Mesél a szakértő – Érdemes egy leharcolt elektromos Kangooval kínlódni? | Autoszektor

használtautó átvizsgálás

Mesél a szakértő – Érdemes egy leharcolt elektromos Kangooval kínlódni?

2022.08.03.

A kisáruszállítók is, és vannak olyan példányok, amelyek megették már a kenyerük javát.

Egy kávé melletti beszélgetésnél került szóba az állandó tanulás és fejlődés szükségessége, amit az én szakmám kapcsán azzal támasztottam alá, hogy amikor én végeztem a Műszaki Egyetemen, még a csak a trolibusz és dodgem volt elektromos jármű, de áramszedő nélküli e-autók még nem is voltak és ha nem fordítok időt, energiát, költséget arra, hogy ezekből is kiműveljem magam, akkor gyors lenne a lemaradás.

Renault Kangoo ZE 22 L1 - nehéz volt rájönni

Szegény nagybátyám jutott eszembe, aki már nincs közöttünk és aki másfél évtizedig dolgozott a Spirál Autójavítónál Angyalföldön, de a rendszerváltással nem képezte magát tovább a nyugati modellekre. Maradt a Skoda, Wartburg (stb.) vonalon, ami nem is tartogatott annyi bevételt, ráadásul egyre kevesebb munkája is volt a csökkenő darabszám miatt.

Nálunk, a vásárlás előtti használtautó vizsgálatnál is egyre gyakrabban megyünk feltölthető hibrid, vagy tisztán elektromos autókat vizsgálni, mai esettanulmányunkban is egy ilyet hozunk, mégpedig egy korai elektromos kishaszonjármű, egy 2013-as Renault Kangoo ZE „személyében”

Keveset tudunk róla

és nem csak mi. Az elektromos autóknak van néhány extra paraméterük, amit jelenleg dedikált mezőben még a legnépszerűbb hirdetési oldalon sem lehet megadni. Ilyen például az akkumulátor kapacitás, vagy töltési lehetőségek, csatlakozók.

Ezen kívül ugyanitt a kishaszongépjárműveknél nem lehet a keresőfából a Kangoo tisztán elektromos változatát megadni, mert egyszerűen nincs benne a katalógusban. Így jobbhíján a Kangoo típus kiválasztása után a hirdető az „egyéb” kategóriát  választja és maga írja be a főbb tudnivalókat, ami a hirdetés fejlécében fog szerepelni.

Többféle volt belőle

A kangoot kétféle tengelytávval és kétféle akkumulátorral gyártották, de ezek nem minden permutációja létezik. Még szerencse, mert a hirdetésből kihagyták – gondolom maguk sem tudták – hogy ez a példány melyik akkumulátorral és tengelytávval készült.

Szerencsére egy kis utánajárással kiderítettük, hogy a rövidebb tengelytávolságú kivitelből, csak a kisebb, 22 kWh-ás akkuval szerelt autókat gyártottak. Mivel egy láthatóan a rövidebb verzió volt, kizárásos alapon megtudtuk, hogy nem a 33 kWh-ás aksi van benne.

Úgy kezdtem, hogy képezzük magunkat a kor változásaival. Az is elég szomorú, hogy a piacvezető hirdetési oldalon nem látom, hogy hol lehet megadni pl. az aksiméretet, de az is, hogy aki ilyenekkel kereskedik, ezeket a viszonylag fontos adatokat nem adja meg, vagy nem is tudja, mit is árul pontosan.

Aki tudja, az remélhetőleg beleírja a szabadszavas szövegmezőbe, de itt ez is elmaradt. Pedig a műszaki adatlap alsó részén, a záradékok között ott figyel az info: 25,9 kWh-ás bruttó kapacitás.

90.000 km, 4 millió forint

Egy 9 éves Kangoo-ért! Értem én, hogy elektromos, meg „fancy” és még sárga is, de nem sok ez egy kicsit? Pláne azok után, amit a vásárlás előtti átvizsgálás eredménye mutatott.

A diagnosztikai lekérdezés tele volt elektromos hajtásra vonatkozó hibákkal, ezek között azonban szerencsére nem volt olyan, ami ténylegesen fent is állt volna, mindegyik törölhető volt.

Az ár érték arányt a felszereltség sem javította. Ebben az autóban például nincs klíma! Egy légzsák, két elektromos ablakemelő és egy bluetooth-os rádió jelentik a főbb extrákat, de a rádió kód hiányában nem működik, ezt még néhány telefon lesz kideríteni, akkor majd kiderül, hogy szól-e egyáltalán.

Menetpróba

A 44 kW-os elektromos teljesítménye ellenére a Kangoo (igaz üresen) nagyon szedi a lábát. Érzetre is jó erőben volt. A próbaút 5-6 km-esre sikerült, de ez alatt a töltöttségi mutató 1/8-adnyit süllyedt! Egy átlagos 15-18 kWh-ás fogyasztás mellett ennek az autónak legalább 100 km-t kellene tudnia, ilyen arányú fogyás mellett ennek a felét jó, ha teljesíti.

Az autót nem egészen 90.000 km-rel hirdetik, de import és szervizkönyve nincs, a diagnosztikából pedig nem lehetett normális, megbízható adatot kinyerni. Nem csak erre, az akkumulátor állapotára sincsen adat, úgyhogy nem tudunk másra támaszkodni, mint a fenti tapasztalásra.

OK, fogadjuk el, hogy 50 km lesz a hatótávolságunk, de ezt még mindig üresen teljesítettük. Ha megrakjuk a névleg elérhető 600 kg-al, akkor mennyi lesz? És a klímán nem fogunk tudni spórolni.

100-as pemzli

A baj azonban még csak nem is ezzel volt. Az PHEV és EV járművek megrendelői mindig azt kérdezik, meg fogjuk-e tudni mondani, hogy milyen állapotban van az akkumulátor. (Azért az újabb modelleknél erre jó esély van a diagnosztikán keresztül.) Mi pedig mindig mondjuk nekik, hogy az elektromos részek állapota még csak egy dolog.

És itt sem a gyengécske akkumulátor volt a legnagyobb baj. Hanem ennek az autónak a baját valaki olyan szinten ellátta, hogy gyakorlatilag esztétikai szempontból tönkre tette a kocsit.

Hiába pungálták le műanyag kezelő szerrel, a mély karcok csúnyák maradtak

A rétegmérő sem kellett hozzá, hogy világossá váljon, a tetőlemez kivételével minden elemet javítottak már a Kangoo ZE-n.  Azért nem kellett a műszer, mert a karosszéria elemeken körben égbekiáltó szakszerűtlenségek voltak láthatók, de oly mértékben, hogy az nem mindennapos.

A motorház fedélen a kavicsfelverődések még mindig látszottak, pedig alaposan átfényezték az elemet. Az elén meg gyűlt a festék, szép csíkban vastagodott ki a síkból a sárga töltelék. Az oldalsó éleken pedig az új festékréteg elvált a gyáritól, itt is repedéseket hagyva maga után.

Az ajtókon, a kilincsek környékén szó szerint láthatóak az ecsetnyomok! Itt is válik le az új réteg a régiről. Az ajtók alján cseppekbe szilárdulva van a színezőanyag, de nem csak élen, a felületen is van ilyen meggyűlt festék.

Néhol beragadt ecsetszőrt is lehetett látni

A jelenség a hátsó raktérajtó mindkét szárnyán folytatódik.

Ilyet, ennyiért?

Éppen azt a korszakot éljük, amikor a tisztán elektromos autók (napelemes saját töltési lehetőség hiányában) kezdik elveszíteni a vonzerejüket. Az új energiaárak mellett olyan, mintha 8-10 litert fogyasztana gázolajból az autó.

2014-es, 100 ezer kilométert futott Kangoo 1.5 dci-t már 2,5 millióért kapunk, de most éppen van fent egy 40.000 km-t futott, szigetelt raktér hűtős kivitel is 4,6 millióért hirdetve. Hát érdemes ezzel kínlódni?

Az utastér egész jól festett

Ez csak egy záró gondolat lenne mai vásárlás előtti használtautó átvizsgálási esettanulmányunkhoz. Azt gondolom, hogy ezúttal is olyan információkkal szolgálhattunk ügyfelünknek, amely alapján felelős döntést tudott hozni arról, hogy a kiszemelt autót érdemes-e megvásárolni.

További autós tartalmakért kövesse az Autószektor Facebook oldalát!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.24
A legsikeresebb európai autó fél évszázados történelme eddig nyolc nemzedéket ölel fel. ..
2024.04.24
Egy külföldi turistabuszba hajtott hátulról egy energiaitalt szállító kamion az M1-es autópályán, a....
2024.04.24
- A kormány felszólítja az üzemanyag-forgalmazókat, hogy áraikat önkéntes alapon igazítsák a régiós....
2024.04.24
A Ford 1965 példányt fog gyártani a Mustangból a debütálás évének emlékére ..
2024.04.24
A bajor prémiumgyártó a tisztán elektromos meghajtású BMW i4 és a BMW 4-es Gran Coupé....
2024.04.24
A második napon, péntek délután már csúcsra járt a HUMDA Zöld Életre Valók komplex e-mobilitási....
2024.04.24
Két, egymástól független flottapiaci szavazáson a Toyota Professional három típusa ért el....
2024.04.24
Keddről szerdára virradó éjjel egy személyautó megcsúszott a tiszai Huszár Mátyás rakparton és....
2024.04.24
Bár az elektromos autók iránti kereslet továbbra is növekszik, a növekedés üteme közel sem olyan....
2024.04.24
Az M0-s autóút déli szektorán, az M5-ös autópálya felé vezető oldalon, a 6-os főúti csomópontnál....