kereskedelem

Meseautótól a Merkurig – 8. rész: A Fiat története Magyarországon I.

2018.03.08.

A Fiat több, mint 100 éve van jelen a hazai piacon. Először az 1911-1930 közti időszakot idézzük fel.

A XX. század elején az olasz autóipar még igencsak gyerekcipőben járt. Alig néhány cég akadt, amely termékeinek exportjára gondolhatott. Ezek közül a legjelentősebb a torinói Fiat művek volt, amely az 1905. májusában megrendezett II. Budapesti Nemzetközi Automobilkiállításon a talján ipart reprezentálta.

 

Az 1905-ös premier után két évvel jött létre a hazai Fiat képviselet. A 26 éves Herskovits Ignác, aki a századfordulótól kezdve az egyik legelső budapesti automobilkereskedésben dolgozott önállósította magát, s Weidmann Zsigmond pénzügyi segítségével megalapította saját üzletét a Semmelweiss utca 9 szám alatt, ahol a cseh Laurin-Klement és az olasz Fiat márkák kaptak helyet. A Laurin-Klement autók és motorkerékpárok növekvő népszerűségével a Fiat gyorsan háttérbe szorult.

 

1911-ben újabb lendületet vett a Fiat hazai históriája. Az olasz autógyár osztrák lerakata és összeszerelő-üzeme elérkezettnek látta az időt budapesti fióktelep létesítésére. Először Budapest Belvárosában, a Szabadság téri Tőzsdepalotában díszes autószalont létesítettek. amelyről így számolt be a korabeli sajtó: „A nagy tükörüvegen át beláthattunk a kiállítási terembe, amelyben állandóan 4-6 automobil van kiállítva. A terem hátsó udvari részében vannak elhelyezve az irodahelyiségek és Urbán Zsigmond igazgató irodája is. Meg kell itt említetnünk, hogy e fényes üzlethelyiségen kívül a Fiat cégnek még a Tisza Kálmán téren kitűnően felszerelt nagyszabású javítóműhelye van”.

 

A Szabadság téri Fiat bemutatóterem 1913-ban. Forrás: Adtplus

Bár a bemutatóteremben főleg a Fiat személyautói szerepeltek, s a hazai Fiat-csapat reklámcélokból több túraversenyen is részt vett, a valódi cél elsősorban a jövedelmező szubvenciós teherautóüzlet megkaparintása volt. A magyar Hadügyminisztérium - osztrák minta alapján - bizonyos katonai irányelveknek megfelelő teherautó vásárlása esetén pénzbeli támogatást nyújtott a leendő tulajnak, ha ő cserében vállalta, hogy az év meghatározott napjain megrendezett hadgyakorlatokra kölcsönadjjárművét. A Fiat Automobil Rt. Urbán Zsigmond segítségével kapcsolatba lépett a Ganz és Tsa Danubius vállalattal. A két cég kooperációjával, Budapesten a Fehérvári út 100 alatt új gyártelep létesült, amely az első világháború során Ganz-Fiat márkajelzéssel teherautókat és repülőgépmotorokat készített. A háború során az ellenséges viszonyba került Olaszországgal megszakadt a kapcsolat, de a Ganz-Fiat egészen 1918-ig folytatta működését.

 

A trianoni békekötés után az immár Magyar Fiat Művek Rt nevet viselő cég az osztrák és az olasz Fiat gyártmányait is árusította, s rövid ideig tovább folytatta a teherautók összeszerelését is.

A két világháború között a legtöbb vidéki települést ilyen és ehhez hasonló társaskocsikkal kötötték össze.

Ez a Fiat-alapú jármű 1920-ban készült. Forrás: Országos Széchenyi Könyvtár

 

 

Fiat a Magyar Túraúton 1925-ben. Forrás: Szmick Viktor

1924-ben megszűnt az együttműködés az egykori Austro-Fiat vállalattal, s leállt az immár veszteséges teherautó-gyártás is. Emellett több évre szóló kizárólagos szerződést sikerült kötni az olasz Fiat-központtal. Ráadásul megindult az autópiac fejlődése is, amelynek következtében az eladások meredeken ívelni kezdtek. Persze mindehhez a Fiat irányváltása is hozzájárult: az új Fiat 501 és 509 típusok már szélesebb vásárlórétegek számára bizonyultak elérhetőnek.

 

Magyarországon 1926-ban 304, 1927-ben 283, 1928-ban 198 darab Fiatot sikerült értékesíteni. 1927-ben a teljes újautó-piac 2602 darabot, egy évvel később 2738 darabot tett ki. Ennek megfelelően a hazai Fiat állomány, amely 1924-ben alig 384 darabból állt, 1930. végére meghaladta az 1420-as darabszámot, s a hazai gyártású MÁG mögött a második legnépszerűbb autómárkának számított.

A kereskedelmi sikereket azonban nem sikerült nyereséges üzletmenetté formálni. 1926-ban a Magyar Fiat életében újabb fordulat következett be: a cég részvénytöbbségét a Latin-Magyar Kereskedelmi Rt szerezte meg. Ezzel egyidőben Urbán Zsigmond, aki a Fiat hazai pályafutását 15 éven át gondozta kivált a vállalat kötelékéből.

 

Ma Lehel utca 62 a cím, s már rég lebontották az egykori raktárépületet. Forrás: FSZEK Budapest Gyűjtemény

 
A Magyar Fiat tulajdonosa, a Latin-Magyar Kereskedelmi Rt 1928-ban megvásárolta a Figyelő utca 14 (ma Lehel út 62) alatti telepen működő Herkules műveket. Ekkor költözött átt a Fiat központ a Fehérvári útról Angyalföldre. A korabeli riport így írt az eseményről: „a Fiat-Művek nagyarányú fejlődése folytán a Fehérvári-út 100. sz. alatti gyártelep elégtelennek bizonyult és az igazgatóság megvásárolta a Herkules-Művek VI., Figyelő-utca 14. szám alatti telepét, ahol a gyári üzemet a modern technika minden követelményének megfelelően kibővítve, megindította. Az új gyártelepen levő hatalmas arányú javítóműhely a legmodernebb szakszerű gépekkel felszerelve, nemcsak az ország, hanem Közép-Európa legnagyobb, legjobban berendezett üzemei közé tartozik. A speciális berendezések, továbbá a gyártási, javítási metódus folytán a Fiat-automobiltulajdonosoknak gépkocsijait gyorsan, jól és olcsón tudja javítani. A gyár kitűnő organizációja lehetővé teszi nemcsak a legkülönbözőbb Fiat-típusok, hanem bármely más gyártmányú személy-, teherautomobilok, traktorok stb. stb. szakszerű javítását, továbbá karosszériajavítási munkálatokat, ú. m. fényezést (duco), kárpitozást stb. is, úgy hogy ezen műszakilag kitűnően vezetett javítótelep az automobilizmusnak nagy mértékben támasza lesz” A hangzatos riport azonban nem tudta feledtetni a keserű valóságot; 1929-re a Magyar Fiat a csőd szélére sodródott, s 1931-ben a felszámolás sorsára jutott.

Fiat 520 1930-ban. Forrás: Fortepan/Nagy Ilona

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.30
A bpiautosok.hu oldal olvasójának fedélzeti kamerája rögzítette a nem mindennapi felvételt még....
2024.04.29
Ez az érzékelő hiánycikk, sokszor rossz és nagyon drága. ..
2024.04.29
„Bemértek vagy nem?” – eloszlatjuk a dilemmát.   ..
2024.04.29
Összeütközött két autó az M3-as fővárosi szakaszán - írja hétfő délután a Katasztrófavédelem.  ..
2024.04.29
A Hyundai Motor Group átlépte a 10 millió globális csatlakoztatott autós szolgáltatási előfizető....
2024.04.29
A Lexus vadonatúj kompakt crossovere nem köt kompromisszumot a minőség és a kifinomultság terén: a....
2024.04.29
Az induló kirándulószezonra időzítette menetrend-módosítását a Raaberbahn/Győr-Sopron-Ebenfurti....
2024.04.29
Az Európai Unióban évente a jelenleginél nyolcszor több elektromos járművek feltöltéséhez szükséges....
2024.04.29
Idén 17. alkalommal adták át az ország legjobb fiatal szakembereinek járó elismeréseket. A Magyar....
2024.04.29
Izgalmas csaták és tehetséges HUMDA-pilóták sikerei a Balaton Park Circuiten. ..