Mesél a szakértő – Fel ne gyulladj itt nekem! | Autoszektor

használtautó átvizsgálás

Mesél a szakértő – Fel ne gyulladj itt nekem!

2021.06.22.

Majdnem kigyulladt a szemlén a Mazda.

Hát, ilyen sem volt még. Az egész egy sima használt autó vásárlás előtti átvizsgálásnak indult, de majdnem kikerült leégetni a Mazda 3-ast.

Szép nyári nap

Kibekkeltük, de csak beköszöntött a nyár. Az első forró hétre sikerült időzíteni a cég egy hetes leállását, amiben irodarendezést, számítógépeink és diagnosztikánk frissítését és egy kis pihenést akartunk végrehajtani. Utóbbi kivételével minden sikerült. A leállás hetében nem szerveztünk járművizsgálatokat, de akadt egy kivétel.

Májusban volt egy ügyfelünk, akinek a kinézett Mazda 3-asát eladta a kereskedő, mire eljött volna a szemle időpontja. Nem gyakran, de azért előfordul az ilyesmi, ebben az esetben a befizetett vizsgálati díj fejében másik járművet nézünk át ügyfeleinknek. A leállás hetében jött az e-mail, hogy megvan a kiszemelt új autó. Nem lehetett tétlenkedni, menni kellett vizsgálni.

Egy jó meleg szerdai nap kellős közepén, fél kettőre mentünk a pest megyei településre.

Azonnal a klímagombhoz nyúltam

Nagyon fontos eleme egy vásárlás előtti vizsgálatnak, hogy az autó minden kütyüjét, az összes felszereltségnek nem csak a meglétét, hanem a működését is ellenőrizzük. Ha ezt valaki nem teszi meg akkurátusan egy autó megtekintésekor, akkor előfordulhatnak kellemetlen meglepetések. Például nem működik valamelyik elektromos ablakemelő, vagy nem spriccel az ablakmosó, esetleg nem is működik az ablaktörlő, vagy az ülésállítás, és persze említsük meg a klímát is.

Mindenképpen sorra került volna, de nagy meleg miatt első dolgom volt az AC (klíma) gomb megnyomása. Nem hallottam, hogy behúzott volna a kompresszor, de gondoltam, csak elkerülte a figyelmemet, vagy annyira finoman kapcsol, hogy nem is lehet hallani. Persze a fordulatszám sem emelkedett meg, de azt meg arra fogtam, hogy a hidegindítás miatt még emelt fordulaton pörgeti a motort a vezérlés.

Nem hűt

Vártam a hatást, de semmi. A szellőzőberendezésből legfeljebb a külső hőmérséklettel egyező, kb harminc fokos levegő érkezett. Feljegyeztem, hogy nem működik a klímaberendezés. Itt  időzzünk el kicsit egy már százszor lerágott csonton!

Óriási probléma, ha nem működik a klíma. Azt már mindenki tudja, hogy ha kereskedésben tapasztalunk ilyet, akkor arra az a gyors válasz érkezik, hogy „csak fel kell tölteni a rendszert gázzal”.

Akkor miért nem töltötted fel? Tizenezerből megvan és legalább működőképes klímával árulhatod az autót. De nem véletlenül nincsen megcsináltatva. A klímaberendezés zárt rendszer, amiben a hűtőközeg gáz. Csak akkor illan el a töltet, ha valahol tömítetlen a rendszer. Egyébként, ha minden jó, évekig nem kell hozzányúlni egy klímához. Amelyikben nincsen gáz, az nagy valószínűséggel ereszti valahol és a klímaalkatrészek nem olcsók.

Hagyjuk ketyegni

Amíg a diagnosztikai lekérdezést elindítottam és a számítógép elvolt a vezérlőegységek kiolvasásával, néha a gépnél, néha pedig az autóban kellett beavatkoznom. Járó motorral ment a diagnosztika, hogy a motor élőadatait láthassam. Egyik alkalommal már a kocsi mellett állva furcsa szagot éreztem. Nem is tudtam hirtelen, hogy mi lehet ez. Egy perc múlva már elég erősen érezhető volt és a motortérből füstölés látszott. Emellé indult egy kattogó hang, amiből gyorsan rá lehetett jönni, hogy a klímakompresszort próbálja megforgatni a rendszer, de az nem hajlandó munkába állni. A sok próbálkozás miatt a klíma tengelykapcsolója égni és füstölni kezdett.

Én ilyet még nem láttam

Pedig azért csak ebben a vállalkozásban is elvégeztünk már másfél ezernyi vásárlás előtti használt autó átvizsgálást, mindig azt hiszem, nekünk már nem tud újat mutatni az élet. De igen.

A legfurcsább az volt, hogy a bácsi, aki megmutatta az autót, egyáltalán nem esett kétségbe a füstölés láttán. Még csak nem is kurjantott, hogy kéne valamit csinálni. A motort leállítottam, és miután meggyőződtem róla, hogy nem fog felgyulladni a kocsi, a fényképezőgépemért nyúltam, hogy a füstöt lefényképezzem, a siker mérsékelt volt.

Már emiatt sem ajánlanám

A klímakompresszor hibáját persze ott az árokparton nem lehetett feltárni. Lehet szabadonfutó probléma, lehet, hogy az egész kompresszor kuka. Ha ezt helyreállítják, akkor jön a töltés és mindig kiderülhet, hogy tömítetlen a rendszer. A dolog bontott alkatrészekből is százezres lutri, úgyhogy annak, aki nem feketeöves autóklímás, nem is nagyon ajánlanám.

Az autó a festékréteg mérésen jól vizsgázott, visszajavított elemet nem találtam rajta. A bal hátsó sárvédőn, a kerékjárati ívben már megjelent a rozsda, nincs kétségem affelől, hogy elég neki egy-két téli szezon és menthetetlenül kirügyezik.

Pedig a kocsi alján, az alvázon és a futómű elemeket elvégezték korábban a korrózióvédelmet. A kipufogó végcsövét pedig lefújták kályhaezüsttel.

Bár, a diagnosztikai lekérdezésben motorproblémára nem derült fény, elgondolkodtató, hogy benzines autó létére kormos volt a kipufogócső.

Az 1.200.000,- Ft-ért árult autóban egyébként 217.000 km van, ami teljesen reális. A JSZP lekérdezés szerint a kocsit 2008-as gyártású autót 9 éves korában, 2017-ben importálták (Németországból), akkor volt benne 172.000 km. Szervizkönyvet nem találtunk.

Azonban a jobboldali fényszóró a lámpatest és búra közötti rése sziloplaszttal volt letömítve, a jobb hátsó külső lámpa pedig törött volt.

Akit részletesebben is érdekel a sztori, nézze meg Facebook oldalunkon élőben rögzített videós esettanulmányunkat, amiben sok hasznos más, az autóvásárlással, szolgáltatásunkkal kapcsolatos információ is elhangzik.

Csoda ezúttal sem történt

A 10+ éves autók már csak ilyenek. Ha a lámpákat, klímát és egyéb hibákat (lásd a fenti videót) orvosolni szeretnénk, akkor nagyjából 150-250 ezer forintot kell azonnal rálocsolni.

De volt még más is: mindkét kulcs lemerülve, elemhiba, vagy nagyobb probléma? A próbaúton a motor többször lefulladt, amikor alapjáratra kellett volna visszaállnia. Soroljam még? Nem kellett, az ügyfél nem vette meg a kocsit, de hát ezen nem is csodálkozunk.

A használt autó vásárlás előtti szakszerű állapotfelmérés elengedhetetlen, ha nem szeretnénk felesleges kockázatot vállalni. Tudunk segíteni!

További autós tartalmakért kövesse az Autószektor Facebook oldalát.

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.04.08
Újabb mérföldkő a céges flották zöldítését ösztönző kiírásban: a legnépszerűbb járműkategóriából....
2025.04.08
Búcsúzunk a legendás Ford modelltől. ..
2025.04.08
Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke hétfőn bejelentette, hogy az EU kétoldalú....
2025.04.08
A történelmi járműkülönlegességek legendás szépségversenyét idén a május 23-25. közötti hétvégén....
2025.04.08
A páros ujjú patásokat érintő ragadós száj- és körömfájás betegség miatt a szlovák társszervek....
2025.04.08
Nem csak az elképesztő, hogy egy widebody városi crossover átment a rostán, hanem az is, hogy ilyen....
2025.04.07
Amíg a versenytársak látszólag rossz irányba indultak el a villanyosítás útján, addig a BMW soha....
2025.04.07
A gyorsabb haladás miatt azt kéri a rendőrség, hogy aki teheti, kerülje el az M1-es autópálya Győr-....
2025.04.07
Rövid kisfilmben mutatom meg az AMTS legmenőbb autóit. ..
2025.04.07
Az amerikai Greenbrier bezárja aradi vagongyárát, amely egyike a cég Romániában működő három....