gyászjelentés

Meghalt a Porsche legendája

2024.01.10.

A Porsche AG gyászolja a weissachi fejlesztőközpont egykori versenyzőjének és üzemeltetési vezetőjének elvesztését. Herbert Linge 2024. január 5-én halt meg, 95 évesen. A Porsche neki köszönheti többek között a teszthelyszín és a motorsport helyszínválasztását – írja honlapján a német sportautó gyártó.

Herbert Linge a Porsche történetének szerves része. Ő a cég egyik első úttörője, és az az ember, aki az 1950-es évek végén javasolta a Ferry Porsche-nak egy helyszínt szülővárosa, Weissach és a szomszédos Flacht település közelében.

Gyászba borult a Porsche internetes oldala is.

„Halálának híre elszomorít bennünket. Herbert Linge nemcsak a Porsche embere volt a kezdetektől fogva, hanem hosszú évtizedeken át társa is volt” – mondja Michael Steiner, a kutatásért és fejlesztésért felelős igazgatótanács tagja. „Szeretnénk megköszönni neki versenyzőként és raliversenyzőként, ötletforrásként és technikusként tanúsított elkötelezettségét. Linge látnok volt és a weissachi fejlesztési központ egyik vezető személyisége. Vezető szerepet játszott az ügyfélszolgálat kialakításában az USA-ban, és különösen elkötelezett volt a motorsportok biztonsága iránt. Ő felejthetetlen marad számunkra és az egész Porsche család számára világszerte.”

Dr. Wolfgang Porsche, a Porsche AG felügyelőbizottságának elnöke így összegzi: „Herbert Linge személyesen ismerte nagyapámat. A hozzá hasonló alkalmazottaknak köszönhetően a Porsche Ferryvel együtt újjá tudta építeni stuttgarti üzleti tevékenységét, és nemzetközi szinten kiterjesztette azt. Nagyon hálásak vagyunk. Gondolataink a családjával járnak.”

Herbert Linge 1928. június 11-én született Weissachban. Első céges igazolványát 1943. április 7-én kapta meg 14 évesen. Hat évvel később ő volt az első szerelő, akit a Porsche cég alkalmazott Stuttgartban, miután visszatért Gmündből. Linge azon kevés kortárs tanúk egyike, aki személyesen ismerte meg Ferdinand Porschét. Részt vesz az első Stuttgartban tervezett Porsche 356 fejlesztésében. A korai sportautók mindegyikét csak a Linge tesztvezetése után szállítják ki. 1952-től a Porsche többször is az USA-ba küldte, hogy országos ügyfélszolgálati hálózatot hozzon létre. Mivel a sportautó-gyártó korai éveiben Linge tesztpilótaként bizonyíthatott. A versenyzők és kollégái tehetséges technikusként és elemzőként, valamint sikeres versenyzőként értékelik. Társai áradoznak arról, hogy Linge milyen precizitással vezeti a sportautókat. A kollégák és a társak lelkesednek kiegyensúlyozottságáért, és attól, hogy a gyors svábokat semmi sem tudja elbizonytalanítani.

Legendás versenyek és Steve McQueen duplája

Herbert Linge zsinórban három osztálygyőzelemért megkapta a Mexikói Érdemrendet, mint utazó szerelő a Panamericanán 1952 és 1954 között. Hans Herrmann segédpilótáiként a duó osztálygyőzelmet ért el a Mille Miglián 1954-ben. A küldetés sokak számára felejthetetlen marad, hiszen Herrmannnak és Linge-nek az 550-es Spyderben kellett kacsáznia, hogy átjusson egy vasúti átjáró zárósorompója alatt. Ezt követően nemcsak a Mille Miglián, hanem a Targa Florión is újabb osztálygyőzelmeket ünnepelt. Összetett győztesként 1954-ben a Liège-Róma-Liège Rallyn, 1960-ban a Tour de Corse-on és 1967-ben a Nürburgringen a Marathon de la Route-on ért célba. Tizenegyszer áll rajthoz a 24 órás Le Mans-i versenyen.1965-ben Peter Nöcker és ő elnyerte a Le Mans-i „Teljesítményindex” díjat az üzemanyag-fogyasztás és a lökettérfogat leggazdaságosabb arányáért. Szintén 1965-ben Linge ötödik helyen végzett a Monte Carlo Rallyn a Porsche későbbi versenyigazgatójával, Peter Falkkal – ez az első jelentős motorsport siker a még fiatal 911-es számára. 1970-ben egy Porsche 908-assal vett részt a 24 órás versenyen, amelyet a forgatás céljából kamerás autóvá alakítottak át, majd a verseny után Steve McQueen mellett duplázott a Le Mans című film versenyjeleneteiben. „A Porsche és McQueen rendkívül jó kapcsolatot ápolt. Akkori versenyigazgatónk teljes mértékben a film mögött állt, és ott támogattuk McQueent, ahol csak tudtuk” – emlékezett vissza Linge. „Steve biztosítási okokból maga nem vehetett részt az igazi versenyen, és nem volt olyan járműve, amely megfelelt a hivatalos előírásoknak. „De valódi képeket akart a filmjéhez – és a 908-assal én is megszereztem neki” – nézett hátra Linge.

Szövetségi Érdemkereszttel tüntették ki

Mivel számára nagyon fontos a biztonság a motorsportban, Linge 1972-ben megalapította az Autósport Legfelsőbb Nemzeti Sportbizottságának (ONS) biztonsági osztagát. A mobil pályabiztonság és a sportautók tűzoltó készülékekkel való felszerelése sok versenyző életét mentette meg az 1970-es és 1980-as években. Tíz évvel az ONS feltalálása után elkötelezettségével élete munkájáért a Szövetségi Érdemkereszt kitüntetést érdemelte ki. Linge első ONS céges autója egy Porsche 914/6 GT volt, amely 1971-ben a Monte Carlo Rallyn vett részt. A különféle biztonsági rendszerekkel és tűzoltó rendszerrel felszerelt jármű a „világ leggyorsabb tűzoltóságává” vált.

Fotók: Porsche

Látnokként megalapította a motorsportok biztonsági csapatát, és 1990-től egy világsikernek örvendő versenysorozatot vezetett: a Carrera Kupát. Herbert Linge nyugdíjas korában is megtalálható volt a világ versenypályáin 1987 óta: motorsport tanácsadóként és a Carrera Cup menedzsereként, valamint a weissachi fejlesztőközpont üzemeltetési vezetőjeként dolgozik. Weissach díszpolgára a következő évtizedekben is szorosan kötődött a Porschéhoz. Nagyon sokáig kísérte a cég rendezvényeit, vásári megjelenéseit, ünnepségeit. Sok vendég szívesen hallgatta a szerény sváb anekdotáit, akinek élete számos történetet írt a Porschénak és a Porschéval.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.09.28
A gyors bővülés időszaka után 2023-ban az elektromos autók értékesítésének növekedése lelassult. A....
2024.09.28
Életmentő lehet, ha tudjuk, mit jelent.   ..
2024.09.28
A HUN-REN-ELTE Összehasonlító Etológiai Kutatócsoport és a Debreceni Egyetem szakemberei azt....
2024.09.28
A júliusi zalaegerszegi tesztüzem után nyár végén Szegedre érkezett a BYD első, Magyarországon....
2024.09.28
A győri Széchenyi István Egyetem másodízben rendezte meg partnereivel az egy éve hagyományteremtő....
2024.09.28
– „Tenni jó” – mondta és cselekedte egy időben több, mint száz Audis munkatárs az elmúlt hétvégén....
2024.09.28
A CEE Forum for the Automotive Transition 2024 Konferenciát 2024. október 2-án rendezik meg a....
2024.09.28
A Rally1-es pilóták közül csak egy kiesés volt, az első öt helyezett 14 másodpercen belül van hat....
2024.09.28
Az M1-es autópálya Hegyeshalom felé vezető oldalán, Biatorbágy térségében korábban felborult egy....
2024.09.28
Helytakarékos és hatékony megoldásnak tűntek elsőre, mégis le kellett állítani a lámpaoszlopokba....