Mesél a szakértő – A lehetetlen küldetés 1. rész | Autoszektor

szakértő

Mesél a szakértő – A lehetetlen küldetés 1. rész

2017.07.03.

Jó állapotú családi egyterűt találni

Vannak olyan használt autó vásárlási küldetések, amelyek teljesítése csaknem a lehetetlennel egyenlő. Persze mindenki olcsón szeretne keveset futott, megkímélt és igazolt szerviztörténettel rendelkező autót vásárolni, aztán ebből egyik-másik feltételt előbb-utóbb elengedjük, mert az ilyen autó vagy nagyon drága, vagy nem eladó.

Család / csapatszállító

Az egyik ilyen lehetetlen küldetés a 7 üléses egyterű vásárlása – használtan. De ki szeretne ilyen autót? Hát leginkább a legalább három gyermekes családok igényeit szolgálják ki ezek a járművek, de ezeknek a családoknak éppen elég anyagi terhet jelet a maga család, nyilván nem szeretnének sok milliót áldozni egy fiatalabb, jó állapotú járműre.

Családos ügyfeleink izgatottan várják a verdiktet

Aki egykor újonnan megvette, az nagyából az a szűk halmaz, aki a terebélyes család ellenére is képes 10 millió körüli összeget (vagy odakint ennek megfelelő Eurót) áldozni autóvásárlásra, azok is abból a célból veszik, hogy a rosszcsont kölykök elférjenek. Azért mondom, hogy rosszcsont, mert a sok gyerek nem kíméli az autót, és hát az is igaz, hogy minden nap megy a családi gyűjtő-terítő járat a városban, és télen síelni, nyáron pedig nyaralni mennek az autóval, szóval, ha már van ilyen, hát az kap rendesen igénybevételt, kilométert egyaránt.

Hiányzó hangszórórácsok, törött műanyagok

De körülbelül ugyanez érvényes a sportkocsikra az. Ezeket azért veszik, hogy kinyomják a szemüket, nem azért hogy kímélő üzemmódban furikázzanak vele. Így aztán nem csoda, hogy a 200 lóerő feletti gépek bizony már megfáradtan kerülnek a kereskedőkhöz.

De ne kanyarodjunk el az egyterűek problémájától, nézzük, hogy az általunk a közelmúltban ilyen járműveken végzett teljes körű helyszíni járművizsgálatokon miket tapasztaltunk!

Volkswagen Sharan és társai

A Sharan 1995-ben jelent meg a piacon, ekkoriban indult Európában az egyterűek – szó szerinti – térhódítása. A nem csak méretében, hanem kiviteli minőségében is a felső-közép kategóriába tartozó autó akkoriban sem volt olcsó, cserébe a családok bővelkedtek a helyben, mert olyan nagy a kasztni, hogy még 7 üléssel is marad értelmezhető csomagtér. A Sharan mellett megjelentek a testvérmodellek, a Seat Alhambra néven, a Ford Galaxy-ként árulta lényegében ugyanazt a karosszériát, ez utóbbi a tolóajtókat hagyományos megoldásra cserélte.

Az használt, 7 üléses egyterűeknél sokszor előfordul, hogy a harmadik üléssor ülései valahogyan már nincsenek meg. „Kell venni bontóból” – mondják rá, azonban ez nem olyan egyszerű és nem olyan olcsó. Addig rendben van, hogy bontóból kell szerezni, mert az új, gyári ülések (kis túlzással) a kocsi vételárával lesznek egy súlycsoportban. Az egyszerűségnek pedig két dolog tesz be, az egyik, hogy a meglévő 5 ülés kárpitjával megegyező mintát kell találni, a másik, hogy még használtan is 20.000 Ft körül kaphatóak az ülések, amelyek eredete ráadásul nem ismert, és állapotuk gyakran kétségbeejtő.

Extrák dögivel

Jellemzően ezekben a kocsikba egy rakás extrát szereltek be. Egyáltalán nem ritka a dupla (a hátsó utasteret külön szellőztető) klímaberendezés, a fűthető első szélvédő, szinte szériának számít az ülésfűtés és az állófűtés, de sok modellben megtaláljuk a motoros működtetésű hátsó ajtókat is.

Minél több az extra egy autóban, annál nagyobb a meghibásodás lehetősége. Klasszikusan ilyen a rossz klímaberendezés. Rossz klímával pedig egyszerűen tilos autót venni. Hiába hivatkozik arra az eladó, hogy „csak fel kell tölteni a rendszert gázzal” semmi garancia nincs arra, hogy néhány nap alatt nem fog belőle megint távozni a hűtőközeg. És hát kérdem én, ha tényleg csak ennyi baja van, miért nem töltette fel?

Elektromos tolóajtó gombok központi zárral - ideális wannabe-buszsofőröknek

Sérülékeny berendezés a már említett elektromos tolóajtó is. Ha egy szemlén úgy tapasztaljuk, hogy nem működik, szorul, eláll, vagy éppen csak az egyik irányba nem megy az ajtó, az olyan bizalmatlanságot kell, ébresszen bennünk, ami igencsak kérdésessé teszi a vásárlást. Ha nem vagyunk a kérdéskör feketeöves szakértői, kínszenvedés lesz a helyreállítás.

Nem szeretném nagyon hosszan sorolni, de a xenon világítás hibája például drágán orvosolható jelenség, az egyterűekben sokszor megtalálható árnyékoló rolók is megfáradnak már 10 év alatt és az óriási üvegfelületeken sugárzó napfény ellen védtelenek leszünk.

Az egyterűekbe 5 személyes verzióban ugyanolyan kihúzható roló helyezhető, mint minden klasszikus kombiba. Nagyon sokszor találkozunk azzal, hogy hét kihajtott üléssel „próbálják leplezni” a kalaptartó roló hiányát. Amikor megkérdezzük megvan-e, akkor jön a válasz, hogy nincsen, de szerzünk bele, mire átvétel lesz. Ezt mi már sosem látjuk, de remélem, hogy tényleg megoldódnak ezek a kérdések.

Sok-sok kilométer

Ha 10 éves autót keresünk (2007-es évjáratút), akkor a fenti három típusból, 7 személyes kivitelből 58 találat adódik a legnagyobb használt autó kereső portálon. Ha hozzá írjuk, hogy legfeljebb 150.000 km legyen benne, akkor mindössze 2 találatot ad ki a cikkírás időpontjában.

Ezek (a viszonylag) alacsony futással rendelkező járművek 2,8-3,1 millió forintért keresnek új családot maguknak. 150 és 200 ezres futásteljesítmény között 2 és 3 milliós árakkal találkozhatunk, 200.000 km felett pedig 1,1-től 2,7 millió forint között válogathatunk.

807-esből is van jó állapotú, csak ki kell fogni... nagyon!

A számokból kitűnik, hogy minél magasabb futásteljesítmény tartományban keresgélünk, annál nagyobb lesz szórás, tehát nyílik az árolló. Ennek az az oka, hogy a megkímélt darabokért – hiába a magas km-óra állás – bizony ma is elkérik az árakat.

Hogyan keressek akkor egyterűt?

Volt egy ügyfelünk, aki Peugeot 807-est szeretett volna vásárolni családbővülés miatt. Két és fél millió forint környékén nézelődtek, és már két teljes körű helyszíni járművizsgálaton is túl voltunk, amikor kétségbeesetten telefonált, hogy a második alkalommal vizsgált jármű sem lesz jó, mert hemzseg a hibáktól. Arra kért, hogy a 807-es felhozatalból mi válasszunk egyet neki, mert ő már nem mer vaktában lődözni.

Talán ez volt az első és utolsó alkalom, hogy ilyen kérésnek engedtünk, mert ki meri felvállalni annak a felelősségét, hogy pénzt kér egy olyan autó átvizsgálásáért, amit saját maga nézett ki az ügyfélnek. Természetesen előre tájékoztattam, hogy én csak a netes hirdetések alapján tudok tájékozódni és ettől függetlenül a helyszínen még kieshetnek a kocsiból a csontvázak.

3.300.000,- Ft-ért, gyakorlatilag a kínálat legtetejéről javasoltam egy autót az ügyfélnek. Egy telefonos egyeztetés megerősített abban, hogy valószínűleg jó úton járunk. Kimentünk és a bő félmillióval olcsóbban kínált darabokkal szemben, ez a kocsi nem volt szétrúgva, ment a klímája, nyitható-zárható volt az ajtaja, egyszóval rendben volt a kocsi. Végül rááldozták a többletet, de így legalább megfelelő állapotú autóhoz jutottak.

Aki olcsón szeretne egyterűt venni, annak ez a küldetés valóban lehetetlennek tűnhet. Sok időt kell a keresésre áldozni, hirdetésfigyelőket beállítani, hogy ha esetleg feltűnik egy valóban jó vétel, akkor le ne maradjunk róla. Türelmesen ki kell várni, amíg egy vállalható esztétikumú autó tűnik fel, ha viszont feltűnt, akkor kaszát-kapát elhajítva kell indulni a kereskedésbe, hogy megtekintsük és lecsaphassunk rá.

Nincs meg a kalaptartó roló a C4 Grand Picasso-ban

Természetesen az egyterű autókban is csak ugyanazok a technikák dolgoznak, mint minden más kocsiban, úgyhogy a többször is ecsetelt öregedő autókra vonatkozó hibákra itt is figyelni kell. A külföldről behozott autóknál mindenképpen érdemes valahogyan megpróbálni kideríteni a valós futást.

Bármilyen használt autóról is legyen szó, semelyik esetben sem javasoljuk, hogy első látásra szerelem alapon belevágjon a vásárlásba, hanem mindenképpen vigye el előbb egy műhelybe, ahol szakemberek átnézik, vagy kérjen helyszíni járművizsgálatot.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
A világ legsikeresebb üzleti limuzinjának nyolcadik nemzedéke maradéktalanul meggyőzte a nemzetközi....
2024.03.29
Több szempontból is sokat fejlődött és ezért pozitívan értékeli a Formula 4 Winter Series-ben....
2024.03.29
- A nehéz-tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása a húsvéti hétvégén összesen 72 órán át lenne....
2024.03.29
Egyelőre csak koncepció formájában látható az első elektromos Isuzu D-Max pickup, de valószínű nem....
2024.03.29
A magyar rendőrök a francia hatóságok által körözött járművet foglaltak le Csanádpalota autópálya-....
2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....