alsó-középkategória

Megoldjuk kicsibe’ – Skoda Fabia 1.0 TSi Ambition teszt

2022.09.07.

A szerénység fontos erény.

A VW csoport tesztflotta offenzívát indított az 1.0 TSi motorral szerelt autókból. Elsőként a Fabiáról szeretnék mesélni egy kicsit, persze csak annyit amire ténylegesen emlékszem, mert a teszthét után egy nappal indult kéthónapos gerincsérv kálváriám és (majdnem) feledésbe merült, hogy nálam járt az autó.

Mert nem hagy mély nyomokat

Ha valaki most megnyitja a skoda.hu-t és ránéz a modellekre, nyolc típust fog látni, amelyek közül a Fabia a legkisebb. Az 1999-ben indított típus lassan klasszikussá érik, hiszen a 23 év alatt sok mindent átélt a modell.

Nem csak a (kis)családok takarékos és olcsó autója lehetett például az első generáció egyliteres, ötven lóerős motorjával, hanem volt rengeteg dízel is, sőt, a rallye pályákon is bizonyított versenyautóként.

Szóval álunk a legkisebb Skoda járt, annak is az alacsonyabb felszereltségű, kismotoros, kéziváltós kivitele, ami teljes nevén Skoda Fabia 1.0 TSi Ambition.

6,6 millió forinttól

Ha pár éve valaki azt mondja, hogy a legszerényebb Skoda is bőven 6 millió forint felől indul majd, hát legalább is megmosolyogjuk, de manapság szinte felkapjuk a fejünket, hogy értelmezhető autó akad ennyiért.

Márpedig egy Fabia nagyon is értelmezhető. Kisautós méreteit persze nem tudja megtagadni, de az induló felszereltség nem olyan szegényes. Ráfutásfelügyelettel, fáradságérzékelővel, alap, de LED-es főfényszórókkal, manuális klímával és Bluetooth kihangosítóval érkezik az autó. Ki ne hagyjam az esernyőt, amit a bal első ajtó „élében” rejtettek el.

A motorválaszták Amibition felszereltségnél kizárólag 1.0 literes, de lehet szívó (MPI), vagy turbó (TSI), előbbi 80 lóerős, a feltöltött változatok pedig 95, vagy 110 lóerőt tudnak, az erősebbik kivitel DSG váltóval is kérhető. (Ha Style felszereltségi szinten válogatunk, akkor már opció az 1.5 TSI is, ami 150 lóerős és kizárólag automataváltóval érhető el.

Nincs semmi, ami feleslegesen drágítaná

Ha a Fabia külsejéről kell beszélnünk, akkor nem írhatunk egy Háború és békét. Elölről indulva a hűtőrács kerete határozza meg a kinézetet, ez a Skodánál egymaszkká vált forma teszi azonnal felismerhetővé a visszapillantó tükörben.

A fényszórók sem teszik morcossá, sőt inkább feltűnés elhárító szerepe van a lökhárítóba és a motorházfedélbe egyformán besímuló világítótesteknek. A géptető az egyes Ocavia óta velünk élő szétfutó középső övvonalaktól hangos, a két szélén pedig határozott sávokban bukik le, hogy a sárvédőkre forduljon.

Az oldalnézet azért karakteresebb: az első és hátsó lámpák között futó övvonal magassága jól eltalált, optikailag mintha magasítaná a kasztnit, pedig szó sincsen crossoverségről. Az ajtók alsó részén is feltűnik egy törésvonal, ez szemre áramvonalasabbá teszi a kasztnit. Szintén az oldalnézetnél érdemes megemlíteni a csomagtér ajtó felső légterelőjét, amely bár méretre nem meghatározó, a látványt mindenképpen emeli és az oldalsó ablakszegélyekkel kiegészülve jól is védi a hatchback betegségtől, vagyis a felcsapódó víztől a hátsó szélvédőt.

Hátulról igazi vonalkavalkád várja szemlélődőt, a Skoda popsiján kb. 20 különböző síkot lehet definiálni, ha ebben szellemben épült volna minden része, akkor kiadta volna valamelyik nyolcvanas évekbeli szupersport kocsi alakját a Fabia.

A 15-ös kerekek már ritkaságszámba mennek, főleg ha könnyűfém keréktárcsákról beszélünk, de a Skoda nem volt szégyenlős kisebb gumikkal tervezni a belépőmodellt. Egyetértek, kell a felni a látvány miatt, de maradjon minél olcsóbb a kocsi.

Semmit sem kell keresgélni

Tagadhatatlan, hogy a Fabia enteriőrjének legjobban sikerült része a kormány. Soha nem gondoltam volna, hogy kétküllős kialakításból, lehet ennyire jópofa irányítókereket rajzolni, főleg ebben a kategóriában.

Nem csak rádió és fedélzeti számítógép gombok jutottak rá, hanem hasznos és nem utolsó sorban látványos, fémérzetű tekerők is, amire nagyon jó érzés rátapintani.

A műszerfal mit sem változott a jól megszokott Golf 4 vonal óta, balra fordulatszám-, jobbra sebességmérő, középen egy MFA pontmátrix kijelző, ezúttal monokróm kivitelben. A fedélzeti rendszer képernyője szerencsére befért a műszerfal felső vonala alá, így nem „zavarja a vezetőt a szabad kilátásban” A fedélzeti rendszer nem egy szupergyors masina, de azért minden megtalálható és elérhető benne. Kérhető a mobiltelefonos modul, így beépített navi nélkül is támaszkodhatunk a kijelzésre. (AndroidAuto és AppleCarPlay)

Manuális klímával sem nagyon találkozunk már 2022-ben, de itt még megtaláljuk a klasszikus három tekerőgombos klímapanelt, innen lehet kapcsolni az első ülések fűtését is.

Az első üléseknél feltűnt, hogy ne panaszkodtam ülőlap hosszméretre, és jól esett, hogy az elvártnál határozottabb oldaltartásúak a székek. A csomagtér 380 literes, de majdnem 1.200 lesz, ha a hátsó üléseket felhajtjuk: igáslónak is használható. Egyébként a Skoda Clever-programja itt is fut, sok okos, hasznos megoldást találunk az autóban mindenfele, itt van például egy egyszerű műanyagdarab, egy rendező, ami nagyon hasznos tud lenni, ha üres csomagtartóba kell néhány dolgot bepakolni.

110 lóerő és kéziváltó

Az erősebbik 1.0 TSi nagyon kezdi magát belopni a szívembe. Főleg, ahhoz képest, hogy boomerként mennyire ódzkodtam a downsize motoroktól. A háromhengeres gép azért nem menne át az érme teszten, mert kiegyenlítő tengelyek ide, vagy oda három hegerrel érezhető rázás van az alapjárati üzemben.

Nem csak az előítéleteimmel kellett megküzdeni, hanem azzal is, hogy az első napokban nem találtam a takarékosság nyitját. Elvileg el kellene mennie 6 literes fogyasztással, de nekem, igaz nem mentem ki a városból, nem sikerült 7 alá vinnem a műszert.

Nincs "felesleges" motorburkolat

De ahogy teltek a napok, lassanként ráéreztem, hogy mikor kell váltani, meddig érdemes húzatni és fokozatosan sikerült azért lejjebb tessékelnem a kijelző értékét. Mivel alapvetően városi autóról beszélünk kár lenne 80-ra beállt vidéki utakon letesztelni, hogy igen, tud 4,9-et mutatni a fogyasztásmérő. Barátkozzunk meg vele, hogy ez a kocsi 110 lóerővel 7 liter körül fog enni a városban, a vidéki utakon pedig örüljünk a bónusz spórolásnak.

Mivel a teszten inkább koncentráltam az alacsony fogyasztásra, nem is igazán pörgettem meg a motort, de annyi szent, hogy nyomatékcsúcs közelében autózva, egyedül ülve az autóban, igenis van élmény még az egyliteres motorral is.

Hétvégén a garázsban maradt

Összességében nagyon jól használható városi autó a Fabia. A mindennapi rohangálás, egyedül, vagy egy utassal tökéletesen lehozható vele. Azonban a hétvégén nem álltam ki vele a garázsból, mert egyrészt lusta voltam átpakolni a két gyerekülést a miénkből, másrészt csak szűkösen fértünk volna be és a gyerekek pedig összerugdosták volna az első ülések háttámláit.

Öregszem, engem már inkább zavart, hogy váltogatni kell, én biztosan DSG-vel venném, igaz ez azonnali 600.000 forintos többletköltség, de talán, ha sok évre tervezünk az autóval, simán megérhető a kényelem.

Nálam relatív értékelés alapján 10-ből 8 pontot érdemel a Fabia, azt a kettőt is azért tagadom meg tőle, mert nem automata és hiányolok néhány olcsó kényelmi extrát, mint például a kulcsnélküli indítás és a hátsó elektromos ablakemelők.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....