Wolfsburg

Meghalt a Volkswagen legendája, aki a márkát a kommunista Kínába bevezette

2023.01.22.

Carl Hahn 96 éves korában elhunyt. A Volkswagen vezérigazgatójaként hivatali ideje alatt a menedzser fontos döntéseket hozott, amelyekből ma is profitál a csoport – írja az automobilwoche.de

 

Carl Horst Hahn Fotók: Volkswagen

A kínai piac? Sokan érdektelennek és nem jó ötletnek találták. A Volkswagen azonban az 1980-as évek elején belépett Kínába. Felelős abban az időben: Carl H. Hahn, a Volkswagen akkori vezérigazgatója. "Szerencsére akkoriban aligha érdekelt valakit, hogy oda menjen" - mondta Hahn 92 évesen a VW "Inside"-nek. A döntést rengeteg kritika érte, köztük politikusok is. A fejlemények azonban bebizonyították, hogy igaza volt: Kína a Csoport legfontosabb egységes piacává fejlődött.

A Volkswagent a Hahn globális vállalattá változtatta

Ki ne emlékezne az első Santanára, a 80-as évek dobozos autójára, amelyet valamikor valamiféle prémium Passatnak szántak? A koncepció Európában és főleg Németországban nem feltétlen terjedt el, Kínában viszont 1983-tól igen. "Mindössze 5000 eladott járművel az első évben gyakorlatilag egyik napról a másikra 27 százalékos piaci részesedésünk volt" - emlékezett vissza Hahn. A VW egykori főnöke cáfolta üzleti és politikai kritikusait: "Mindannyian azt hitték, őrült vagyok." Egy német cég volt vezetője Helmut Kohl kancellár jelenlétében azt mondta, hogy Hahn 100 millió dollárt süllyeszt el a kommunistákkal.

A VW kínai szerepvállalását ma is kritizálják – különösen a hszincsiangi ujgur régióban található gyár miatt. De kétségtelen az ország gazdasági jelentősége a csoport számára. A távol-keleti ország a Volkswagen legfontosabb piaca. 2019 elején Herbert Diess akkori vezérigazgató kiemelt prioritásként nyilvánította a kínai üzletágat. "A Volkswagen jövője a kínai piacon fog eldőlni" - mondta Diess akkor.

Diess ezért tapsot kapott egyik elődjétől – Carl Hahntól. Bár a VW korai belépésének köszönhetően kiváló pozíciót foglal el az országban, ezt a pozíciót meg kell védeni: "Az elektromobilitás terén a kínaiak a világ előtt járnak" - hangsúlyozta. A koronajárvány és a súlyos kínai járványok a közelmúltban negatív hatással voltak az értékesítési adatokra.

Mesekönyvbe illő karrier

Hahn, aki 1926-ban született Chemnitzben, 1954-ben kezdte pályafutását a Volkswagennél, mint az exportpromóció vezetője. 1959 és 1964 között a VW amerikai részlegét vezette. 1965-ben Wolfsburgban a csoport igazgatótanácsának tagja és értékesítési vezetője lett. Az Audi függetlenségével kapcsolatos nézeteltérések után a VW akkori főnökével, Rudolf Leidinggel szünet következett: Hahn elhagyta az autógyártó céget, és 1973-ban átvette az akkori hannoveri Continental-Gummi-Werke AG vezetését.

Ugyanolyan meglepő módon, mint ahogy elhagyta Wolfsburgot, 1982-ben visszatért a VW vezérigazgatójaként. Irányítása alatt a VW Európa legnagyobb autókonszernjévé vált, és beindult a globalizáció: 1982-ben Kínába való belépést követően 1986-ban a Seat átvétele következett, majd 1989-ben a VW az egykori NDK-ban és Kelet-Európában kezdett üzletelni. 1991-ben pedig a Volkswagen átvette a cseh Skoda autógyártót.

1992-ben Hahn átadta hivatalát Ferdinand Piëchnek. Hahn 1997-ig volt a VW felügyelőbizottságának tagja.

Hahn még a VW csoportból való kilépése után is keresett volt szerzőként és előadóként. Az otthonává vált Wolfsburgban Hahn az általa kezdeményezett művészeti múzeum kuratóriumában ült. Hahnnak volt ott egy irodája, amelyben számos, nyugdíjasként is megszerzett kinevezését egyeztették. 2021 nyarán, az Automobilwoche-nak adott interjújában Hahn mosolyogva mondta, hogy még mindig „hat és fél napos héten” dolgozik.

A dolgozószobájában számos fotó dokumentálta eseménydús életét: az egykori Károly herceg, Steffi Graf, Borisz Jelcin – mindegyikkel találkozott. Közben a családja fényképei voltak. Hahn házas volt, és négy gyermeke született.

A temetés január 24-én lesz Wolfsburgban.

Oliver Blume, a Volkswagen AG vezérigazgatója így tiszteleg az elhunyt előtt:

„Carl Hahn látnok volt és nagyszerű személyiség. Négy évtizeden át irányt szabott a Volkswagennél – és megteremtette a mai vállalati siker alapját. Az USA-ban a VW Beetle ikonná vált. Értékesítési igazgatóként nagy szerepe volt az Audi prémium márka megalapításában. És átvitt értelemben a Golf generáció egyik atyja lett. Az igazgatótanács elnökeként a Volkswagent nemzetközi többmárkás csoporttá fejlesztette, és mindenekelőtt stratégiai jövőképet mutatott be Kínában való részvételével. A német újraegyesítés után Szászország az ő égisze alatt álló jövőbeli hellyé vált. A Volkswagen AG és a Wolfsburg nagy hálával tartozik Carl Hahnnak, és családjával együtt gyászol. Carl Hahn a Volkswagen család szerves része volt, az és az is marad.”

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.24
A legsikeresebb európai autó fél évszázados történelme eddig nyolc nemzedéket ölel fel. ..
2024.04.24
Egy külföldi turistabuszba hajtott hátulról egy energiaitalt szállító kamion az M1-es autópályán, a....
2024.04.24
- A kormány felszólítja az üzemanyag-forgalmazókat, hogy áraikat önkéntes alapon igazítsák a régiós....
2024.04.24
A Ford 1965 példányt fog gyártani a Mustangból a debütálás évének emlékére ..
2024.04.24
A bajor prémiumgyártó a tisztán elektromos meghajtású BMW i4 és a BMW 4-es Gran Coupé....
2024.04.24
A második napon, péntek délután már csúcsra járt a HUMDA Zöld Életre Valók komplex e-mobilitási....
2024.04.24
Két, egymástól független flottapiaci szavazáson a Toyota Professional három típusa ért el....
2024.04.24
Keddről szerdára virradó éjjel egy személyautó megcsúszott a tiszai Huszár Mátyás rakparton és....
2024.04.24
Bár az elektromos autók iránti kereslet továbbra is növekszik, a növekedés üteme közel sem olyan....
2024.04.24
Az M0-s autóút déli szektorán, az M5-ös autópálya felé vezető oldalon, a 6-os főúti csomópontnál....