Peugeot

„Megtörjük a germán hegemóniát” Interjú Kutas Gábor Györggyel, a Peugeot Hungária vezetőjével

2014.07.21.

Nagyot lendít a Peugeot versenyképességén, hogy az új 308-as az idén elnyerte az év autója címet, s a kínai kooperációs partner, a Dongfeng autógyár, valamint a francia kormány jóvoltából friss tőkéhez jut a francia márka. Erről is beszélt Kutas Gábor György, a Peugeot Hungária ügyvezető igazgatója portálunknak adott interjúban, s mint mondta: a korábban megkezdett új modelloffenzíva az idén is folytatódik.

Szerző: Heimer György

Autószektor: Hosszú éveken át élt, tanult, dolgozott Franciaországban. Beszélne szakmai életútjáról, hogy bemutathassuk olvasóinknak?

KGGY: Szüleim révén én már ifjúkoromban vagy hat évig Marokkóban és Algériában éltem. 1995-ben a budapesti Műszaki Egyetemen diplomáztam, majd Franciaországban még rátanultam: újabb diplomát szereztem az École du Petrole et des Moteurs posztgraduális kurzusán. Marketingfelelősként a Peugeot Hungária vevőszolgálati részlegénél kezdtem szakmai pályafutásomat, majd Franciaországban, első fontos feladatként néhány nagy felvevőpiac alkatrészellátásáért voltam felelős. Ezután egy Párizs melletti város, Boulogne Peugeot-Citroen kereskedését is vezettem. Az üzleti volumen méretét érzékelteti, hogy csupán ott évente mintegy 1800 autó talál gazdára, vagyis csak ezen az egy ponton annyi kocsit értékesítünk, mint fél év alatt, Magyarországon. Szakmai előmenetelem újabb fontos állomása, hogy Nancy körzetében, a francia-német határ közelében régiómenedzserként irányítottam a helyi Peugeot részleget. Rengeteg tapasztalatot szereztem ebben a szerteágazó feladatkörben, de ekkor én már jó ideje exporttal akartam foglalkozni. Törekvéseim megértésre találtak főnökeimnél is, így kerültem vissza a Peugeot Hungáriához; 2011-ben kereskedelmi, majd 2012 januárja óta ügyvezető igazgatóként irányítom a céget.

Ennyi tapasztalattal a háta mögött bizonyára jól össze tudja vetni a francia és a magyar autósok közötti különbségeket. Mi jellemzi igényeiket, motorizációs szokásaikat?

A franciák nem soviniszták, de büszkék autóiparukra, kedvelik saját gyártmányaikat, jóllehet a három nagy márka a Peugeot, Citroen és a Renault piaci részaránya az elmúlt tíz év folyamán 60 százalékról mintegy 45-re csökkent. Megjegyzem viszont, hogy az új és jobb modellek eredményeként részesedésük mostanában ismét növekszik. Tény viszont, hogy a kiélezett versenyben a német márkák mellett, főként a koreaiak, a Hyundai és a Kia látványosan előretörtek. Franciaországban is az alsó középkategóriás modellek a legnépszerűbbek, ám – ismét csak a hazai autóipar jóvoltából – kedveltek a kisautók is, így a nemrég piacra dobott Peugeot 208-as sorozat. Mindemellett a városi SUV típusoknak ugyancsak nagy a rajongótábora. Amikor a Nissan annak idején berobbant a Qashqai-al, úgy vitték azt, mint a cukrot. Ami az autós igényeket illeti, a franciák is alaposan meggondolják, milyen extrákat kérjenek: nem egyszer heteken át meditálnak egy-egy opciós felszerelés megrendelésén. A két ország autósai között azonban a legnagyobb különbséget a fizetőképes kereslet eltérő szerkezetében látom. A franciák esetében is van egy költségérzékeny fogyasztói réteg, de ennek aránya jóval kisebb a magyarénál. Az ottani autópiac ugyanakkor szegmentáltabb, kereslete kifinomultabb, amin többek között azt értem, hogy egyes modelleken belül népszerűek a speciálisan felszerelt szériák is. Ilyen például a női vezetőket megcélzó 208 XY. Kellő érdeklődés híján ilyen változatokat itthon nem is hozunk forgalomba.

Akkor kanyarodjunk hazai pályára. Piaci elemzők szerint a piaci gödör már nem mélyül tovább, s ha lassan is, de a forgalom növekedésére lehet számítani. Visszaigazolja ezeket az előrejelzéseket?

Már tavaly év is jó évet zártunk: a 30 százalékos forgalomnövekedés eredményeként az újautó-kereskedelemben feljöttünk a 13-ik helyről a 10-ikre, részesedésünk közel 4 százalékos a személygépkocsi-piacon, s nem tartom lehetetlen célnak az 5 százalék körüli érték elérését sem. Az idei év első negyedében 573 új személyautót adtunk el, ami a tavalyi évhez viszonyítva 31,7 százalékos növekedésnek felel meg. A forgalombővülésen túl nem kevésbé lényeges cél, hogy az idén növeljük a magánvevők számát. Ismert, hogy a piacon a közületi flottaeladások dominálnak, ami azt jelenti, hogy az új autók mintegy háromnegyedét céges vásárlások adják. A mi esetünkben ez a mutatószám még nagyobb, 87 százalék. Mindebből azonban nem következik, hogy a magánautósok ne akarnának olyan nagy számban új autók volánja mögé ülni. Sokkal inkább arról van szó, hogy az alacsonyabb fizetőképesség okán az autósok az alacsonyabb árfekvésű, a 2-2,5 millió forintos modellek iránt érdeklődnek. Ez kifejezésre jut abban is, hogy a használt autók piaca most nagyon erős, meghaladja az új autókét. A Peugeot azonban az újautók piacán is tud ilyen árkategóriájú modelleket kínálni. Ezek között említhetem a 301-es típust, amely szedán kivitelű, 640 literes csomagtérrel és a takarékos, 1,2 literes benzinmotorral ideális családi kocsi, ára pedig 2,4 millió forintnál startol. De reményeket fűzök a Magyarországon népszerű , az árban is versenyképes 208-ashoz is, tehát a magánvásárlók részarányának növelése egyáltalán nem valamilyen kincstári optimizmuson alapul.

A német márkák már hagyományszámba menően, nagy becsben állnak a magyar piacon. Önnek van terve, hogyan csökkentse ezt a starthátrányt?

A fogyasztói gondolkodás megváltoztatása összetett feladat, aligha megy egyik napról a másikra. Mindezek ellenére hadd mondjam, amikor flottás ügyfeleinknek lehetőséget kínálunk, hogy próbálják ki modelljeinket, gyakorta hallom: nem is gondolták volna, hogy ilyet is tud a Peugeot. Ez arra figyelmeztet, hogy fokozni kell a modellismertető kampányokat a közületi- és a magánfelhasználók körében egyaránt. Az elmúlt években a cég folyamatosan megújította modellpalettáját, amelynek csúcspontjaként az új 308-as az idén elnyerte az év autója címet. Ez is arról tanúskodik, hogy modelljeink kivitele, szolgáltatásai semmivel sem maradnak el a konkurenciától. Sőt, az újgenerációs modellkínálat megtervezésekor a konstruktőrök szeme előtt döntő célként ott lebegett a vezetés élményének kívánalma. Erre csak egy példa az i-Cockpitnek nevezett vezetőhely, amelyben a szokatlanul kisméretű kormány felett kaptak helyet a műszerfali egységek, továbbá oldalt a multifunkcionális érintőképernyő. Mindennek eredményeként a vezetőnek nem is nagyon kell levennie szemét az útról, ha rá akar pillantani a műszeregységekre, nem is részletezve a volánforgatás újszerűségét. De nem akarom megkerülni a német konkurenciát firtató kérdést. Igaz az is, hogy a korábbi modellsorozatoknál – főként az elektronikus vezérlőrendszerek kiforratlansága miatt – előfordultak hibák, de ezeken már több mint 10 éve túl vagyunk, a megbízhatóság szempontjából is álljuk a versenyt. Ma már mi is felkínálunk különböző szintű karbantartási szerződéseket, természetesen kiterjesztett garanciával, felkészült vevőszolgálati és szervizhálózattal. A teljes képhez hozzátartozik, hogy a magyar autósok valahogy kevésbé megbocsátóbbak, mint a régióban, mondjuk a cseh, vagy szlovák társaik. Így hát nekem sincs jobb receptem annál, hogy minél szélesebb hírveréssel, a mindennapokban pedig az ügyfelek jó kiszolgálásával próbáljuk megtörni a „germán hegemóniát”.

Mostanában a forint euró-árfolyama nem egyszer ide-oda idegesen ugrál, az erősebb romlás óhatatlanul árfelhajtó hatással jár. Milyen árpolitikát követ a Peugeot Hungária?

Minden márka, rendszerint az év első negyedében, áttekinti árait és módosításokat hajt végre, de akad olyan importőr, amely évente kétszer is emeli árait. A Peugeot-nál mi év elején egyszer szoktuk korrigálni árainkat, központi direktíva szerint a termelési költségek növekedésének függvényében, rendszerint 0,5-1 százalékkal. A forintgyengülésből fakadó veszteségeket eddig „lenyeltük”, év közben nem változtatunk a kiskereskedelmi listaárakon, legfeljebb a kedvezmények, a promóciós autóárak szűkítésével ellensúlyozzuk az árfolyamromlást. Más lapra tartozik, hogy szélsőséges árfolyammozgások esetén hozzá kell nyúlnunk a belső árakhoz, de ismétlem: most semmilyen áremelés nem szerepel napirenden.

A hazai autókereskedelem egyik évek óta tartó kísérő jelensége, hogy a dealerek a határon túlra szállítják, reexportálják fölös készleteiket, hogy a lanyha belső hazai kereslet miatt fenntartsák forgalmukat. Önnek erről mi a véleménye?

Amikor a német határ közelében dolgoztam, Franciaországban is adtunk el a határon túlra. Már csak azért is, mivel az egységes uniós piacon a vevők igényeit ki kell elégíteni. Mindezzel csak azt akartam jelezni, a reexport távolról sem csak magyar jelenség, itthon szinte minden márka él vele, s ez alól a mi kereskedőink sem kivételek. Mindemellett úgy gondolom, a kereskedői reexport káros, mivel sorvasztja a márkahálózatot. Ha a dealer nem a vevőkörének bővítésére koncentrál, akkor annak előbb-utóbb üzlete látja kárát. Különösen fontos ez mostanában, amikor használtautó-kereskedelem kerül előtérbe, s ennek folyományaként még inkább felértékelődik a megbízható javítószolgálat. E törekvésünket szolgálja többek között a Főnix-program, amely az autók életgörbéje szerint, sávos kedvezményt kínál a behozott járművek javítására. Így például egy hatéves kocsi esetében már 25 százalékos kedvezményt kínálunk a szervizárakból. A program ugyanakkor azt is célozza, hogy felvegyük a kesztyűt a barkácsoló „sufnijavítókkal” szemben. Ne dőljenek be a töredék áraknak, a hozzá nem értő, hitvány munka megbosszulhatja magát. Arra akarjuk rávenni a Peugeot-sokat: jöjjenek vissza a márkaszervizekbe. Ott a régebbi típusokhoz is jól értő szakmunkások dolgoznak, a felhasznált alkatrészek mind ellenőrzöttek.

Amit mond a javítószolgálatról, alighanem örökzöld téma, az egész autószektort sújtó gond még észérvekkel sem könnyű meggyőzni a vékony pénztárcájú autósokat. Az imént azonban már említette, hogy az elmúlt években új modellek sokaságát dobták piacra. Mit várhatunk az idén: folytatódik az új modelloffenzíva?

Tavasszal jelenik meg a 308-as SW, azaz a kombi változat, s jön az új Boxer haszonjármű is. Fontos fejlemény, hogy tovább bővül a motorkínálat: a genfi autószalonban már debütált a 208-as és 308-as típusokban nyáron megjelenő új blue HDI, valamint a háromhengeres 1-1,2 literes kis turbós erőforrások. Ősztől itthon is kapható lesz az 508-as facelift változata, s a vadonatúj 108-as, amely a szlovákiai Kolinban a Citroennel és a Toyotával kooperációban készül. Ha az érdeklődők ellátogatnak a Nagykőrösi úton lévő bemutató központunkba, ott szemügyre vehetik az avantgarde formájú, 1,6 literes, 270 lóerős RCZ R sportkocsinkat is, amely úgy gondolom, az Audi TT méltó riválisa. Ami viszont nem kézzelfogható, de nem kevésébe fontos: a Peugeot megállapodott kínai partnerével, a Dongfeng céggel, hogy együttműködésük keretében tőkével is beszállnak a cégbe, s e feltőkésítéshez a francia kormány is csatlakozott. Mindez azt jelenti, hogy az elmúlt évek hullámvölgye után az oroszlános márka versenyben marad, s biztos vagyok benne, hogy a magyar autósok is díjazni fogják az újabb, izgalmasnak ígérkező Peugeot fejlesztéseket.

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.27
A tavasz az az időszak, amikor már alig várjuk, hogy útnak induljunk az autónkkal a szabadba,....
2024.04.27
Hasznos és gyakorlatias útmutató. ..
2024.04.27
Baleset miatt egy sávon halad a forgalom az M1-es autópálya Budapest felé vezető oldalán....
2024.04.27
Hétszemélyes elektromos luxusterepjárót dob az európai piacra Kína egyik legrégebbi autómárkája, a....
2024.04.27
Dízel helyett zöldárammal biztosítják a repülőgépek energiaellátását tizennégy állóhelyen a Liszt....
2024.04.27
Sok remek és izgalmas autót, rengeteg tesztet és persze rendkívül szoros küzdelmet hozott az Év....
2024.04.27
A BMW Group Magyarország közel háromszáz ügyfele ismerkedhetett meg a bajor prémiumgyártó tisztán....
2024.04.27
Kezdetét vette a június 8-ig tartó, Közlekedik a család elnevezésű országos közlekedésbiztonsági....
2024.04.27
Összesen hatan utaztak a sérült járművekben – jelentette az Országos Katasztrófavédelmi....
2024.04.27
A Nissan kiterjesztette a következő generációs NissanConnect szolgáltatásainak elérhetőségét....