Mesél a szakértő – Költségmentes autók | Autoszektor

használt autó vásárlás

Mesél a szakértő – Költségmentes autók

2020.09.13.

Azt jelenti, amire gondolunk?

Sokszor találkoztunk már a használt autós hirdetésekben használt kifejezéseket lefordító, értelmező cikkekkel. Ezek a rigmusok időről időre változnak és az évek során össze is állt egy-két hosszabb jellemzés, például ez:

Idős, svájci orvos házaspár hölgy tagjától, 2. autóként tartott, esőt, havat sosem látott példány,

vagy

gyűjtői darab, nem hiszed el, amíg nem láttad,

vagy esetleg

Leinformálható, nem dohányzó, költségmentes autó.

Hosszan sorolhatnánk a bevett szófordulatokat, de mi most csak az utóbbi kifejezéssel, a költségmentessel foglalkozunk.

Vajon mit takarhat ez?

Aminek szánják az az, hogy ha megvesszük a kínált használt autót, akkor arra nem kell majd költenünk egy fillért sem, hiszen olyan kitűnő műszaki és esztétikai állapotban van, hogy kákán csomót keresőknek is beletörik a bicskája.

Nem is olyan régen taglaltuk egy másik rovatban, hogy sajnos a hazai átlagos anyagi állapotú családok járműfenntartásra költhető pénze mennyire kevés. Ez a helyzet hozza magával a 14 év feletti átlagos járműflotta kort és persze kókányolásokat, szükségjavításokat, csúszópénzes műszaki vizsgákat és így tovább.

Szemelvények egy hét terméséből: a 85.000 km-t futott Corsa tükörlapjának hűlt helye

Amikor egy rossz állapotú autó tulajdonosa végképp kifogy a lehetőségekből elhatározza, hogy másik kocsit veszt. A hirdetésben ott szerepel, hogy „költségmentes”, meg minden mentes is. Éppen, amit látni szeretne, hiszen az eddigi autójára nagyon sokat kellene költeni.

Az ő pályájuk

A használt autókat kevés pénzből is nagyon ki lehet pofozni esztétikailag. Ezzel készen is van az az optikai csalódás, amely azt az érzetet kelti, hogy ha kívülről ennyire jó állapotban van az autó, akkor belül is mindennek rendben kell lennie.

El kell ismernem, hogy a következő sorok tartalmilag éppen a konkurenciánk szájából hangozzak el nem olyan régen, de annyira találó és annyira örvendetes, hogy kimondta, hogy a lényegét én is szeretném átvenni.

Arról van szó, hogy az autókereskedők nem csak fizikailag mozognak hazai pályán a kereskedésben, hanem a szakmájukban, az autós világban is, és sokszor a megvezetések, átverések, elkendőzések területén is.

Bármennyire is gondolja valaki, hogy ő ért az autókhoz, mert sok magazint olvas, sokat dumál erről a haverokkal sör mellett, azonnal felismeri bármelyik Ferrari modellt és meg tudja különböztetni az összes Mercedes-t még kivitel szerint is csupán egy díszrács alapján, vagy fejből fújja bármelyik M-es BMW menettulajdonságát, az igazság az, hogy a használt autó egy külön szakma.

Szemelvények egy hét terméséből: "Mit kell ezt vizsgálgatni?" aztán kiderült, a tornyot is javították (Mitsubishi Outlander 2.4 MIVEC)

Hiába viszel magaddal egy karosszérialakatost, ő azt fogja tudni megmondani, hogy milyen állapotban van a kocsi karosszériája, hiba viszel fényezőt, ő csak azt nézi fújták-e korábban a kocsit. A kereskedő meg mindenről tud, és ezért – hidd el – ha át akar verni, át is fog.

Feltéve, ha nem szánsz éveket arra, hogy tényleg kikupálódj a szakmában, és/vagy nem kiugrott autónepper vagy Te magad is. Van még egy másik megoldás. Erre szakosodott vállalkozást kell hívni, akik nap, mint nap ezen a területen dolgoznak, és nem 4 évente néznek egy autót, hanem naponta néznek négyet.

Hadd világítsam meg máshonnan

Mondjuk bányamérnök vagy. Hogy ne menjünk bele nagyon a szakmázásba, maradjunk valami alapfogalomnál. Vajon az autókereskedő fel tudna sorolni 4-5 bányát Magyarországon és meg tudná mondani, hogy mit, milyen technológiával, milyen mélységben stb. bányásztak ott? Na, ugye!

Ugyanígy nincsenek tisztában a használt autós terület alapvető dolgaival azok, akiknek nem ez a szakmája, egészen egyszerűen azért, mert életük nagy részében nem ezzel foglalkoztak, nem ebben merültek el, hanem mondjuk a hazai bányákban történt sújtólégrobbanásokkal foglalkoztak behatóbban.

De az írják költségmentes

Mi meg pont ezt szeretnénk hallani. A valóságban, olyan, hogy költségmentes használt autó egyszerűen nincsen. Egy nagyon kis számú kivételtől eltekintve, a használ autók azért kerülnek a piacra, mert a várható fenntartási költségek kezdenek elszállni.

Kivétel persze mindig akad. Az 1-2 éves, extrém alacsony futású autók, amelyek mondjuk hagyatékból kerülnek eladósorba, vagy még ritkábban olyan autóörült eladótól, akinek szerelme volt az adott kocsi és tényleg minden földi jóval elhalmozta amíg nála volt.

A legtöbb esetben sajnos teljesen ellenkező a tapasztalatunk. Nagyon unalmas már, hogy mindig mindenki leírja, hogy használt autó vásárláskor abszolút, vagy relatív számítással mennyi pénzt kell tartalékolni az azonnali karbantartásra. De muszáj!

Ott van múltkori esettanulmányunk, amelynél (Skoda SuperB Combi - képünkön) mondjuk nem volt kiírva, hogy költségmentes, de a kopó-forgó alkatrészek közül a legköltségesebbek mind cserére szorultak. A kuplung, az összes fék és minden gumiabroncs is leszolgálta már a magáét, és még óvatos becsléssel is félmilliós nagyságrendű azonnali költség merült fel a szakértői vizsgálaton.

Viszont amikor durva esztétikai hibát találunk egy autón, vagy motorikusan derülnek ki drágán javítható hibák, akkor nagyon nehéz megvédeni a leírt, vagy elhangzott költségmentes kifejezést.

Még gyakrabban találkozunk olyan esetekkel, amikor olyan idült hibák látszanak a kocsin, amelyekről ordít, hogy nem tegnap jöttek elő. Szivárgó porlasztócsúcsokról a motor aljáig fojt gázolajfolt, szivárgó váltó, tömítetlen kipufogó, lemattult fényszórók, egy rakás kiégett izzó, elmaradt szervizelés, vezérléscsere, hadd ne soroljam tovább!

Szemelvények egy hét terméséből: az A6-os Audi mind a négy felnije le volt padkázva

Ezeknél az autóknál a költségmentes kifejezés azt jelenti, hogy évek óra egy forintot nem költöttek a kocsira.

Ne legyenek illúzióink, ezt az új tulajdonosnak kell ráköltenie! A jó hír, hogy a használt autók vásárlásának kockázata jelentősen csökkenthető, ha valódi, hozzáértő szakember vizsgálja át minden rendelkezésére álló módszerrel, műszerekkel, felhasználva több ezer átvizsgálás alkalmával szerzett tapasztalatát. Tudunk segíteni.

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.09.30
A CUPRA megkezdi az új Formentor gyártását. Az első, csak a márkának tervezett modell forgalmazása....
2020.09.30
A Magyar Suzuki a modern magyar autóipar leghosszabb sikertörténete. A japán gyökerű vállalat ötven....
2020.09.30
Új logisztikai központot épít a gumiabroncs nagykereskedelmi Marso Kft. Dunaharasztiban, a magyar....
2020.09.30
A Goodyear Tire és a Rubber Company nemrégiben több, mint 4 millió megtett km adatait elemezte az....
2020.09.30
Az Opel több üzemében 2021 végéig marad a Kurzarbeit.  Ezenkívül a gyártó azt állítja, hogy....
2020.09.30
A bíróság elrendelte annak a férfinak a letartóztatását, aki szombaton Csengele külterületén....
2020.09.30
Közös kutatási és ösztöndíjprogramok elindításában állapodott meg a Knorr-Bremse Budapest és a BME....
2020.09.30
A németországi Check24 elemzés szerint a francia Renault gyártó megelőzi versenytársait, a Teslát....
2020.09.30
A Maserati a Bridgestone-t választotta exkluzív gumiabroncs-beszállítójának az új, MC20 típusú....
2020.09.30
15 hónap börtönre ítélték azt a fiatal férfit kedden a bécsi regionális büntetőbíróságon, aki....