Mesél a szakértő – Azt a küszöböt nézd! | Autoszektor
használt autó vásárlás

Mesél a szakértő – Azt a küszöböt nézd!

2021.07.26.

155.000 km-es, 5 éves Toledo 1.6 TDI. Mi legyen?

Egy tetszetős Seat Toledo-t vizsgáltunk át vásárlás előtt ügyfelünk részére. A futásteljesítmény valós és nem is tűnik soknak. A kor megfelelő, egy 5 éves autó mélyen a magyar átlag alatti. Mégis, van néhány olyan tényező, amelyet komolyan figyelembe kell venni, mielőtt elköteleződünk egy ilyen autó mellett.

Magasan felszerelt

A kocsi hirdetésében a pontos kiviteli megnevezés helyett csak annyi szerepelt, hogy „Magasan felszerelt”. Emellett persze megkaptuk az extralistát is, amelyben azért találunk egy-két valótlan tételt: a feltüntetettek ellenére a visszapillantó tükrök elektromosan nem behajthatók, igaz, a hirdetés szövegezésében azt írják, „A pontos felszereltségért érdeklődjön márkakereskedésünkben, minden egyes gépkocsi felszereltségét ellenőrizni kell, mert teljesen véletlenül bármikor elírhatunk valamit a hirdetésben!”

Ma már egyre gyakoribb, de a Toledo kategóriájában szokatlan és talán nem is elérhető extra a LED mátrix fényszóró. A listában ez is szerepelt, de persze az autóban hagyományos, halogén fényszórók voltak.

A kocsi a két elérhető felszereltségi szint közül hivatalosan „Reference” (a másik, magasabb szint a Style volt), de való igaz, hogy jónéhány extrával bővítették a megrendelést, van benne automata klíma, könnyűfém kerekek, ülésfűtés, automatikusan sötétedő tükrök és tempomat is.

Törött, vagy nem törött?

Egy vásárlás előtti használt autó átvizsgálás elmaradhatatlan eleme a jármű korábbi sérüléseinek vizsgálata, és ha volt ilyen, akkor azt is meg kell nézni, hogy az milyen fokú volt és hogyan sikerült megjavítani.

A szakértő ebben támaszkodik egyrészt a tapasztalatára, hiszen szemrevételezéssel is jól meg lehet mondani, hogy hol nem gyári kivitelű az autó szerkezete, másrészt ott van a festékréteg vastagságmérő műszer, amelynek adatai alapján 100%-os biztonsággal meg lehet mondani egy fém elemről, hogy gyári-e a fényezése.

A Toledo baloldali küszöbén a korróziógátló bevonat szúrt szemet elsőre. Mivel az autóknak ez a fényezett része van leginkább kitéve a rozsdát okozó hatásoknak, megszokott, hogy egy jól elhatárolható részen komolyabb korrózióvédelmi réteggel látják el a küszöbök alsó és oldalsó részét.

Ez a rész szemmel láthatóan egy vastagabb réteget tartalmaz, aminek a felülete nem teljesen sima. De ennyire?

A Seat küszöbrészein nagyon vastag, egyenetlen korróziógátló réteg volt látható. A műszeres mérés is kimutatta, hogy a küszöbök ajtók által takart részein, ahol a gyári rétegvastagság aligha haladhatná meg a 100 mikrométert, a 800-1.000 mikronos érték volt jellemző.

Ez alapján akár komolyabb régebbi sérülés sem zárható ki. Történhetett ez parkolási manőverezés közben valamilyen akadályra hajtva, mint tizen’évvel ezelőtt én csináltam egy lejtős beálló oldalfalán, vagy akár egy szakszerűtlen emelés közben.

Ha alulról is rápillantunk teljesen világos, hogy nem gyári technológiát látunk. Hogy az utólagosan képzett korrózióvédelmi réteg hogyan fogja ellátni a feladatát a következő 10-15 évben, ma még nem lehet tudni. De 3-4 év múlva, amikor esetleg kiderül, hogy mégsem sikerült annyira jól a javítás, már nem lesz kihez fordulni a panaszunkkal. Meg hát, nagyon csúnya is!

Meddig húzza még a DPF?

Mára mindenkinek ismerős a hárombetű rövidítés, pont úgy nem kell senkinek sem elmagyarázni, mint az ABS-t. A dízel részecskeszűrő minden EURO5, vagy afeletti besorolású dízelüzemű autóban megtalálható.

Már, amelyikből nem iktatták ki, mert sajnos erre is láttunk már nem egy példát annak ellenére, hogy ez illegális járműátalakításnak minősül és így természetesen tilos is.

A DPF-ek feladata, hogy a kipufogógázban szálló kormot fizikailag kiszűrjék, azt gyűjtsék, és amikor megtelt és erre az üzemi körülmények is megfelelők, akkor regenerálják magukat, vagyis kiégessék magukból.

Van egy nagyon fontos viszonyszám, amivel a szűrő telítettsége vizsgálható. Mivel a kipufogórendszerbe épített szűrő és annak tartalma fojtást hoz létre a rendszerben, a DPF előtti és utáni nyomásértékek nem lehetnek egyenlők. Minél telítettebb a szűrő, a két nyomás különbsége annál nagyobb lesz.

Ezt az értéket a kocsik önmagukban nem jelzik ki, de diagnosztikai műszer segítségével megkaphatjuk az aktuális értékeket. A Toledoban alapjárati fordulatszám mellett jellemző nyomáskülönbség érték 15 mBar (millibar) volt. Egy kifogástalan állapotú DPF-nél ez az érték 10 mBar alatt marad, ennek duplájánál már rossz állapotú, telített szűrőről kell beszélnünk.

A diagnosztikai műszerrel ki tudtuk még nyerni az utolsó regeneráció óta megtett út hosszát is. Ez itt 400 méter (!) volt. Tehát a telephelyre való beállást megelőzően néhány perccel zajlott le. Ilyen paraméterek mellett a 15 mBar-os érték magasnak mondható és felmerül a kérdés, hogy mikor lesz esedékes a DPF cseréje, amely utángyártott alkatrésszel számolva is több százezer forintos költség.

2,8 millióért megéri?

Csábító, 5 éves, garantált futásteljesítményű autó. Ez akkor is nagy előrelépés, ha a cserélendő autónk éppen a magyar átlagnak megfelelő korú, azaz 14 éves múlt. De megéri beszállni egy 155.000 km-t futott autóba?

A küszöbök esztétikai állapotával vagy megbékél valaki, vagy nem. Hozzányúlni nem érdemes, hiszen az (is) egy vagyon lenne. Azt, hogy meddig áll ellen a rozsdának az új bevonat, majd az idő dönti el.

A részecskeszűrők élettartama nagyon függ a használati módtól. Egy DPF cserejogossá válhat akár már 150.000 km-nél, de láttunk már ennél csaknem kétszer többet futott szűrőt is. Itt a számok azt mutatják, hogy az utolsó negyedbe lépett a szűrő. Ha ezt az autót jellemzően rövidebb utakra fogják használni, akkor én 20 ezer kilométernél többet nem adok ennek, és aztán egyszer csak megjelenik a műszerfalon a jó öreg CHECK ENGINE jelzés.

Nem tudjuk még, hogy mi lett a Seat sorsa. Én biztosan nem venném meg ilyen állapotban, még akkor sem, ha az ára az esztétikai megjelenéséhez és korához képest eléggé kedvező.

Vásárlás előtt vizsgáltasson!

A vásárlás előtti átvizsgáláson a Toledo esetében is olyan információra derült fény, amelyet egy átlagos vásárló nem biztos, hogy észrevesz. Egy küszöbhöz sokan le sem hajolnak, nem, hogy alulról megvizsgálnák. Sőt, nincs összehasonlítási alap, hogy hogyan is kellene annak a küszöbnek kinéznie.

A részecskeszűrő állapotát minőségi diagnosztikai műszer nélkül pedig végképp lehetetlen volna megállapítani, hiszen a jármű a vizsgálaton semmilyen hibajelzést nem adott. (Ez helyes működés, hiszen pillanatnyilag még minden rendben is van vele.)

Nézze vissza élő bejelentkezésünket!

A cégünk Facebook oldalán immár hagyománnyá érett a pénteki élő használt autós kérdezz-felelek. Ez az a fórum, ahol mindenkit arra bátorítunk, hogy kérdezze meg a használt autó vásárlással, vagy a vásárlás előtti átvizsgálás szolgáltatásunkkal kapcsolatban az is, amit eddig nem mert.

Az elő bejelentkezések során minden alkalommal terítékre kerül egy-egy esettanulmány is, amelyből aztán a cikkünk születik. Gyűjtsék a kérdéseket és várunk mindenkit most pénteken délben is!

További autós tartalmakért kövessék az Autószektor Facebook oldalát!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
A jelenlegi generációnak, amely Európa második legtöbbet eladott modellje volt 2023-ban, nincs....
2024.03.29
Egy 165 járműből álló, 7 millió font (3,27 milliárd Ft) értékű bZ4X-flottát rendelt a WeFlex, amely....
2024.03.29
Korlátozott példányszámban gyártott veterán Peugeot 205-ös került kalapács alá az angliai....
2024.03.29
- Több mint öt hónap és a szakszervezetekkel lefolytatott tizenöt tárgyalási forduló után egyoldalú....
2024.03.29
Az M3-as autópályán, a keleti országrész felé rendkívül erős a forgalom. Gödöllőtől Bagig 20 km-en....
2024.03.29
A megszokott programok, és a felhőtlen jókedv mellett, idén néhány különleges látványossággal is....
2024.03.29
A világ legsikeresebb üzleti limuzinjának nyolcadik nemzedéke maradéktalanul meggyőzte a nemzetközi....
2024.03.29
Több szempontból is sokat fejlődött és ezért pozitívan értékeli a Formula 4 Winter Series-ben....
2024.03.29
- A nehéz-tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása a húsvéti hétvégén összesen 72 órán át lenne....
2024.03.29
Egyelőre csak koncepció formájában látható az első elektromos Isuzu D-Max pickup, de valószínű nem....