járműtörténelem
A 60-as évek Amerikájában számtalan alternatív hajtás megoldással kísérleteztek a legnagyobbak. Így kerülhetett például uránium egy tanulmányautó alá, de így készülhetett el például a Chrysler híres Turbine-ja is, amit – ahogy neve is mutatja – két gázturbina, azaz a repülésből ismert hajtómű mozgatott. Egyébként ahhoz képest, hogy a hajtómű végigfutott a kabin közepén, meglepően halk utazást biztosított, de természetesen széles körben nem tudott elterjedni a technológia. Ugyanakkor a Ford is próbálkozott gázturbinás hajtással, de ők inkább egy kamionba képzelték el.
Számtalan koncepciót készített a Ford, de mind közül a leghíresebb talán a Big Red, azaz nagy vörös névre hallgató modell volt. Amellett, hogy hajtóműves volt, olyan dolgokkal is felszerelték, amik megelőzték a korukat, és ma már alapvetőek egy modern kamionban. Ilyen a TV, a kis sütő – amit ma már nyilvánvalóan egy mikrohullámú sütő helyettesít, vagy a forgatható ülés. Stílus jegyeiben hordozza a korszak tipikus vonásait, a letisztult, egyenes vonalakat, és a túlzó méreteket. Még egy villámos logót is tervezett hozzá az amerikai gyártó, hogy ezzel is felhívja a figyelmet a nem hétköznapi hajtásláncra.
Azonban Big Red hosszú időre eltűnt. Állítólag a Ford által is támogatott Holman-Moody versenycsapat nyúlta le a Fordtól, miután csúnyán összevesztek. Azonban a NASCAR csapat utána nem csinált semmit a furcsa kamionnal, bár rengeteg korabeli képen feltűnik. Hagyták, hogy szépen csendben elfogyjon a charlotte-i reptéren lévő hangárjuk egyik sarkában. Most úgy tűnik, hogy mégis megtalálták a kamiont, legalábbis részben. A nyerges vontató részt ugyanis a 80-as években megvette Lee Holman, aki a mai napig tulajdonosa a kamionnak. Erről a The Drive magazinnak nyilatkozott, akik felkutatták Holmant és egy rendkívül izgalmas interjút is készítettek vele a Big Redről.
Holman teljesen felújította a gázturbinás kamiont otthonában, sőt, szert tett egy késői gázturbinára, amit a fejlesztések végén gyártottak le, és végül sosem használtak. Állítólag sikerült ezt beépíteni a prototípusba, szóval újra beröffenthették a Big Redet és gurulhattak vele. Még, ha nem is hosszan, ugyanis a trélerekkel együtt egyszerűen túlságosan nehéz volt a Ford kamionja, hogy hosszútávú közlekedésre is alkalmas legyen. Egyelőre kevés esély látszik rá, hogy a Big Red valaha újra látható lesz, de reméljük, egyszer meggondolja magát Holman, és odaadja egy gyűjteménynek, hogy bárki láthassa a Ford történelem egy különleges szeletét.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!