Mesél a szakértő – Így jött rá, hogy törött autót vett | Autoszektor

használt autó vásárlás

Mesél a szakértő – Így jött rá, hogy törött autót vett

2022.01.20.

Okosabb lett volna vásárlás előtt átvizsgáltatni a Ford Kuga-t.

Használt autót venni jelentősebb előzménykárral nem jó. Nem véletlen, hogy a használtautó vásárlók egyik legnagyobb félelme, hogy korábban törött kocsit veszenek. Mielőtt mai mesénkbe belekezdünk, vegyük át még egyszer, miért okozhat gondot, ha javított kocsit veszünk.

Közvetlen anyagi hátrányok

Ha egy autó összetörik és kijavítják, könnyen belátható, hogy a javítás – legyen az bármilyen körültekintő és minőségi – soha nem fogja azt a műszaki színvonalat képviselni, mint egy gyári kivitelű. Most nem a csavarhozható elemek lecserélésével végzett javításokra gondolunk, hiszen egy új gyári elem azért elég jó minőséget hoz, hanem az olyan előzménykárokra, amelyek javítása során vágni, hegeszteni, egyengetni kell. Ilyenkor szinte biztos, hogy bekövetkezik a

Műszaki értékcsökkenés

De mit is jelent ez? Elsőként nézzük, hogy reagál majd az autó egy ugyanazt a helyet érintő ütközésre? Hát biztosan nem úgy, ahogyan a gyári, hiszen más lesz a merevsége, máshogyan fog gyűrődni és ugyanakkor erőhatásra esetleg más mértékű deformációt szenved el. Arról már nem is beszélve, hogy a légzsák vezérlőegység jelei is változhatnak, és esetleg indokolt esetben nem nyitja, vagy éppen ellenkezőleg, indokolatlanul nyitja a lufikat a kocsi.

Egy másik szempont lehet a rozsdásodás. A hegesztések mentén kialakuló korróziós gócok elősegítik a rozsda keletkezését és terjedését. Ugyanígy a nem megfelelően kialakított bevonat alatt megindulhat a rozsdásodás, amivel idő előtt foglalkozni kel majd.

Forgalmi értékcsökkenés

Az értékcsökkenés másik része a forgalmi értékcsökkenés. Ez tulajdonképpen visszavezethető a műszaki értékcsökkenésre, hiszen a piac rosszul tolerálja a törött autókat, ezért kevesebbet érnek, mint az előzménykárral nem rendelkező kocsik.

Egyébként az értékcsökkenés a szakértői és bírósági gyakorlatban a járművek 6 éves koráig indokolt, az után nem lép fel, de én – szakértői szabadságommal élve – személy szerint esetenként idősebb járműveknél is figyelembe veszem, hiszen Magyarországon a személyautó állomány átlagos életkora a 14 évet meghaladja. Teszem azt egy 8 éves járgány esetében, még ha az a kommersz vonalat is képviseli, igen is számít a forgalmi értékében, ha sérülésmentes, vagy törött volt. Ha a bíróságon az érvelésemet megtámadják, csak felvázolom, hogy képzeljünk el egymás mellett két ugyanolyan autót annyi különbséggel, hogy egyik törött volt, a másik pedig gyári. Melyikért lenne hajlandó többet fizetni? Na, ugye!

Az anyagi hátrány esik másik összetevője, hogy a korábban sérült és javított elemeket a biztosító egy következő kárrendezés esetén keményen meg fogja avultatni, vagyis az új alkatrésznek csak egy bizonyos hányadát fogja megtéríteni, hivatkozva az úgy nevezett „káron szerzés” tilalmára.

Ordító javítási hanyagság, mégis észrevétlen maradt

Megbízóm nem az autós szakma képviselője, hanem egy társasházé. Pontosabban társasházkezelő céget vezet és ebben a vállalkozásban vásárolt egy Ford Kuga típusú autót. A vásárláskor 7 éves, 2.0 TDCi motoros kocsi svájci importból származott.

Szűk egy hónappal a vásárlás után menet közben rendellenes hangra lett figyelmes a motortérből, a kocsival félreállt és azonnal leállította a motort. Első ránézésre a hosszbordásszíj volt a ludas. A klímát és a generátort is hajtó szíj darabjaira esett és összekócolódott a motortérben.

A kompresszor, immár spárgával felkötve

A szervizben aztán látták, hogy a szíj maradékán csüng a klímakompresszor, és annak tartóeleme. A konzol darabokban jött ki az autóból és maga a kompresszorház is több helyen eltörött.

De mi történt?

A konzol és a kompresszor alumínium öntvény anyagú, elég rideg cucc. Ahhoz, hogy egy ilyen anyag eltörjön, mindenképpen egy erős külső behatás kell, mondjuk egy ütközéses baleset. Szakértőként a megbízásom a korábbi sérülések és javítások feltárása és minősítése volt.

„Ilyen könnyen még nem fogtunk madarat” – gondoltam, amikor elkezdtem tüzetesebben is megvizsgálni az autót.

Most inkább csak felsorolás jelleggel vetem ide, hogy milyen jelek árulkodtak a korábbi jelentős töréskárról és a hanyag javításról. Az első sárvédők felső rögzítési pontjait egy műanyag burkolat takarja, ez a burkolat a jobboldalon törött, hiányos volt, visszarakták úgy, ahogy volt, nem költöttek a cseréjére. Ezen kívül hiányzott az a kis „szivacs” csillapító elem, ami a sárvédőkön a motorház fedél „kitámasztásáért” felel.

A törött, hiányos burkolat a jobboldalon és az ép párja a baloldalon

A jobboldali utángyártott fényszóró

A jobboldali, gyári fényszóró jelölései

A jobboldali fényszóróval is akadtak gondok. Az ugyanis nem gyári volt, hanem utángyártott darab. Míg a baloldalin megtalálható volt a gyári matrica, amelyen még gyártási idő is volt, plusz a felöltött Ford embléma és a beszállító (Hella) jele, a jobboldalin semmi. (Felhívnám a figyelmet az értékcsökkentő tényezőre, mert egy újabb töréskár esetén ezt a biztosító is észre fogja venni és nem téríti a gyári alkatrész árát!)

A jobb láthatóság kedvéért a vészhárító merevítő lilára színezve, előtte a nyúlvány megrogyva

A jobboldali alváznyúlvány, amely a vészhárító merevítőt is tartja, meg volt rogyva. Hogyan biztosítja majd a tervezett gyűrődést ez egy újabb balesetkor?

A deformálódott nyúlvány egy másik nézőpontból

A motorház fedél elején lévő krómszínű díszléc patentjai hiányosak voltak. A jobb első (utángyártott) lámpa mellett minden oldalon eltérő hézagok voltak láthatók. Ez főképp az első lökhárítónál volt jelentős. Tovább vizsgálva, a vonószem burkolat levétele után látható volt, hogy a kivágás pozíciója sem stimmel, nem is lehetett a vonószemet a furatba csavarni, egyszerűen nem adta ki a nyílás.

A zárhíd felső műanyag burkolata el volt repedve. „Kicsire nem adunk!” – ez lehetett a javításkori mondás, mert a fent említett sárvédő műanyag burkolaton kívül ezt sem cserélték ki. Olyan apróságokról, mint például a csavarokról lepattant festék, már nem is tennék említést.

És nem is működött jól

Nagyobb sebesség mellett a motorház fedél mozgott, rezonált. Ez a nem megfelelő pozíció és a hiányzó szivacselemeknek köszönhető.

"Érdekes hézagok a fényszóró mellett és rossz helyen lévő kivágás a vészhárítón

A hanyag javítás során nem vették észre, vagy nem foglalkoztak a klímakonzol és a -kompresszorház repedéseivel. A további használat során aztán rövid időn belül megtették hatásukat a rezgések és a repedések mentén letörött a klíma a helyéről, amely aztán természetesen elszakította a hosszbordásszíjat. Szerencsére nagyobb baj nem lett a dologból, a klímakompresszor és tartója, valamint a hosszbordásszíj cseréje után a jármű újra üzemképes lett.

Viszont per lett belőle

Egy ilyen korábbi baleset könnyen kimutatható, ha értő szemek nézik át az autót. Nem, nem állítom, hogy belátnék a klímakompresszorhoz, vagy feltűnne, hogy repedt az öntvény. De a tapasztalt visszajavítási nyomok, a tetten érhető rossz minőségű javítás azonnal kibukik egy vásárlás előtt elvégzett helyszíni szemlén, és ilyen információk tudatában legalább is komoly megfontolást igényel a vásárlás.

Törött zárhíd burkolat

Az eladó nyilván nem állt helyt és nem fogadta el az ügyfelem érvelését. Ő ügyvédhez fordult, majd jött a szakértői vélemény. Ezt a vizsgálatot 2018 nyarán végeztem, a bíróság engem 2021 decemberben idézett meg tárgyalásra. Három hosszú év telt el, mire ítélet született az ügyben. Ez még nem jelenti azt, hogy a pórul járt autóvásárló a pénzéhez jutott, mindössze az ítélet született meg, ami kimondja, hogy fizetnie kell. Hogy mennyit és milyen jogcímen, azt nem tudom megmondani, mert nem követem az ügyet.

Hát nem egyszerűbb rendelni egy vásárlás előtti átvizsgálást, és elkerülni a nagyon hosszú és nagyon költséges pereskedést? Ez a mutatvány a javítással, ügyvéddel és szakértővel átlépte a félmillió forintot, nem beszélve a rengeteg bosszúságról, ami az ügyintézéssel jár.

Az eredeti klímakonzol és kompresszor darabokban, jól látható a kompresszorház rögzítési pontjainak törése is

A vásárlás előtti szakértői állapotfelvétel minden esetben kifizetődő. Tudunk segíteni!

Az esetről nemrégiben élő használt autós kérdezz-felelek adásomban meséltem részletesen. A YouTube csatornánkon minden héten hozzuk a legérdekesebb eseteket, és válaszolunk minden élőben, vagy a műsor előtt levélben, messengeren érkezett kérdésre. Érdemes követni a csatornát!

További autós tartalmakért pedig kövesse az Autószektor Facebook oldalát!

 

Az oldal fő támogatója

 

2022.05.27
A magyar rendőrök egy, a norvég hatóságok által körözött quadot foglaltak le a Röszke autópálya....
2022.05.27
Palkovics László technológiai és ipari miniszter jelenlétében péntek kora délután kilencedik....
2022.05.27
- Felszállás előtt kigyulladt egy utas telefonja a Liszt Ferenc-repülőtéren, a Wizz Air malmői....
2022.05.27
- Az elsőhöz hasonlóan a Forma-1-es Monacói Nagydíj pénteki második szabadedzésén is Charles, a....
2022.05.27
A Toyota májusban 8 gyárát zárta be Japánban. A döntés az ázsiai régióban kitört koronavírus-....
2022.05.27
A közúti közlekedés biztonságát, folyamatosságát befolyásoló eseményekről folyamatosan ad hírt az....
2022.05.27
- A Mol arra kéri a vásárlókat, a benzinkutaknál a fizetéskor minden esetben mutassák be a forgalmi....
2022.05.27
Hosszabb kihagyás után folytatódik mesteremberek sorozatunk, ahol különböző járműjavítókat, és az....
2022.05.27
- A kilencedik helyen zárta a túraautó-világkupa (WTCR) Nürburgringen zajló második fordulójának....
2022.05.27
Halálos baleset történt Kiskőrösön, az érintett útszakaszon a szemle ideje alatt félpályás....