Mesél a szakértő – Kisebb elírások | Autoszektor

szakértő

Mesél a szakértő – Kisebb elírások

2015.12.03.

Ellenőrizzünk le mindent, amit a használtautó-hirdetésekben látunk!

A mai feladat egy délpesti kis járműkereskedés, egyik kisautójának vizsgálata volt. Egy fiatal ügyvédnő első járművéül egy Smart-ot választott. Mit egyet? Kiválasztott vagy hatot, de végül ez lett a nagy szerelem, és persze, hogy piros, de hát nem nekem kell, hogy tetsszen.

Mielőtt felkértek volna a vásárlás előtti átvizsgálásra, maguk tekintették meg és próbálták ki a kocsit, és úgy voltak vele, mint halász a hálójával: nem találtak rajta kivetnivalót…

A hirdetés

Nem, nem fogom most egy képen megmutatni az eredeti járműhirdetést, egyrészt mert már levették, másrészt nem célom, hogy beazonosítható legyen bármelyik kereskedés. Ez az eddigi cikkeknél is így volt.

Szóval a hirdetésben kerek egymillióért kínáltak egy 2005-ös kétülésest szervizkönyvvel, nem dohányzó tulajdonostól és még néhány megszokott ismérv is fel volt sorolva. A hirdetéstől számított 2 éves műszaki vizsga érvényesség is ismerős lehet. Emögött általában az bújik meg, hogy a jármű éppen most érkezett külföldről, és amint megveszi valaki, kapja a magyar papírokat és velük együtt a friss műszakit két évre.

Lássuk a medvét!

Kezdjük a pozitívumokkal, mert szerencsére azokból volt a több. A Smart ForTwo javarészt műanyag burkolati elemekből áll, a festékréteg mérővel itt nem sokra megyünk. Fémből mindössze a biztonsági utascella van, ennek a kívül lévő elemeit, vagyis a küszöböket, a hátsó sárvédőket (vagy oszlopokat) és a tetőváz koszorút lehet mérni. Itt mindent rendben találtunk, csupa gyári érték, tehát a kocsi korábban jelentősebben biztosan nem sérült.

A Smart ForTwo Coupe sajtófotója 2004-ből

A próbaúton, ami ezúttal 2,5 kilométer volt, a kisautó nagyon szépen ment, a 700 köbcentis hengerűrtartalomhoz méltó dinamikával. A jármű Soft Tip fanztázianévre hallható automatikusan működő váltója is tette a dolgát, igaz, hogy az ötödik és a hatodik sebességi fokozatokat az alacsony menetsebesség miatt csak manuális módban, noszogatással lehetett kapcsolni, de a lényeg, hogy működött.

A nívópálca is jó híreket tartogatott, még sárgás, átlátszó volt a kenőanyag, ami azt mutatta, hogy nemrég töltötték bele, ráadásul a maximum szint alatt egy milliméterrel. Ezt erősítette meg a számítógépes diagnosztika is, amely 75 kilométerrel ezelőttre írta az olajcsere „időpontját.”

Örülünk, Vincent?

Eddig minden rendben, de miért írnék cikket, ha nem lenne valami most is a tarsolyomban? A mai szitáló esőben két dolog volt a pozitívum: az egyik, hogy a hajam még mindig tart, bevált az új vax, a másik pedig, hogy ilyen körülmények között remekül párásodik a kocsi belseje. Nem baj, benyomom a klímát és se perc alatt megszabadulunk a kicsapódott nedvességtől.

Nem így lett. Bár a kompresszor még bekapcsolt, illetve a motorvezérlés megemelte a fordulatszámot, csak nem akart se hideget, se szárazat fújni a rendszer. Kérdésünkre az eladó megerősítette (bevallotta), hogy tudnak a problémáról, sajnos a Smart-ok típushibája a klímaleállás, de ne aggódjunk, az autót működő klímával adják majd át.

„Igaza volt. Valóban a Smart modellek egyik gyengéje a klíma. A hűtőtest ugyanis eléggé hitvány kivitelű, ezért sokszor meghibásodik emiatt a rendszer. A dolog javítható, kb. 60-70 ezer forintos költség mellett cserélik a hűtőt és töltik újra a rendszert, persze ezek az utángyártott hűtő felhasználásával kalkulált árak.”

Kicsi a bors…

Apró hibának tűnik, de annál veszélyesebb, mert ha nem figyelünk, kárt okozunk majd vele a saját autónkban. A baloldali elektromos ablakemelő az üveg hátsó részét néhány centivel túlemelte. A Smart-on nincsen ajtókeret, az üveg véghelyzetét két műanyagból készült alkatrész határozza meg, amiből itt az egyik megfáradt, vagy ahogyan az egyik barátom szokta mondani: megmihálylott! Az eladónak megemlítve a dolgot, ígéretet kaptunk, hogy ez a kis hiba is orvosolva lesz, mire átadják az autóbonsai-t.

Klasszikus 100.000 alatti óraállás: nem sikerült alátámasztani

Menjünk akkor tovább, néhány adminisztratív dologgal. Nem igazán tehettek róla, de a következő percek azokra a bizonyos szekrényből sorra kihulló csontvázakra hasonlítottak. Az első kellemetlen meglepetés akkor ért, amikor a hirdetésben említett szervizkönyvet szerettem volna a tanúsítványhoz dokumentálni. A szervizkönyv a karbantartások igazolása mellett arra is nagyon hasznos, hogy a kilométeróráról leolvasott futásteljesítményt valamelyest alátámassza. Erről bővebben írunk már, tessék elolvasni! Elő is kapta a jármű eredeti tokjában lévő dokumentációt, de meglepetten tapasztaltunk (mindketten), hogy abban minden van, csak szervizkönyv nincs. Ha nincs hát, nincs, nekünk is válasz.

Még mindig az adminisztrációnál maradva, a jármű papírjait is elkértük. Készséggel mutatták meg a német forgalmi engedélyt, amelyen az európai egységes kódolás szerinti „B” adat egy kicsit mást mutatott, mint ami a hirdetésben szerepelt. 2005. helyett ugyanis a jármű 2004. augusztusában lett először forgalomba állítva. Szóval egy évet tévedtek. Az ártatlanság vélelme megköveteli, hogy azt gondoljam, csak elírásról van szó, de annyit megjegyeznék, hogy még véletlenül sem egy évvel öregebbnek, 2003-asnak, hanem fiatalabbnak lett feltüntetve az autó.

Cseppnyi adalék, hogy a nemdohányzóként meghirdetett négykerekű vezetőülésének háttámláján két kisebb kiégetett nyomot is találtam. Hogy hogyan égetik ki a hátuk mögött lévő kárpitot az emberek, az számomra örök rejtély marad, minden esetre feljegyeztük a dolgot a jegyzőkönyvbe. Hozzáteszem, a kocsiban egyáltalán nem volt dohányszag.

Szerintem magyarul is jól mutatna ez a fantázianév: SZENVEDÉLY

Happy end

A kereskedő is érezte, hogy ez így együtt nem volt valami bizalomgerjesztő, és bár addig egy forintot sem volt hajlandó engedni a kerek árból, később magától ajánlotta fel, hogy a „jó szájíz” miatt mégis ad húszezer forint kedvezményt. Ügyfelem a vásárlás mellett döntött, mert bár nem volt igazolható (sajnos diagnosztikával sem) a jármű futásteljesítménye, volt egy-két félrevezető információ, de a kocsi állapota alapvetően jó volt, jól teljesített a menetpróbán és a diagnosztika is hiba nélkül tért vissza. Sok baleset- és gondmentes kilométer kívánunk az újdonsült járműtulajdonosnak!

Ne feledjék, legyenek résen, ha bizonytalanok hívjanak szakembert az átvizsgáláshoz!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
A megszokott programok, és a felhőtlen jókedv mellett, idén néhány különleges látványossággal is....
2024.03.29
A világ legsikeresebb üzleti limuzinjának nyolcadik nemzedéke maradéktalanul meggyőzte a nemzetközi....
2024.03.29
Több szempontból is sokat fejlődött és ezért pozitívan értékeli a Formula 4 Winter Series-ben....
2024.03.29
- A nehéz-tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása a húsvéti hétvégén összesen 72 órán át lenne....
2024.03.29
Egyelőre csak koncepció formájában látható az első elektromos Isuzu D-Max pickup, de valószínű nem....
2024.03.29
A magyar rendőrök a francia hatóságok által körözött járművet foglaltak le Csanádpalota autópálya-....
2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..