életérzés

Mercedes-Benz CLE Cabriolet

2024.06.18.

„Élvezd a kabriót, feel the sunshine!”

A naptári nyár első napjaiban tartották a Mercedes új, nyitott tetejű modelljének sajtónapját. Ahogyan azt tenni szoktam, megvártam, amíg a kollégák kiírják magukból a száraz tényeket az autóval kapcsolatban, amiből már mindenki kívülről tudja, hogy milyen motorokkal, milyen extrákkal és mennyiért érhető el az új kabrió.

Nekem meg a tesztnapon végig az járt a fejemben, hogy teljesen mindegy miket tud ez az autó, az életérzés a lényeg!

Nem vagyok egy kabriós fazon

43 évesen végre beleöregedtem abba, amit mindig is szerettem. Régi zenéket hallgatok, visszafogottan vezetek, kerülöm az extremitásokat. Minek a feltűnősködés, az utcazaj, kinek hiányoznak az irigy pillantások a városban, hogy egy 35 milliós nyitott tetejű luxuskocsiban feszítek?

Ráadásul le fog égni a fejem, vagy ízületes leszek a hosszú, hűvös menetszéltől. Nem hallom az utastársam szavát, fel kell hangosítani a zenét, hogy élvezhessem, de ez azt is jelenti, hogy mások is „élvezni” fogják mellettem.

Nem, nem, én nem vagyok kabriós. Aztán megérkezett a meghívó a sajtónapra. „CLE”.

Persze tudtam én, hogy miről van szó, de lássuk néhány mondatban mégis, hogy mit alkottak Stuttgartban!

Nem is „E”, nem is „C”

A Mercedes immár klasszikussá érett modellvariánsai a C-, az E- és az S-osztály. Ha kicsit visszatekintünk az időben, akkor az SL roadstert és később piacra dobott kistestvérét az SLK-t leszámítva azt látjuk, hogy a W124-es E-osztály alapjaira készült kabrió volt a kínálatban az első hasonló kivitel. A 124-es mindenhogy gyönyörű volt, de coupé és kabrió formában végképp világbajnok.

Aztán 1995-től kaptunk egy nagyon érdekes gépet, a CLK-t. Ez az E-osztály orrára hajazó, de annál kisebbnek tűnő autó szintén készült coupé és kabrió kivitelben is, de – és ez fontos lesz – akkor még el lehetett dönteni, hogy ez bizony az E-osztályhoz áll közelebb. Rendben is volt így a világ, mert korábban is az E-ből érkezett hasonló.

Megint ugorva egyet az idővonalon, pár évvel ezelőtt olyan kabrió modelldömping érkezett, hogy csak kapkodtuk a fejünket. Egymás után mutatták be az C-E-S kabriókat, volt miből válogatni. Felteszem, hogy a gyártási költségek és az eladásból származó profit talán nem is volt azonos nagyságrendű, ezért elengedték a nyitott tetejű kocsikat.

2024-ben, hogy azért ne maradjunk grand tourismo kabrió nélkül, megszületett a CLE Cabriolet.

Ez a kimondva, és nevében is a C- és E-osztályok közé kalibrált nyitott autó szól mostantól azoknak, akik kabriózás közben sem akarnak más emblémát nézegetni a kormányon.

„E” is és „C” is.

Az CLE-t három dolog tolja az E-osztály felé. Az első a méreteiből fakad. Ez az autó hosszabb (4.850 mm), mint a korábbi E-osztály kabrió a maga 4.834 mm-ével. Még akkor is igaz ez, hogy ha optikailag ez nem feltűnő, nem tűnik kifejezetten hosszú kocsinak a CLE.

A második dolog, ami inkább az E-osztályhoz közelíti az új modellt az a motorválaszték, pontosabban az, hogy míg nyitott tetejű C-osztály kizárólag négyhengeres motorokkal volt elérhető, ebbe az autóba CLE 450 néven bizony rendelhető a 381 lóerős sorhatos benzinmotor, sőt, az 53 AMG kivitelben tovább gyúrták az erőforrást az affelterbach-i srácok, amely így már 449 lóerőt is képes leadni.

A harmadik E-osztályos jegy a fényszórókban keresendő. A 2022-től, a W206 C-osztállyal jelentkező modellpalettán megfigyelhető volt, hogy „magassági” sorrendben a C-E-S-osztályok 1-2 illetve 3 kisebb világító pontot hordoznak a fényforrásaikban, így egyértelmű az autobahn-on, hogy mi ért utól minket. Nos, a CLE is két-ket pontot kapott a fényszóróiba, így joggal gondolhatják majd az autópályán, hogy egy komolyabb autó érkezett mögéjük.

A enteriőr inkábba C-osztályt idézi, a belső szervek a W206-osból lehetnek ismerősek.

Van dízel is

A kétliteres, 197 lóerős motor simán kérhető a CLE-be. Összeveszhetünk most azon, hogy egy 220d jelzéssel ciki-e egy ilyen autó, de egyrészt ez az autó sehogyan sem lesz ciki, másrészt, aki dízelt szeretne, annak miért ne kínálnának egy ilyen kocsit. Én is ezt vezettem a sajtónapon a legtöbbet és ha a fogyasztásmérőre pillantottam, azonnal beláttam, hogy van létjogosultsága: a CLE 220d Cabriolet úgy is 6 literes fogyasztást produkált, hogy egész nap újságírók nyúzták.

A benzinmotorok már említett nagyágyúi mellett a kétliteres erőforrás is elérhető. A 200-as jelzésű kivitelben az 1.999 cm3-es 204 lóerős erőforrás dolgozik, de ugyanez a motor elérhető 258 lóerős verzióban is, igaz, hogy ebben az esetben már a 300-as szám kerül a kocsi hátuljára.

A 200-as verzió kapható hátsó- és összkerék meghajtással is, ettől felfelé minden modell összkerekes. Bár az AMG kivitel még nem érkezett meg, ennek érdekessége, hogy a kormányzott hátsó kerekek a CLE-ben csak ebben a kivitelben lesz elérhető. Ha már a felfüggesztésnél tartunk, akkor el kell mondani, hogy a CLE-osztály nem lehet légrugókkal rendelni.

Érdekelnek részletek?

Sok mindent megtudtunk az új kivitelről, ami nem tudom mekkora érdeklődésre tart számot. Minden esetre elmondom, hogy alapkivitelben minden futómű 15 mm-el alacsonyabbra van állítva, mint az aktuális E-osztályé (W214). A sportfutómű még közvetlenebb kormányzást biztosít, a Dynamic Body Control elnevezésű kivitelben pedig adaptív lengéscsillapítók gondoskodnak a még jobb úttartásról.

Ebben a kabrióban szériafelszereltség lett az AirScarf, vagyis az első ülésekbe épített, forró levegőt a nyakra-tartóra fújó „légsál”, amely rettentő hasznosnak bizonyult a tesztnapon, később kifejtem, miért.

Ismerkedjünk meg az AirCap kifejezéssel is, amely szintén szériafelszereltség. Ez tulajdonképpen egy nyitható légterelő az első szélvédő felett, amelynek használatával a hátsó ülések utazóra érkező légtömeg terelhető el.

Kabrióspecifikus funkció a központi kijelző állíthatósága. Ha a monitor a konzolba van simulva, akkor a függőlegeshez képest 15 fokban áll és előfordulhat, hogy a rásütő nap miatt nem látható megfelelően, ezért egy gombnyomással 40 fokosra változtatható a dőlésszöge. Nem, köztes állapot nem állítható be.

Fontos kérdés a nyitott autók teteje. A CLE vászontetővel készül, amelynek mozgatása természetesen elektromos. Kiemelt adat, hogy a teljes nyitáshoz, vagy záráshoz elengedő 20 másodperc, lemértem, tényleg így van. Ráadásul a korábbi 50 km/órás limit helyett az új CLE Cabriolet már 60-ig képes nyitni és zárni a tetejét.

A Mercedes-ben nem marad további funkció nélkül a tető. Az ugyanis nem csak a széltől és esőtől óvja a bent ülőket, hanem a hanghatásoktól is. Kapott is egy találó nevet: akusztikus tető. Menet közben, ha ez csukva van, akkor közel a zárt kivitelek zajkomfortját tudja biztosítani. Másik hasznos funkciója, hogy ha meghajtjuk a több mint 700 wattos Burmester HiFi-t akkor nem kell majd magyarázkodnunk a szomszédnak, hogy miért szeretjük Gergely Róberttől az Emanulle-t.

A műszaki paraméterek legvégén, visszatérve a hajtáslánca megemlíteném, hogy az új trendeknek megfelelően a CLE-ben is minden erőforrás elektromos támogatást kapott. Ez a korábbi 15 kW-os teljesítményhez képest immár 17, nyomatékban pedig 205 Nm.

Én ezen ponton el is engedném a részletek taglalását.

Mert az életérzés a lényeg

Sajnos kis hazánkban amúgy sem fenyeget sok embert az a veszély, hogy beüljön egy alapáron 24 millió forint feletti autóba. Ha meg nagymotorral, néhány extrával szeretnénk, akkor még egy tízest könnyedén összeikszelgethetünk a konfigurátorban. Még kevesebben lesznek azok, akik képesek és hajlandóak is ennyi pénz áldozni egy szezonautóért.

Amikor ezt az első néhány méteren átgondoltam arra jutottam, hogy néhány óráig most én lehetek az a kiváltságos, akinek bejött az élet, aki ezt is megteheti. Átadtam hát magam az élvezetnek. Beállítottam az ülést, összehangoltam a telefonomat a fedélzeti rendszerrel, indítottam a Spotify-t, feltekertem a hangerőt és útnak indultam.

Megjött sikercsapat :)

A fejembe húzott baseball sapka mellé a saját autómban felejtett széldzseki is jól jött volna, de hamar hozzászoktam a permanensen hátulról érkező szélhez. Hamar sikerült beleringatom magam, hogy ez az én autóm és most csak úgy furikázok a városban, mert ehhez van kedvem. A rakparton a CLE araszolt helyettem a dugóban, én pedig az ajtókárpitra könyökölve, kezem az a szélvédőkereten pihentetve ünnepeltem elképzelt aznapi üzleti sikereimet.

Később, a Dobogókő felé vezető hegyi úton élveztem a szabadság érzését és a minden kanyarba tökéletesen befekvő autó kényelmét. Közben a hideg magaslati levegő kezdett kellemetlen lenni, de semmi baj, indítottam az AirScarfot, később pedig menet közben zártam a tetőt.

Hazafelé még kellemesebb volt. Újra kisütött nap, újra a belvárosban villantottam az új kocsimmal. Az életérzés egészen Budaörsig tartott, ahol muszáj volt felébrednem éber álmomból és visszaadni az autót.

Én egy kabriós fazon vagyok

A CLE három együtt töltött óra után tudott bennem egy világnézetet megváltoztatni. Sokféle kabrió van, de egy Mercedes-Benz Cabriolet olyan életérzést ad, ami mással nem nagyon leírható. Ez tömény perfekcionizmus. Nincsenek kompromisszumok, mindenből a legjobbat kapjuk.

Ez lennék én: őszintte a mosolyom

Nos, kérem, ha ilyen is lehet a kabriózás, akkor én jönnék. A Mercinél azt mondják, hogy ez az autó egész évben használható, amit praktikusan el is hiszek. De soha nem hoznám ki, hóban, esőben, mert nem arra való. Álljon csak októbertől áprilisig a garázsban, hogy aztán majd tavasztól kora őszig újra és újra megadja ezt a csodálatos érzést.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.09.08
Öt autó ütközött össze az M0-s autóút északi szektorán, Kistarcsa térségében, a 11-es főút irányába....
2024.09.07
Sokféle hajtáslánccal kapható a divatos BMW X2. Ezúttal a legerősebb, összkerekes villanyváltozatot....
2024.09.07
Magyarok is ott lesznek az EWC negyedik futamának rajtrácsán a franciaországi Paul Ricard pályán Le....
2024.09.07
Báránybőrbe, vagyis inkább családi kombi bőrbe bújtatott farkast hozott létre a brit Skoda az RE....
2024.09.07
A Siófoki Járási Ügyészség közfeladatot ellátó személy elleni erőszak bűntette miatt emelt vádat....
2024.09.07
A francia márka újjáélesztette az 1970-es évek legendás kupéját, új külsővel és nagy....
2024.09.07
Érdekes dolog, amikor az égből sújt le a bírság. Onnan, ahonnan nem is gondolnánk. A rendőrség....
2024.09.07
Egy Forma-2-es pilóta ül majd be a jövő hétvégi Forma-1-es Azeri Nagydíjon a Haas dán pilótájának....
2024.09.07
A rendőrség mind a mezőgazdasági munkagépek vezetőitől, mind a közlekedés többi résztvevőjétől....
2024.09.07
Nem akarta elismerni a felelősségét, de aztán előkerült a fedélzeti kamerás felvétel. ..