki, hogy az eladó bizony magánszemély.

Egyébként nagyon megnyerő volt a külseje...

Jobb esetben magyar, rosszabb esetben pedig külföldi állampolgár, akivel személyesen találkozni, vagy később egy probléma miatt elérni lehetetlen. Nyilván azért írom ezt, mert ügyfelünk is gyanútlan volt. Ja, és feltétlenül említsük meg, hogy használt egyterűt venni korábban már bekerült a lehetetlen küldetések közé, már ha jó állapotút szeretnénk...

A vizsgálat eredménye

Miután biztossá vált, hogy tud hitelt intézni az autóra, zöld utat kapunk mi is, hogy menjünk, vizsgáljuk át a helyszínen a használt autót. Bevallom, első látásra tényleg csábító volt az autó. Egy mindössze 130 ezret futott, 8 éves hétszemélyes egyterűt kínáltak három és fél millióért.

Extárkkal is szépen el volt eresztve: nagy klíma, panoráma tető, gyári navi, tempomat és a többi. Nagybetűkkel írták bele a hirdetésbe, hogy gyönyörű állapotban van az autó. A hirdetésben sem a bizományos értékesítésről, sem pedig korábbi károkról nem esik szó.

Szóbeli tájékoztatás

A szemle megkezdése előtt az ügyfél rákérdezett, hogy ugye nem volt akkor törve a kocsi. Az eladó – kollégánk jelenlétében – azt a választ adta, hogy csak egy karosszéria elem volt átfújva a kocsin, ennek később még jelentősége lesz.

Megkezdtük a szemlét, amelynek eredményeiből most csak szemezgetnék. Nem szeretjük, de a szemlén csak az egyik kulcsot mutatta meg az eladó. Bemondták, hogy kétkulcsos, de azt mi nem láttuk. Mi mindent elhiszünk, de sajnos ütöttük már meg a bokánkat ilyennel. Történt ugyanis, hogy a másik kulcs, csak hasonlított, de nem a kínált autóhoz tartott. (Egykulcsos autóra nincs CASCO!! Gyárit rendelni pedig a legtöbb kocsihoz méregdrága.)

...és a belseje is

Szervizkönyv az szerencsére volt, a gond ott volt, hogy utoljára 90.000 km környékén volt bejegyzés, adódott tehát, hogy mindenféleképpen kell a 120.000-es revízió, ami egy ilyen kocsinál tartalmazza természetesen a motorolaj cserét, a szűrők cseréjét. Ha valóban nem volt olajcsere, akkor már 40.000 km-t ment egy olajjal a motor. Szükséges-e ecsetelnem, hogy ez milyen kockázatokat hordoz? Ugye, nem?

És akkor a mumus, a rétegmérés!

A műszeres festékréteg mérés gyorsan kimutatta, hogy az autón nem egy elemet javítottak korábban. Rövidebb lenne felsorolni, hogy melyik elemeket nem javították: gyári értékeket mértünk a bal első sárvédőn, a motorház fedélen és csomagtér ajtón. Ezen kívül gyakorlatilag körbe fényezték a kocsit, sajnos nem mindenhol szakszerűen. A bal hátsó sárvédőn majdnem 2 mm-t mutatott műszer, a szakszerűtlenségre pedig a már megkezdődött rozsdásodás utalt. Szerencsére a szerkezet merevségéért felelős elemek, a küszöbök és oszlopok egyébként gyári értékeket mutattak.

Anyám, én nem ilyen lovat akartam!

Érthető, hogy a vizsgálati eredmények ismeretében ügyfelünk szerette volna visszakapni a 300.000 forintját és hallani sem akart többet erről a kocsiról. Csakhogy a pénz nem a kereskedő széfjében pihent, hanem készpénzben a bizományba adóhoz került.

Többszöri személyes, telefonon és írásbeli felszólítás ellenére sem adták vissza a pénzt, azt is közölték, hogy a jármű tulajdonosa azt már el is költötte.

Ügyfelünkkel mi is szinte napi kapcsolatban voltunk, de mi kizárólag műszaki tanácsadással foglalkozunk, hiába is kérdezte tőlünk, hogy jogilag mit lehetne tenni. Minden beszélgetésünk arra futott ki, hogy keressen egy ügyvédet, amíg nem késő.

Hogy ügyvéd tanácsára, vagy saját képviseletében nem tudom, de arra kért, nyilatkozatban is írjuk le, hogy milyen szóbeli tájékoztatás hangzott el a szemlét megelőzően, és mit tapasztaltunk a valóságban. Bár a mi munkánk a vizsgálati eredmények átadásával elvileg véget ért volna, megtettük a nyilatkozatot.

Szerintem sokat segített az is, hogy én nemcsak mint cégvezető, de mint igazságügyi gépjármű szakértő is aláírtam a nyilatkozatot, mert két napon belül jött a visszajelzés, hogy megvan a megállapodás. A foglalóként letett összeg 80%-át, 240.000 Ft-ot visszakapott az ügyfél.

Persze nem ennyi járt volna vissza, hanem a teljes összeg, de ügyfelünk már ennek is örült, hiszen belátta, hogy bíróságra menni annyi költség és bonyodalom, nem beszélve a beláthatatlanul sok időről, hogy jobb ezt ennyivel rövidre zárni.

Volt egy másik kiszemelt kocsi is

Mielőtt letette volna a voksát a tárgyal autó mellett, ügyfelünk egy másik Sharannal is szemezett. A kettes számú példány kicsit magasabb felszereltségű, ráadásul automata (DSG) váltós és egy évvel fiatalabb volt. Ami miatt mégsem azt választotta az a futásteljesítmények közötti kétszeres szorzó, ebben ugyanis 250.000 km van.

Miután visszakapta a csökkentett összegű foglalót, megrendelt még egy járművizsgálatot. A negyedmilliónyi kilométert futott autó igazi gondos gazdától származott. A kocsit végig márkaszervizben tartották karban. Bár az időszakos szervizelés ebben is esedékes volt már, méréseink alapján ezen tényleg csak egy elem volt korábban javítva. Na, jó, kell rá 4 gumiabroncs is.

Ez a jónak bizonyult példány ugyanannyiba került mint a másik.

Mi ebből a tanulság?

Rettenetes kálváriát járt meg ügyfél attól rettegve, hogy nem kapja a vissza a pénzét. Nekünk is sok többletmunkát, telefonálgatást okozott az ügy, hiszen elvileg mi az eredmények közlése és mondjuk egyszeri elemzése után el szoktunk köszönni az ügyfelektől, most meg pro bono egyeztettünk nagyon sokszor, hogy mit kellene tenni ebben a helyzetben.

Ez senkinek sem hiányzik!

Muszáj megértenie minden használt autó vásárlónak, hogy állapotot veszünk, nem kilométert!

Csak azt tudjuk javasolni, hogy amikor egy ekkora összegtől készülünk megszabadulni, ne kapkodjunk, ne menjünk el semmilyen előre beszerezhető információ mellett. Tájékozódjunk egy autóvásárlás adminisztratív buktatóiról is, ilyen például el a foglaló-előleg dolog, az, hogy kitől vesszük az autót stb.

Ha ezek rendben vannak, akkor pedig minden esetben kérjünk fel szakértőt az előzetes állapotfelvételre, mert nagyon kellemetlen meglepetéseket tud okozni egy használt autó. Tudunk segíteni?

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.08.03
Már gyárilag is bőséges hellyel szolgálnak a ŠKODA modelljei utasaik és csomagjaik számára, a....
2020.08.03
Sokszor írtunk már az online értékesítéssel foglalkozó használtautó kereskedő startupokról. Ilyen....
2020.08.03
A Balatoni Vízirendészeti Rendőrkapitányság munkatársai 2020. július 31. és augusztus 2. között....
2020.08.03
Vadelütés miatt egy nap alatt kétszer is baleset történt Győr-Moson-Sopron megyében - írja a....
2020.08.03
Hogyan lehet egy nem szabványosított technológiához szabványos tesztrendszert kidolgozni? Erre a....
2020.08.03
A poznańi üzem bővítése több, mint két évet igényelt, és most már majdnem befejeződtek az új Caddy....
2020.08.03
Fokozott hálózati stabilitás, mérsékelt elektromosáram-költségek és hozzájárulás a klímavédelemhez....
2020.08.03
A Zeltini Z-Triton az egyike azoknak a modelleknek, amelyek jelzik, milyen irányba indulhat el a....
2020.08.02
Leszállt a Mexikói-öbölben vasárnap, helyi idő szerint délután a SpaceX magánvállalat Dragon nevű....
2020.08.02
Négy évesen és 73 ezer kilométerrel vette Illés Imre szegedi autós oktató azt a Toyota Corollát,....