autó értékesítés

Mérleg 2013: Laky Andreával, a Ford Magyarország ügyvezető igazgatójával

2013.12.24.

Laky Andreával, a Ford Magyarország ügyvezető igazgatójával vontuk meg a távozó esztendő mérlegét és tekintettünk ki 2014-re.

Szerző: Heimer György

Hogyan alakulhat a cég idei autóértékesítése? Melyek a legnépszerűbb modellek, s melyek a legkevésbé?

Laky Andrea, a Ford Magyarország ügyvezető igazgatója

Az év első 11 hónapjában a Ford kiemelkedően jól teljesített. 7018 új gépkocsit értékesítettünk, ami 10,8 százalékos piaci részesedésnek felel meg. E teljesítménnyel a cég megőrizte vezető pozícióját a hazai személyautó- és haszongépjármű piacon, eladási előnyét legközelebbi versenytársával szemben közel ezer darabra, csaknem kéthavi átlagértékesítési mennyiségre növelte. Ebben kollégáim felkészültsége, elkötelezettsége mellett meghatározó szerepet játszik a többszörösen díjnyertes modellportfóliónk, így a 7 Euro NCAP Advanced díj (Fiesta, B-Max, Focus, C-Max, Kuga, Transit Custom), 2 Év Haszongépjárműve díj (Transit Custom, Transit Connect), 1 Év Pickupja díj (Ranger), 1 AUTOBEST díj (B-Max), 2 Év Motorja díj (1.0 EcoBoost motor). Ennek és a vásárlói bizalomnak tulajdonítom, hogy a Ford továbbra is a legnépszerűbb autómárka Magyarországon. A szóban forgó 11 hónap alatt értékesítéseink 66 százalékát a személy-, a fennmaradó több mint egyharmadát a haszongépjárművek adták. Idén is a Focus (értékesítéseink 27,4 százaléka) bizonyult a legnépszerűbb Ford modellnek, ezt követte a Transit (18%), a Fiesta (14,2%), a Mondeo (10,2%) a Ranger (6%), a C-Max (5,1%) és a Transit Connect (4%). A Focus egyébként 2012-ben és az idei év első 11 hónapjában is a világ legnépszerűbb autója volt, csakúgy, mint a Fiesta a kisautók közül, míg a csak Amerikában forgalmazott F-sorozat a világ legnépszerűbb pickupja. Így a tavalyi évhez hasonlóan idén is a Ford az egyetlen gyártó, amely három modellel is szerepel a világ 10 legnagyobb darabszámban értékesített autójának listáján.

Nem kérdés, a márka világsiker, de hazai tájakon mi okozott önnek fejtörést, elvégre a magyar autókereskedelem még jócskán szenved a dekonjunktúrától.
A Ford egyaránt kiválóan teljesített a hazai magán- és a flottapiacon, annak ellenére, hogy értékesítéseinkben nem igen szerepelt közbeszerzés. Ha csak a kishaszon-gépjárművek piacát nézzük, 20,4 százalékos részesedést értünk el, azaz minden ötödik Magyarországon eladott ilyen jármű Ford volt, s a teljes haszongépjármű piacon elért 14,4 százalékos részarány is kimagasló.

A hazai járműkereskedelem szereplői már évek óta torz struktúrában, a céges forgalomnövekedésért versengenek. Mekkora a céges eladások részaránya a teljes forgalomban (reexport nélkül)? Mi a helyzet a magánvásárlókkal?
A Ford hagyományosan meghatározó szerepet játszik a magyarországi flottapiacon, így nem meglepő, hogy a 74 százalékos átlagnál a miénk magasabb: a jogi személyek részesedése az év első 11 hónapjának forgalma alapján esetünkben meghaladta 87 százalékot. Ennek nagy szerepe volt abban, hogy az elmúlt öt évben csaknem töretlenül meg tudtuk őrizni piacvezető pozíciónkat a hazai személyautó- és kishaszon-gépjármű piacon. Megjegyzem, az autópiaci válság kezdete óta – a magánkereslet drasztikus visszaesése miatt – a korábbinál sokkal kiélezettebb verseny zajlik a magyarországi flottapiacon, ami az idén talán még tovább fokozódott. A flottapiacon korábban nem kifejezetten aktív márkák bekapcsolódása a versenybe azt is magával hozta, hogy a termékválasztékon és a versenyképes szállítási feltételeken túl egyéb szempontok is felértékelődtek. Ezek közé tartoznak a fenntartási és üzemeltetési költségek, a finanszírozás, a maradványérték vagy a kiterjesztett garancia kérdései, hogy csak a legfontosabbakat soroljam. Természetesen továbbra is nagy súllyal esik latba a beszerzési ár, illetve pénzügyi vagy operatív lízing esetén a kalkulált havidíj, ami alapvetően meghatározza az egyes modellek jövedelmezőségét. A Ford esetében ezen úgy sikerült javítanunk, hogy nyitottunk a kisméretű magánflották, a kis- és középes méretű vállalkozások irányába, bár értékesítéseinkben továbbra is fontos részarányt képviselnek a hazai és nemzetközi flottakezelők. Ennek is köszönhető, hogy így nem csak közbeszerzési távolmaradásunkat tudtuk ellensúlyozni, hanem még nyereségességünk is érezhetően javult. Sokat segítettek a Ford Credit által kifejezetten a kis- és középvállalatok számára kínált pénzügyi konstrukciók is. Megfigyelhetők ugyanakkor a kiskereskedelmi forgalom lassú élénkülésének első bíztató jelei, ezért bízom benne, hogy minden idők legerősebb Ford modellportfoliója révén a piac bővülésénél gyorsabb növekedést tudunk elérni.

Az összeszűkült autópiacon szinte minden márkának meg kellett húznia a nadrágszíjat Hogyan válaszoltak ezekre a kihívásokra? A Fordnál is tovább apadt a márkakereskedői hálózat, el kellett bocsátani újabb munkatársakat?
Néhány minőségi cserét követően márkakereskedői hálózatunk konszolidációja várakozásaink szerint az idei évvel befejeződött, célunk partnereink nyereségességének további növelése. E tekintetben még komoly átalakítások várhatók, ám ezeket jelenlegi márkakereskedői hálózatunkkal tervezzük, és inkább a létesítményekkel, valamint a kínált szolgáltatásokkal kapcsolatosak. Fontos fejlemény ugyanakkor, hogy mintegy 32 ország kereskedelmi, alkatrész-értékesítési, vevőszolgálati, marketing és oktatási tevékenységét – Molnár Viktor regionális igazgatónk vezetésével – irányító magyarországi regionális központunk tovább bővült, új funkciók, feladatok kerültek hozzánk, így a hazai szervezetben már több mint kétszáz kollégával dolgozhatunk együtt.

Hogyan teljesített a szerviz-üzletág? Hoztak-e eredményt azok az erőfeszítések, amelyek azt célozták, hogy az ügyfelek a fekete vagy legalábbis az olcsóbb, független javítók helyett a márkaszervizekbe hordják járműveiket?
Szerviz és alkatrész-értékesítési üzletágunk nemzetközi viszonylatban is kiválóan teljesített, a Ford európai szervezetén belül, éppen úgy, mint versenytársainkhoz viszonyítva az egyik legeredményesebben működő egységnek bizonyult. Már látszanak a márkaszervizek iránti bizalom erősödésének első jelei is, amiben nagy szerepe van a kommunikációnak. Arra törekszünk, hogy ügyfeleink számára bemutassuk az általunk kínált alkatrészek és szolgáltatások árainak versenyképességét, jóllehet ezek természetesen egy hosszú folyamat első lépései. Érdeklődést tapasztalunk az olyan kiemelt szolgáltatásaink iránt, mint az extra garancia, a fix-ár program, az assistance-program, a Ford biztosítás, vagy épp a Ford Credit finanszírozási ajánlatok, amelyek remélhetően tovább növelhetik az ügyfél-elégedettségi mutatókat.

Mire számít 2014-ben? Hogyan alakulhat jövőre a fizetőképes kereslet, a korábbi nehéz évek után lát-e elmozdulást? Mit várnának a kormányzattól a járműértékesítés fellendítésre?
2014-ben a piac további lassú élénkülését várjuk, ami magában foglalja a haszongépjármű- piac növekedését, amelyet egyébként sok elemző piaci barométernek tekint. Erősödhet a fogyasztói bizalom és a devizahitelek kifutásával tovább növekedhet a kiskereskedelmi forgalom is. Reményeink szerint új modelljeink révén jövőre is sikerül majd megőrizni piacvezető pozíciónkat. Jövő év elején a nagy, 2 tonnás Transit, valamint a vadonatúj Transit Courier kisáru-szállító érkezésével befejeződik haszongépjármű portfóliónk teljes megújulása. A személyautó-fronton az új Focus, valamint a régóta várt új, ősszel érkező Mondeo lesz majd az új húzómodell.

 

Az oldal fő támogatója

 

2022.11.26
Egy egyedi építésű, kedvező árú hobbidriftautó mellett a Toyota bemutatta Las Vegasban a GR86 gyári....
2022.11.26
Az Euronews is nosztalgiával számolt be legendás buszainkról.     ..
2022.11.26
Az eredetileg kiválasztott 27, Európában legkésőbb 2023-ban forgalmazásra kerülő új típusból már....
2022.11.26
Egy magyar autós vesszőfutása irányította rá figyelmemet egy eléggé általános csapdahelyzetre.....
2022.11.26
Gyakori helyzet, hogy bezárul például egy napsütéses időjárási „ablak”, nyaralók balszerencséjére,....
2022.11.26
A Forma-1-ben teljesen természetes, ha a nem megfelelő teljesítményt nyújtó versenyzőt lecseréli....
2022.11.26
Az országan 69 ezer 524 autót gyártottak októberben, 7,4 százalékkal többet az egy évvel korábbinál....
2022.11.26
Három baleset is történt az érintett útszakaszon, Torony és Gencsapáti között. ..
2022.11.26
Egy év kihagyás után újra rali Európa-bajnoki (ERC) versenyt rendezhet Magyarország a Zempléni-....
2022.11.26
A 95-ös Super E-10 prémium benzin ára már az Oroszország Ukrajna elleni háborúja előtti szinten áll....