Mesél a szakértő – Már a hirdetés is gyanús volt | Autoszektor

használt autó vásárlás

Mesél a szakértő – Már a hirdetés is gyanús volt

2020.11.14.

Pedig a képek alapján gyönyörű volt az autó.

Amikor a használt autó vásárlás, vagy vásárlás előtti állapot felmérés megrendelése előtt arról faggatnak azt ügyfelek, hogy milyen autót érdemes venni, sokszor felmerül lehetőségként a Volkswagen Golf. A típus egyértelműen a kategória királya. Nagyon ad rá a VW, hogy ezek a modellek mindig az adott kor és szegmens legmagasabb technológiai színvonalát képviseljék, elég egy pillantást vetünk az új, immár nyolcadik generációs Golfra.

A 4. generáció óta ráadásul minőségben, megjelenésében, anyaghasználatában is a prémium szegmenset idézi meg ez az alsó-középkategóriás autó. Az ötös 2004-ben került a piacra. Bőséges motorkínálata mellett ebben a modellben jelent meg a Golfoknál a DSG váltó is.

A kivitel és a felszereltség is eléggé tág határok között volt változtatható. Tudom, mert 2005-ben szüleim új autójának kiválasztásakor elég sokat foglalkoztam a dologgal. Akkor egy 1.6 FSI Sportline kivitel mellett döntöttünk és nem bántuk meg. A 14 együtt töltött év és a több mint 180.000 megtett kilométer alatt egy vízhűtőt, egy injektort és talán stabilizátor rudakat kellett rajta cserélni, no meg megadta magát a központi zár. Természetesen évente márkaszervizben végezték el a kötelező karbantartásokat. Egyszóval megbízható autóról van szó és már csak a neve alapján is képvisel valamiféle presztízst.

Mára a Golf ötösök legidősebbje 16 éves. Áruk ennek megfelelően ereszkedett a széles körben megfizethető kategóriába, ugyanakkor kategóriatársaihoz (pl. Peugeot 307) még mindig versenyképes. Egy igazán jó állapotú Golf 5 1.6 most másfél millió forint körül ér, minden meglévő hiba azonban csökkenti ezt az árat.

13 éves, 130.000 km-es és még piros is!

Ügyfelünk egy ígéretes adatokkal rendelkező 1.6 Sportline-ként hirdetett autót nézett ki. Az internetes megrendelésben megadta a hirdetés URL-jét, ami nem csak azért jó, mert így nem kell bepötyögnie a kocsi eladójának elérhetőségét, hanem azért is, mert így mi is tudunk előzetesen tájékozódni, hogy milyen munka várható. Az autót 1,6 millió forintért kínálják.

A hirdetést természetesen PDF-ben lementjük az ügyfél mappájába, ezért tudok most idézni belőle. Rögtön megragadta a szememet, hogy Sportline kivitelű. Mivel 14 éve elég sokszor átrágtam magam a Golf V. Sportline felszereltségi listáján, majd bő öt évig én jártam a kocsival, pontosan tudom, mit kell tartalmaznia a felszereltségnek és hogy milyen felnivel adták ki őket.

Azonnal feltűnt, hogy nem sportülések vannak benne és hogy a könnyűfém keréktárcsák sem eredeti Sportline felnik. Ezen kívül a legnagyobb truváj, hogy 15 mm-el ültetett sportfutóműnek kell lennie alatta, ezt kép alapján nem könnyű eldönteni, de a kerékjáratok szabad magassága alapján itt sem stimmelt a dolog.

Sima Trendline

A VW-csoport autóinál nagyon gyorsan meg lehet tudni, hogy milyen alapkivitelben készült. A csomagtérben és a szervizkönyv első lapján megtalálható, úgy nevezett vevőszolgálati matrica tartalmazza a rövidített elnevezést. Első dolgunk volt, hogy ezt megnézzük és láss csodát, a legpuritánabb kivitellel, Trendline-al volt dolgunk.

A "TREND" felirat árulkodik

Az irodában lekérdeztük alvázszám alapján a kocsi gyári kivitelét és kiderült, a mai szemmel nézve szegényes alapfelszereltségen túl csak az ESP-t rendelték meg hozzá. Némiképp árnyalja a dolgot, hogy a kocsi osztrák és amit ott ugyanúgy Trendline néven fut, az nálunk nem ugyanaz a felszereltség. Kitalálhatják az olvasók, odakint több extrát tartalmaz a Trendline felszereltség, mint itthon. Itt a kettő helyett négy elektromos ablakemelő és sima fekete tükrök, kilincsek és díszlécek helyett mindezek fényezett változata került az autóra.

A lényeg, hogy a Sportline kivitel legnagyobb húzásai, a sportfutómű és az első sportülések nincsenek a kocsiban.

Mi van ezzel a kilométerrel?

Nem egész 130 ezer kilométer, az évi 10.000-es futásteljesítményt jelent. Az Eurotax katalógusban erre a járműkategóriára az átlagos éves futás 15.600 km, ami mostanra 245.000 km-re rúgna. A különbség feltűnő, ezért a diagnosztikával megpróbáltuk kideríteni vajon mi igaz ebből.

A kocsit szervizkönyvvel hirdetik, ami nagyon jó, csak azt felejtették el beleírni, hogy nincs vezetve. A szervizkönyv utolsó bejegyzése 2011 decemberéből származik, amikor 33.000 km volt a kocsiban. Érdekes, ez majdnem éppen az előbb említett átlag és nincs okunk azt feltételezni, hogy az ezt követő 9 évben nem így használták a kocsit, hiszen az frissen lett importálva a sógoroktól.

Részlet diagnosztikai lekérdezés jegyzőkönyvéből

A diagnosztikai lekérdezésben csak a műszeregységből kiolvasható adat szolgáltatott direkt információt és az nyilván megegyezett a kijelzett értékkel. Viszont a következő átvizsgálásig hátralévő út FIGYELEM: 1.165.500 km volt! Ez semmiképpen sem lehet valós érték, hiszen ennek az autónak 15.000, vagy ennek legfeljebb a duplája lehet a szervizintervalluma. Legjobb tippem, hogy a valós futás valahol a katalógus által is említett 245.000 km környékén lehet, de sajnos ezt egyértelműen bizonyítani nem tudom. Segítséget nyújthatnának a különböző járműtörténeti lekérdezések, de mivel azok eredménye nem garantált, most nem dobtam ki az ablakon erre 5-6 ezer forintot a cikk kedvéért. Elég csak a kormányra ránézni: egy 130.000 km-t futott Golf bőrkormánya nem így fest és a belső ajtókárpit se ereszkedik meg ennyitől…

De állapotot veszünk nem kilométert!

Az erős gyanú, hogy ebben az autóban kétszer ennyi kilométer van, sajnos csak a kisebbik baj, volt ezzel a kocsival. A központi zár (típushiba) nem működött, a hátsó ablakfűtés áramköre szakadt volt. Ezt, ha éppen nincs párásodás, amikor egy gyanútlan vevő megnézi a kocsit, vagy nem jut eszébe ezt is tesztelni, bekapcsolni, akkor diagnosztikai műszer nélkül ez ki sem derül, cserébe annál bosszantóbb hiba, amikor észrevesszük.

Ezekkel a hibákkal is együtt lehet még élni, nem is ez volt, ami kiverte a biztosítékot, hanem az, hogy korábban milyen szinten lett összetörve a kocsi.

Részlet a GOR-CAR digitális állapotlapjából: minden jobboldali pirosban!

A festékréteg mérés eredménye önmagáért beszélt. A bal első sárvédőn kívül a kocsi minden jobboldali elemét javították és ebbe sajnos beletartoznak a küszöbök és az oszlopok is. A jobb hátsó sárvédőn a műszerünk méréshatárának közelében, 2.356 mikrométeres érték volt mérhető, ez a 20-szorosa a normális értéknek! A jobboldali ajtókon 8-900 mikron is előfordult, az első sárvédőn a normálisnak mondható átfényezés értéke, 200 mikron volt mérhető.

Az igazi ámulat az oszlopok és küszöbök takart felületeinek mérésekor következett. Itt az 50-70 mikron helyett mértünk a C-oszlopon 1.500, a küszöb hátsó részén 2.200 mikrométert, de a küszöbön elöl is 7-800, illetve a többi oszlopon mindenhol 500-1.500 mikron körül jelzett festékrétegmérő. Magyarul ez a kocsi jobbról olyat kapott, hogy fal adta a másikat.

Mindezek mellett eltörpülnek további, kisebb hibák, mint például a kalaptartó baloldali zsinór akasztójának törése. A könnyűfém keréktárcsák felszerelése elvileg OK, de azok milyen állapotban vannak? Mind a négy peremsérült! Ennél még egy acéltárcsa-dísztárcsa komináció is esztétikusabb.

Mi ebből a tanulság?

Az, hogy ami túl szép, hogy igaz legyen, az általában nem is igaz. Ezt sokan nem hiszik el, pontosabban hisznek abban, hogy ők a kivételek és valami csoda folytán megtalálták a legtutibb vételt. Olyan ez, mint a királyfi fehér lovon: „...a királyfi oly kevés, s az, hogy jön tévedés”

De nem kell feltétlenül beleszaladni az ilyenbe. Van, aki tud segíteni, hogy elkerüljük az ilyen és ehhez hasonló ballépéseket, amik nagyon a pénztárcánkra mennek. Mivel ez az autó a javítások ellenére viszonylag szépen volt fújva, jó volt a motorja, váltója és fékrendszere, egy átlagos autóvásárló a felsoroltakból rossz esetben semmit sem észre és hazavisz ez óratekert, visszajavított és kisebb, de annál bosszantóbb hibáktól hemzsegő autót.

A másik út, hogy vásárlás előtt, bármilyen ígéretes is a kiszemelt kocsi, rendelnek rá egy előzetes, teljes körű helyszíni használt autó átvizsgálást, higgyék el, megéri!

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.20
Ónos eső veszélye miatt keddre másodfokú (narancs) figyelmeztetést adott ki Baranya, Bács-Kiskun,....
2025.01.20
A fővárosi rendőrök két éjszakán át fokozott közlekedésrendészeti ellenőrzést tartottak Budán –....
2025.01.20
A Hödlmayr International egy Mercedes-Benz eAtros 300 teherautót használ a kész járművek....
2025.01.20
A Párizsi Autószalonon mutatkozott be először a nagyközönségnek a Twingo E-Tech elektromos....
2025.01.20
Az előzetes adatok szerint a hazai használtautó-piacon minden eddiginél több, 909 ezer....
2025.01.20
Hatvannál lezárták az érintett pályaszakaszt a Nyíregyháza felé vezető irányban – közölte az....
2025.01.20
99 példányra limitált, 628 lóerős, V8-as 8-as BMW-vel köszön le az eredeti Alpina, mielőtt a BMW....
2025.01.19
Retrospektív visszatekintő a magyar utak egyik legikonikusabb autójára. Ilyen a majdnem oldtimer....
2025.01.19
Heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Falusi disznóvágás. ..
2025.01.19
Lim Ho Taek 2024. december 1-én vette át a rácalmási gyár vezető pozícióját. A tapasztalt szakember....