Mesél a szakértő – Mit néztünk a héten? | Autoszektor

használt autó vásárlás

Mesél a szakértő – Mit néztünk a héten?

2021.03.19.

Állandó rovat is lehetne a heti összefoglaló.

Milyen egy átlagos felhozatalt nyújtó hét a használt autók vásárlás előtti átvizsgálásával foglalkozó vállalkozásban? Olvasóim megszokhatták, hogy a legtöbb esetben olyan vizsgálatokról számolunk be, ahogy valami nagyon kirívó, költségesen javítható hibát találunk az autón, vagy keményen visszatekert kilométerórát sikerült lelepleznünk.

De a használt autók piaca szerencsére nem csak ilyen lekotlott rozsdakupacokból áll. Vizsgálataink 90%-ában teljesen átlagos állapotú járművekkel találkozunk, ahol gyakorlatilag a kötelező kűrökön kívül (időszakos karbantartás, kopó-forgó alkatrészek cseréje, esetleg vezérléscsere) túl sok dolga nem akad az új tulajdonosnak.

Eddig terjed képszerkesztői tehetségem...

Mindemellett természetesen igaz az, hogy a hasznát autó, ahogyan a neve is mutatja, soha nem lesz kompromisszumoktól mentes. Ne keressünk karcmentes, makulátlan utasterű, új gumival szerelt, frissen szervizelt, előzménykároktól mentes használt autót! Ilyen nincs.

Aki azonban az elmúlt időszak kirívó eseteit olvasná inkább, annak gyorsan kigyűjtöm a legérdekesebb linkeket, mert lehet minden héten cikket írni két autóból összeheftölt BMW-ről, megfelezett futásteljesítményű Opelről, vagy éppen korábban rommá tört, felfelé hazudott felszereltségű és kétes óraállású piros Golfról.

Lássuk hát, hogy fest egy átlagos hét, ha találomra kiemelünk öt használt autót!

Hétfői Lexus

Az Olaszországól importált Lexus RX450h 194.000 km-t futott. Nemsokára 10 éves lesz, tehát mondhatjuk, hogy életének B-oldalát kezdi meg Magyarországon.

Az idő múlásával a használt hibrid autók legfontosabb műszaki paramétere az akkumulátorcsomag állapota. Ezt már a legtöbb hibridvásárló tudja, mielőtt megrendelnék a vásárlás előtti helyszíni vizsgálatot, szinte kivétel nélkül rákérdeznek, hogy mit tudunk megvizsgálni, mennyi tudunk valós képet adni az aksikról.

A hibridek akkumulátorát elég nehéz tönkre vágni. Korábban már volt szó az akkumulátorok lelki világáról újságunk hasábjain. Az akkumulátorok működési elvükből fakadóan két dolgot tolerálnak nagyon rosszul: a túltöltést és a teljes kisülést. (A modellben egyébként nem lítium-ion, hanem nikkel metál hibrid akkumulátor van - köszönet az olvasói észrevételért.) Előbbire nagyon vigyáz a rendszer, elég komoly elektronika és vezérlés dolgozik azon, hogy nehogy túlterhelje a cellákat. Kisütni pedig igazából csak egyféleképpen lehet totálisan, ha néhány hónapra használaton kívül helyezzük. Ha ilyen hibriddel találkozunk, akkor azt nyugodtan elengedhetjük, egyéb esetekben pedig diagnosztikai lekérdezés adhat választ az akkumulátor csomagok belső ellenállásainak és feszültségszintjeinek vizsgálatával arra, hogy milyen állapotban van a rendszer.

Ez az autó csak egy gyári kulccsal, rendelkezett, akadozott az elektromos csomagtér ajtó mozgatás, a 19-es felnik peremsérültek voltak. és illetve a tetőlemez és a csomagtér ajtó kivételével már volt fényezve a karosszéria.

Keddi Infinity

A Q50-es egy vagány szedán a Nissan luxusmárkájától. Kétliteres turbómotorja 210 lóerőt taszajt az aszfaltra. Hét éves, 5,5 millió és gyönyörű!

Ezzel az autóval majdnem úgy voltunk, mint a lusta halász a hálójával: nem találtunk rajta kivetni valót.

De csak majdnem, mert a gumiabroncsok összeírásánál kiderült, hogy a bal első abroncs más típusú, mint a többi. Bal elöl egy Hankook, a többi helyen Dunlop abroncsok voltak. Önmagában mindegyik megfelelő, de tengelyenként azonos mintázatú gumiknak kell fent lennie. A megoldás, hogy felkutatunk valahonnan egy, a többivel megegyező gumi, vagy az első tengelyre vásárlunk két ugyanolyat.

A Q50 is 19 colos kerekeken gurul, úgyhogy nem lesz olcsó a gumizás, de ez legyen egy használt autó legnagyobb baja.

Szerdai Nissan

A Juke igazi női szívmelengető kocsi. Nem csak vagány formatervével tűnik ki a szürke mindennapokból, hanem élénkpiros színe is figyelmez követel. Az ügyfelünk, aki megrendelte ennek a használt autónak a vásárlás előtti átvizsgálását is hölgy, aki minden prekoncepció ellenére a legtöbb férfitársánál sokkal több figyelmet fordított az autóvásárlásra és az altalunk kiadott állapotlap áttekintésére.

A 75 ezredik kilométerét taposó kis crossover 2014-ben gördült le a gyártósorról és 1.6-os benzines szívómotorja 117 lóerővel örvendezteti vezetőjét. Úgy tűnik minden összeállt. Nincs kényes dízelalkatrész para, nincs automataváltó, nincs részecskeszűrő, nincs kettőstömegű lendítőkerék.

Van cserébe egy kipróbált benzinmotor, egy gyakorlatilag sérülésmentes karosszéria és egy korábban szakszerűen átfújt elem. A téli abroncsok 6 mm-es profilmélységgel és 2019 év végi gyártási dátummal örvendeztették meg a vizsgáló kollégát. A felniken sehol egy peremsérülés.

Említésre egyedül talán a hiányzó szervizkönyv bejegyzés érdemes. Az autóban 74.700 km volt, a szervizkönyv utolsó bejegyzése pedig csaknem három éve, 46.164 km-nél született. Egy alapos szervizkörülmények közötti átvizsgálás és persze olajcsere után nagy tétben is mernék tenni arra, hogy hosszabb ideig nem lesz komoly probléma ezzel a Nissannal.

Csütörtöki Fiat

A Freemont, az amerikai piacra készülő Dodge Journey hozzánk delegált változata. Létezik belőle 3.6 V6 benzinfaló, de nálunk azért gyakoribb a Fiat Mjet motorjával szerelt dízel változat. A héten vizsgált – szintén piros – példány is ilyen volt.

A Freemont (a színén kívül) összkerék meghajtással és automataváltójával hívja fel magára a figyelmet. Tágas utastere is csábító, igaz, hogy szerintem némileg szerényebb anyagválasztással kell megelégednünk, mint amit a kategória megkívánna.

Az autóban 90 ezer kilométer van, szervizkönyve viszont nincs, cserébe a diagnosztikai lekérdezés során minden vezérlőegység és az eltárolt hibákhoz lementett futásteljesítmény is ezt az adatot támasztotta alá.

A szemle során csak 1 db kulcsot mutattak be, ez is került az állapotlapra. Érdemes megemlíteni, hogy mi már csak a saját szemünknek hiszünk, mert megégettük már a kezünket olyannal, hogy egy kulcsot mutattak be, a másikról pedig becsület szavukra állították, hogy megvan, csak azt most nem vennék ki a páncélból. Később kiderült, hogy az ügyfelünk, amikor megvette a kocsit, megkapott ugyan egy másik kulcsot, csak sajnos annak semmi köze nem volt az autóhoz…

A kocsi jobboldali ajtajait és első sárvédőjét korábban javították, de nem ugrott el vészesen a rétegmérő. A DPF (részecskeszűrő) értékei megfelelőek voltak. Összességében egy tisztességes karbantartás után váratóan gondtalan hónapok következnek – már ami az autózás megbízhatóságát illeti. Hárommillió nyolcszázezer forintért nagyon jó vételnek tűnik.

Pénteki Mitsubishi

Végül, de nem utolsó sorban hozom a hét legjobb állapotú autóját, egy 1.6-os szívó benzines Lancert. Paraméterek: 10 éves, 117 lóerős, néhány elem jó minőségben javított, minimális korábbi sérüléssel, gyakorlatilag új gumikon futó, néhány használat közben keletkezett mindennapos külső sérülést hordozó, gyönyörű, pezsgőszínű, ferdehátú autó.

Szervizkönyv nem tartozott az autóhoz és a diagnosztikai lekérdezés japánosan szerény eredményeket produkált, így a leolvasott 116 ezer kilométeres futásteljesítményt sajnos sem cáfolni, sem megerősíteni nem tudtuk.

Kis bizonytalanságot az előbbin kívül az jelentett, hogy nem volt lehetőség hosszabb próbaútra vinni a kocsit, de a telephelyi menetpróba és a szemrevételezés eredményei alapján az időszakos karbantartáson kívül nem jegyeztünk fel semmilyen tennivalót.

Egy hét – kicsiben a magyar használt autó piac

A nagy számok törvénye alapján, még ilyen kicsi merítésből is képet kaphatunk a hazai felhozatalról. Jól látszik, egyik típus sem kirívóan tartósabb a másiknál. Nincs minden héten atombomba találat. Bár öt, véletlenszerűen kiválasztott autóval nem mondható reprezentatívnak a felmérés, de jól látszik, hogy itthon is lehet megfelelő állapotú használt autót venni.

Azért próbáltam ezzel a cikkel egy átlagos hetet bemutatni, mert esetleg a brutális átverést, pénztemetőket bemutató írásaink alapján arra is lehet következtetni, hogy a magyarországi használt autó kínálat siralmas, pedig ez közel sincsen így.

Minden esetre az ördög nem alszik és akkor jár el tudatosan egy használt autó vásárló, hogy ha a kiszemelt példányt még a vásárlás előtt mindenképpen átnézi egy szakember. A pozitív eredmény megnyugtató, a negatív pedig a legjobban elköltött pénz! Tudunk segíteni!

További autós tartalmakért kövesse az Autószektor Facebook oldalát!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.20
Azt gondolta, jó ötlet felmászni a méregdrága szupersportkocsira. ..
2024.04.20
A negyedik helyről rajtoló Max Verstappen, a Red Bull címvédő és háromszoros világbajnok....
2024.04.20
Németországnak nem sikerült elérnie kitűzött klímaterveit, úgyhogy egészen szokatlan tervekkel....
2024.04.19
A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal,....
2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....