autógyártás

Meddig bírják? Kifulladásig!

2014.03.06.

Nehéz megjósolni, hogy meddig lehet piacon tartani egy modellt: olykor akár fél évszázadon tovább is, ezt bizonyítja a Morris Oxford, melyet Hindustan néven ma is gyártanak.

Szerző: Boros Jenő

A gyorsan változó divat és műszaki fejlődés miatt egyre rövidebbek a modellciklusok: a hatvanas években még tíz évnél hosszabb ideig lehetett változtatás nélkül gyártani egy típust, aztán egyre rövidebbek lettek a periódusok. Napjainkban már szinte modell 2-3 év után kap egy kisebb formai igazítást, de a fiatalító ráncfelvarrással együtt sem lehet 5-6 évnél tovább sikeresen megmaradni a piacon ugyanazzal a kocsival.

Egyre rövidebb modellciklusok

Van ebben fogyasztásra ösztönző motívum is az egymással versenyző gyárak részéről, de kétségtelen, hogy gyors tempóban fejlődik a járműtechnika, legyen az motor, sebességváltó, légkondicionáló, vagy egyre gazdagabb biztonsági rendszer. És ha már modellváltásra kerül a sor, akkor továbbra is a legfontosabb szempont a divatos forma, mellyel leginkább meg lehet nyerni a vevőket. Vannak márkák, melyek az extravagáns dizájnt részesítik előnyben és vannak, melyek nehezebben váltanak stílust, pontosan azért, hogy kevésbé avuljanak autóik, vagyis így próbálják értékállóvá tenni korábbi modelljeiket, amit a tulajdonosok is díjaznak.     

Az 1954-es Morris Oxfordot kis változtatással ma is gyártják Hindustan néven Forrás: autowp

Ezek a tételek már kevésbé igazak a világ kevésbé tehetős piacain, ahol bizony félévszázados modelleket is gyártanak. Igaz, Európában is vannak vevők, akik nem ragaszkodnak a legdivatosabb modellhez és inkább az árat nézik. És nem csak magánvásárlók, hiszen így került 1250 Astra Classic a rendőrség állományába. A magyar piacon kedvelt volt az Opel mindkét kifutó Astra-generációja, és a Skoda sem nyugdíjazta az új változat premierje után a korábbi Octavia-nemzedéket, melyet Tour típusjelzéssel forgalmaztak. Hasonlóan kalkulál a Magyar Suzuki is, mely az új S-Cross modellel párhuzamosan Esztergomban tovább gyártja a kedvezőbb árú SX4-est.

Bevált Klasszikus receptek

A receptet Európában kevésbé, a puritánabb igényű fejlődő piacokon, például Kínában, Indiában, Argentínában, Brazíliában évtizedek óta használják. A VW kínai és brazíliai telephelyein az 1960-as évek óta gyártják az Európában kifutott Polókat és Golfokat, de még farmotoros és léghűtéses Bogárral is csak hat éve álltak le. Hasonló stratégiával működik a General Motors, mely Brazíliában továbbra is gyártja – igaz, nem Opel-, hanem Chevrolet-jelvénnyel – az előző Merivát. A FIAT konszern az egykori 1989-es európai listavezetőt, a már igencsak öregecske Unót készíti Mille néven Brazíliában, a Peugeot egy másik egykori topmodellt, a 206-ost, valamint a 307-es és 408-as típusokat, a Renault pedig a két generációval koárbbi Mégane Sedant és Scénicet.

Negyedszázada Unóként hódított, napjainkban Fiat Mille jelzéssel Forrás: Fiat

Nem oldtimer, pedig ötvenévesnél öregebb konstrukció, de napjainkban is lehet belőle újat venni, mert a kevésbé tehetős piacokon szinte változtatás nélkül gyártják, igaz más néven és egyre kevesebb példányban. A levetett darabok között a Hindustan tartja rekordot: az Indiában gyártott Ambassador típus az 1954-ben bemutatott és már megszűnt brit Morris márka Oxfordjának utódja, melyet 1991-ig változatlan formában, és utána is csak kisebb módosításokkal árulnak a helyi piacon. Hindustanból negyven éve még 33 ezer, két éve 9500, tavaly már csak 2560 készült szinte csak kormányzati megrendelésre és taxiflották utánpótlására. Fénykorában a Hindustan részesedése 80 százalékos volt a hazai piacon, ami 1972-ben 45 ezer személyautót jelentett: Indiában tavaly hárommilliónál több személyautót gyártottak.

Népautók búcsúja

Hamarosan eltűnik a VW kínai gyártószalagjáról az 1980-as Santana, melyből eddig 3,2 millió kelt el a helyi piacon. Hasonló sorsra jutott a VW másik klasszikusa: amíg bírták, és persze amíg megérte, addig piacon tartották és nem húzták le a kínálati listáról. de hiába kedvelték milliók, venni már alig vették. Elment felette az idő, mert már gyenge volt a versenyhez, hiszen biztonsága messze elmaradt jóval fiatalabb vetélytársaitól. Az ősmodell káros-anyagkibocsátását pedig csak jelentős beruházással lehetett volna csökkenteni, az eredeti konstrukció karosszériájának megerősítése pedig szintén drága és nem tartós megoldás lett volna, ezért az év végén egy frissebb VW került a szalagra. A 2014-ben életbe lépő előírásokat már a hazai piacon sem tudta tartani a VW Tarnsposrter T2-es mikrobusza, melynek első darabja 1949-ben gördült ki a wolfsburgi gyár kapuján. A különböző változatok 1979-ig készültek Németországban, majd gyártósorait áttelepítették Latin-Amerikába. A sikermodellt 1957-től a tavalyi év végéig a brazílii Sao Bernardo do Campóban 1,12 millió készült. Tavaly decemberben készült el a Kombi Last Edition 1200 darabos sorozata, melynek legutolsó példányát a hannoveri VW múzeumba szállították. A piacra kerül darabokat 85 ezer brazil realért (8,4 millió forint) keltek el.

Austin Healey Forrás: np

A világ kevésbé tehetős piacain sokakat továbbra is kevésbé izgat a divatos forma, és inkább az árat nézi, miközben abban bízik, hogy a kifutónak titulált modell már kiforrott konstrukció, vagyis nem kell tartani gyermekbetegségektől. A többség persze kíváncsian várja a legújabb, gazdagabb felszereltségű és többnyire drágább, de divatosabb modellt, amit az is jelez, hogy a túlélők három százalékát sem teszik ki a világ évi nyolcvanmilliós autópiacának.

És vannak a replikák

Évtizedes álmokból is felébresztenek autókat: az ausztrál Roaring cég és a dél-afrikai CAV is készít Ford GT40-es sportkocsikat, melyek 1967-ben megverték a Ferrarikat a 24 órás Le Mans versenyen. A brazil Chamonix Roadstereket épít Porsche mintára és változatlan formában készül Morgan, Caterham Seven és Toyota Century is, csakúgy mint Hunter néven UAZ terepjáró, amit először GAZ 69-esként ismert a világ. Az ötvenes évek Forma 1-es Vanwall versenyautóját kínálja egy brit műhely 160 ezer euróért, a harmincas évek Fordját gyártja a kanadai Timmis cég, de vadonatúj új Austin Healey is készül Dél-Afrikában.

Mini Moke Forrás np

 Az 1964-ben bemutatott Moke James Bond filmben is szerepelt, ám a kisautót Sir Alec Issigonis katonai deszant-járműnek tervezte, kis kereke miatt erre a küldetésre azonban kevésbé volt alkalmas, polgári célokra viszont ötvenezer készült 1964 és 1993 között, ezeket Nagy-Britanniában, Ausztráliában és Portugáliában értékesítették. Most eredeti képességeinek megfelelően strandkocsit épít belőle az ausztrál Moke International, mely a kínai Cherytől vásárol 1 literes, 50 lóerős benzinmotort és egyéb fődarabokat, de terveznek villamos változatot is.

 

 

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.02
Pekingben mutatta be 1000 km-es hatótávú Shenxing PLUS elektromosautó-akkumulátorát a vállalat. ..
2024.05.02
A Continental technológiai vállalat stratégiai partnerséget kötött a müncheni székhelyű vállalattal....
2024.05.02
Szegmensén túlmutató hely- és funkciókínálattal borítja rá az asztalt a kis szabadidőautók piacára....
2024.05.02
Május 10-én, a Mentők napján megemlékezést és ünnepet tart az Országos Mentőszolgálat. ..
2024.05.02
Nemrég egy illegálisan és nem hétköznapi módon tuningolt Suzuki Swift tulajdonosát igazoltatták a....
2024.05.02
A videó elején látszik, hogy egy kamion előzése okozza a torlódást, az autósoknak pedig nem....
2024.05.02
Egy új felszereltségi szinttel, valamint általában gazdagabb felszereltséggel kerül forgalomba a....
2024.05.02
Az észak-amerikai tevékenységének bővítése során a Volkswagen-csoport fokozza együttműködési....
2024.05.02
A Székesfehérvári Járási Ügyészség vádat emelt azzal a férfival szemben, aki közel 10 km-en át....
2024.05.02
A Tesla megkezdi a Cyber Odyssey körutat Európában, melynek keretében sok országban, így nálunk is....