útdíj
A NÚSZ már most is 110 fix ellenőrző kapuval és 45 mobil adatgyűjtő járművel országszerte több mint 500 lehetséges helyszínen a nap 24 órájában végzi az ellenőrzést az e-matricás és a HU-GO e-útdíjas rendszerben. Úgy látják, hogy számottevően nő a bliccelési hajlandóság azokon az útszakaszokon, ahol az autósok ritkábban, vagy egyáltalán nem számítanak útdíjas kontrollra, ezért fejlesztésekkel erősítenek rá a bliccelők hatékonyabb kiszűrésére. Különösen azokon a díjköteles főútvonali szakaszokon "problémás" a helyzet, ahol az útdíjszedő kevés kijelölt mérőhelyen tudja tenni a dolgát, vagyis a „klasszikus” álló helyzetből történő mobil kamerás adatgyűjtést.
Egyelőre még csak az út mellett, hamarosan azonban már mozgás közben is lefülelnek, ha nincs matricánk, vagy nem fizetjük a HU-GO e-útdíjat (fotó: NÚSZ)
A menet közbeni ellenőrzés lényege, hogy az úthasználati jogosultság ellenőrzése azokon a díjköteles főútvonali szakaszokon is reprezentatív módon megvalósulhat majd, ahol úthálózat kialakítási okokból nincsenek álló helyzeti mobilkamerás adatgyűjtésre alkalmas helyszínek. A díjellenőrzési tevékenység hatékonyságát pedig ez a módszer egyértelműen tovább növeli azzal, hogy a korábbi „kihasználatlan puffer időben” – vagyis a díjellenőrzést végző járművek adatgyűjtési helyszínei közötti átállások ideje alatt – is lehetőség nyílik díjellenőrzésre a díjköteles szakaszokon. A NÚSZ szerint a mindez a mi érdekünket fogja szolgálni, hiszen azok, akik ezeket a kiskapukat kihasználva bliccelnek, tulajdonképpen relatív versenyhátrányba kényszerítik a jogkövető magatartást folytató autósokat és fuvarozókat, no meg persze negatív hatást gyakorolnak a díjbevételekre is. A NÚSZ azt ígéri, hogy a jogszabályi keretek között mindenben igyekszik támogatni a szabálykövető autósokat.
A tesztelések már zajlanak, és ha minden igaz, év végére már néhány mobil kamerás jármű élesben is végezheti a menet közbeni adatgyűjtést. Arról még nincs információnk, hogy a társaság mikor terjeszti ki a teljes flottájára az új funkciót. Mindenesetre az útdíjszedő bízik benne, hogy az alkalmazott megoldás már középtávon jótékony hatást gyakorol a szándékos bliccelők arányának csökkentésére és a díjfizetési hajlandóság növelésére.