SUV
2005 óta négyszeresére nőtt Európában az SUV-k értékesítése, és e modellek népszerűségének köszönhetően a növekedés tovább folytatódik, méghozzá néhány, meglepőnek tűnő vásárlói csoport színre lépésével – derült ki egy nemrégiben elvégzett felmérésből. Úgy tűnik, hogy az SUV-k nem csupán a síelés megszállottjai és a természetrajongók körében népszerűek, hanem a kisgyermekes “Modern Anyukák”, a 17-34 éves “Ezredfordulós Nemzedék”, valamint a fiatalos életvitelű “Fantasztikus Ötvenesek” között is.
- A “Modern Anyukák” közel egyharmada, az “Ezredfordulósok” egynegyede és a “Fantasztikus Ötvenesek” egyötöde fontolgatja, hogy következő autója egy SUV lesz – derült ki egy új, a Ford Motor Company által finanszírozott felmérésből, amelyben 5000 francia, német, olasz és brit embert kérdeztek meg, akiknek jelenleg is van autójuk, illetve a következő 12 hónap során autóvásárlást terveznek.
A Ford az új Ford Edge SUV müncheni össz-európai bemutatóján tette közzé a felmérés eredményét. - Az elmúlt egy évtized során az SUV-szegmens egy szinte marginális kategóriából az egyik legjelentősebb trenddé nőtte ki magát Európában - nyilatkozta Roelant de Waard, a Ford Európa marketingért, értékesítésért és szolgáltatásokért felelős alelnöke. „Ennek oka, hogy az SUV-k vonzerejére férfiak és nők, fiatalok és idősebbek egyaránt fogékonnyá váltak.”
A felmérés arra is rávilágít, hogy az SUV-k megítélése látványosan megváltozott. A megkérdezettek 82 százaléka szerint az SUV-k többé már nem számítanak luxusautónak, és az elmúlt öt évben sokkal takarékosabbá és környezetbarátabbá váltak. Szinte mindenki tudatában volt annak, hogy az SUV-k ma már rengeteg méretben és sokféle felszereltséggel kaphatók.
- A most érkező, gazdagon felszerelt, vadonatúj Edge modellel, valamint a közepes méretű Kugával és a kompakt EcoSport modellel SUV-palettánk immár háromtagúra bővült, így kínálatunkban mindenki megtalálhatja a neki megfelelő autót - tette hozzá de Waard. “Arra számítunk, hogy idén 200.000 SUV-t értékesítünk Európában, ami 200 százalékos növekedést jelent a 2013-as eredményekhez képest.”
2005-ben az Európában eladott autóknak még csupán 6 százaléka volt SUV, ám ez az arány 2015-re elérte a 23 százalékot.* Az iparág értékesítési adatai elemző IHS intézet szerint ez az arány 2020-ra várhatóan 27 százalékra nő.
A felmérés szerint az SUV-k erényei egyre értékesebbnek tűnnek az autóvásárlók szemében. A megkérdezettek 82 százaléka úgy nyilatkozott, hogy családja biztonsága egyre fontosabb, és 52 százalékuk ezt leginkább egy SUV képességeivel párosítja. 78 százalékuk egyre fontosabbnak tartja, hogy egy autó a rossz időjárási körülmények közt is megfelelően használható legyen, és 57 százalék szerint erre az SUV-k a leginkább alkalmasak.
A “Modern Anyukák” számára a praktikus szempontok legalább olyan lényegesek, mint a stílus:
- 91 százalékuk szerint egyre fontosabb, hogy egy autó biztonságot nyújtson a család számára, és 59 százalékuk ezt leginkább egy SUV képességeivel párosítja
- Több mint 80 százalékuk szerint egyre fontosabb, hogy egy autó a rossz időjárási körülmények és a kedvezőtlen útviszonyok közt is jól használható legyen, és 63 százalék szerint erre az SUV-k a leginkább alkalmasak
Az “Ezredfordulós Nemzedék” szemében egy SUV a siker szimbóluma:
- 47 százalék számára az elmúlt években egyre fontosabbá vált, hogy olyan autójuk legyen, amivel szívesen jelennek meg, és 37 százalékuk szerint ez leginkább az SUV-kre igaz
- 45 százalék számára az elmúlt években egyre fontosabbá vált, hogy autójuk vonzó és dögös legyen, és 35 százalékuk szerint ez leginkább az SUV-modellekről mondható el
Az ötvenes éveiben járó korosztályra egyre inkább jellemző az aktív életvitel, és e “Fantasztikus Ötvenesek” mindezt a modern SUV-k tulajdonságaival párosítják:
- Az 50-59 évesek 81 százaléka számára az elmúlt években egyre fontosabbá vált a magas üléspozíció, és 65 százalékuk szerint ezt leginkább egy SUV-modelltől kaphatják meg
- 63 százalékuk számára egyre fontosabb, hogy autójukkal oda mehessenek, ahová csak akarnak – a városban vagy vidéken egyaránt –, és 54 százalékuk szerint erre leginkább egy SUV alkalmas
A felmérés szerint Európában az olasz (31 százalék) és a brit (28 százalék) vásárlók esetében a legvalószínűbb, hogy következő autójuk egy SUV lesz.