amerikai autók

Meseautótól a Merkurig 49. rész – Kisebb amerikai márkák Magyarországon I.

2020.05.19.

Az 1920-as és 1930-as években az amerikai autóipar színe-java megjelent a hazai autópiacon.

Az 1920-as és 1930-as években az amerikai autóipar színe-java megjelent a hazai autópiacon.

Auburn

A Peugeot hazai történetéről szóló részben megemlékeztünk Landy István munkásságáról. Ő 1926-1928. között a nyolchengeres Auburn luxusautókat is árusította Köztelek utcai garázsában. 1930-ra már 61 darab Auburn szaladt Magyarország útjain, de a képviselet megszűnt.

Landy István és felesége Auburn autójuk előtt (Forrás: Színházi Élet/ADT)

Chandler

1926. júniusában Zirner Ágoston, a Zirner Zsigmond & Tsa ékszerész vállalat beltagja a családi vagyon egy részéből autókereskedést alapított. Kezdetben Budán az Alkotás utca 35 alatt, majd Pesten a József tér 1 szám alatt volt a bemutatóterem, ahol a francia Mathis mellett az amerikai Chandler túrakocsikat is árusította. Alig néhány darabot sikerült eladnia, majd 1929-ben csődbe ment. Az üzemet a Hupp vállalat vásárolta meg.

Cleveland

A Chandler olcsóbb testvéréből a Tichy fivérek hoztak be két mintadarabot Liszt Ferenc téri üzletükbe, de vásárlót nem sikerült találni.

Durant

Miután Willy Durant-t 1921-ben kiebrudalták az általa alapított General Motors éléről új autógyárat alapított. A Durant a kor tipikus terméke volt. Magyarországon 1928-1930. között a korábban a Morris-szal foglalkozó, de elsősorban mezőgazdasági gépeket árusító Fehér Miklós Gépgyár foglalkozott a márkával – legjobb évük 1930-ban volt, ekkor 12 Durant-t értékesítettek.

Durant valahol Magyarországon az 1930-as években (Forrás: Fortepan)

Elcar

Az 1915-1931 között létező Elcar leginkább a New York városának szállított taxik révén volt ismert. A kedvező árfekvés miatt 1925-1928 között három különböző cég, Adorján János, a Halmos Testvérek és a Farm Gazdaságfelszerelő Rt is próbálkozott a hazai képviselettel, de vásárló alig akadt. Különösen a Farm Gazdaságfelszerelő Rt az érdekes, amelyet gróf Andrássy Imre alapított a Standard olajtársaság képviseletére. Ezen kívül amerikai traktorokkal is foglalkoztak, s az Elcar-t is reklámozták.

Franklin

Franklin automobilok bemutatója 1928-ban (Forrás: Autó/ADT)

Az egykor nagy hírű Misura Mihály Kocsigyár az első világháború után nem tudott talpraállni. A lófogatú járművekből már, az autókarosszériákból még nem akadt elég megrendelés. Utolsó mentsvárként megpróbálkoztak az autókereskedéssel. Dörfler Nándor, aki korábban a Városi Villamosvasutak főműhelyfőnöke volt 1928-ban megszerezte nekik a léghűtéses, hathengeres Franklin gépkocsik képviseletét. A Midor (Misura-Dörfler) a lehető legrosszabb pillanatban kezdte meg működését, s 1931-ben csődöt jelentettek. Ugyan csupán néhány Franklint sikerült értékesíteni, de a vásárlók között az autórajongásáról ismert Habsburg József főherceg is szerepelt.

 

Graham-Paige

A Graham fivérek üveggyártással szerezték vagyonukat. A pénz egy részét az 1920-as évek elején teherautók gyártásába invesztálták. A Graham Brothers márkanevű járművek Dodge motort kaptak, s a Dodge kereskedők árusították azokat. Miután a Chrysler megvásárolta a Dodge tulajdonjogát, a Graham testvérek úgy döntöttek, hogy önállósítják magukat. Megvásárolták a Paige-Detroit autógyárat, s az új típusokat már Graham-Paige márkajelzéssel kínálták. Az 1932-es modellév során bemutatott Blue Streak modell az amrikai autóipar egyik kulcsfontosságú típusa, amelynek számos vonását, így a zárt sárvédőket más cégek is átvették.

A Graham Brothers teherautókat Toldy Szabó László képviselte, akinek kalandos életéről a Dodge képviselet kapcsán már írtunk. A Graham-Paige személyautókat 1928-1929. folyamán a Ford-képviselő Hahn Arthur cég által alapított Apart, majd 1937-ben Cserépfalvi László árusította.

Az oldtimer Graham-Paige az 1970-es években (Forrás: MMKM)

Az 1960-as években, amikor a hazai oldtimer mozgalom éledezett, többek között egy, az 1930-as években gyártott Graham-Paige autó is előkerült. Ennek az előtörténete homályos, valószínűleg az amerikai hadsereg hozta be 1945. táján. Egy időben az eredeti motor helyett GAZ erőforrást rejtett a hosszú motorháztető. Jelenlegi tulajdonosa a helyreállításon dolgozik.

Hudson-Essex

(Forrás: Fortepan/id. Konok Tamás)

Bárdi József, a magyar autókereskedelem egyik központi alakja 1924-ben profilt váltott: „Bárdi József, aki eddig a Mercedes, Voisin és Wanderer autókon kívül a Wanderer kerékpárokat is képviselte, uj képviseleteket hozott Magyarországra. A francia Mathis-képviseletet feladta és helyette az amerikai Hudson- és Essex-kocsik képviseletét szerezte meg” tudósított a Nemzeti Sport.

Az 1909-ben alapított Hudson érdekessége, hogy a vállalatnál az 1910-es évektől a Fekete Istvánként született Stephen I Fekete töltötte be a főmérnöki posztot. A kor igényeinek megfelelő túrakocsikat készítő Hudson és olcsóbb Essex márkajelzésű testvére az 1924-ben megkötött amerikai-magyar kereskedelmi egyezménynek köszönhetően jutott el Magyarországra.

Bárdi főleg az olcsó Essex-szel ért el sikereket: 1926-ban 50 Essex és 16 Hudson talált gazdára. A legjobb év 1928 volt, akkor 115 Hudson és Essex kelt el. Ettől kezdve az eladások folyamatosan csökkentek. Bárdi József 1933-ban búcsúzott el a Hudsontól. 1934-ben a Blumenthal testvérek a német Hansa mellett a Hudsonnal is próbálkoztak – vajmi kevés eredménnyel.

(Forrás: Fortepan/MMKM/Pölös István)

A második világháború után a korábban említett amerikai autóbehozatali manőverek során néhány Hudson is az országba érkezett. A Magyar Köztársaság Elnöki Hivatalának autóállományáról szóló 1948. december 31-én keletkezett jelentésből kiderül, hogy a hivatali állományba 5 Hudson tartozott.

Életkép a Nyugati pályaudvarnál 1949-ben. Elöl egy Hudson (Forrás: Fortepan/Magyar Rendőr)

Hupmobile

A detroiti Hupp Motor Company 1909-ben készítette el első automobilját. A Hupp 20 kisautóról még Henry Ford is elismerően nyilatkozott. Két évvel később szintén a Hupp volt az első autógyár, amely sajtolt elemekből készült fémkarosszériával látta el modelljeit.

Magyarországon 1913-ban a Himler Garage, majd egy évvel később a tűzoltó-fecskendőkre szakosodott Köhler István fia, ifjabb Köhler István vette át a képviseletet, akinek „rövid idő alatt máris több kocsit sikerült elhelyezni elhelyezni, ami érthető is, mivel a Hupmobile kocsik könnyű kivitelüknél fogva olcsók, tartósak, kevés benzint, olajat, pneumatikot fogyasztanak”.

Az első világháború után a Hupp jól teljesített, majd az 1926-os hathengeres modell segítségével addig sosem látott sikereket értek el. A gazdasági válság után azonban több rosz döntés született. Ugyan az 1930-as évek második felében izgalmas formavilágú modellekkel próbáltak visszakapaszkodni, ám végül 1940-ben beszűntették a gyártást.

Magyarországon 1924-ben a francia márkákra koncentráló Velox Automobilkereskedelmi Rt jelentette be, hogy a Hupmobile-t is árusítani fogják. 1926-ban 26, 1927-ben 19 darabot sikerült értékesíteni. A Velox átszervezését követően a Hupmobile eltűnt a kínálatból. 1929-1930. folyamán a Kölber kocsigyár, amely a korábban említett Misurához hasonlóan szintén súlyos nehézségekkel küzdött a Hupmobile-tól remélte sorsa jobbra fordulását. Ez azonban nem következett be.

Jeep

Jeep a budapesti utcán 1945-ben (Forrás: Magyar Nemzeti Múzeum Történeti Fényképtára)

A Bantam által kifejlesztett, s a Willys és a Ford által nagy tömegben előállított Jeepből a másoik világháború után számos példány maradt Magyarországon. Egy időben a rendőrség is dzsipeket használt. Még 1960-ban is 86 Jeep viselt rendszámot, ebből 51 volt állami tulajdonban.

Győr, 1947. május 1 felvonulás (Forrás: Fortepan/Id. Konok Tamás)

 

Jordan

Edward S „Ned” Jordan volt az egyik legelső szakember, aki reklámkampány segítségével megpróbált egy közönséges autót, mint a menő életmód szimbólumát értékesíteni. Az 1919-ben bemutatott Playboy már nevében elárulta célközönségét. Jordan azt szerette volna, ha a vásárlók a menő ruhákhoz hasonlóan „viselik” az autót. Jordan egészen az 1929-es gazdasági válságig folytatta működését. Magyarországra 1927. tavaszán, a beszédes nevű Pneumatik Árusító Rt Andrássy út 27 alatti szalonjába érkezett meg a Jordan Playboy, ahol egy évig maradt az NSU autók és motorok mellett. A tucatnyi hazai Jordan tulaj közül a Hungária Kőszénbánya és a szeszes italok gyártásában érdekelt lovag Gottschlig Tasziló említhetők.

Az Automobil és Pneumatik Árusító Rt standja egy 1927-es kiállításon. Elöl egy Jordan (Forrás: National Archives)

Lincoln

A Ford kereskedésekről szóló cikkünkben szerepelt Haltenberger Vilmos, aki 1924-ben, illetve az Automobil- és Traktorkereskedelmi Kft, amely 1927-1928. folyamán a Lincoln luxusautóit is szerepeltette kínálatában.

Lincoln az 1927-es Magyar Túraúton (Forrás: National Archives)

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.05.31
Aláírták Marosvásárhelyen az A3-as észak-erdélyi autópálya Marosvásárhely melletti szakaszának....
2020.05.31
Magyar idő szerint szombatról vasárnapra virradóra sikeresen felbocsátották Floridából a SpaceX....
2020.05.31
A koronavírus járvány jelenlegi fázisában a védőmaszkoknak jött el az ideje. Látva a kínálatot,....
2020.05.30
Nazhat Karim, a kurd származású építész, kemenceépítő mester több mint három évtizede tervez és....
2020.05.30
Vlagyimir Putyin orosz elnök javasolta, hogy 15,5 milliárd rubelt különítsenek el a kedvezményes....
2020.05.30
Michelisz és Tassi mellett egy újabb fiatal tehetség mutatkozik be a túraautó-világkupában –....
2020.05.30
Hamid Ghalijari Iránból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2020.05.30
A szombat reggeli frontális balesetben a személyautó mindkét utasa életét vesztette. ..
2020.05.30
A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) rendelkezése alapján a 80 fős személyzetből legfeljebb....
2020.05.30
A modellfejlesztési beruházások akár 40 százalékkal is csökkenhetnek a hatékonyság növelésével. ..