tűz

Még mindig ég a hajó 4000 Volkswagen-csoporthoz tartozó autóval a fedélzetén

2022.02.22.

A hajó kapitány nélkül sodródik és ég, jobb oltórendszerekre van szükség – írja szerdán az automobilwoche.de a DPA jelentésére hivatkozva.

Több napon át szinte semmi hír nem volt a múlt hét szerdán kigyulladt hajóról. Most megtört a csend, érkeznek a hírek, ha nem is szívderítőek.

"Felicity Ace" autószállító: A vezető nélküli autószállító még mindig lángokban áll. (Fotó: portugál haditengerészet)

Az Atlanti-óceán közepén, a VW-csoport egy körülbelül 4000 német autót számláló teherszállító hajóján pusztító tűz után hangosak az igények az ilyen hatalmas szállítóhajók jobb oltórendszerére. "Akár 500 millió euró értékű árukkal a fedélzeten, nagyobb biztonságot kell befektetni ezekbe a hajókba" - mondta Jörg Asmussen, a Német Biztosítási Szövetség (GDV) vezérigazgatója a Német Sajtóügynökségnek adott interjújában.

Hangsúlyozta, hogy "néha folyamatosan pusztító tüzek törnek ki" az autós teherszállítókon. Ezért az oltórendszereket fejleszteni kell. "Amikor tüzekről van szó, az idő a lényeg, ezért az oltórendszereknek automatikusan kell reagálniuk." Az egyik lehetőség a nagynyomású vízköd. A vízköd nem okoz kárt a rakományban, és alig befolyásolja a hajó stabilitását, mert csak kevés vizet visz a fedélzetre. A szén-dioxiddal ellentétben a vízköd nem veszélyes az emberre.

A tűz "kissé legyengült"

Kedden az égő "Felicity Ace" teherhajó tovább sodródott mintegy 170 kilométerre délre a Portugáliához tartozó Azori-szigetektől. Sajtóértesülések szerint a körülbelül 200 méter hosszú hajó Emdenből az amerikai Rhode Island állambeli Davisville-be tartott Porsche, Audi, Bentley és Lamborghini márkájú luxusjárművekkel a fedélzetén, amikor a tűz kitört múlt szerdán ismeretlen okból. A legénység 22 tagját a portugál légierő nem sokkal a tűz kitörése után evakuálta.

A legfrissebb hivatalos információk szerint szerdán három mélytengeri vontatóhajónak kell megérkeznie a szállítóhoz, köztük a holland mentési szakértőkkel. Joao Mendes Cabeças, az Azori-szigeteki Faial szigetén található Porto da Horta kikötőparancsnoka elmondta, hogy a nyílt tengeren a legújabb berendezésekkel akarják eloltani a tüzet, mielőtt a hajót egy kikötőbe vontatják. A tűz azóta "valamelyest gyengült" a hajó külső falain végzett hűtési munkáknak köszönhetően - mondta Mendes Cabeças hétfő este a Lusa hírügynökségnek. Hangsúlyozta: "Jelenleg nincs szennyezés", bár a hajó fedélzetén nagy mennyiségű üzemanyag és autóakkumulátor van.

Az e-autók nem tűzveszélyesebbek

Nem könnyű feladat, mondja Asmussen. – Ha a tűz már messzire terjedt, szinte lehetetlen eloltani. Az eddig ismeretlen okból szerdán keletkezett tüzet az óceán nagyobb szennyeződésének veszélye miatt nem lehet vízzel eloltani – hangsúlyozták a helyi szakemberek. A hajó enyhe dőlésszögű, és félő, hogy mérgező anyagok kerülnek a tengerbe. Alternatív megoldás lehet, ha „több CO2-t viszünk be a fedélzetre” – magyarázta Asmussen. Az, hogy ez lehetséges-e, a tengertől és az időjárástól függ.

Asmussen cáfolta, hogy az e-mobilitás érzékenyebb lenne a tűzre, mint a belső égésű technológia. „Statisztikailag a belsőégésű motorok még valamivel gyakrabban okoznak tüzet, mint az elektromos autók” – hangsúlyozta.

Egy másik tényező döntő: "Minél több jármű van a fedélzeten, annál nagyobb az öngyulladás veszélye." Mivel ma már hatalmas hajók hajóznak a világ óceánjain akár 5000 autóval is, amelyek sokkal gazdaságosabbak, de kevésbé biztonságosak, mint a kisebb teherszállító hajók, a továbbfejlesztett oltórendszerek jelentik a legjobb módot arra, hogy biztonságosabbá tegyék ezeket a szállítóeszközöket.

A Setúbal járőrhajó legénysége által a Twitteren múlt vasárnap közzétett videófelvételek szerint sűrű füst száll fel az orrtól a tatig a hajó felett. A hajótest helyenként megolvadt.

"Kezdetben nem volt elsüllyedés veszélye"

Fennáll annak a veszélye, hogy a hajó elsüllyed – és jelentős szennyezést okoz? Asmussen: "Az ilyen tüzeknél a hajókat gyakran kívülről hűtik, hogy megvédjék a szerkezetet. Amíg ez a hűtővíz nem hatol be túlságosan befelé, és az időjárás nem túl rossz, kezdetben nem áll fenn az elsüllyedés veszélye." De ha a hajó teljesen kiég, "a szerkezet annyira legyengülhet a hő hatására, hogy az asszociációk megadják magukat. Akkor elsüllyedhet". Fennáll a felborulás veszélye a víz oda-vissza csapódása vagy a rakomány megcsúszása miatt is.

Kérésre a Volkswagen megerősítette, hogy a hajó a VW csoport új autóit szállította. A szóvivő nem kívánta megerősíteni azokat a híreket, amelyek szerint körülbelül 1100 Porsche, néhány Bentley és Lamborghini, valamint sok Audi van a fedélzeten – írja a német honlap.

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.24
2026. július 1-jétől vége a kiskapuk korának: a 2,5–3,5 tonnás kisteherautók is ugyanabba az....
2025.12.24
A BMW Group müncheni üzeme készen áll a következő nemzedék sorozatgyártására. A gyártóberendezések....
2025.12.24
Az Európai Unióban idén novemberben összességében és az év eleje óta is nőtt az új személygépkocsik....
2025.12.24
Fontos lépés történt Kínában, amely az „intelligens járművezető-támogató rendszerekre” vonatkozó....
2025.12.24
A korábbi F1-es versenyző és versenybíró, Johnny Herbert úgy véli, 2026-ban senki sem érezheti majd....
2025.12.24
Szándéknyilatkozatot írtak alá heti két alkalommal közlekedő Pécs–München menetrend szerinti....
2025.12.23
Több mint egy évtizede nem változtak akkorát a szabályok, mint amekkorát jövőre fognak. Mutatjuk,....
2025.12.23
A Volkswagen jövőre ünnepli a GTI 50. évfordulóját. Egy exkluzív modell érkezik a jubileumra: a....
2025.12.23
Az Osztrák Autóklub (VCÖ) elemzése szerint Burgenland autópályáin egyes területeken jelentősen....
2025.12.23
Második helyezést ért el Azerbajdzsánban Novák Bence, a Széchenyi István Egyetem járműmérnök....